23-TA-159: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veselības aprūpes finansēšanas likuma 8.panta otrā daļa un 10.panta trešā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Grozījums Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība”” (turpmāk - Noteikumu projekts) mērķis - 2022.gadā valsts apmaksāto papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē turpināt arī 2023.gada janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2022.gada 1.februārī tika veikts grozījums Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329610-grozijums-ministru-kabineta-2018-gada-28-augusta-noteikumos-nr555-bveselibasb-aprupes-pakalpojumu-organizesanas-un-samaksas-kartiba?&search=on), paredzot maksājumu ģimenes ārsta praksēm par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē vakcinācijas pret Covid – 19 nodrošināšanai.
Minētā norma paredzēja, ka maksājums tiks veikts par laika periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 1.jūlijam. 2022.gada 14.jūlijā tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/334082-grozijumi-ministru-kabineta-2018-gada-28-augusta-noteikumos-nr555-bveselibasb-aprupes-pakalpojumu-organizesanas-un-samaksas-kartiba?&search=on), kas paredzēja minētā termiņa pagarināšanu līdz 2022.gada 31.decembrim.
Papildu darbinieka iesaistīšana ģimenes ārsta prakses darbā ir sniegusi iespēju ģimenes ārstiem efektīvāk plānot veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu. Liela daļa ģimenes ārstu papildu darbinieka pienākumos iekļāva ne tikai pienākumus vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai, bet iesaistīja arī citu profilaktisko pasākumu organizēšanā un ārstēšanas procesa organizēšanā. Saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta skaidrojumu - izvērtējot ģimenes ārstu prakšu, kurās tika nodarbināts papildu darbinieks, darbības rādītājus, tie ir augstāki, nekā ģimenes ārstu praksēm, kurās netika nodarbināts papildu darbinieks.
Minētā norma paredzēja, ka maksājums tiks veikts par laika periodu no 2022.gada 1.janvāra līdz 2022.gada 1.jūlijam. 2022.gada 14.jūlijā tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 28.augusta noteikumos Nr.555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (pieejams: https://likumi.lv/ta/id/334082-grozijumi-ministru-kabineta-2018-gada-28-augusta-noteikumos-nr555-bveselibasb-aprupes-pakalpojumu-organizesanas-un-samaksas-kartiba?&search=on), kas paredzēja minētā termiņa pagarināšanu līdz 2022.gada 31.decembrim.
Papildu darbinieka iesaistīšana ģimenes ārsta prakses darbā ir sniegusi iespēju ģimenes ārstiem efektīvāk plānot veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu. Liela daļa ģimenes ārstu papildu darbinieka pienākumos iekļāva ne tikai pienākumus vakcinācijas pret Covid-19 nodrošināšanai, bet iesaistīja arī citu profilaktisko pasākumu organizēšanā un ārstēšanas procesa organizēšanā. Saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta skaidrojumu - izvērtējot ģimenes ārstu prakšu, kurās tika nodarbināts papildu darbinieks, darbības rādītājus, tie ir augstāki, nekā ģimenes ārstu praksēm, kurās netika nodarbināts papildu darbinieks.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē valsts apmaksāja līdz 2022.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai efektīvāk izmantotu ģimenes ārstu praksēs nodarbināto ārstniecības personu resursus un uzlabotu pacientu aprūpi, sekmējot ārstu iespējas veltīt vairāk nedalīta laika kvalitatīvai pacientu konsultēšanai un ārstēšanai, nepieciešams turpināt 2022.gadā iesākto pasākumu, kas paredz maksāt no valsts budžeta līdzekļiem par papildu darbinieku ģimenes ārsta praksē. Turklāt vērā ņemams fakts, ka Covid-19 infekcijas izplatība sabiedrībā joprojām ir augsta, un atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumam kā viens no epidemioloģiskās drošības pasākumiem ir iedzīvotāju vakcinācija pret Covid-19 infekciju.
Līdz ar to Noteikumu projekts paredz 2022.gadā valsts apmaksāto papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19, turpināt arī 2023.gada janvārī. Izmaksas tiks segtas tām praksēm, kurās papildu darbinieks jau ir nodarbināts saskaņā ar 2022.gadā iesākto atbalsta pasākumu.
Līdz ar to Noteikumu projekts paredz 2022.gadā valsts apmaksāto papildu darbinieka nodarbināšanu ģimenes ārsta praksē, kas nodrošina vakcināciju pret Covid-19, turpināt arī 2023.gada janvārī. Izmaksas tiks segtas tām praksēm, kurās papildu darbinieks jau ir nodarbināts saskaņā ar 2022.gadā iesākto atbalsta pasākumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Vēršam uzmanību, ka Noteikumu projekts tehniski aizstāj 23-TA-38, lai novērstu Vienotā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portāla tehnisku nepilnību saistībā ar punktu numerāciju (sk. sadaļu "Saistītie TA"), un Noteikumu projekta saskaņošanas informācija skatāma 23-TA-38.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Fiziskās personas, kurām ir tiesības saņemt veselības aprūpes pakalpojumus atbilstoši Veselības aprūpes finansēšanas likuma 9. un 11. pantam.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ģimenes ārstu prakses, kurām ir līgums ar Nacionālo veselības dienestu par valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
524 298
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
524 298
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-524 298
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-524 298
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
524 298
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Noteikumu Nr.555 278. punkts (Noteikumu projekta 1.punkts) paredz, ka Nacionālais veselības dienests laikposmā no 2023.gada 1.janvāra līdz 2023.gada 31.janvārim ģimenes ārsta praksei līgumā ar ģimenes ārsta praksi noteiktajā kārtībā veic maksājumu par papildu darbinieka nodarbināšanu praksē. Iepriekš minēto pasākumu plānots īstenot apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" ietvaros. Finansējums 2023.gada janvārim 524 298 euro, kuru plānots rast apakšprogrammas 33.14.00 "Primārās ambulatorās veselības aprūpes nodrošināšana" ietvaros no ģimenes ārstu gada darbības novērtējuma maksājuma neizpildēm, jo šajā apakšprogrammā 2022.gadā ir izveidojusies neizpilde arī 2023.gadā tiek prognozēta neizpilde. Savukārt atlikuma starpību 240 278 euro (764 576 euro – 524 298 euro) euro apmērā plānots novirzīt ģimenes ārstu attālinātajām konsultācijām, skat., anotācijas 1. un 2.pielikumu.
Aprēķinātā ietekme noteikumu projekta īstenošanai ir indikatīva un var mainīties pēc faktiskajiem izdevumiem.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Jautājums par papildu darbinieka finansēšanu ģimenes ārsta praksēs tika pārrunāts veselības ministres Līgas Meņģelsones 2022.gada 29.decembra tikšanās ietvaros ar Latvijas Ģimenes ārstu asociāciju un Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociāciju. Puses bija vienisprātis, ka nepieciešams rast situācijas risinājumu vismaz 2023.gada janvārim.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju ģimenes ārsta praksēm stiprināt komandu ar papildu darbinieku, tādējādi organizējot prakšu darbu, lai ārstiem ir iespēja veltīt vairāk nedalīta laika kvalitatīvai pacientu konsultēšanai un ārstēšanai.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi