22-TA-1555: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 470 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 31.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 470 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 31.0. versija)"" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar:
1) Ministru kabineta 2016. gada 10. februāra rīkojuma Nr. 136 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā" 4.1 punktu;
2) Ministru kabineta 2021. gada 27. aprīļa sēdes protokola Nr. 36 12. §;
3) grozījumiem Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 374);
4) VARAM 2022. gada 29. aprīļa vēstuli "Par projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" detalizēto aprakstu".
1) Ministru kabineta 2016. gada 10. februāra rīkojuma Nr. 136 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā" 4.1 punktu;
2) Ministru kabineta 2021. gada 27. aprīļa sēdes protokola Nr. 36 12. §;
3) grozījumiem Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 374);
4) VARAM 2022. gada 29. aprīļa vēstuli "Par projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" detalizēto aprakstu".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz paplašināt projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" (turpmāk – TVP projekts) tvērumu, lai nodrošinātu iespēju izveidot tīmekļvietnes Tīmekļvietņu vienotajā platformā vēl 20 iestādēm, t.sk. pašvaldībām. Minēto darbību veikšanai nosakot papildu finansējumu 397 601 euro apmērā (kopējais TVP projekta finansējums ir 2 667 601 euro) un pagarinot TVP projekta īstenošanas termiņu līdz 63 mēnešiem, t.i., līdz 2023. gada 04. aprīlim, kā arī nosakot uzturēšanas maksu pēc projekta pabeigšanas līdz 210000 euro gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts kanceleja īstenojot TVP projektu ir izveidojusi Tīmekļvietņu vienoto platformu un 90 iestāžu oficiālās tīmekļvietnes tajā.
Vairākas iestādes vēlas, lai Valsts kanceleja nodrošina arī šo iestāžu tīmekļvietņu pārcelšanu uz Tīmekļvietņu vienoto platformu, jo to tīmekļvietnes ir novecojušas, neatbilst piekļūstamības prasībām vai ir būtiski jāpārstrādā kādu citu iemeslu dēļ, piemēram pašvaldībām aktuāli veidot jaunas tīmekļvietnes pēc Administratīvi teritoriālās reformas.
TVP projekts ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts, kas tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros.
Vairākas iestādes vēlas, lai Valsts kanceleja nodrošina arī šo iestāžu tīmekļvietņu pārcelšanu uz Tīmekļvietņu vienoto platformu, jo to tīmekļvietnes ir novecojušas, neatbilst piekļūstamības prasībām vai ir būtiski jāpārstrādā kādu citu iemeslu dēļ, piemēram pašvaldībām aktuāli veidot jaunas tīmekļvietnes pēc Administratīvi teritoriālās reformas.
TVP projekts ir Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekts, kas tiek īstenots Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzija fonda 2014.–2020.gada plānošanas perioda darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību” 2.2.1.1.pasākuma “Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība” ietvaros.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai izveidotu iestādēm jaunas tīmekļvietnes, t.sk. pārceltu saturu no iestādes esošajām tīmekļvietnēm, iestādēm nav pietiekamu resursu, zināšanu vai cilvēkresursu, lai pašu spēkiem to paveiktu, tādēļ nepieciešams Valsts kancelejas nodrošināts centralizēts atbalsts jauno tīmekļvietņu izveidei.
Risinājuma apraksts
Atbalstīt Ministru kabineta rīkojuma projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 31. augusta rīkojumā Nr. 470 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 31.0. versija)""
Finansējuma saņēmējs ir Valsts kanceleja, kas ir valsts funkciju veicējs, līdz ar to atbalsts netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam (neatbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta nosacījumiem). Vienlaikus skaidrojam, ka projekta ietvaros valsts un pašvaldību iestādēm netiek sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai - atbalsts paredzēts valsts un pašvaldību iestāžu īstenotajiem valsts pārvaldes uzdevumiem.
Finansējuma saņēmējs ir Valsts kanceleja, kas ir valsts funkciju veicējs, līdz ar to atbalsts netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likumam (neatbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta nosacījumiem). Vienlaikus skaidrojam, ka projekta ietvaros valsts un pašvaldību iestādēm netiek sniegts atbalsts saimnieciskai darbībai - atbalsts paredzēts valsts un pašvaldību iestāžu īstenotajiem valsts pārvaldes uzdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ir izvērtēta iespēja ļaut iestādēm pašām veikt satura migrāciju un pašām veidot savu jauno tīmekļvietni Tīemkļvietņu vienotajā platformā. Vairākas iestādes šādu iespēju izmanto, bet aptuveni 20 iestādes nevar pašu spēkiem veikt satura migrāciju un jaunās vietnes izveidi, jo to tīmekļvietnes ir ļoti apjomīgas (piemēram, Valsts ieņēmu dienesta tīmekļvietne, Zemkopības ministrijas portāls u.tml.), iestādē nav darbinieki, kas to varētu veikt, kā arī Valsts kancelejā nav resursu, lai apkalpotu visas iestādes, padziļināti konsultējot par vietņu izveidi tādos apjomos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ir veikta izmaksu un ieguvumu analīze. Ietaupījums kopā 10 gadu periodā – 6 391 985 euro, tai skaitā 5 368 310 euro iestāžu tiešās izmaksas. Savukārt kopējais projekta lietderīgums 2 024 524 euro.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
226 434
0
111 527
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
226 434
0
111 527
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
266 393
0
271 208
0
210 000
210 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
266 393
0
271 208
0
210 000
210 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-39 959
0
-159 681
0
-210 000
-210 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
-39 959
0
-159 681
0
-210 000
-210 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-39 959
-159 681
-210 000
-210 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
TVP projekta īstenošana tiks finansēta no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) līdzekļiem, un tā kopējais finansējuma apjoms 2022. gadā ir 266 393 euro, no tiem ERAF finansējuma daļa 85% jeb 226 434 euro, nacionālā līdzfinansējuma daļa 15% jeb 39 959 euro, savukārt finansējuma apjoms 2023.gadā ir 131 208 euro, no tiem ERAF finansējuma daļa 85% jeb 111 527 euro, nacionālā līdzfinansējuma daļa 15% jeb 19 681 euro.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Plānotie budžeta izdevumi 2023. gadā sastāv no TVP projekta īstenošanas izdevumiem 131 208 euro apmērā un TVP projekta rezultātu uzturēšanas izdevumiem 140 000 euro apmērā. Finansiālo ietekmi 2023. gadā rada TVP projekta īstenošanas izdevumu nacionālā līdzfinansējuma daļa 19 681 euro un TVP projekta rezultātu uzturēšanas izdevumi 140 000 euro.
TVP projektu plānots pabeigt 2023. gada 4.aprīlī, līdz ar to, ņemot vērā, ka TVP uzturēšanas gada izmaksas aprēķinātas 210 000 euro apmērā, 2023. gadā TVP projekta rezultātu uzturēšanai astoņus mēnešus ir nepieciešami 140 000 euro (210 000 euro/12*8=140 000 euro).
TVP gada uzturēšanas izmaksās 210 000 euro apmērā ir iekļautas šādas izmaksas:
1. Tīmekļvietņu vienotās platformas programmatūras uzturēšana;
2. Administratīvās izmaksas jeb atlīdzības izmaksas Platformas attīstības vadītājam;
3. Tīmekļvietņu izmitināšana un datu centra pakalpojumi;
4. Drošības, veiktspējas auditi.
Detalizēts izmaksu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
TVP projektu plānots pabeigt 2023. gada 4.aprīlī, līdz ar to, ņemot vērā, ka TVP uzturēšanas gada izmaksas aprēķinātas 210 000 euro apmērā, 2023. gadā TVP projekta rezultātu uzturēšanai astoņus mēnešus ir nepieciešami 140 000 euro (210 000 euro/12*8=140 000 euro).
TVP gada uzturēšanas izmaksās 210 000 euro apmērā ir iekļautas šādas izmaksas:
1. Tīmekļvietņu vienotās platformas programmatūras uzturēšana;
2. Administratīvās izmaksas jeb atlīdzības izmaksas Platformas attīstības vadītājam;
3. Tīmekļvietņu izmitināšana un datu centra pakalpojumi;
4. Drošības, veiktspējas auditi.
Detalizēts izmaksu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Līdz ar TVP projekta noslēgšanu Valsts kancelejā ir plānots izveidot vienu jaunu amata vietu - Tīmekļvietņu vienotās platformas attīstības vadītājs. Valsts kanceleja, attīstot centralizētu koplietošanas pakalpojumu - valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu izvietošanu kopējā platformā, tās administrēšanu, uzturēšanu un attīstīšanu veic jaunu funkciju kāda netika veikta laikā līdz 2018.gadam, bet, uzņemoties jaunu funkciju, nav iespējams to īstenot esošo resursu un štata vietu ietvaros. Valsts kancelejā šobrīd nav ilgstošu vakanču vai citu vakanto štata vietu, ko būtu iespējams pārvirzīt platformas attīstības vadītāja pienākumu veikšanai. Papildus amata vietas nepieciešamība tika ieplānota jau projekta uzsākšanas brīdī 2018.gadā un ir saskaņota ar publiskās pārvaldes IKT politikas plānotāju un pārraugu - Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
Cita informācija
TVP projekta īstenošanai papildus nepieciešamo finansējumu 2022. gadā 266 393 euro apmērā un 2023.gadā 131 208 euro apmērā, Valsts kanceleja normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no 74. resora 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Pēc TVP projekta pabeigšanas nepieciešamais finansējums 2023. gadam tiks nodrošināts, TVP uzturēšanā iesaistītajām iestādēm (Valsts kanceleja, Iekšlietu ministrija (IeM Informācijas centrs), Satiksmes ministrija (LVRTC), Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VRAA)) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasot finansējumu no 74. resora valsts budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", savukārt 2024. gadā un turpmākos gados attiecīgās TVP uzturēšanā iesaistītās iestādes normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu finansējuma paredzēšanai bāzes izdevumos.
Valsts kanceleja katru gadu pārskatīs iestādēm saistošo TVP uzturēšanas izmaksu apmēru un ikgadējā valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas procesā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus par finansējuma samazinājumu to iestāžu budžetos, kas faktiski pievienojušās TVP, lai attiecīgi vismaz daļēji nodrošinātu finansējumu TVP uzturēšanai paredzēto izdevumu segšanai. Pašvaldību iestādes, kuras būs pievienojušās TVP, arī tiks iekļautas TVP lietotāju kopskaitā, bet izmaksu faktiskā segšana notiks, katrai pašvaldībai veicot transferta maksājumu valsts budžetā
Pēc TVP projekta pabeigšanas nepieciešamais finansējums 2023. gadam tiks nodrošināts, TVP uzturēšanā iesaistītajām iestādēm (Valsts kanceleja, Iekšlietu ministrija (IeM Informācijas centrs), Satiksmes ministrija (LVRTC), Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (VRAA)) normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pieprasot finansējumu no 74. resora valsts budžeta programmas "Apropriācijas rezerve", savukārt 2024. gadā un turpmākos gados attiecīgās TVP uzturēšanā iesaistītās iestādes normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu finansējuma paredzēšanai bāzes izdevumos.
Valsts kanceleja katru gadu pārskatīs iestādēm saistošo TVP uzturēšanas izmaksu apmēru un ikgadējā valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas procesā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus par finansējuma samazinājumu to iestāžu budžetos, kas faktiski pievienojušās TVP, lai attiecīgi vismaz daļēji nodrošinātu finansējumu TVP uzturēšanai paredzēto izdevumu segšanai. Pašvaldību iestādes, kuras būs pievienojušās TVP, arī tiks iekļautas TVP lietotāju kopskaitā, bet izmaksu faktiskā segšana notiks, katrai pašvaldībai veicot transferta maksājumu valsts budžetā
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs, Valsts digitālās attīstības aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Apstiprinot šo noteikumu grozījumus tiks nodrošinātas vēl 20 iestādēm jaunas, mūsdienīgas oficiālās tīmekļvietnes un to centralizēta pārvaldība.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Apstiprinot šo noteikumu grozījumus tiks nodrošināta Direktīvas 2016/2102 par piekļūstamību prasību ievērošana vēl 20 iestāžu tīmekļvietnēs (prasības pārņemtas 2020.gada 14.jūlija MK noteikumos Nr.445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā").
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
TVP uzturēšanas izmaksu pamatojums - Anotācijas 3.6.p.