24-TA-1167: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumos Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1. Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulu (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011 (turpmāk – regula 2023/2429);
2. Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē (turpmāk – regula 2023/2430).
2. Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē (turpmāk – regula 2023/2430).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumos Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir sagatavots, lai aktualizētu atsauces uz tieši piemērojamajiem Eiropas Savienības tiesību aktiem, kā arī precizētu un papildinātu Pārtikas un veterinārā dienesta (turpmāk – dienests) funkcijas un veicamos uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu projekta spēkā stāšanās termiņš jānosaka atbilstoši regulas 2023/2429 un regulas 2023/2430 piemērošanas termiņam.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2015. gada 20. oktobra noteikumi Nr. 597 "Noteikumi par svaigu augļu un dārzeņu kvalitātes, klasifikācijas un papildu marķējuma prasībām un kārtība, kādā novērtē svaigu augļu un dārzeņu atbilstību tirdzniecības standartiem" (turpmāk - noteikumi Nr. 597). Noteikumos Nr. 597 ir ietvertas 2011. gada 7. jūnija Komisijas Īstenošanas regulā (ES) Nr. 543/2011, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes Regulas (EK) Nr. 1234/2007 piemērošanai attiecībā uz augļu un dārzeņu un pārstrādātu augļu un dārzeņu nozari, kas atceļ Komisijas 2007. gada 21. decembra Regulu (EK) Nr. 1580/2007, ar ko nosaka Regulu (EK) Nr. 2200/96, (EK) Nr. 2201/96 un (EK) Nr. 1182/2007 īstenošanas noteikumus augļu un dārzeņu nozarē (turpmāk – regula 543/2011), dalībvalstij paredzētās rīcības brīvības attiecībā uz mazumtirdzniecībā izplatāmiem produktiem un kontrolējošās institūcijas funkcijām.
Regula Nr. 543/2011 zaudēs spēku 2024. gada 31. decembrī. Tās vietā no 2025. gada 1. janvāra būs jāpiemēro regula 2023/2429 un regula 2023/2430.
Regula Nr. 543/2011 zaudēs spēku 2024. gada 31. decembrī. Tās vietā no 2025. gada 1. janvāra būs jāpiemēro regula 2023/2429 un regula 2023/2430.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 597 ir ietvertas atsauces uz regulu Nr. 543/2011.
Risinājuma apraksts
No 2025. gada 1. janvāra ir jāpiemēro regula 2023/2429 un regula 2023/2430, līdz ar noteikumu Nr. 597 1. un 5. punktā atsauces uz regulas Nr. 543/2011 normām ir jāaizstāj attiecīgi ar atsaucēm uz regulas 2023/2429 vai regulas 2023/2430 normām.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 597 4. punkts noteic, ka atbilstoši regulas Nr. 543/2011 4. panta 3. punkta nosacījumiem specifisko tirdzniecības standartu nepiemēro mazumtirdzniecībā izplatāmiem produktiem, kuru marķējumā ir norāde par paredzēto pārstrādes veidu un kuri atbilst vispārīgajam tirdzniecības standartam jeb regulas Nr. 543/2011 I pielikuma A daļas prasībām.
Savukārt, regulas 2023/2429 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts noteic, ka produktiem, kurus mazumtirdzniecībā piedāvā patērētājiem personīgai lietošanai un kuri ir paredzēti patērētāju veiktai pārstrādei, netiek prasīta atbilstība standartiem.
Savukārt, regulas 2023/2429 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts noteic, ka produktiem, kurus mazumtirdzniecībā piedāvā patērētājiem personīgai lietošanai un kuri ir paredzēti patērētāju veiktai pārstrādei, netiek prasīta atbilstība standartiem.
Risinājuma apraksts
Tā kā regulas 2023/2429 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktā noteiktās tiesību normas ir tieši piemērojamas, ir jāsvītro noteikumu Nr. 597 4. punkts.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 597 5. punktā atbilstoši regulā Nr. 543/2011 noteiktajiem dalībvalsts pienākumiem ir noteiktas dienesta funkcijas. Arī regula 2023/2430 paredz noteiktu dalībvalsts rīcību attiecībā uz augļu un dārzeņu atbilstības standartam kontrolējošās institūcijas funkcijām.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz regulā 2023/2430 noteikto, attiecīgi ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5. punktā ietvertās dienesta funkcijas, veicot šādus grozījumus:
1) atbilstoši regulas 2023/2430 2. pantā lietotajai terminoloģijai ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts, nosakot, ka dienests ir "inspekcijas struktūra";
2) lai precīzi pārņemtu regulas 2023/2430 3. pantā noteiktās prasības tirgotāju datubāzes nodrošināšanai, jāprecizē 5.7. apakšpunktā noteiktie dienesta uzdevumi, nosakot, ka dienestam datubāzē esošā informācija par tirgotājiem ir arī jāatjaunina. Regulas 2023/2430 3. pantā 3. punktā noteikts, ka dalībvalstis nosaka nosacījumus, ar kādiem tirgotāju datubāzē ir vai nav jāiekļauj tirgotāji, kas nodarbojas tikai ar veic tikai noteiktas darbības – preču pārvadāšanu, mazumtirdzniecību vai darbojas ar produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 3. pantā, vai atbrīvoti no atbilstības tirdzniecības standartiem. Savukārt 2023/2430 3. pantā 6. punktā noteikts, ka dalībvalstis nosaka nosacījumus, ar kādiem to datubāzē iekļauj tirgotājus, kas to teritorijā nav iedibināti, bet tajā tirgojas, t.i. sniedz īslaicīgu pakalpojumu. Ievērojot to, ka dienesta kā kompetentās institūcijas pārtikas aprites jomā uzraudzībai pakļauto objektu reģistrā saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumiem Nr. 104 “Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība” ir pieejama informācija par visiem pārtikas apritē iesaistītajiem tirgus dalībniekiem, tostarp, mazumtirgotājiem, pārvadātājiem, īslaicīga pakalpojuma sniedzējiem utt. un regulas 2023/2430 3. panta 1. punktā noteikts, ka augļu un dārzeņu atbilstības pārbaužu nodrošināšanai drīkst izmantot jebkuru citu datubāzi, kas jau ir izveidota citām vajadzībām, noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktā jānosaka, ka tirgotāju datubāzē neiekļauj tirgotājus, kas ir iekļauti dienesta uzraudzības objektu reģistrā un atbilst regulas 2023/2430 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem vai sniedz īslaicīgu pakalpojumu pārtikas apritē;
3) jāprecizē 5.5. apakšpunktā patlaban ietvertā dienesta veicamo uzdevumu, lai noteiktu, ka gadījumos, kad apstiprinātais tirgotājs vairs neatbilst izdotās atļaujas prasībām, saskaņā ar regulas 2023/2430 4. panta 4. punktā noteikto atļauju var arī atsaukt (noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunkts);
4) lai nepalielinātu administratīvo slogu dienestam, kā arī lai paredzētu, ka dienests varētu elastīgi piemērot praksē tiesību normas par riska analīzi, kas noteiktas regulas 2023/2430 5. panta 1. punktā, un atbilstības kontrolēs standartam regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības un atbrīvojuma sertifikātu varētu izsniegt pēc nepieciešamības, ir jāprecizē 5.5. apakšpunktā noteiktā dienesta funkcija.
Dienests, lai pārliecinātos par produkta atbilstību standartam, augļu un dārzeņu atbilstības pārbaudes līdz šim ir veicis izlases veidā un balstoties uz riska analīzi, kas izstrādāta, pamatojoties uz noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktu. Riska analīzē ir iekļauti dažādi riska novērtēšanas kritēriji, piemēram, partiju neatbilstības riska novērtēšanas kritēriji, kritēriji tirgotāju klasificēšanai riska kategorijās, pārbaudāmo produktu daudzums, biežums utt. Tā kā dienests jau šobrīd efektīvi ir piemērojis riska analīzes nosacījumus atbilstības kontrolēs un arī līdz šim visos atbilstības kontroles gadījumos nav izsniedzis atbilstības sertifikātu, ir lietderīgi šādu praksi saglabāt arī turpmāk. Šādu elastīgu pieeju ir lietderīgi attiecināt arī uz augļu un dārzeņu eksportu un importu – dienests, izvērtējot risku un pamatojoties uz regulas 2023/2430 6. panta 2. punktu, varēs neizdot atbilstības sertifikātu eksporta un importa gadījumā tiem produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 un I pielikuma A daļā un 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktā.
1) atbilstoši regulas 2023/2430 2. pantā lietotajai terminoloģijai ir jāprecizē noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts, nosakot, ka dienests ir "inspekcijas struktūra";
2) lai precīzi pārņemtu regulas 2023/2430 3. pantā noteiktās prasības tirgotāju datubāzes nodrošināšanai, jāprecizē 5.7. apakšpunktā noteiktie dienesta uzdevumi, nosakot, ka dienestam datubāzē esošā informācija par tirgotājiem ir arī jāatjaunina. Regulas 2023/2430 3. pantā 3. punktā noteikts, ka dalībvalstis nosaka nosacījumus, ar kādiem tirgotāju datubāzē ir vai nav jāiekļauj tirgotāji, kas nodarbojas tikai ar veic tikai noteiktas darbības – preču pārvadāšanu, mazumtirdzniecību vai darbojas ar produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 3. pantā, vai atbrīvoti no atbilstības tirdzniecības standartiem. Savukārt 2023/2430 3. pantā 6. punktā noteikts, ka dalībvalstis nosaka nosacījumus, ar kādiem to datubāzē iekļauj tirgotājus, kas to teritorijā nav iedibināti, bet tajā tirgojas, t.i. sniedz īslaicīgu pakalpojumu. Ievērojot to, ka dienesta kā kompetentās institūcijas pārtikas aprites jomā uzraudzībai pakļauto objektu reģistrā saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumiem Nr. 104 “Pārtikas uzņēmumu atzīšanas un reģistrācijas kārtība” ir pieejama informācija par visiem pārtikas apritē iesaistītajiem tirgus dalībniekiem, tostarp, mazumtirgotājiem, pārvadātājiem, īslaicīga pakalpojuma sniedzējiem utt. un regulas 2023/2430 3. panta 1. punktā noteikts, ka augļu un dārzeņu atbilstības pārbaužu nodrošināšanai drīkst izmantot jebkuru citu datubāzi, kas jau ir izveidota citām vajadzībām, noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunktā jānosaka, ka tirgotāju datubāzē neiekļauj tirgotājus, kas ir iekļauti dienesta uzraudzības objektu reģistrā un atbilst regulas 2023/2430 3. panta 3. punktā noteiktajiem kritērijiem vai sniedz īslaicīgu pakalpojumu pārtikas apritē;
3) jāprecizē 5.5. apakšpunktā patlaban ietvertā dienesta veicamo uzdevumu, lai noteiktu, ka gadījumos, kad apstiprinātais tirgotājs vairs neatbilst izdotās atļaujas prasībām, saskaņā ar regulas 2023/2430 4. panta 4. punktā noteikto atļauju var arī atsaukt (noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunkts);
4) lai nepalielinātu administratīvo slogu dienestam, kā arī lai paredzētu, ka dienests varētu elastīgi piemērot praksē tiesību normas par riska analīzi, kas noteiktas regulas 2023/2430 5. panta 1. punktā, un atbilstības kontrolēs standartam regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības un atbrīvojuma sertifikātu varētu izsniegt pēc nepieciešamības, ir jāprecizē 5.5. apakšpunktā noteiktā dienesta funkcija.
Dienests, lai pārliecinātos par produkta atbilstību standartam, augļu un dārzeņu atbilstības pārbaudes līdz šim ir veicis izlases veidā un balstoties uz riska analīzi, kas izstrādāta, pamatojoties uz noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktu. Riska analīzē ir iekļauti dažādi riska novērtēšanas kritēriji, piemēram, partiju neatbilstības riska novērtēšanas kritēriji, kritēriji tirgotāju klasificēšanai riska kategorijās, pārbaudāmo produktu daudzums, biežums utt. Tā kā dienests jau šobrīd efektīvi ir piemērojis riska analīzes nosacījumus atbilstības kontrolēs un arī līdz šim visos atbilstības kontroles gadījumos nav izsniedzis atbilstības sertifikātu, ir lietderīgi šādu praksi saglabāt arī turpmāk. Šādu elastīgu pieeju ir lietderīgi attiecināt arī uz augļu un dārzeņu eksportu un importu – dienests, izvērtējot risku un pamatojoties uz regulas 2023/2430 6. panta 2. punktu, varēs neizdot atbilstības sertifikātu eksporta un importa gadījumā tiem produktiem, kuri minēti regulas 2023/2429 un I pielikuma A daļā un 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktā.
Problēmas apraksts
Regula 2023/2430 nosaka atsevišķus pienākumus dalībvalstij, kas nav ietverti noteikumos Nr. 597.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 597 5. punktā noteiktās dienesta funkcijas un veicamie uzdevumi ir jāpapildina, lai izpildītu regulā 2023/2430 noteiktos dalībvalsts pienākumus:
1) noteikumos Nr. 597 ir jāietver tiesību norma, ka dienesta pienākums ir apstiprināto tirgotāju sarakstu publiskot savā tīmekļvietnē. Prasību, ka apstiprināto tirgotāju sarakstam ir jābūt publiski pieejamam, paredz regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts (noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunkts);
2) pamatojoties uz regulas 2023/2430 10. panta 1. punktu, noteikumu Nr. 597 5. punktu jāpapildina ar uzdevumu dienestam izstrādāt kārtību, kādā atbilstības pārbaudes veic mazumtirdzniecības vietā, kur produktus pārdod galapatērētājam (noteikumu 5.7. apakšpunkts). Dienests kontroli par atbilstību standartam mazumtirdzniecības vietā šobrīd veic saskaņā ar dienesta apstiprināto inspekciju plānu un kvalitātes sistēmā izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem.
1) noteikumos Nr. 597 ir jāietver tiesību norma, ka dienesta pienākums ir apstiprināto tirgotāju sarakstu publiskot savā tīmekļvietnē. Prasību, ka apstiprināto tirgotāju sarakstam ir jābūt publiski pieejamam, paredz regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts (noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunkts);
2) pamatojoties uz regulas 2023/2430 10. panta 1. punktu, noteikumu Nr. 597 5. punktu jāpapildina ar uzdevumu dienestam izstrādāt kārtību, kādā atbilstības pārbaudes veic mazumtirdzniecības vietā, kur produktus pārdod galapatērētājam (noteikumu 5.7. apakšpunkts). Dienests kontroli par atbilstību standartam mazumtirdzniecības vietā šobrīd veic saskaņā ar dienesta apstiprināto inspekciju plānu un kvalitātes sistēmā izstrādātajiem metodiskajiem norādījumiem.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumu Nr. 597 pielikumā ir noteikta veidlapa "Paziņojums par augļu un dārzeņu neatbilstību tirdzniecības standartam". Noteikumu Nr. 597 5.8. apakšpunktā būs noteikts, ka dienests pilda regulas 2023/2430 11. pantā noteiktos paziņošanas uzdevumus, kas saistīti ar Eiropas Komisijas un citu dalībvalstu informēšanu par konstatētajām neatbilstībām. Paziņojuma veidlapas noteikšana noteikumos nav nepieciešama, jo neattiecas uz uzņēmējiem un dienests nepieciešamo informāciju sagatavos atbilstoši regulā 2023/2430 noteiktajām prasībām.
Risinājuma apraksts
Svītrot noteikumu Nr. 597 pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Patērētāji
Ietekmes apraksts
Dienestam, izpildot noteikumu projektā noteiktās funkcijas un veicamos uzdevumus augļu un dārzeņu kontrolē, patērētājiem tiks nodrošināta iespēja saņemt tirdzniecības standartiem atbilstošus augļus un dārzeņus
Juridiskās personas
- Pārtikas apritē iesaistītie augļu un dārzeņu ražotāji, importētāji, eksportētāji un tirgotāji, kuri izplata augļus un dārzeņus, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiesisko regulējumu pēc būtības nemaina. Uzņēmējiem netiek noteiktas papildu prasības vai palielināts administratīvais slogs, jo noteikumu projektā ir pārņemtas Regulā 2023/2430 noteiktās prasības kontrolējošai institūcijai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2429
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulas (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2430
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Deleģētā regula (ES) 2023/2429, ar kuru Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1308/2013 papildina attiecībā uz tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē, un atceļ Komisijas Regulu (EK) Nr. 1666/1999 un Komisijas Īstenošanas regulas (ES) Nr. 543/2011 un (ES) Nr. 1333/2011
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2429 I pielikuma A un B daļa
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 1. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2429 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 17. augusta Īstenošanas regula (ES) 2023/2430, ar kuru nosaka noteikumus par to, kā pārbauda atbilstību tirdzniecības standartiem, kas piemērojami augļu un dārzeņu nozarē, dažiem augļu un dārzeņu pārstrādes produktiem un banānu nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/2430 2. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.1. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.8. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 3. panta 1., 3., 5. un 6. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.2. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 4. panta 1. un 4. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 4. panta 5. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.4. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 5. pants
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 7. pants
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 10. panta 1. punkts
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.7. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 11. pants
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5.8. apakšpunkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas 2023/2430 V pielikums
Noteikumu projekta 1.3. apakšpunkts (noteikumu Nr. 597 5. punkta ievaddaļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulā 2023/2430 paredzētās rīcības brīvības dalībvalstij noteikumu projektā ir pārņemtas pilnībā.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij atļaut veikt noteiktas darbības tirgotājiem, kas saskaņā ar atbilstības pārbaudēm klasificēti zemākajā riska kategorijā. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests piešķir atļaujas tirgotājiem veikt regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā minētās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 7. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij noteikt, ka kompetentā iestāde var izdot atbilstības sertifikātus attiecībā uz svaigiem augļiem un dārzeņiem vai banāniem, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti, un atbrīvojuma sertifikātus attiecībā uz banāniem. Noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunktā paredzēts noteikt dienestam uzdevumu izdot regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 6. panta 2. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij piemērot 6. panta 1. punkta prasības arī uz tiem augļiem un dārzeņiem, uz kuriem attiecas regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā noteiktais vispārīgais tirdzniecības standarts, un kuri minēti 2023/2429 regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktā. Noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests izstrādā uz riska analīzi balstītu atbilstības pārbaužu kārtību. Pamatojoties uz minēto kārtību, dienests varēs veikt regulas 2023/2430 6. panta 1. punktā noteiktās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij atļaut veikt noteiktas darbības tirgotājiem, kas saskaņā ar atbilstības pārbaudēm klasificēti zemākajā riska kategorijā. Noteikumu Nr. 597 5.3. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests piešķir atļaujas tirgotājiem veikt regulas 2023/2430 4. panta 1. punktā minētās darbības.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 7. panta 1. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij noteikt, ka kompetentā iestāde var izdot atbilstības sertifikātus attiecībā uz svaigiem augļiem un dārzeņiem vai banāniem, uz kuriem attiecas tirdzniecības standarti, un atbrīvojuma sertifikātus attiecībā uz banāniem. Noteikumu Nr. 597 5.6. apakšpunktā paredzēts noteikt dienestam uzdevumu izdot regulas 2023/2430 7. pantā minēto atbilstības sertifikātu un atbrīvojuma sertifikātu.
Latvija izmanto regulas 2023/2430 6. panta 2. punktā paredzēto rīcības brīvību dalībvalstij piemērot 6. panta 1. punkta prasības arī uz tiem augļiem un dārzeņiem, uz kuriem attiecas regulas 2023/2429 I pielikuma A daļā noteiktais vispārīgais tirdzniecības standarts, un kuri minēti 2023/2429 regulas 5. panta 1. punkta "a" apakšpunkta "i" apakšpunktā. Noteikumu Nr. 597 5.5. apakšpunktā paredzēts noteikt, ka dienests izstrādā uz riska analīzi balstītu atbilstības pārbaužu kārtību. Pamatojoties uz minēto kārtību, dienests varēs veikt regulas 2023/2430 6. panta 1. punktā noteiktās darbības.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Projekts šo jomu neskar.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Noteikumu projekts paredz precizēt un papildināt dienesta funkcijas augļu un dārzeņu atbilstības kontroles jomā saskaņā ar regulas 2023/2430 prasībām.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Pamatojoties uz noteikumu projekta prasībām ir paredzēts, ka dienests aktualizēs izstrādātos riska analīzes metodiskos norādījumus (riska analīzē balstīto pārbaužu kārtību).
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
