24-TA-3175: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Kalpaki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta ''Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt nekustamā īpašuma “Kalpaki” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (kadastra Nr. 6672 001 0083) daļu – zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma “Kalpaki” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0083) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma ‘’Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā būvniecībai un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes autoceļa (autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Nekustamais īpašums atrodas pamattrasē, kas atrodas posmā “Igaunijas/Latvijas Valsts robeža – Vangaži”, kas nepieciešams Rail Baltica 1. kārtas scenārija realizācijai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-379867-281 “Ātrgaitas dzelzceļa ‘’Rail Baltica’’ DS3 posma ‘’Latvijas/Igaunijas robeža - Vangaži’’ apakšposms DPS1”, būvatļauja Nr. 2, Rail Baltica projekta īstenošanai Nekustamā īpašuma daļa būs izmantojama dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā būvniecībai un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes autoceļa (autoceļa nodalījuma josla) būvniecībai.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības “RB Rail” sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums un likuma “Par autoceļiem” 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000047218 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) sadales) sastāv no četrām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, hipotēkas vai aizlieguma atzīmes.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Nekustamā īpašuma atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0495 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) platība ir 0,0495 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0495 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0933 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) platība ir 0,0933 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0933 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0153 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) platība ir 0,0153 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0153 ha.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās zemes vienības daļa aptuveni 22,9561 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410 zemes vienība (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) atrodas funkcionālajā zonējumā “Mežu teritorijas” un “Lauksaimnieciskās teritorijas”, kur atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 atlikusī (neatsavināmā) daļa 22,9561 ha platībā ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 sadales atlikusī zemes vienība ir zemes vienība (kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.
2023. gada 30. novembrī Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo un otro daļu nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3840 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Kalpaki” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 001 0083, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” (turpmāk – Atsavināšanas paziņojums), informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 daļas ar aptuveno platību 0,2439 ha atsavināšanas uzsākšanu sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai.
2023. gada 27. decembrī saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka atbilde uz Atsavināšanas paziņojumu ar pielikumiem – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 meža nogabalu raksturojošie rādītāji, meža apsaimniekošanas plāns. Nekustamā īpašuma īpašnieks vēstulē informēja, ka viedokli par nekustamā īpašuma atsavināšanu varēs izteikt, kad būs zināma piedāvātā atlīdzība.
Nekustamā īpašuma īpašnieks iebildumus nav sniedzis un prasījumus nav pieteicis.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 28. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma “Kalpaki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0083) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai – 2 131,30 EUR (divi tūkstoši viens simts trīsdesmit viens euro un 30 centi), ko veido:
1. zemes vienību tirgus vērtība – 474,30 EUR (četri simti septiņdesmit četri euro, 30 centi), tai skaitā:
1.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0284, 0,0495 ha platībā tirgus vērtība ir 148,50 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.2. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0285, 0,0933 ha platībā tirgus vērtība ir 279,90 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.3. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0286, 0,0153 ha platībā tirgus vērtība ir 45,90 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
1.2. uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 6672 001 0284, 6672 001 0285 un 6672 001 0286 augošās mežaudzes tirgus vērtība 1 657,00 EUR (viens tūkstotis seši simti piecdesmit septiņi euro).
Institūcijā 2024. gada 25. novembrī elektroniskā sarakstē saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4077 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Kalpaki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010083) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010284) 0,0495 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010285) 0,0933 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010286) 0,0153 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 474,30 euro (četri simti septiņdesmit četri euro un trīsdesmit centi);
2) atlīdzināt zaudējumus - uz Nekustamā īpašuma daļas augošās mežaudzes tirgus vērtību 1657 euro (viens tūkstotis seši simti piecdesmit septiņi euro).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Īpašuma atsavināšanu kopējo summu 2131,30 euro (divi tūkstoši viens simts trīsdesmit viens euro un trīsdesmit centi).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Nekustamais īpašums (pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) sadales) sastāv no četrām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā.
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības, hipotēkas vai aizlieguma atzīmes.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) Nekustamā īpašuma atsavināmajai:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0495 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) platība ir 0,0495 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0495 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0933 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) platība ir 0,0933 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0933 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā ir reģistrēts apgrūtinājums – biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija (7313030500) – 0,0153 ha;
Saskaņā ar Kadastra informācijas sistēmas datiem zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) platība ir 0,0153 ha, tās lietošanas mērķis ir “Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā” (kods 1101). Platības sadalījums par lietošanas veidiem – mežu platība 0,0153 ha.
Ņemot vērā, ka Nekustamā īpašuma daļu veidojošās zemes vienības atrodas biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorijā, pēc atsavināšanas attiecībā uz to turpmāko izmantošanu būs ievērojami Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr.303 "Ziemeļvidzemes biosfēras rezervāta individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" noteiktie ierobežojumi.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Saskaņā ar situāciju pirms zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) sadales, nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojās zemes vienības daļa aptuveni 22,9561 ha platībā.
Atbilstoši Limbažu novada pašvaldības 2023. gada 9. novembra atzinumam Nr. 8.2/23/1410 zemes vienība (pirms sadales zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0083) atrodas funkcionālajā zonējumā “Mežu teritorijas” un “Lauksaimnieciskās teritorijas”, kur atlikusī (neapbūvētā) daļa nevar būt mazāka par 2 ha, līdz ar to zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 atlikusī (neatsavināmā) daļa 22,9561 ha platībā ir veidojama kā atsevišķa zemes vienība un izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 sadales atlikusī zemes vienība ir zemes vienība (kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības “RB Rail”, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0283) 23,00 ha platībā Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros ir paredzēta piekļuve no projektēta pašvaldības nozīmes autoceļa.
2023. gada 30. novembrī Institūcija (sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”) saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo un otro daļu nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-3840 “Paziņojums par nekustamā īpašuma “Kalpaki” Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 001 0083, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” (turpmāk – Atsavināšanas paziņojums), informējot par Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 daļas ar aptuveno platību 0,2439 ha atsavināšanas uzsākšanu sabiedrības vajadzībām Rail Baltica projekta īstenošanai.
2023. gada 27. decembrī saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka atbilde uz Atsavināšanas paziņojumu ar pielikumiem – zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0083 meža nogabalu raksturojošie rādītāji, meža apsaimniekošanas plāns. Nekustamā īpašuma īpašnieks vēstulē informēja, ka viedokli par nekustamā īpašuma atsavināšanu varēs izteikt, kad būs zināma piedāvātā atlīdzība.
Nekustamā īpašuma īpašnieks iebildumus nav sniedzis un prasījumus nav pieteicis.
Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija 2024. gada 28. novembra sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzības apmēru par sabiedrības vajadzībām – projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūves “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” īstenošanai – atsavināmo nekustamā īpašuma “Kalpaki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0083) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, nosakot to atbilstoši kopējai summai – 2 131,30 EUR (divi tūkstoši viens simts trīsdesmit viens euro un 30 centi), ko veido:
1. zemes vienību tirgus vērtība – 474,30 EUR (četri simti septiņdesmit četri euro, 30 centi), tai skaitā:
1.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0284, 0,0495 ha platībā tirgus vērtība ir 148,50 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.2. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0285, 0,0933 ha platībā tirgus vērtība ir 279,90 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru;
1.3. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 001 0286, 0,0153 ha platībā tirgus vērtība ir 45,90 EUR jeb 0,30 EUR par vienu zemes kvadrātmetru.
1.2. uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 6672 001 0284, 6672 001 0285 un 6672 001 0286 augošās mežaudzes tirgus vērtība 1 657,00 EUR (viens tūkstotis seši simti piecdesmit septiņi euro).
Institūcijā 2024. gada 25. novembrī elektroniskā sarakstē saņemta Nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišana atlīdzības apmēram.
Alternatīvais vērtējums nav iesniegts.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 03.1-14/4077 nolēma:
1) apstiprināt atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “Kalpaki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 66720010083) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010284) 0,0495 ha platībā, zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010285) 0,0933 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 66720010286) 0,0153 ha platībā – Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, atsavināšanu, nosakot to atbilstoši tirgus vērtībai 474,30 euro (četri simti septiņdesmit četri euro un trīsdesmit centi);
2) atlīdzināt zaudējumus - uz Nekustamā īpašuma daļas augošās mežaudzes tirgus vērtību 1657 euro (viens tūkstotis seši simti piecdesmit septiņi euro).
Satiksmes ministrija apstiprināja taisnīgas atlīdzības par Īpašuma atsavināšanu kopējo summu 2131,30 euro (divi tūkstoši viens simts trīsdesmit viens euro un trīsdesmit centi).
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūvju nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgos izveidotos nekustamos īpašumus – zemes vienības un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus – nodot pašvaldības īpašumā. Savukārt Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (skatīt Informatīvo ziņojumu “Par jauniem ceļiem Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā” (Projekta ID 22-TA-2881)), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma “Kalpaki” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 001 0083) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0284) 0,0495 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0285) 0,0933 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 001 0286) 0,0153 ha platībā - Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikts, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikts, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma “Par autoceļiem” 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, no kura Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un daļas pirkšanu, un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020.gada 13.novembrī starp akciju sabiedrību “RB Rail” un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
