22-TA-2485: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams pārņemt Komisijas Īstenošanas 2022.gada 11.augusta Lēmuma (ES) 2022/1400, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas (turpmāk - dārzeņu pavairojamais materiāls), importu no trešajām valstīm (turpmāk - lēmums 2022/1400), prasības.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pārņemt lēmuma 2022/1400 prasības un noteikt dārzeņu pavairojamam materiālam, kas ievests no trešajām valstīm, uzskaites un etiķetēšanas prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumi Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība" (turpmāk - noteikumi), kuros nav nosacījumu dārzeņu pavairojamā materiāla ievešanai no trešajām valstīm. Nepieciešams noteikt dārzeņu pavairojamā materiāla, kas ievests no trešajām valstīm, uzskaites un etiķetēšanās prasības. Lai noteiktu prasības, izstrādāts noteikumu grozījumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 124 "Dārzeņu pavairojamā materiāla atbilstības kritēriji un aprites kārtība"(turpmāk - noteikumu projekts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2010.gadā tika pieņemti noteikumi, kuru 50.punkts noteica, ka prasības dārzeņu pavairojamam materiālam, kas ievests no trešajām valstīm, ir spēkā līdz 2012.gada 31.decembrim. Bija paredzēts, ka Eiropas Komisija ievērojot Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīvas 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas, 16. panta 1. punktu, pieņems lēmumu par to, vai dārzeņu pavairošanas materiāls, kas ražots trešā valstī un sniedz tādas pašas garantijas attiecībā uz piegādātāja saistībām, identitāti, raksturīgajām pazīmēm, augu veselību, augsni, iepakojumu, pārbaudes režīmu, marķēšanu un iepakojumu noslēgšanu, attiecībā uz visām šīm pazīmēm ir līdzvērtīgs dārzeņu pavairošanas materiālam, un kas ražots Savienībā un atbilst minētās direktīvas prasībām un nosacījumiem. Bet tā kā pieejamā informācija par nosacījumiem, ko piemēro trešās valstīs, nebija tik pietiekama, lai Komisija varētu pieņemt šādus lēmumus attiecībā uz trešām valstīm un, lai novērstu tirdzniecības modeļu traucējumus, tika atļauts dalībvalstīm, kuras no trešām valstīm importē dārzeņu pavairošanas materiālu, to turpināt saskaņā ar Direktīvas 2008/72/EK 16. panta 2. punktu piemērot šādiem produktiem nosacījumus, kuri ir vismaz līdzvērtīgi tiem, ko piemēro līdzīgiem Savienības produktiem.
Ar 2013.gada 1.janvāri prasības dārzeņu pavairošanas materiālam no trešajām valstīm noteikumos vairs nebija spēkā.
Tikai 2013.gada 2.aprīlī stājās spēkā Komisijas Īstenošanas lēmums 2013/166/ES, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK nolūkā pagarināt atkāpi, kura attiecas uz nosacījumiem dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla importam no trešām valstīm, kas nav sēklas, kas paredz, ka termiņš, kādā piemēro Direktīvā 2008/72/EK importam paredzēto atkāpi, tiek attiecīgi pagarināts pēc 2012. gada 31. decembra. Tā kā pieejamie pierādījumi liecināja, ka līdz šim nav bijušas problēmas saistībā ar importētā materiāla atbilstību Direktīvas 2008/72/EK noteikumiem, tad pagarinājums tika noteikts 10 gadus, līdz 2022.gada 31.decembrim.
Šobrīd spēkā ir stājies lēmums 2022/1400, kas nosaka, ka, lai novērstu tirdzniecības modeļu traucējumus, periods, kurā dalībvalstīm ir atļauts trešā valstī ražotam dārzeņu pavairošanas materiālam, piemērot nosacījumus, kas ir vismaz līdzvērtīgi tiem, kurus piemēro līdzīgiem Savienības produktiem. Ņemot vērā investīcijas un laiku, kas vajadzīgs minēto produktu ražošanai atbilstoši importa nosacījumiem, minēto periodu pagarina par septiņiem gadiem, līdz 2029.gada 31.decembrim.
Ar 2013.gada 1.janvāri prasības dārzeņu pavairošanas materiālam no trešajām valstīm noteikumos vairs nebija spēkā.
Tikai 2013.gada 2.aprīlī stājās spēkā Komisijas Īstenošanas lēmums 2013/166/ES, ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK nolūkā pagarināt atkāpi, kura attiecas uz nosacījumiem dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla importam no trešām valstīm, kas nav sēklas, kas paredz, ka termiņš, kādā piemēro Direktīvā 2008/72/EK importam paredzēto atkāpi, tiek attiecīgi pagarināts pēc 2012. gada 31. decembra. Tā kā pieejamie pierādījumi liecināja, ka līdz šim nav bijušas problēmas saistībā ar importētā materiāla atbilstību Direktīvas 2008/72/EK noteikumiem, tad pagarinājums tika noteikts 10 gadus, līdz 2022.gada 31.decembrim.
Šobrīd spēkā ir stājies lēmums 2022/1400, kas nosaka, ka, lai novērstu tirdzniecības modeļu traucējumus, periods, kurā dalībvalstīm ir atļauts trešā valstī ražotam dārzeņu pavairošanas materiālam, piemērot nosacījumus, kas ir vismaz līdzvērtīgi tiem, kurus piemēro līdzīgiem Savienības produktiem. Ņemot vērā investīcijas un laiku, kas vajadzīgs minēto produktu ražošanai atbilstoši importa nosacījumiem, minēto periodu pagarina par septiņiem gadiem, līdz 2029.gada 31.decembrim.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu Direktīvas 2008/72/EK 16.panta 2.punkta prasības, noteikumi tiek papildināti ar 9.5.1.1 apakšpunktu, 19.1 un 29.1 punktu (noteikumu projekta 1., 2. un 3. punkts). Kas nosaka, ka no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam audzētavas grāmatā un uzskaites žurnālā norāda sugu, šķirni, daudzumu un vienotās sanitārās ievešanas dokumenta numuru, kā arī reģistrētai personai 24 stundu laikā pēc materiāla ievešanas, lai saņemtu atļauju lietot etiķeti no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam, iesniedz dienestā iesniegumu par atbilstības pārbaudes nepieciešamību un norāda pārbaudāmā materiāla sugu, šķirni, daudzumu un uzglabāšanas vietu.
Kā arī, lai pārņemtu lēmuma 2022/1400 prasības grozīts tiek noteikumu 50.punkts (noteikumu projekta 4. punkts), kas paredz, ka iepriekšminētie noteikumu projekta punkti ir spēkā līdz 2029.gada 31.decembrim.
Kā arī, lai pārņemtu lēmuma 2022/1400 prasības grozīts tiek noteikumu 50.punkts (noteikumu projekta 4. punkts), kas paredz, ka iepriekšminētie noteikumu projekta punkti ir spēkā līdz 2029.gada 31.decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm. Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz dārzeņu pavairojamā materiāla audzētājiem un izplatītājiem, kas reģistrēti Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā un importē dārzeņu pavairojamo materiālu no trešajām valstīm. Tā kā dārzeņu pavairojamā materiāla audzēšana pārdošanai Latvijā nav izplatīta, profesionālo operatoru oficiālajā reģistrā ir reģistrēts neliels skaits dārzeņu pavairojamā materiāla audzētāju vai izplatītāju.
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek sakārtota nozare un uzlabots normatīvais regulējums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32022D1400
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2022.gada 11.augusta Lēmums (ES) 2022/1400,
ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par
nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas, importu no
trešām valstīm.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32008L0072
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīva 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas (Dokuments attiecas uz EEZ).
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas 2022.gada 11.augusta Lēmums (ES) 2022/1400,
ar ko groza Padomes Direktīvu 2008/72/EK, lai pagarinātu periodu, kurā dalībvalstis var izlemt par
nosacījumiem attiecībā uz dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla, kas nav sēklas, importu no
trešām valstīm.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants
Noteikumu projekta 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
2. pants
Norma netiek pārņemta, jo norādīti adresāti.
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2008. gada 15. jūlija Direktīva 2008/72/EK par tāda dārzeņu pavairošanas un stādāmā materiāla tirdzniecību, kas nav sēklas (Dokuments attiecas uz EEZ).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
16. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 1., 2. un 3. punkts.
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Eiropas Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra Ministru kabineta instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
Nav.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Stādu audzētāju biedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Lai Profesionālo operatoru reģistrā reģistrētā persona saņemtu atļauju lietot etiķeti no trešajām valstīm ievestajam dārzeņu pavairošanas materiālam, dienestam jāveic atbilstības pārbaude.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi