Anotācija (ex-ante)

24-TA-821: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Smiltenes novada pašvaldības nekustamā īpašuma "Gargrīdu ceļš" pārņemšanu valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa un 43. pants, Meža likuma 4. panta otrā daļa, Smiltenes novada pašvaldības domes 2024. gada 18. janvāra lēmums Nr. 14 (protokols Nr. 1, 15.§) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Gargrīdu ceļš" nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā"

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta (turpmāk – rīkojuma projekts) mērķis ir atļaut pārņemt valsts īpašumā Smiltenes novada pašvaldības nekustamo īpašumu "Gargrīdu ceļš" Virešu pagastā, Smiltenes novadā, jo tas nav nepieciešams pašvaldības funkciju pildīšanai, nodot to Zemkopības ministrijas valdījumā valsts funkciju (valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības) īstenošanai un zemesgrāmatā nostiprināt īpašuma tiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma "Gargrīdu ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 008 0012) Virešu pagastā, Smiltenes novadā sastāvā ietilpstošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 008 0023) 12,1134 ha platībā un būve "Gargrīdu ceļš" (būves kadastra apzīmējums 3690 008 0023 001) pieder Smiltenes novada pašvaldībai. Nekustamais īpašums reģistrēts Vidzemes rajona tiesas Virešu pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000779738 uz Smiltenes novada pašvaldības vārda ar reģistrācijas numuru 90009067337.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem nekustamajam īpašumam nav reģistrēti apgrūtinājumi. Pēc NĪVKIS teksta datiem, nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības lietošanas mērķis ir "zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā", kods 1101.
Atsaucoties uz Smiltenes novada pašvaldības Virešu pagasta pārvaldes 2021. gada 27. oktobra vēstuli "Par pašvaldības ceļa nodošanu LVM", akciju sabiedrība "Latvijas valsts meži" (turpmāk – Sabiedrība), reģ. Nr. 40003466281, 2021. gada 23. novembra atbildes vēstulē Nr. 4.1-2_08et_101_21_842 "Par Smiltenes novada pašvaldības ceļa V411 posma nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā un AS "Latvijas valsts meži" pārvaldīšanā" (turpmāk – vēstule) sniedza viedokli, ka nekustamā īpašuma "Ceļš "V411–Čiekuri–Gargrīdas–Druvkalni"" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 004 0282) Virešu pagastā, Smiltenes novadā (kurš sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023 un tajā esošās inženierbūves – ceļa posma) pārņemšana Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā ir lietderīga.
Ievērojot Sabiedrības vēstuli, Smiltenes novada pašvaldības dome 2021. gada 29. decembrī pieņēma lēmumu Nr. 367 (protokols Nr. 16, 3.§.) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Ceļš "V411–Čiekuri–Gargrīdas–Druvkalni"" daļas sagatavošanu nodošanai bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā", ar kuru konceptuāli piekrists nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā nekustamā īpašumā "Ceļš "V411–Čiekuri–Gargrīdas–Druvkalni"" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 004 0282) sastāvā ietilpstošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 008 0023) 12,1134 ha platībā un uz tās esošo inženierbūvi.
Ar Smiltenes novada pašvaldības Nekustamā īpašuma lietu komisijas 2023. gada 20. oktobra lēmumu Nr. 510 (sēdes protokols Nr. 17, 8.§) "Par nekustamā īpašuma "Ceļš "V411–Čiekuri–Gargrīdas–Druvkalni"", Virešu pagastā, Smiltenes novadā, sadalīšanu" no nekustamā īpašuma "Ceļš "V411–Čiekuri–Gargrīdas–Druvkalni"" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 004 0282) atdalīta valstij nododamā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 008 0023) 12,1134 ha platībā un uz tās esošā inženierbūve – ceļš ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023 001, kas iekļauti jaunveidojamā nekustamā īpašumā "Gargrīdu ceļš" Virešu pagastā, Smiltenes novadā. Zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023 un 12,1134 ha lielu platību ir noteikts lietošanas mērķis – zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā, kods 1101.
Pēc jaunizveidotā nekustamā īpašuma reģistrēšanas zemesgrāmatā Smiltenes novada pašvaldības dome 2024. gada 18. janvārī pieņēma lēmumu Nr. 14 (protokols Nr. 1, 15.§) "Par pašvaldības nekustamā īpašuma "Gargrīdu ceļš" nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā" (turpmāk – Pašvaldības lēmums), ar kuru tika nolemts nodot bez atlīdzības valsts īpašumā Zemkopības ministrijas personā nekustamo īpašumu "Gargrīdu ceļš" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 008 0012), kas sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 008 0023) 12,1134 ha platībā un uz tās esošās inženierbūves – ceļa ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023 001, noteikt pienākumu Sabiedrībai nodrošināt piekļuvi ceļam, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023, dodot iespēju pa to pārvietoties piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem, un reģistrēt zemesgrāmatā aizliegumu Zemkopības ministrijai īpašumu atsavināt un apgrūtināt ar lietu tiesībām, kā arī pienākumu Zemkopības ministrijai bez atlīdzības nodot nekustamo īpašumu Smiltenes novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts meža apsaimniekošanas un aizsardzības funkciju nodrošināšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošā zemes vienība un inženierbūve ir nepieciešama, lai īstenotu Meža likuma 4. panta otrajā daļā noteikto valsts funkciju – valstij piekrītošās un valsts īpašumā esošās uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā zemesgrāmatā ierakstītās meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību, kā arī lai Sabiedrība varētu nodrošināt blakus esošā valsts meža apsaimniekošanu un aizsardzību.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība un inženierbūve (ceļš) funkcionāli tiek izmantots kā meža infrastruktūras objekts Sabiedrības mežsaimnieciskajos darbos iesaistītā transporta pārvietošanai, tāpēc uzturams atbilstošā stāvoklī ar piemērotu ceļa noturību, bet pašvaldība finansējuma trūkuma dēļ to nevar nodrošināt. Pārbūvējot minēto inženierbūvi – ceļu, tiks nodrošināta piekļuve Zemkopības ministrijas valdījumā un Sabiedrības pārvaldīšanā esošā meža platībai – zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 3690 008 0014) 2071,18 ha platībā, kura ietilpst valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Valsts mežs 36900080014" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 008 0014) Virešu pagastā, Smiltenes novadā sastāvā, un zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 3690 008 0015 un 3690 008 0016) 1694,46 ha kopplatībā, kuras ietilpst valstij Zemkopības ministrijas personā piederošā nekustamā īpašuma "Valsts mežs 36900100004" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 3690 010 0004) Virešu pagastā, Smiltenes novadā sastāvā.
Ietekme uz Pašvaldības lēmumā noteikto pienākumu nodrošināt piekļuvi ceļam, kas atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 3690 008 0023, dodot iespēju pa to pārvietoties piegulošo nekustamo īpašumu īpašniekiem un tiesiskajiem valdītājiem, nav konstatējama, jo atbilstoši Meža likuma 5. panta pirmajā daļā noteiktajam jebkurai personai ir tiesības uzturēties un brīvi pārvietoties valsts mežā. Nekustamā īpašuma sastāvā esošais ceļš pēc rīkojuma pieņemšanas būs valsts meža sastāvdaļa.
Risinājuma apraksts
Nekustamais īpašums visā tā sastāvā tiek nodots valstij valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai – Meža likumā noteiktās valstij piekrītošās un piederošās meža zemes apsaimniekošanai un aizsardzībai, kuras izbeigšana nav paredzēta un netiek prognozēta.
Saskaņā ar Meža likuma 4. panta otro daļu, rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma apsaimniekošanu un aizsardzību nodrošinās Sabiedrība, kas nodibināta valsts meža īpašuma pārvaldīšanai un apsaimniekošanai. 100 % Sabiedrības akciju pieder valstij un valsts kapitāla daļu turētāja ir Zemkopības ministrija.

Ja iestāsies rīkojuma projekta 2. punktā minētais apstāklis un nekustamais īpašums vairs netiks izmantots norādītās valsts funkcijas izpildei, tas visā tā sastāvā tiks nodots Smiltenes novada pašvaldībai saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. pantā ietvertajām prasībām.
Rīkojuma projektam ir pievienoti īpašuma tiesības apliecinošie dokumenti un Smiltenes novada pašvaldības domes lēmums, kas apliecina, ka minētais nekustamais īpašums nav nepieciešams Smiltenes novada pašvaldībai.
Rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma pārņemšana valsts funkciju īstenošanai no pašvaldības ir lietderīga, un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā pēc Ministru kabineta lēmuma pieņemšanas zemesgrāmatā ir nostiprināmas īpašumtiesības uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā uz laiku, kamēr tiks nodrošināta rīkojuma projekta 2.1. apakšpunktā minētās funkcijas īstenošana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums tiešā veidā neietekmē un nemaina sabiedrības mērķgrupas tiesības un pienākumus. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi saistībā ar meža infrastruktūras uzlabošanu var netiešā veidā skart meža autoceļu lietotājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami. Nekustamā īpašuma tiesību maiņu zemesgrāmatā uz valsts vārda Zemkopības ministrijas personā Sabiedrība segs par saviem finanšu līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • AS "Latvijas valsts meži"
  • Smiltenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi