Anotācija

25-TA-1735: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts " Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 22.augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi”" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus, pilnveidojot nosacījumus, kas attiecas uz gala labuma guvējiem. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai mazinātu administratīvo slogu un prasības 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" projektu ieviešanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta noteikumos Nr. 473 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2. prioritārā virziena "Atbalsts uzņēmējdarbībai" 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.6. pasākuma "Tūrisma produktu attīstības programma" īstenošanas noteikumi” (turpmāk - Noteikumi Nr. 473) paredz, veikt precizējumus, saskaņa ar Centrālā finanšu un līguma aģentūra (turpmāk - CFLA) un Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (turpmāk - LIAA) sniegto informāciju. 

Ministru kabineta noteikumu Nr. 473 otrās kārtas ietvaros CFLA no 2023. gada 23. novembra līdz 2024. gada 29. februārim veica projektu atlasi. Tās rezultātā tika noslēgti astoņi līgumi par projektu īstenošanu ar Latvijas Dabas tūrisma asociāciju, Latvijas Veselības tūrisma klasteri, Latvijas Viesnīcu un restorānu asociāciju, Vidzemes tūrisma asociāciju, Latvijas Restorānu biedrību, Latvijas Kongresu biroju, Gaujas Nacionālā parka tūrisma biedrību un Pierīgas tūrisma asociāciju.

Ekonomikas ministrija kā Atbildīgā iestāde par MK Noteikumu Nr. 473 izstrādi, ir saņēmusi vairākus jautājumus no CFLA, kurus tā ir saņēmusi no sadarbības tīkla pārstāvjiem. Ekonomikas ministrija, pēc skaidrojumu sniegšanas, ir secinājusi, ka nepieciešams veikt MK noteikumu Nr. 473 grozījumus, lai mazinātu interpretācijas risku, kas attiecas uz atbalsta nosacījumiem. 

Plānots, ka MK noteikumu Nr. 473 grozījumu labvēlīgi ietekmēs potenciālos finansējuma saņēmējus, jo grozījumi tiek veikti sadarbībā ar CFLA, kas ir norādījusi uz esošajiem interpretācijas riskiem, projektu ieviešanas procesā. Par šo grozījumu spēkā stāšanos tiks informēta CFLA un finansējuma saņēmēji, ar ko ir noslēgti līgumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Pamatojoties uz to, ka 2024. gada beigās pēc ES fondu tematiskās komitejas 2024.gada 31.oktobra sēdē atbalstītajām elastības finansējuma pārdalēm, no Ekonomikas ministrijas tika pārskatīti vairāki pasākumi, no kuriem pārdalīts elastības finansējums. Viens no šiem pasākumiem bija MK noteikumi Nr. 473, līdz ar to atbilstoši apstiprinātajām pārdalēm elastības finansējums apmērā tika nodrošināts prioritārajam mērķim - nevienlīdzības mazināšanai. Attiecīgi ir nepieciešams veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 473 14. punktā precizējot atbalsta programmas iznākuma un rezultatīvos rādītājus.

2. MK noteikumu Nr. 473 58. punkts paredz, ka sadarbības tīkls uzkrāj un iesniedz informāciju KPVIS sistēmā un LIAA informāciju par sadarbības tīkla dalībniekiem. Šobrīd sadarbības tīklam ir nepieciešams aizpildīt informāciju divās dažādās sistēmās, tādēļ, lai mazinātu birokrātisko slogu, nepieciešams veikt precizējumus MK noteikumu Nr. 473 58. punktā. 

3. Ekonomikas ministrija no Centrālās finanšu un līgumu aģentūras saņēma informāciju, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs norādīja, ka MK noteikumos ir atsauce uz Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantu, taču minētajā likuma pantā nav precīzi definēts, ka finansējuma saņēmējam būtu tiesības vai pienākums pieprasīt un saņemt ziņas no  Sodu reģistra. 

4. Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10. oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. 
Risinājuma apraksts
1. Balstoties uz ierosināto elastības finansējuma pārdali, tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 473 14. punktā, kur šobrīd norādīts pasākumā sasniedzamos iznākuma rādītājus ar elastības finansējumu.
Otrās kārtas ietvaros MK noteikumu Nr. 473 14. punkta ir noteikti sasniedzamie iznākuma rādītāji bez elastības finansējuma: 
1) līdz 2029. gada 31. decembrim atbalstītie komersanti (tai skaitā sīkie (mikro), mazie un vidējie komersanti) – 120;
2) līdz 2024. gada 31. decembrim ar grantiem atbalstītie komersanti – 12;
3) līdz 2029. gada 31. decembrim ar grantiem atbalstītie komersanti – 120. Katra projekta ietvaros ar grantiem atbalstīto komersantu skaits nav mazāks par 15. 

2. Ņemot vērā CFLA un LIAA sniegto informāciju, lai mazinātu birokrātisko slogu, tiek veikti grozījumi MK noteikumu Nr. 473 58. punktā, paredzot, ka sadarbības tīkls uzkrāj un reizi gadā, ja LIAA nav iespējams iegūt informāciju no informācijas sistēmas (KPVIS), iesniedz LIAA nepieciešamo informāciju. 

3. Lai sadarbības tīkli varētu pārliecināties, ka saskaņā ar kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā, uz sadarbības tīkla dalībnieku nav attiecināmi Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. pantā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, MK noteikumu Nr. 473 ir papildināts ar 65.23. apakšpunktu, nosakot, ka sadarbības tīkls var pieprasīt izziņu no Sodu reģistra Iekšlietu ministrijas Informācijas centram. 
 
4. Nepieciešami tehniskie precizējumi, pārņemot Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi