1.1. Pamatojums
Jāturpina atbalsta sniegšana lauksaimniecības primārās produkcijas ražotājiem, zvejniecības vai akvakultūras produkcijas ražotājiem un apstrādātājiem, kooperatīvajām sabiedrībām un augļu un dārzeņu ražotāju organizācijām, lai mazinātu finansiālo slogu situācijā, kad ekonomisko un klimatisko apstākļu radītās negatīvās ietekmes dēļ ir ievērojami samazinājusies to spēja pildīt finanšu saistības.
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
2023. gada 7. novembrī tika apstiprināti grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582), no garantiju programmas pārvirzot 5 787 948 euro apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai, lai dotu iespēju sabiedrībai "Altum" pārskatīt aizdevumiem piemērojamo procentu likmi un to pēc iespējas samazinātu. Minētie grozījumi izdarīti tādēļ, ka lauksaimniecības nozarē ir izveidojusies kritiska situācija saistībā ar vairāku apstākļu kopumu (ražošanai svarīgo resursu un izejvielu cenu ievērojamu kāpumu vienlaikus ar produktu – piena, liellopu gaļas un graudaugu – iepirkuma cenu samazināšanos, 2023. gada ražas samazinājumu pavasara sausuma un salnu ietekmē, 2023. gada 7. augusta vētrā cietušajām lauksaimniecības ēkām un lauksaimniecības stādījumu un sējumu izpostītajām platībām), kas apdraud lauksaimniecības produktu ražošanas nozares uzņēmumu ekonomisko dzīvotspēju un turpmāku pastāvēšanu. Programmā tika noteikta kredītprocentu likme no 3,5 % ar iespēju to paaugstināt, ņemot vērā katra klienta risku, esošo situāciju saimniecībā un izmantoto de minimis apmēru. Šai programmai netiek piemērots papildu administratīvo izmaksu pārcenojums.
Saskaņā ar sabiedrības "Altum" sniegto informāciju ir konstatēts aizņēmēju palielināts pieprasījums pēc aizdevumu saņemšanas. Sabiedrība "Altum" prognozē, ka jau tuvākajā laikā tiks rezervēts viss papildus piešķirtā finansējuma apmērs – 5 787 948 euro. Tādējādi programmas finansējums nav pietiekams, lai arī turpmāk nodrošinātu pieejamību aizdevumiem ar samazinātu tiem piemērojamo procentu likmi no 3,5 %.
Lai nodrošinātu aizdevumu pieejamību arī turpmāk, nepieciešams apgrozāmo līdzekļu programmai pārdalīt finansējumu 2 756 384 euro apmērā no sabiedrības "Altum" īstenojamām programmām, kā arī izdarīt citus precizējumus.
1. Tā kā atbilstoši Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajam plānam ražotāju organizācijas 2023.–2027. gada periodā tiek atzītas ne tikai augļu un dārzeņu nozarē, bet arī citās lauksaimniecības nozarēs, attiecīgi ir precizēts noteikumu Nr. 582 2.4. un 13.4. apakšpunkts un 6. un 11. punkts.
2. Noteikumu Nr. 582 5. punkts papildināts ar 5.3. apakšpunktu, nosakot, ka aizdevumu izsniegšanai izmanto arī Lauku attīstības programmas 2007.–2013. gadam pasākumā "Kredītu fonds" atmaksāto finansējumu 1 346 384 euro apmērā;
3. Noteikumu Nr. 582 5. punkts papildināts ar 5.4. apakšpunktu, nosakot, ka aizdevumu izsniegšanai izmanto arī Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007.–2013. gadam pasākumā "Kredītu fonds" atmaksāto finansējumu 1 410 000 euro apmērā, jo ir stājušies spēkā Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 772 "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumos Nr. 446 "Noteikumi par lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programmu"", kuros cita starpā tika precizēts pieejamā finansējuma apmērs Rīcības programmas Eiropas Zivsaimniecības fonda atbalsta ieviešanai Latvijā 2007.–2013. gadam pasākumā "Kredītu fonds" no atmaksātā finansējuma, attiecīgi samazinot pieejamo finansējumu par 1 410 000 euro.
4. Lai gan spēkā esošo noteikumu Nr. 582 8. punkts jau ļauj atlikt pamatsummas maksāšanu uz periodu, kas kopumā nepārsniedz šo noteikumu 8. punktā noteikto un sabiedrība "Altum" šo normu piemēro, skaidrākas šīs normas uztveres nodrošināšanai noteikumu Nr.582 8.punkts papildināts ar nepārprotamu norādi uz sabiedrības "Altum" tiesībām atlikt pamatsummas apmaksu.
5. Lai nodrošinātu valsts atbalsta normu salāgošanu, ir precizēts noteikumu Nr. 582 11. un 12. punkts, 13.4. apakšpunkts, 14., 15., 16., 17., 20. un 22. punkts un izveidots jauns 16.1 punkts, jo 2024. gada 1. janvārī ir stājies spēkā jauns de minimis atbalsta regulējumus, proti, ir stājusies spēkā Komisijas Regula 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam, kas aizstāj Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula 2023/2831).
Noteikumu Nr. 582 12. punkts papildināts, lai tajā ietvertu jauno kārtību, kā nosakāms pēdējo trīs gadu laika posms, piešķirot de minimis atbalstu ar Komisijas regulu 2023/2831, un norādīts, ka ar trīs gadu periodu saprotams periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts, līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums. Piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024. gada 18. jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021. gada 18. jūnijam, un Komisijas regulas 2023/2831 noteiktā de minimis atbalsta apmēra aprēķināšanas metode (sk. Komisijas regulas 2023/2831 3. panta 2. punktu) atšķiras no Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas regulas Nr. 717/2014 paredzētā (arī noteikumu Nr. 582 15. punkts).
6. Precizēts noteikumu Nr. 582 13.6. apakšpunkts, jo termins "pasludināts maksātnespējas process" aptver arī tādus maksātnespējas stāvokļa risinājumus kā bankrots, sanācija un mierizlīgums un līdz ar to – tos maksātnespējas procesus, kas pasludināti saskaņā ar likumu "Par uzņēmumu un uzņēmējsabiedrību maksātnespēju" un Maksātnespējas likumu, kas bija spēkā līdz 2010. gada 1. novembrim. Noteikumu projektā ietvertā noteikumu Nr. 582 13.6. apakšpunkta piebilde "vai tas atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma pieprasītu maksātnespējas procedūru" tiek pārbaudīta, pamatojoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu apliecinājumu.
7. Noteikumu Nr. 582 17. punkts papildināts arī ar normu, ka, pārkāpjot de minimis regulu prasības, aizņēmējam ir jāatmaksā nelikumīgais de minimis atbalsts, jo piešķirtais komercdarbības atbalsts ir atgūstams tikai tad, ja tas ir nelikumīgs, kā arī nelikumīgs komercdarbības atbalsts ir atgūstams vai nu saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma (turpmāk – KAKL) IV nodaļu, vai KAKL V nodaļu.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji
- Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji Zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji un apstrādātāji Kooperatīvās sabiedrības Augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci radīsies atbalsta pasākuma īstenošanas laikā un nepārsniegs atbalsta pasākumiem piešķirto valsts budžeta finansējumu. Precīzs novērtējums par atbalsta pasākumu ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci tiks ietverts programmas novērtējumā.
4.2. Cita informācija
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
5.2. Citas starptautiskās saistības
5.3. Cita informācija
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS