Anotācija (ex-ante)

23-TA-1589: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231 "Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2020.gada 30.aprīļa rīkojuma Nr.231 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” 4.punkts.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz precizēt valsts akciju sabiedrības “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanas termiņu, vienlaicīgi precizējot ilgtermiņa saistību sadalījumu pa gadiem  un nepieciešamo papildu finansējumu 2023. un 2024.gadam. Precizēts Kultūras ministrijas budžetā paredzētais finansējums ilgtermiņa saistībām nomas maksas segšanai VNĪ 2024.gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 30.aprīļa rīkojuma Nr.231 “Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai”  (turpmāk – Rīkojums Nr.231) 2.punktu  Finanšu ministrijas budžetā paredzētas ilgtermiņa saistības pasākumam "Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai", lai segtu ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas) izdevumus valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi", 2022. gadā 16 794 598 euro apmērā, bet 2023. gadā 1 034 072 euro apmērā. Kopējais ilgtermiņa saistību finansējuma apmērs minētajam pasākumam 2013.–2023. gadā ir 32 666 667 euro.

Savukārt  saskaņā ar Rīkojuma Nr.231. 1.punktu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves kopējās izmaksas Finanšu ministrijai un Kultūras ministrijai 2013.–2023. gadā noteiktas 37 281 134 euro.
Pārbūves kopējās izmaksas 2013.–2023. 37 281 134 euro apmērā sastāda:
1)  2 170 416 euro - Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums līdz 1 844 854 euro un valsts budžeta finansējumu līdz 325 562 euro, kas piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 4. janvāra noteikumiem Nr. 13 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 4.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts un dzīvojamās ēkās" 4.2.1.2. pasākuma "Veicināt energoefektivitātes paaugstināšanu valsts ēkās" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi”;

2) 2 444 051 euro- VNĪ 2019.gada peļņas daļa novirzīta nekustamajā īpašumā Lāčplēša ielā 25, Rīgā, Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 4. septembra rīkojumu Nr. 487 “Par atšķirīgu dividendēs izmaksājamo valsts akciju sabiedrības "Valsts nekustamie īpašumi" peļņas daļu par 2019. gada pārskatu”;

3) 32 666 667 euro – valsts budžeta dotācija saskaņā ar Rīkojumu Nr.231.

Rīkojuma Nr.231 4.1. apakšpunktā noteikts, ka minētā finansējuma apmērā jānodrošina ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves darbu pabeigšanu līdz 2023. gada 30. aprīlim, nosakot, ka plānotais nomas līguma sākuma termiņš ir 2023. gada 1. maijs.

Saskaņā ar Rīkojuma Nr.231 4.2. apakšpunktu Finanšu ministrijai (VNĪ) dots uzdevums iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par šā rīkojuma 2. punktā minēto ilgtermiņa saistību precizēšanu, ja būvniecības procesa laikā provizoriskie būvniecības izdevumi (tai skaitā tehnoloģiskā aprīkojuma iegādes un montāžas izdevumi) objektīvu vai ekonomiski pamatotu iemeslu dēļ mainās.

Reaģējot uz COVID-19 pandēmijas, Krievijas izraisītās karadarbības Ukrainā un ar šiem pasaules notikumiem saistīto neparedzēto piegādes ķēžu traucējumu un cenu kāpumu, ar Ministru kabineta 2022.gada 18.maija rīkojumu Nr. 341 “Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 30. aprīļa rīkojumā Nr. 231 "Par finansējumu Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves, nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai"[1] tika rasts papildus 2 689 243 euro liels finansējums  Jaunā Rīgas teātra ēku Lāčplēša ielā 25, Rīgā, pārbūves projekta  (turpmāk – JRT pārbūves projekts) turpināšanai 2022.- 2023. gadā, kas tika panākts precizējot citiem VNĪ īstenotajiem projektiem nepieciešamā finansējuma apmēru un sadalījumu pa gadiem un veicot finansējuma pārdali starp projektiem. Šie grozījumi deva iespēju tālāk vienoties ar pilnsabiedrību “SBSC” par būvdarbiem nepieciešamo termiņa pagarinājumu, samaksu par būvdarbu sadārdzinājumu un nodrošināt tālāko būvdarbu veikšanai nepieciešamos apgrozāmos līdzekļus.


[1] https://likumi.lv/ta/id/332551-grozijumi-ministru-kabineta-2020-gada-30-aprila-rikojuma-nr-231-par-finansejumu-jauna-rigas-teatra-eku-lacplesa-iela-25-riga-pa...


Informācija par VNĪ un pilnsabiedrības “SBSC” sadarbības aspektiem un problēmām JRT pārbūves projekta īstenošanas gaitā 2022. un 2023.gadā, kas objektīvi ietekmēja projekta realizēšanu paredzētajā termiņā.

2022. gada pavasarī VNĪ veica pārrunas ar pilnsabiedrību “SBSC”, kuru rezultātā 2022. gada 22. jūnijā tika noslēgta vienošanās Nr. IZD/2020/1048‑1 pie 2020. gada 11. maija līguma Nr. IZD/2020/1048 (turpmāk – Vienošanās). Vienošanās tika noslēgta kā risinājums negatīvajai ietekmei, kuru uz līguma izpildi bija radījusi COVID-19 pandēmija, Krievijas izraisītais karš Ukrainā un ar šo kara saistītās sankcijas, kā arī iepriekš neparedzamais cenu kāpums un dažādie traucējumi starptautiskajās piegādes ķēdēs.[1]
Vienošanās paredzēja samaksu par iepriekš neparedzamo būvdarbu sadārdzinājumu par summu līdz 2 180 000 euro apmērā (bez PVN), samaksu par ēkas lietotājam nepieciešamo papildu prasību īstenošanu 320 000 euro apmērā (bez PVN), līguma termiņa pagarināšanu par 8 mēnešiem (līdz 2023. gada 11. martam), kā arī papildu avansa maksājumu līdz 1 000 000 euro[2] apmērā.

Ieskaitot 2022. gada 22. jūnijā noslēgto Vienošanos, kopējā līguma summa, ieskaitot samaksu par būvdarbu sadārdzinājumu (indeksāciju) ir 32 272 031,02 euro (bez PVN). Uz 2023. gada 06. jūliju:
- izpildīti un apmaksāti darbi ir par  25 443 860,08 euro (bez PVN) jeb 79%. Atlikums ir   6 828 170,94 euro (bez PVN) jeb 21%. 
- summa būvdarbiem, ieskaitot samaksu par būvdarbu sadārdzinājumu jeb indeksāciju, ir  22 419 828,51  euro (bez PVN), izpildītais apjoms ir   18 865 135,00    euro (bez PVN) jeb 84%, atlikums ir   3 554 693,51 euro (bez PVN) jeb 16%.
- summa par teātra tehnoloģisko aprīkojumu un iebūvējamajām mēbelēm ir 7 970 078,51 euro (bez PVN), izpildītais apjoms ir  4 734 433,64  euro (bez PVN) jeb 59%, atlikums ir   3 235 644,86 euro (bez PVN) jeb 41%.

Ar Vienošanās parakstīšanu pilnsabiedrība “SBSC” apliecināja, ka Vienošanās nosacījumi ir galīgi un pietiekami, lai nodrošinātu līgumā noteikto, kā arī ar Vienošanos uzņemto saistību pilnīgu izpildi. Taču jau 2022. gada 7. septembrī notikušajā sapulcē, kurā piedalījās pilnsabiedrības “SBSC”, VNĪ, valsts SIA “Jaunais Rīgas teātris”, Finanšu ministrijas un Kultūras ministrijas pārstāvji, tika konstatēts un no pilnsabiedrības “SBSC” gūts apstiprinājums, ka darbinieku skaits būvlaukumā būtiski nav pieaudzis kopš Vienošanās parakstīšanas. Minētās sapulces laikā VNĪ  norādīja, ka faktiskais darbu izpildes temps ir pārāk lēns, lai nodrošinātu darbu pabeigšanu noteiktajā izpildes laikā. Šāds VNĪ viedoklis sakrita arī ar pilnsabiedrības “SBSC” pārstāvju pausto nostāju, ka būvlaukumā nepieciešamo darbinieku skaitu būtu nepieciešams vismaz dubultot (tobrīd būvlaukumā katru darba dienu bija vidēji 80-90 darbinieki). Pēc šīs sapulces, 2022. gada 22. septembrī, VNĪ ar vēstulē Nr. 7/2-7/8111 „Par 11.05.2020 līguma Nr. IZD/2020/1048 darbu izpildes tempu” lūdza pilnsabiedrību “SBSC” iesniegt aktuālu FIDC līguma Programmu (dokumentā ietilpst būvdarbu kalendārais grafiks, darbaspēka plūsmas grafiks u.c. informācija), kas atbilst faktiskajam darbu progresam un izvirzītajam mērķim pabeigt darbus līdz Līgumā noteiktajam termiņam un konkrēti aprakstīt, ko pilnsabiedrība “SBSC “ plāno darīt, lai paātrinātu izpildes tempu un pabeigtu darbus līdz šim termiņam. Uz šo VNĪ prasību pildīt saistības pilnsabiedrība “SBSC” neatbildēja un neiesniedza prasīto informāciju un dokumentus.

Pretēji VNĪ vairākkārtējiem norādījumiem un lūgumiem paātrināt darbu izpildes tempus un nodrošināt pietiekamu strādājošo personu skaitu objektā, pilnsabiedrība “SBSC” neveica tādus pasākumus, kas nodrošinātu savlaicīgu līguma izpildi. Tā vietā pilnsabiedrība “SBSC” norādīja uz atkārtotu neparedzēto apstākļu ietekmi uz Līguma izpildi, kā dēļ VNĪ būtu jāpiešķir pilnsabiedrībai “SBSC” atkārtots papildu avansa maksājums (t.i., trešais avanss līguma darbības laikā). Pilnsabiedrība “SBSC” 2022. gada 7. oktobrī iesniedza lūgumu VNĪ piešķirt atkārtotu avansu vismaz 1 000 000 euro apmērā,  vēlāk 2022. gada 18. oktobrī 1 500 000 euro apmērā, precizējot iepriekš izteikto pieprasījumu un argumentāciju. Šajā brīdī VNĪ izteica rakstisku piedāvājumu pilnsabiedrībai “SBSC” vienoties par prasītā avansa apmēra izmaksu, saņemot apliecinājumu par līdzšinējā līguma izpildes termiņa 2023. gada 11. marta saglabāšanu. Savukārt 2022. gada 10. novembrī pilnsabiedrība iesniedza papildus lūgumu VNĪ izskatīt iespēju veikt atkārtota avansa maksājumu jau palielināta 2 000 000 euro apmērā. Veicot pārrunas ar pilnsabiedrību “SBSC” par pēdējā iesniegtā pieprasījuma iespējamu nodrošināšanu, pilnsabiedrība “SBSC” jau skaidri norādīja uz nevēlēšanos no jauna apliecināt gatavību nodrošināt līguma izpildi noteiktajā termiņā - līdz 2023. gada 11. martam.

Saskatot risku, ka šāda iespējama vienošanās varētu tikt uzskatīta par būtiskiem līguma grozījumiem, kuri nebūtu pieļaujami, jo tie radītu nesamērīgu ekonomiskā līdzsvara maiņu par labu līguma izpildītājam un iespējams vairs neatbilstu Iepirkumu uzraudzības biroja publicētajām vadlīnijām “Līgumu vadība krīzes apstākļos!” ietvertajam skaidrojumam, VNĪ nekavējoties lūdza Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) viedokli.
Būtiski norādīt, ka šajā laika posmā, kamēr pilnsabiedrība “SBSC” veica pārrunas par būtisko līguma grozījumu veikšanu papildu apgrozāmo līdzekļu nodrošināšanai, būvlaukumā joprojām netika novērotas ievērojamas izmaiņas būvdarbu intensitātē, kaut gan iekļaušanās noteiktajā līguma termiņā būtu iespējama tikai kāpinot darbu izpildes tempu. Turklāt noslēgtais līgums nosaka līgumslēdzējiem, tātad, gan VNĪ, gan pilnsabiedrībai “SBSC” darīt visu iespējamo, lai līdz minimumam samazinātu Līguma izpildes atlikšanas vajadzību arī nepārvaramas varas dēļ.

Saņemot kompetentās uzraugošās iestādes, CFLA, norādi, ka pilnsabiedrības “SBSC” līdz šim iesniegtie pierādījumi ir nepietiekami, lai CFLA varētu gūt pārliecību par neparedzēto apstākļu ietekmes cēloņsakarību ar pilnsabiedrība “SBSC” nosauktajām līguma izpildes grūtībām, VNĪ lūdza papildu informāciju no pilnsabiedrības “SBSC”. Tika lūgts iesniegt informāciju, kas pierādītu cēloņsakarību starp ārkārtējiem apstākļiem un to ietekmi uz konkrēto līgumu, iesniegt pierādījumus par pilnsabiedrības “SBSC” norādīto ražotāju/piegādātāju mainītajiem apmaksas nosacījumiem pēc piegādes līgumu noslēgšanas u. c. dokumentus, piemēram, nevis pilnsabiedrības “SBSC” apakšuzņēmumu (starpnieku) paziņojumus par ražotāju noteikto maksājumu kārtības maiņu, bet gan šo pašu ražotāju iesniegtos paziņojumus, uz kuriem atsaucās šie apakšuzņēmēji (t.i., informāciju no primārā avota, kas būtu piegādes ķēdes sastāvdaļa, kas aizsāka maksājumu kārtības maiņu tieši pieminēto neparedzēto apstākļu dēļ).
Iesniedzot daudzkārtējos pieprasījumus veikt līguma grozījumus, kas paredzētu finansiāla atbalsta sniegšanu, pilnsabiedrība “SBSC” vienlaikus pauda nostāju par tās iespējām nodrošināt līguma tālāku izpildi, gadījumā, ja prasītais atbalsts netiks sniegts, kā, piemēram, 2022. gada 30. decembra vēstulē Nr. SBSC‑N‑2022‑12‑30‑001 tika norādīts, ka “turpmāka Objekta būvniecības finansēšana no saviem līdzekļiem vienkārši vairs nav iespējama.” Reaģējot uz šāda satura apgalvojumu, VNĪ saskatīja nepieciešamību pārliecināties par pilnsabiedrības “SBSC” finansiālo stāvokli, un 2023. gada 30. janvāra vēstulē Nr. 7/2‑7/857, lūdza pilnsabiedrībai “SBSC” iesniegt operatīvo bilanci uz 2022. gada 31. decembri, operatīvo peļņas un zaudējumu aprēķinu par 2022. gada 12 mēnešiem, operatīvo naudas plūsmas aprēķinu par 2022. gada 12 mēnešiem, ceturkšņa vai ikmēneša debitoru un kreditoru atšifrējumus pa partneriem un pa kavējuma termiņiem un naudas plūsmas prognozi 2023. gadam. Šo informāciju pilnsabiedrība “SBSC” nav iesniegusi arī pēc VNĪ atkārtotiem rakstiskiem lūgumiem, savukārt iepriekš minētajā vēstulē citēto izteikumu pilnsabiedrība “SBSC” nav tālāk skaidrojusi arī pēc tieša rakstiska lūguma skaidrot šo apgalvojumu.

Ievērojot iepriekš minēto, VNĪ radās pamatotas bažas par pilnsabiedrības “SBSC” spēju vispār nodrošināt līguma izpildi. Turklāt, pilnsabiedrības “SBSC” pieļautais līguma izpildes kavējums radīja tiešu apdraudējumu arī Eiropas Savienības fondu finansējuma apguvi, ko nepieciešams apgūt līdz 2023. gada 31. decembrim, pretējā gadījumā trūkstošo finansējuma daļu projekta realizācijai būs nepieciešams gūt no valsts budžeta. Ņemot vērā iepriekš izklāstīto, būtiskākie JRT pārbūves projekta kavējumu iemesli no pilnsabiedrības “SBSC” puses tika minēti apgrozāmo līdzekļu trūkums un pakārtoti darbaspēka trūkums.

VNĪ galvenais mērķis šajos apstākļos bijis nodrošināt darbu nepārtrauktību, vienlaikus meklējot saprātīgus risinājumus radušos problēmu ātrākai novēršanai. VNĪ visa projekta realizēšanas laikā aktīvi ir iesaistījusies līguma vadībā un būvdarbu nepārtrauktības nodrošināšanā. VNĪ ir izmantojusi visus pieejamos instrumentus, lai  sniegtu pilnsabiedrībai “SBSC” nepieciešamo un objektīvi pamatojamo atbalstu neparedzēto apstākļu pārvarēšanai.
VNĪ ar pilnu atbildību turpina īstenot JRT pārbūves projektu, aktīvi reaģējot uz projekta izpildes gaitā konstatētajiem apstākļiem un aktīvi iesaistoties līguma vadībā un būvdarbu nepārtrauktības nodrošināšanā. VNĪ ir valsts kapitālsabiedrība, un tās darbībai ir saistoši normatīvie akti, kas regulē publisku līdzekļu izmantošanu.

VNĪ izvērtēja vairākas alternatīvas, lai nodrošinātu pēc iespējas ātrāku JRT pārbūves projekta pabeigšanu, tostarp piesaistot citu būvdarbu veicēju atlikušajam darbu apjomam. Par efektīvāko un ātrāko risinājumu projekta pabeigšanai tika izvēlēta esošā līguma turpināšana, taču vienojoties par papildu nosacījumiem, kas sniegtu pārliecību par turpmākā projekta sekmīgu īstenošanu. Šāds rīcības scenārijs piedāvāja iespēju apgūt visu Eiropas Savienības fondu piešķirto finansējumu līdz 2023. gada beigām un pabeigt projekta īstenošanu ievērojami ātrāk nekā gadījumā, ja būtu jāizvēlas cits būvdarbu veicējs darbu turpināšanai.

2023.gada 21.martā tika parakstīta vienošanās ar pilnsabiedrību “SBSC” Nr. IZD/2020/1048‑3 pie 2020. gada 11. maija līguma Nr. IZD/2020/1048 (turpmāk – Vienošanās par līgumsodu), kas paredz, ka pilnsabiedrība “SBSC” piekrīt maksāt līgumsodu par pieļauto darbu izpildes kavējumu, bet piemērojamais līgumsods tiek samazināts no maksimālā piemērojamā līgumsoda līdz 500 000 euro, ja tiek izpildīti vairāki kritēriji attiecībā uz būvdarbu īstenošanas termiņu. Gadījumā, ja šie kritēriji netiek sasniegti, tad līgumsods netiek samazināts un ir piemērojams pilnā apmērā. Pirms šīs Vienošanās par līgumsodu parakstīšanas tika saņemts rakstisks apliecinājums no pilnsabiedrības “SBSC” izmantotās kredītiestādes par aizdevuma piešķiršanu apgrozāmajiem līdzekļiem pietiekamā apmērā, lai šis uzņēmums spētu nodrošināt atlikušo līgumsaistību izpildi, saglabājot paredzēto būvdarbu kvalitāti. Papildu finansējums būvdarbu izmaksu segšanai netiek paredzēts.


[1] Vairāk par negatīvo ietekmi uz JRT pārbūves projektu skatīt rīkojuma anotācijā šeit: https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/34bcd411-0755-46df-bd74-7435236aeecd

[2] avansa maksājums līdz 1 000 000 euro netiek aplikts ar PVN, tas pēc definīcijas ir bezprocentu aizdevums ar nodrošinājumu apdrošināšanas polises veidā



 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pilnsabiedrības “SBSC” pieļautais līguma izpildes kavējums 2022.gadā radīja situāciju, ka 2022.gadā netika apbūts JRT pārbūves projektam piešķirtais finansējums 5 247 417 euro apmērā.

Atbilstoši Vienošanās par līgumsodu noteiktajam, pilnsabiedrībai "SBSC" piešķirtā finansējuma ietvaros ir jānodrošina ēkas Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nodošana ekspluatācijā līdz 2023. gada 1. decembrim un nodošana pasūtītājam (VNĪ) līdz 2024. gada 20. janvārim. 
 
Risinājuma apraksts
Ar rīkojuma projektu tiek paredzēts, ka ēka Lāčplēša ielā 25, Rīgā, tiek nodota valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību “Jaunais Rīgas teātris” 2024. gada 29. februārī, nosakot, ka plānotais nomas līguma sākuma termiņš ir 2024. gada 1. marts. Tādejādi ar rīkojuma projektu tiek precizēts ilgtermiņa saistību sadalījumu pa gadiem  un nepieciešamais papildu finansējums 2023. un 2024.gadam.

Lai nodrošināta JRT pārbūves projekta sekmīgu pabeigšanu līdz 2024.gada 29.februārim, 2022.gadā piešķirtais neizlietotais finansējums 5 247 417 euro apmērā 2023.gadā uz Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammu 41.13.00 “Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" ir pārdalīts no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve" 5 247 417 euro apmērā.[1]

Vienlaikus ir izstrādāts priekšlikums atļaut VNĪ 2024.gadā 293 225 euro apmērā no saņemtā līgumsoda no pilnsabiedrības “SBSC” par pieļauto darbu izpildes kavējumu neieskaitīt valsts pamatbudžeta ieņēmumos un novirzīt Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai projekta vadības un būvuzraudzības izdevumu segšanai, kas rodas pagarinot pārbūves termiņu līdz 2024. gada 29. februārim. :


[1]Ministru kabineta 2023.gada 16.maija rīkojums Nr.267 “Par apropriācijas palielināšanu budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 01.00.00 "Apropriācijas rezerve"(23-TA-1108) https://vktap.mk.gov.lv/meetings/submissions/19355ae7-bbef-474b-92d3-a9b20b00fb74


 
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka JRT pārbūves projekta pabeigšanas termiņš tiek pagarināts līdz 2024. gada 29. februārim:
- 2023.gadā netiks  izlietots Kultūras ministrijai budžetā piešķirtais  finansējums  valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris" pārcelšanās (no Miera ielas 58A, Rīgā, uz Lāčplēša ielu 25, Rīgā) izdevumu segšanai 30 552 euro apmērā;

- netiks izlietots Kultūras ministrijai budžetā piešķirtais finansējums, lai segtu nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu VNĪ 2023. gadā 499 145 euro apmērā;

- 2024.gadā nepieciešams par 124 786 euro mazāks finansējums lai segtu nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu VNĪ.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma Nr.231 3.2. un 3.3. apakšpunktā piešķirtais neizlietotais finansējums 2023.gadā saglabājams Kultūras ministrijai (valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību „Jaunais Rīgas teātris”).

Ar rīkojuma projektu tiek precizēts Kultūras ministrijas budžetā paredzētais finansējums ilgtermiņa saistībām nomas maksas segšanai VNĪ 2024.gadā, nosakot, ka ilgtermiņa saistības pasākumam "VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Lāčplēša ielā 25, nomas maksa VAS "Valsts nekustamie īpašumi"", lai segtu nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu VNĪ 2024. gadā ir 623 932 euro apmērā (par desmit mēnešiem),  2025.-2028.gadā 748 718 euro,  2029.gadā 1 154 710 euro, bet  turpmākajos gados  1 235 908 euro apmērā.

Vienlaikus ir izstrādāts priekšlikums daļu no Kultūras ministrijai 2023.gadā 499 145 euro budžetā piešķirtā finansējuma nomas maksas segšanai VNĪ, 388 979 euro apmērā, pārdalīt uz Kultūras ministrijai budžeta programmu  22.03.00 “Kultūras infrastruktūras attīstība”, lai daļēji segtu izdevumus VNĪ Rakstniecības un mūzikas muzeja būvniecības sadārdzinājumam.

Ņemot vērā, ka sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Jaunais Rīgas teātris" lietos nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 026 0056) Miera ielā 58A, Rīgā, daļu līdz 2024.gada 30.junijam, ir izstrādāts priekšlikums:
- finansējuma atlikumu (499 145 -388 979) 110 166 euro novirzīt Kultūras ministrijas budžetā ilgtermiņa saistību pasākumam "VSIA "Jaunais Rīgas teātris" ēkas Rīgā, Miera ielā 58A, nomas maksa VAS "Valsts nekustamie īpašumi"" nekustamā īpašuma daļas (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 026 0056) Miera ielā 58A, Rīgā, nomas maksas un papildu maksājumu segšanai VNĪ 2023.gadam;

- finansējumu nekustamā īpašuma daļas (Miera ielā 58A, Rīgā, nomas maksas un papildu maksājumu segšanai 2024.gadā 124 786 euro apmērā segt no nomas maksas ietaupījuma 2024.gadam no Lāčplēša ielas 25, Rīgā.

Ar rīkojumu projektu netiek prasīts papildus finansējums nomas maksas izdevumu segšanai. Detalizēts nomas maksas aprēķins pieejams Ministru kabineta 2022. gada 4. marta rīkojuma Nr. 133 “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra rīkojumā Nr. 522 "Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai" sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) pielikumā[1].

VNĪ, atbilstoši Rīkojuma Nr.231 4.3. apakšpunktā noteiktajam, pēc JRT pārbūves darbu pabeigšanas,
iesniegs Kultūras ministrijā informāciju par nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 022 0070) Lāčplēša ielā 25, Rīgā, nomas maksu precizēšanu, atbilstoši VNĪ faktiskajiem nomas objekta pārvaldīšanas izdevumiem.



[1] https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/ba7a0cbb-e79e-4c09-b108-f95f170ac0d5/annotations/34bcd411-0755-46df-bd74-7435236aeecd?section=9

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 563 769
0
748 718
0
748 718
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 563 769
0
748 718
0
748 718
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 563 769
4 748 272
748 718
-124 786
748 718
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 563 769
4 748 272
748 718
-124 786
748 718
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-4 748 272
0
124 786
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-4 748 272
0
124 786
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
4 748 272
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
124 786
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
124 786
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
2023.gadā Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 41.13.00 “"Finansējums VAS "Valsts nekustamie īpašumi" īstenojamiem projektiem un pasākumiem" pasākumam ”Dotācija VAS "Valsts nekustamie īpašumi" Jaunā Rīgas teātra ēkas rekonstrukcijai”. 5 247 417 euro ir pārdalīti no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 01.00.00 "Apropriācijas rezerve".

2023.gadā 499 145 euro apmērā un 2024.gadā 124 786 euro apmērā Kultūras ministrijai budžetā piešķirtais finansējums nomas maksas segšanai VNĪ netiks izlietots un tiks  novirzīts citiem Kultūras ministrijas projektiem (detalizēta informācija norādīta anotācijas 1.3.sadaļā pie Risinājuma apraksta).

Anotācijas pielikumā skatīt precizēto naudas plūsmu sadalījumā pa gadiem.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-

Ministru kabineta rīkojuma projekts Ministru kabinetā skatāms vienlaikus ar šādiem izstrādātajiem projektiem:

- Ministru kabineta rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 16. oktobra rīkojumā Nr. 522 “Par finansējumu Rakstniecības un mūzikas muzejam nekustamā īpašuma Mārstaļu ielā 6, Rīgā, daļas nomas maksas, papildu maksājumu, pārcelšanās, labiekārtošanas un ekspozīcijas izveides izdevumu segšanai" (23-TA-1592);
- Ministru kabineta rīkojuma projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija rīkojumā Nr. 267 "Par finansējumu Rīgas pils Konventa Pils laukumā 3, Rīgā, un Muzeju krātuvju kompleksa Pulka ielā 8, Rīgā, būvniecības projekta, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai" (23-TA-1591)
- Ministru kabineta rīkojuma projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2014.gada 13.februāra rīkojumā Nr.70 “Par finansējuma piešķiršanu ēku Miera ielā 58A, Rīgā, būvniecības, nomas maksas, pārcelšanās un aprīkojuma iegādes izdevumu segšanai” (23-TA-1590)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Finanšu ministrija, Valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi", Kultūras ministrija
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Projekta izpildi nodrošinās Finanšu ministrija, Kultūras ministrija un valsts akciju sabiedrība "Valsts nekustamie īpašumi"
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Precizētā naudas plūsmu sadalījumā pa gadiem