23-TA-3221: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 16. aprīļa noteikumos Nr. 158 "Noteikumi par tehnisko specifikāciju šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci (akustisko ieroci) un salūtieroča (akustiskā ieroča) apliecinājuma izsniegšanas, reģistrēšanas un valsts nodevas maksāšanas kārtību un apmēru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2019. gada 16. aprīļa noteikumos Nr. 158 "Noteikumi par tehnisko specifikāciju šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci (akustisko ieroci) un salūtieroča (akustiskā ieroča) apliecinājuma izsniegšanas, reģistrēšanas un valsts nodevas maksāšanas kārtību un apmēru"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts pēc Valsts policijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt tehniskās specifikācijas prasības šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019. gada 16. aprīļa noteikumi Nr. 158 "Noteikumi par tehnisko specifikāciju šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci (akustisko ieroci) un salūtieroča (akustiskā ieroča) apliecinājuma izsniegšanas, reģistrēšanas un valsts nodevas maksāšanas kārtību un apmēru" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 158) paredz vienotas tehniskās specifikācijas prasības visu veidu un kalibru šaujamieročiem to pārveidošanai par salūtieroci. Vienīgais izņēmums pašlaik ir paredzēts MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 1. punkta piezīmē, kurā noteikts, ka prasību attiecībā par patrontelpai veiktajiem pārveidojumiem nepiemēro Parabellum 9 mm kalibra automātiskiem un pusautomātiskiem šaujamieročiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 158 praktiskās piemērošanas laikā ir secināts, ka vairākas prasības, kas noteiktas MK noteikumu Nr. 158 1. pielikumā tehniski nav izpildāmas atsevišķu veidu un vairāku kalibru šaujamieročiem, proti, prasības attiecībā uz patrontelpas veiktajiem pārveidojumiem tehniski nav izpildāms ne tikai 9mm Parabellum/Luger kalibru patronām, bet arī 9x18 Makarov, 7,62x39 un citām patronām, jo:
1) pārveidojot patrontelpu, jāņem vērā ne tikai salūtpatronas garums pirms šāviena, bet arī nepieciešama papildu telpa, kurā izplesties salūtpatronas aizvalcējumam pēc šāviena;
2) tehniski ir ļoti sarežģīti īstenojami nepieciešamie pārveidojumi šaujamieročiem ar polimērmateriāla rāmi.
Šaujamieroču pārveidošanu par salūtieročiem Latvijā veic komersanti, kuriem ir izsniegta licence A, B un C kategorijas šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci. Pēc tam, kad komersants ir veicis darbības šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci, komersants iesniedz Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldē iesniegumu salūtieroča apliecinājuma saņemšanai un par salūtieroci pārveidoto šaujamieroci.
Šaujamieroča pārveidošanas galarezultātā no komersanta tiek prasīts konkrēts rezultāts – ir veiktas izmaiņas, pēc kurām konkrētu šaujamieroča detaļu nevar izmantot kopā ar atbilstoša modeļa cita šaujamieroča būtiskajām sastāvdaļām. Veiktās izmaiņas izvērtē Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldes eksperts.
Valsts policija vairākas reizes ir saņēmusi informāciju no komersantiem, kuriem ir izsniegta licence šaujamieroču pārveidošanai par salūtieročiem, ka, pārveidojot šaujamieroci par salūtieroci, ievērojot visas MK noteikumu Nr. 158 1. pielikumā ietvertās prasības, šaujamierocis tiek neatgriezeniski sabojāts - konkrēti, pēc patrontelpas galā iestrādāta norobežojoša elementa patrontelpas garums bija pārāk īss, lai salūta patronas aizvalcējumam ļautu pilnībā izplesties šāviena brīdī, kas savukārt veidoja pārmērīgu gāzu spiedienu patrontelpā un šaujamieroča rāmja bojājumus šāvienu rezultātā.
Ņemot vērā saņemto informāciju no komersantiem, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvalde veica izvērtējumu par pēdējiem četriem gadiem kopš spēkā stājās MK noteikumi Nr. 158 un secināja, ka ir nepieciešami grozījumi MK noteikumu Nr. 158 1. pielikumā, lai novērstu šaujamieroču neatgriezeniskus bojājumus, kas rodas šaujamieroču pārveidošanas procesā par salūtieročiem.
1) pārveidojot patrontelpu, jāņem vērā ne tikai salūtpatronas garums pirms šāviena, bet arī nepieciešama papildu telpa, kurā izplesties salūtpatronas aizvalcējumam pēc šāviena;
2) tehniski ir ļoti sarežģīti īstenojami nepieciešamie pārveidojumi šaujamieročiem ar polimērmateriāla rāmi.
Šaujamieroču pārveidošanu par salūtieročiem Latvijā veic komersanti, kuriem ir izsniegta licence A, B un C kategorijas šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci. Pēc tam, kad komersants ir veicis darbības šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci, komersants iesniedz Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldē iesniegumu salūtieroča apliecinājuma saņemšanai un par salūtieroci pārveidoto šaujamieroci.
Šaujamieroča pārveidošanas galarezultātā no komersanta tiek prasīts konkrēts rezultāts – ir veiktas izmaiņas, pēc kurām konkrētu šaujamieroča detaļu nevar izmantot kopā ar atbilstoša modeļa cita šaujamieroča būtiskajām sastāvdaļām. Veiktās izmaiņas izvērtē Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvaldes eksperts.
Valsts policija vairākas reizes ir saņēmusi informāciju no komersantiem, kuriem ir izsniegta licence šaujamieroču pārveidošanai par salūtieročiem, ka, pārveidojot šaujamieroci par salūtieroci, ievērojot visas MK noteikumu Nr. 158 1. pielikumā ietvertās prasības, šaujamierocis tiek neatgriezeniski sabojāts - konkrēti, pēc patrontelpas galā iestrādāta norobežojoša elementa patrontelpas garums bija pārāk īss, lai salūta patronas aizvalcējumam ļautu pilnībā izplesties šāviena brīdī, kas savukārt veidoja pārmērīgu gāzu spiedienu patrontelpā un šaujamieroča rāmja bojājumus šāvienu rezultātā.
Ņemot vērā saņemto informāciju no komersantiem, Valsts policijas Galvenās kriminālpolicijas pārvaldes Kriminālistikas pārvalde veica izvērtējumu par pēdējiem četriem gadiem kopš spēkā stājās MK noteikumi Nr. 158 un secināja, ka ir nepieciešami grozījumi MK noteikumu Nr. 158 1. pielikumā, lai novērstu šaujamieroču neatgriezeniskus bojājumus, kas rodas šaujamieroču pārveidošanas procesā par salūtieročiem.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu tehniski neizpildāmas prasības un to, ka šaujamieroči to pārveidošanas procesā par salūtieročiem tiek neatgriezeniski sabojāti, ir nepieciešams grozīt MK noteikumu Nr. 158 1.pielikumu un noteikt, ka:
1. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 1. punktā noteiktā prasība par patrontelpai veiktajiem pārveidojumiem ir svītrojama, jo tā nav tehniski izpildāma ne tikai Parabellum 9 mm kalibra automātiskiem un pusautomātiskiem šaujamieročiem, bet arī attiecībā uz daudzu citu šaujamieroču patrontelpām;
2. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 2. punktā svītrojama atsauce uz 1. pielikuma 1. punktu, jo tas tiek svītrots;
3. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 3. punkts ir jāizsaka jaunā redakcijā, jo nepieciešams noteikt alternatīvus variantus stobra fiksācijai, kā arī konstrukcijas pārveidojumiem šaujamieročiem ar polimērmateriāla rāmi un šaujamieročiem, kuriem stobra noslēgšana ir ar saāķēto aizslēgu.
Ņemot vērā minēto, projektā paredzēts šāds tehnisko prasību atvieglojums:
1) prasības izslēgšanā par patrontelpas pārveidojumiem;
2) tiek paredzēts papildus vēl viens pārveidojuma tehniskā izpildījuma variants - turpmāk savienojuma vietu varēs fiksēt ne tikai ar piemetinātu tērauda tapu, bet arī to sametināt;
3) turpmāk būs jāveic pārveidojumi tikai vienai no šaujamieroča būtiskajām sastāvdaļām - rāmim vai aizslēgam. Pašlaik spēkā esošais regulējums paredz, ka izmaiņas ir jāveic gan rāmim, gan aizslēgam.
1. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 1. punktā noteiktā prasība par patrontelpai veiktajiem pārveidojumiem ir svītrojama, jo tā nav tehniski izpildāma ne tikai Parabellum 9 mm kalibra automātiskiem un pusautomātiskiem šaujamieročiem, bet arī attiecībā uz daudzu citu šaujamieroču patrontelpām;
2. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 2. punktā svītrojama atsauce uz 1. pielikuma 1. punktu, jo tas tiek svītrots;
3. MK noteikumu Nr. 158 1. pielikuma 3. punkts ir jāizsaka jaunā redakcijā, jo nepieciešams noteikt alternatīvus variantus stobra fiksācijai, kā arī konstrukcijas pārveidojumiem šaujamieročiem ar polimērmateriāla rāmi un šaujamieročiem, kuriem stobra noslēgšana ir ar saāķēto aizslēgu.
Ņemot vērā minēto, projektā paredzēts šāds tehnisko prasību atvieglojums:
1) prasības izslēgšanā par patrontelpas pārveidojumiem;
2) tiek paredzēts papildus vēl viens pārveidojuma tehniskā izpildījuma variants - turpmāk savienojuma vietu varēs fiksēt ne tikai ar piemetinātu tērauda tapu, bet arī to sametināt;
3) turpmāk būs jāveic pārveidojumi tikai vienai no šaujamieroča būtiskajām sastāvdaļām - rāmim vai aizslēgam. Pašlaik spēkā esošais regulējums paredz, ka izmaiņas ir jāveic gan rāmim, gan aizslēgam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Regulējums ietekmēs komersantus, kuri ir saņēmuši licenci A, B un C kategoriju šaujamieroču pārveidošanai par salūtieročiem. Pašlaik attiecīgu licenci ir saņēmuši četri komersanti. Noteikumi nemainīs esošo finansiālo slogu, bet samazinās administratīvo slogu – proti, tiks samazināts veicamo darbību apjoms šaujamieroča pārveidošanas par salūtieroci procesā. Provizoriskais plānotais šaujamieroču daudzums, kas tiks pārveidoti par salūtieročiem, ir līdz desmit vienībām gadā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ievērojot to, ka ar projektu tiek precizētas tehniskās specifikācijas prasības šaujamieroča pārveidošanai par salūtieroci, projektam nav ietekmes uz valsts budžetu un uz valsts nodevas par salūtieroča (akustiskā ieroča) apliecinājuma izsniegšanu apmēru. Projekts tiks īstenots Iekšlietu ministrijai (Valsts policijai) budžeta programmai 06.00.00 “Valsts policijas darbība” piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/c421d5b3-e79c-4f5a-90cd-3a982c59ecd1
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Valsts kancelejas Tiesību aktu projektu publiskā portāla sadaļā "Sabiedrības līdzdalība" publicētā iebildumu un priekšlikumu izteikšanas termiņa ietvaros no sabiedrības pārstāvjiem iebildumi vai priekšlikumi par projektu netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts policija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi