Anotācija (ex-ante)

24-TA-1246: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Rogas" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Rogas" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0005) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā (pirms sadales zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0005) daļa aptuveni 1,1166 ha platībā).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Rogas" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0005) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā (turpmāk - Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu -
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā, kas nepieciešama pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma joslas).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0005) sadales sastāv no trijām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) 3,68 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā;
3) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā.
Uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) atrodas dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0005 001), kūts (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0005 005) un pagrabs (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0005 006).
Nekustamais īpašums ierakstīts Zemgales rajona tiesas Ceraukstes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 54, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes.
Nekustamais īpašums apgrūtināts ar lietu tiesībām atzīmes veidā – uz Ceraukstes pagasta padomes 20.12.94. lēmuma Nr. 86 pamata apgrūtinājums - ceļš - 0,4km.
Atzīme par ceļa servitūta teritoriju neattiecas uz atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
1. uz neatsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) atrodas zemesgrāmatā neierakstītas būves: garāža (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0005 003) un saimniecība ēka (būves kadastra apzīmējums 4050 003 0005 004);
 2. Nekustamā īpašuma daļas zemes vienībām:
1) reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) - ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,06 ha un ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tām esošas hidrotehniskas būves un ierīces aizsargjoslas teritorija lauksaimniecībā izmantojamās zemēs – 0,05 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikti šādi lietošanas mērķi un lietošanas veidi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) – mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,48 ha, ūdens objektu zeme - 0,02 ha un pārējā zeme – 0,02 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) – mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platības sadalījums par lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamā zeme – 0,56 ha un ūdens objektu zeme - 0,05 ha.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamās zemes vienības, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) 3,68 ha platībā. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām, atlikusī zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) 3,68 ha platībā atbilst vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam (lielāka par 2 ha) un turpmāk izmantojama patstāvīgi.

Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju Nekustamā īpašuma atlikušajai zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) piekļuve tiks nodrošināta no pašvaldības nozīmes ceļa.
Bauskas apvienības pārvaldes zemes nomas līgumu reģistrā ir reģistrēts zemes nomas līgums (4,0 ha platībā, termiņš no 2022. gada 30. marta līdz 2027. gada 31. decembrim, nomas maksa 240,00 EUR par vienu ha gadā), kas zemesgrāmatā lietu tiesības veidā nav ierakstīts.
Atbilstoši Civillikuma 2174. pantam, atsavinot nomas priekšmetu, ieguvējam jāievēro nomas līgums tikai tad, ja tas ierakstīts zemes grāmatās (Civillikuma 2126. pants). Ja ieguvējs uzteic līgumu, kas nav ierakstīts zemes grāmatās, tad iznomātājam vai izīrētājam jāatlīdzina nomniekam vai īrniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu; ieguvējam tādā gadījumā jādod nomniekam vai īrniekam piemērots laiks īres vai nomas priekšmeta atdošanai.
Saskaņā ar Likuma 12. panta pirmās daļas 3. punktu, vienojoties ar Īpašnieci par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, būs nosakāma atbrīvošanas kārtība un termiņi. Līdz ar to tiks vērtēta situācija ar Īpašniecei nosakāmo laika posmu nepieciešamo nomas līguma grozījumu noformēšanai, lai Īpašniece Nekustamā īpašuma daļu atbrīvotu no šāda veida saistībām un nodotu to valsts īpašumā brīvu no visiem apgrūtinājumiem un nastām. Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas līguma saskaņošanas procesā tiks panākta vienošanās ar Īpašnieci gan par Nekustamā īpašuma daļas atbrīvošanas kārtību, gan par Īpašnieces pienākumiem nepieciešamo darbību veikšanai saistību tiesību izbeigšanai vai pārgrozīšanai.
Atsavināšanas procesā Īpašniece pieteica prasījumus par:
1) trokšņu piesārņojuma mazināšanu, trokšņu barjeru un jaunizveidojamā ceļa segumu, uzsverot, ka jaunizveidotajam ceļam noteikti jābūt ar asfaltbetona segumu, lai novērstu pastiprinātu putekļu veidošanos;
2) esošā pašvaldības ceļa līdz servitūta ceļam uz īpašumiem "Rogas" un "Austrumi" saglabāšanu, kā pašvaldībai piederošs ceļu, ņemot vērā, ka piekļuve pa to tiks slēgta īpašumiem "Lielkoki" un "Vaivari" un projektēto ceļu caur nekustamo īpašumu "Rogas" un "Austrumi" sastāvā esošajām zemes vienībām, kā arī izbūvēt guļošos ātruma ierobežojumus, ja projektētais ceļš gar dzelzceļu būs ar asfalta segumu.
3) atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājuma vērtēšanu, ņemot vērā, ka atsavinot Nekustamā īpašuma daļu, samazināsies kopīgā iznomājamā platība, kas ietekmē turpmākos ienākumus no jau esošā nomas un turpmākiem līgumiem, radot zemes nomas ienākumu zudumu;
4) esošo koku (ozola) saglabāšanu;
5) lauksaimniecības zemes novērtēšanu ar salīdzināmajiem darījumiem;
6) nodrošināt meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu, plānotajiem meliorācijas sistēmas projekta risinājumiem;
7) iespēju iegūt atlīdzībā līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
8) iespēju atpirkt atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu, ja uz tās netiks īstenota Rail Baltica būvniecības iecere;
9) izstrādājot Rail Baltica projekta risinājumus, ņemt vērā principiālo Bauskas apvedceļa novietojumu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 24. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1950 :
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Rogas" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 4050 003 0005, daļas 1,13 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai vērtībai 17 317,36 EUR (septiņpadsmit tūkstoši trīs simti septiņpadsmit euro un 36 centi), ko veido:
1.1. atsavināmo zemes vienību kopējā tirgus vērtība 15 738,64 EUR, tostarp:
1.1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā tirgus vērtība 7 242,56 EUR;
1.1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā tirgus vērtība 8 496,08 EUR;
1.2. kompensējamie zaudējumi: atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0166) 3,68 ha platībā vērtības samazinājums 1 578,72 EUR.
2. Par Īpašnieces prasījumiem:
 2.1. trokšņu piesārņojuma mazināšanu, trokšņu barjeru un jaunizveidojamā ceļa segumu - Nekustamais īpašums ir identificēts kā sensitīvā teritorija, trokšņu piesārņojuma mazināšanai ir paredzēts uzstādīt trokšņu sienas, lai nodrošinātu tās atbilstību normatīvo tiesību aktu prasībām. Trokšņu siena paredzēta kā siena uz betona pamatnes ar skaņas slāpējošu materiālu. Trokšņu sienu plānots izbūvēt starp pašvaldības nozīmes ceļu un dzelzceļu. Pašvaldības nozīmes ceļam ir plānots grants segums. Tā kā pašvaldības nozīmes ceļš nodrošina piekļuvi tikai atsevišķiem īpašumiem, tam nav plānota liela intensitāte. Pastiprinātu putekļu veidošanās gadījumos to novēršana (tostarp ceļa apstrāde ar pretputekļu pārklājumu) risināma ar vietējo pašvaldību;
2.2. ceļa statusu un projektēto ceļu caur nekustamo īpašumu "Rogas" un "Austrumi" sastāvā esošajām zemes vienībām - projektētais ceļš caur nekustamo īpašumi "Rogas" un "Austrumi" sastāvā esošajām zemes vienībām ir paredzēts kā pašvaldības nozīmes ceļš ar publisku piekļuvi, nodrošinot  piekļuvi minētajiem nekustamajiem īpašumiem un turpināsies līdz pašvaldības ceļam "Palejas – Lielkoki". Pie Bauskas stacijas būs norāde par strupceļu virzienā uz Nekustamā īpašuma pusi un novietota ceļa zīme, kas ierobežos ātrumu (līdz 50 km/h);
2.3. atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājuma vērtēšanu un zemes nomas ienākumu zudumu – Vērtētājs ir noteicis kompensējamos zaudējumus, proti, atlikušās (neatsavināmās) Nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājumu, kas arī ir iekļauts atlīdzības apmērā. Nekustamā īpašuma daļas potenciālais ienesīgums ir izvērtēts, nosakot tirgus vērtību. Pamatā lauksaimniecībā izmantojamām zemēm tiek izmantota tirgus (salīdzināmo darījumu) pieeja (izmantojot informāciju par notikušajiem darījumiem ar līdzīgas platības zemes vienībām, ar līdzīgu izmantošanu, atsevišķos gadījumos koriģējot cenu ar korekcijas koeficientiem, ja tiek konstatēti specifiski lietošanas tiesību apgrūtinājumi (piemēram, inženierkomunikāciju tīkli, aizsargjoslas, sarežģīts reljefs, applūstoša teritorija, u.c., kas ir ietekmējušas darījumu cenas), jo tirgū ir pietiekams skaits salīdzināmo darījumu par lauksaimniecībā izmantojamajām zemes vienībām, kuras pērkot, potenciālais pircējs pamatā ņem vērā zemes vienības potenciālo ienesīgumu. Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības aprēķinu Vērtētājs veica ne tikai ar salīdzināmo darījumu metodi, bet arī ar ieņēmumu metodi, iegūtā tirgus vērtība ar ieņēmumu pieeju bija zemāka nekā ar salīdzināmo darījumu metodi;
2.4. esošo koku saglabāšanu – ievērojot Rail Baltica projekta tehniskos risinājumus koki atrodas atsavināmajā Nekustamā īpašuma daļā, kurā paredzēts izbūvēt ceļu un grāvi. Ozolu nav iespējams saglabāt, jo ceļa pārprojektēšana, neskarot ozolu, radītu nepieciešamību atsavināt lielāku zemes platību. Ja līdz Nekustamā īpašuma daļas īpašumu tiesību uz valsts vārda nostiprināšanai zemesgrāmatā esošie koki netiks nozāģēti, tos nozāģēs Rail Baltica projekta būvdarbu laikā. Pirkuma līgumā iespējams vienoties, ka uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas esošie koki tiks nozāģēti un novietoti Īpašnieces norādītajā vietā Nekustamajā īpašumā, ievērojot būvniecības darbu uzsākšanas termiņu. Plānotais būvdarbu uzsākšanas termiņš ir 2025. gads;
2.5. lauksaimniecības zemes novērtēšanu ar salīdzināmajiem darījumiem – veicot Nekustamā īpašuma daļas novērtējumu, Vērtētājs ir ņēmis vērā zemes vienības atrašanās vietu un zemes agrotehnisko kvalitāti (meliorācijas sistēmas, augsnes sistemātisku ielabošanu un uzturēšanu atbilstoši teicamas lauksaimniecības prakses standartiem, LIZ kvalitātes novērtējumu ballēs);
2.6. nodrošināt meliorācijas sistēmu nepārtrauktu un kvalitatīvu funkcionēšanu, plānotajiem meliorācijas sistēmas projekta risinājumiem – atbilstoši par projektēšanu atbildīgās akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai likumīgi izbūvētā meliorācijas sistēma atlikušajā (neatsavināmajā) Nekustamā īpašuma daļā Rail Baltica projekta būvniecības procesa ietvaros būs saglabājama atbilstoši apstiprinātajiem būvprojekta risinājumiem, kas tiks izstrādāti pēc valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotajiem tehniskajiem noteikumiem. Meliorācijas pārbūves risinājums paredz caurteku zem Rail Baltica trases  un grāvju pārvietošanu paralēli piekļuves ceļiem un Rail Baltica trasei. Drenas, kas virzās prom no ceļa un no Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas, tiks tamponētas, savukārt savienošanās punktos tiks ierīkotas paralēlās drenas, kas saglabās noteci uz lielo kolektoru, kas virzās prom no Nekustamā īpašuma, un to izlaide būs atvērtā grāvī. Lielajiem kolektoriem un lielajiem grāvjiem tiks izveidotas caurtekas zem jaunizbūvējamās dzelzceļa trases. Ja Rail Baltica projekta būvdarbu rezultātā tiks konstatēti izbūvēto meliorācijas sistēmu bojājumi vai darbības traucējumi (piecu gadu laikā pēc dzelzceļa infrastruktūras objekta pieņemšanas ekspluatācijā), Īpašniecei būs tiesības prasīt novērst radušos bojājumus;
2.7. iespēju iegūt atlīdzībā līdzvērtīgu nekustamo īpašumu - kā kompensācijas veidu iespējams izmantot tikai publiskām personām piederošos īpašumus. Atbilstoši Bauskas novada pašvaldības sniegtai informācijai pašvaldības rīcībā nav zemes gabalu, kuri varētu kalpot kā kompensācija atsavināmo zemes īpašumu īpašniekiem. Satiksmes ministrijas rīcībā nav kompensācijai izmantojamo zemes vienību Bauskas novadā. Ievērojot valsts akciju sabiedrības “Latvijas meži” sniegto informāciju, meža zeme nevar tikt izmantota kā kompensācija par lauksaimniecībā izmantojamu zemi;
2.8. iespēju atpirkt atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu, ja uz tās netiks īstenots Rail Baltica būvniecības iecere – atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma 34. panta pirmajai daļai Īpašniecei gada laikā no dienas, kad valsts īpašuma tiesības uz atsavināto Nekustamā īpašuma daļu būs nostiprinātas zemesgrāmatā, būs tiesības atsavināto Nekustamo īpašumu daļu atgūt atpakaļ,  atmaksājot saņemto atlīdzību;
2.9. izstrādājot Rail Baltica projekta risinājumus, ņemt vērā principiālo Bauskas apvedceļa novietojumu - Bauskas apvedceļa projekta ietvaros paredzēto risinājumu izstrāde nav Rail Baltica projekta tvērumā. Projektētājam, kurš izstrādās Bauskas apvedceļa projektu, būs jāņem vērā Rail Baltica trases novietojums un Rail Baltica projekta ietvaros izmainītais ceļu tīkls.
No Īpašnieces ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa tālākai virzībai.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Rogas" Ceraukstes pagastā, Bauskas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4050 003 0005) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0167) 0,52 ha platībā un  zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4050 003 0168) 0,61 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību un uz tās izbūvēto pašvaldības nozīmes autoceļu ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropasdzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi