25-TA-1183: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 461 "Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 461 “Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 461), kuros noteiktas prasības pārtikas kvalitātes shēmām, ir jāizdara grozījumi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt operatora aktuālās informācijas iesniegšanas prasības bioloģiskajā un nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā, tādējādi samazinot administratīvo slogu, noteikt bioloģiskās shēmas operatora statusu sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumam. Precizēt NPKS prasības un izstrādāt produktu kvalitātes kritērijus jaunai produktu grupai - liofilizētiem produktiem, lai veicinātu ražotāju iesaistīšanos un palielinātu ražošanas apjomus kvalitātes shēmā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 461 ietverta prasība bioloģiskās lauksaimniecības shēmas dalībniekam katru gadu (ne vēlāk kā līdz 1. septembrim) iesniegt bioloģiskās kontroles institūcijā apliecinājumu par dalību shēmā, norādot periodā no iepriekšējā gada 30. augusta līdz kārtējā gada 31. augustam realizēto bioloģiskās lauksaimniecības produktu nosaukumus un realizācijas vietas. Bioloģiskās lauksaimniecības operatoram, uzsākot darbību shēmā ir jāiesniedz izejvielu piegādātāju saraksts un reizi ceturksnī jāinformē Kontroles institūcija par izmaiņām tajā,nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas operatoram - reizi pusgadā.
Šobrīd bioloģiskās lauksaimniecības shēmā operators ir shēmas produkta ražotājs, taču kontroles institūcija apliecina arī tāda operatora statusu, kurš produktu piegādā bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumam vai kooperatīvam. Nav noteikts bioloģiskās lauksaimniecības shēmas operatora statuss sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem, kuri ēdienu gatavošanā izmanto bioloģiskās lauksaimniecības produktus attiecīgi:30-60%,60-90%,90-100% no produktu īpatsvara un ir pakļauti bioloģiskās lauksaimniecības kontroles un uzraudzības sistēmai atbilstoši normatīviem aktiem bioloģiskās lauksaimniecības jomā.
Nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā (turpmāk - NPKS) noteikts, ka ražojot konservus "Makrele savā sulā", nodrošina, ka tiek izmantotas atvēsinātas vai saldētas Scomber scombrus sugas makreles.Nav noteikti NPKS kvalitātes kritēriji liofilizētiem produktiem.
Šobrīd bioloģiskās lauksaimniecības shēmā operators ir shēmas produkta ražotājs, taču kontroles institūcija apliecina arī tāda operatora statusu, kurš produktu piegādā bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumam vai kooperatīvam. Nav noteikts bioloģiskās lauksaimniecības shēmas operatora statuss sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumiem, kuri ēdienu gatavošanā izmanto bioloģiskās lauksaimniecības produktus attiecīgi:30-60%,60-90%,90-100% no produktu īpatsvara un ir pakļauti bioloģiskās lauksaimniecības kontroles un uzraudzības sistēmai atbilstoši normatīviem aktiem bioloģiskās lauksaimniecības jomā.
Nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā (turpmāk - NPKS) noteikts, ka ražojot konservus "Makrele savā sulā", nodrošina, ka tiek izmantotas atvēsinātas vai saldētas Scomber scombrus sugas makreles.Nav noteikti NPKS kvalitātes kritēriji liofilizētiem produktiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 461 noteikts, ka uzsākot darbību bioloģiskās lauksaimniecības shēmā, atbilstoši 41.2 punktam operators kontroles institūcijā rakstveidā iesniedz bioloģiskās lauksaimniecības shēmas produktu izejvielu piegādātāju sarakstu un atbilstoši 41.5 punktam reizi ceturksnī ziņo par izmaiņām tajā. Lai samazinātu administratīvo slogu, nepieciešams precizēt bioloģiskās lauksaimniecības shēmas dalībnieka informācijas iesniegšanas datumu un periodu, par kuru informācija tiek sniegta, paredzot tās iesniegšanu vienlaicīgi ar bioloģiskās lauksaimniecības statistikas datu iesniegšanas datumu - 1.februāri, kā arī operatoram uzsākot darbību shēmā precizēt iesniedzamo informāciju, nosakot, ka tiek norādīts izejvielu piegādātāju skaits.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 461 jāprecizē 41.6 punkts, nosakot, ka operators katru gadu (ne vēlāk kā līdz 1. februārim) iesniedz bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijā apliecinājumu par dalību shēmā, norādot iepriekšējā gadā realizēto bioloģiskās lauksaimniecības produktu nosaukumus, realizācijas vietas un izejvielu piegādātāju skaitu. Atbilstoši precizējumi veicami 41.1 2. apakšpunktā un 41.5 punkts jāsvītro.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr 461 noteikts, ka uzsākot darbību NPKS, operators atbilstoši 27.2. apakšpunktam rakstveidā iesniedz Pārtikas un veterinārajā dienestā (turpmāk-dienestā) shēmas produktu izejvielu piegādātāju sarakstu un atbilstoši noteikumu 39.punktam katru gadu līdz 1. jūlijam un 1. janvārim iesniedz dienestā informāciju par izmaiņām tajā. Lai samazinātu administratīvo slogu NPKS operatoram un dienestam (turpmāk-dienestam), nepieciešams precizēt shēmas dalībnieka informācijas par izmaiņām izejvielu piegādātāju sarakstā,iesniegšanas datumu nosakot to vienlaicīgi ar pārskata par iepriekšējā gadā realizēto apjomu iesniegšanu.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr. 461 jāprecizē 39.punkts, nosakot, ka operators iesniedz dienestā informāciju par izmaiņām izejvielu piegādātāju sarakstā katru gadu līdz 1.februārim.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 461 12. pielikuma 19.2. apakšpunktā ir noteikts, ka nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā zivju konservu "Makreles savā sulā" pagatavošanā tiek izmantotas atvēsinātas vai saldētas makreles Scomber scombrus. Lai paplašinātu shēmas dalībnieku skaitu un ražošanas apjomus, jāatceļ ierobežojums izmantot tikai makreļu sugas Scomber scombrus zivis.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr.461 12. pielikuma 19.2. apakšpunkts jāprecizē, nosakot iespēju konservos izmantot makreļveidīgo zivju ģints (Scomber) zivis.
Ņemot vērā Tiesību aktu portāla tehniskos risinājumus, minētais pielikums ir izteikts jaunā redakcijā.
Ņemot vērā Tiesību aktu portāla tehniskos risinājumus, minētais pielikums ir izteikts jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 461 noteikts, ka bioloģiskās lauksaimniecības shēmā operators ir shēmas produkta ražotājs, taču kontroles institūcija apliecina arī tāda operatora statusu, kurš produktus piegādā bioloģiskās lauksaimniecības produktu pārstrādes uzņēmumam vai kooperatīvam. Lai veicinātu sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu iesaistīšanos bioloģiskās lauksaimniecības shēmā, nepieciešams precizēt noteikumus Nr.461, paredzot iekļaut sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus, kuri ēdienu gatavošanā izmanto bioloģiskās lauksaimniecības produktus attiecīgi:30-60%,60-90%,90-100% no produktu īpatsvara un ir pakļauti bioloģiskās lauksaimniecības kontroles un uzraudzības sistēmai atbilstoši normatīviem aktiem bioloģiskās lauksaimniecības jomā.
Risinājuma apraksts
Noteikumos Nr.461 jāprecizē 5.2, 41.13. apakšpunkti, papildinot ar nosacījumiem, kas attiecināmi uz operatoru - sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumu.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.461 nepieciešams noteikt kvalitātes prasības liofilizētiem produktiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 13.pielikuma virsraksts un 1.2.5.,6.punkti jāprecizē, lai noteiktu prasības jaunai produktu grupai - liofilizētiem produktiem. Tā pat jānosaka produktu kvalitātes kritēriji- organoleptiskie un būtisks rādītājs - ūdens aktivitāte, tai jābūt zem 0,6, tādējādi mikroorganismu attīstība tiek kavēta, nav pieļaujama arī Salmonellu klātbūtne. Ņemot vērā Tiesību aktu portāla tehniskos risinājumus, minētais pielikums ir izteikts jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Patērētāji
Ietekmes apraksts
Paplašinot NPKS operatoru un produktu apjomus, patērētājiem būs iespēja iegādāties vairāk pārtikas kvalitātes shēmu produktu.
Juridiskās personas
- Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas
- Pārtikas uzņēmumi, kas iesaistījušies bioloģiskās lauksaimniecības shēmā
- Pārtikas uzņēmumi, kas iesaistījušies nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā
- Pārtikas un veterinārais dienests
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs pārtikas kvalitātes shēmās iesaistītos dalībniekus, kā arī jaunus NPKS dalībniekus, dodot iespēju palielināt sertificējamo produktu skaitu NPKS, kā arī palielināt zivju konservu ražošanas apjomus. Bioloģiskās lauksaimniecības operatoriem samazināsies administratīvais slogs -kontroles institūcijā informāciju par ražošanas apjomiem un dalību shēmā iesniegs vienu reizi gadā (iepriekš -informāciju par izmaiņām izejvielu piegādātāju sarakstā- reizi ceturksnī) un NPKS informāciju par izejvielu piegādātājiem un realizācijas apjomu vienu reizi gadā (iepriekš - par izmaiņām izejvielu piegādātāju sarakstā -reizi ceturksnī ).Attiecīgi samazināsies administratīvais slogs kontroles institūcijām un Pārtikas un veterinārajam dienestam informācijas saņemšanai un aktualizēšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Operatoriem (ražotājiem) ir dota iespēja ražot kvalitatīvus vietējos produktus un piedalīties pārtikas kvalitātes shēmās, kā arī patērētājiem saņemt kvalitatīvus vietējos produktus. NPKS Operatoriem nav paredzama administratīvā sloga palielināšanās, jo dalība pārtikas kvalitātes shēmās ir brīvprātīga. Bioloģiskās lauksaimniecības operatoriem samazināsies administratīvais slogs - kontroles institūcijā informāciju par ražošanas rādītājiem iesniegs vienu reizi gadā.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas
samazinās
Vērtības nozīme:
11,60
CSP darba alga privātā sektorā
1,00
stundas
500
uzņēmumu skaits
3
reizi gadā
-17 400,00
Informāciju saņems un aktualizēs reizi gadā(iepriekš -katru ceturksni)
Pārtikas uzņēmumi, kas iesaistījušies bioloģiskās lauksaimniecības shēmā
samazinās
Vērtības nozīme:
11,60
CSP darba alga privātā sektorā
1,50
stundas
500
uzņēmumu skaits
3
reizi gadā
-26 100,00
Bioloģiskās lauksaimniecības shēmas operatoram samazinās informācijas apjoms par izejvielu piegādātājiem(saraksta vietā jānorāda skaits) un par izmaiņām jāziņo reizi gadā(iepriekš- reizi ceturksnī).
Pārtikas uzņēmumi, kas iesaistījušies nacionālajā pārtikas kvalitātes shēmā
samazinās
Vērtības nozīme:
11,60
CSP darba alga privātā sektorā
1,00
stundas
200
uzņēmumu skaits
1
reizi gadā
-2 320,00
NPKS operators nformāciju par izejvielu piegādātājiem saņems un aktualizēs reizi gadā(iepriekš-reizi pusgadā).
Pārtikas un veterinārais dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
11,58
CSP darba alga sabiedriskajā sektorā
1,00
stundas
200
uzņēmumu skaits
1
reizi gadā
-2 316,00
Dienests informāciju par izejvielu piegādātājiem saņems un aktualizēs reizi gadā(iepriekš-reizi pusgadā)
Kopā
-48 136,00
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/aee5a650-0c6e-40c3-9f29-2e3f92f529b9
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikumi un iebildumi nav saņemti
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Patērētajiem iespēja izvēlēties kvalitatīvus vietējos pārtikas produktus.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
