Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-675: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts "Par nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā, daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām – projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 5. pantam nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām pieļaujama izņēmuma gadījumos vienīgi pret taisnīgu atlīdzību un tikai uz atsevišķa likuma pamata, ievērojot likumā paredzētos nosacījumus.
Atbilstoši Likuma 13. pantam valsts pārvaldes iestāde sagatavo likumprojektu par attiecīgā nekustamā īpašuma atsavināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu publiskas lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras objektu izbūvei un attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai nepieciešams atsavināt nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 099 0039), sastāvā esošo zemes vienību (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) 0,0051 ha platībā.
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” Rail Baltica projektam noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Nekustamais īpašums Gramzdas ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 099 0039) ir ierakstīts Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesas Rīgas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000183125, tā sastāvā ir divas zemes vienības –  zemes vienība ar kadastra apzīmējumu  0100 099 0813 (0,0051 ha platībā) un zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 01000990814 (1,0494 ha platībā). Nekustamā īpašuma īpašnieks ir fiziska persona.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt zemes vienību (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) 0,0051 ha platībā.
Nekustamam īpašumam saskaņā ar Likuma 10. panta pirmo daļu zemesgrāmatā ir ierakstīta atzīme – aizliegums atsavināt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām nekustamo īpašumu. Aizliegums noteikts par labu Latvijas valstij Latvijas Republikas Satiksmes ministrijas personā. Nekustamam īpašumam zemesgrāmatā nav ierakstītas piedziņas atzīmes vai reģistrētas hipotēkas. Zemes vienībai (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrēts apgrūtinājums “7312010400 – ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar drenām un atklātiem grāvjiem” 0,0018 ha platībā.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 „Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2020. gada 22. maija lēmumu Nr. 03-14/1919 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 099 0039) sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 0100 099 0039) daļu 0,0052 ha (paredzot, ka platība var tikt precizēta pēc zemes kadastrālās uzmērīšanas), nosakot to EUR 672,88 jeb EUR 12,94 par vienu kvadrātmetru.
 2020. gada 15. jūlijā Ministru kabinets ir pieņēmis rīkojumu Nr. 380 “Par nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai” (turpmāk – rīkojums Nr. 380).
Pēc rīkojuma Nr. 380 pieņemšanas sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Eiropas dzelzceļa līnijas” (turpmāk - Sabiedrība), saskaņā ar Likuma 11. pantā noteikto, 2020. gada 23. jūlijā nosūtīja nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2020-660 ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu un sniegt piekrišanu nekustamā īpašuma kadastrālajai uzmērīšanai. Paziņojumam tika pievienota rīkojuma Nr. 380 izdruka, Satiksmes ministrijas 2020. gada 22. maija lēmuma Nr. 03-14/1919 kopija un grafiskais materiāls, kurā iezīmētas zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) robežas.
2020. gada 15. septembrī Sabiedrība saņēma nekustamā īpašuma īpašnieka piekrišanu līguma par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu noslēgšanai.
2020. gada 7. oktobrī tika pabeigta zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0039) sadale. Tās rezultātā no zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0039) tika atdalīta jauna – atsavināmā zemes vienība (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) ar precizētu platību – 0,0051 ha. Līdz ar to atlīdzības apmērs ir EUR 659,94.
2021. gada 2. februārī Sabiedrība nosūtīja elektroniskā pasta vēstuli, kurā lūdza nekustamā īpašuma īpašnieka pilnvarotajai personai iepazīties ar sagatavoto pirkuma līguma projektu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2021. gada 23. februārī Sabiedrība saņēma nekustamā īpašuma īpašnieka un viņa pilnvarotās personas vēstuli, kurā tika lūgts darīt zināmu, kādi tehniskie risinājumi paredzēti “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas izbūves laikā un pēc tās pabeigšanas, lai nodrošinātu piekļuvi šo personu īpašumā esošajiem citiem nekustamajiem īpašumiem – īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508). Telefona sarunā ar Sabiedrības pārstāvi nekustamā īpašuma īpašnieka pilnvarotā persona paskaidroja, ka līguma par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu noslēgšana ir atkarīga no tā, kā tiks nodrošināta piekļuve īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508), “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas izbūves laikā un pēc tās pabeigšanas.
2021. gada 24. martā Sabiedrība nosūtīja atbildi Nr. 2.4.N/2021-264, kurā darīja zināmu, ka pēc “Rail Baltica” projekta realizācijas pabeigšanas piekļuve nekustamajiem īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508), tiks nodrošināta pa maršrutu Mazā Gramzdas iela – Kārklu iela – Sieksātes iela – Vilkupurva iela. Atbildei tika pievienots grafiskais materiāls ar piekļuves shematisku attēlojumu. Tāpat Sabiedrība darīja zināmu, ka šobrīd nav iespējams sniegt detalizētu aprakstu par piekļuves nodrošināšanu šiem nekustamajiem īpašumiem būvdarbu laikā. Tas saistāms ar apstākli, ka to iespējams sniegt tikai pēc būvdarbu veikšanas projekta pabeigšanas. Šobrīd būvdarbu veikšanas projekts atrodas izstrādes stadijā un tiks pabeigts tikai īsi pirms būvdarbu uzsākšanas, kas šajā posmā paredzēti provizoriski 2024. gadā. Līdz ar to šobrīd nav iespējams sniegt detalizētu aprakstu par satiksmes organizāciju būvdarbu laikā. Sabiedrība atbildē sniedza apliecinājumu, ka jebkurā gadījumā piekļuve nekustamajiem īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508) nevienā brīdī netiks pārtraukta. Telefona sarunā ar Sabiedrības pārstāvi nekustamā īpašuma īpašnieka pilnvarotā persona paskaidroja, ka šāds skaidrojums viņu neapmierina, jo vēlās precīzi zināt, kā tieši tiks nodrošināta un organizēta satiksme, kas nodrošinās piekļuvi nekustamajiem īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508) “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas izbūves laikā. Pilnvarotā persona izteica vēlmi saņemt detalizētu grafisku materiālu, kurā attēlota satiksmes organizācija “Rail Baltica” dzelzceļa līnijas izbūves laikā un norādīja, ka, nesaņemot šādu informāciju, nav iespējama līguma par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu noslēgšana.
Sabiedrība 2021. gada 23. septembrī nekustamā īpašuma īpašniekam un viņa pilnvarotajai personai nosūtīja vēstuli Nr. 2.4.N/2021-973, kurā atkārtoti darīja zināmu, ka informāciju par piekļuves nodrošināšanu nekustamajiem īpašumiem Vilkupurva ielā 28, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 082 0209), un Mūkupurva ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr.0100 082 2508) būs iespējams sniegt tikai pēc būvdarbu veikšanas projekta izstrādes pabeigšanas, un atkārtoti apliecināja, ka piekļuve šiem nekustamajiem īpašumiem nevienā brīdī netiks pārtraukta un brīdi, kad tiks slēgta piekļuve pa Vilkupurva un Kārklu ielu, piekļuve šiem nekustamajiem īpašumiem arī būvdarbu laikā tiks nodrošināta pa maršrutu Mazā Gramzdas iela – Kārklu iela – Sieksātes iela – Vilkupurva iela. Sabiedrība aicināja līdz 2021. gada 28. septembrim sniegt piekrišanu līguma par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu noslēgšanai, kā arī aicināja personas uz kopīgu tikšanos, lai apspriestu iespējas līguma par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu noslēgšanai. Norādītajā termiņā atbilde netika saņemta.
Ņemot vērā, ka līgums par zemes vienības (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) labprātīgu atsavināšanu nav noslēgts, ir izpildīti Likuma 13. pantā noteiktie priekšnoteikumi likumprojekta par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām virzīšanai izskatīšanai Saeimā.
Labums, ko sabiedrība iegūs, nosakot nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 099 0039) īpašniekam pamattiesību ierobežojumu, ir lielāks par indivīda interesēm nodarīto kaitējumu, jo šajā gadījumā minētais nekustamais īpašums  nepieciešams īpašu sabiedrības interešu un publisku mērķu sasniegšanai – transporta infrastruktūras būvniecībai, kas nodrošinās Latvijas integrāciju Eiropas Savienības dzelzceļu sistēmā, veicinot Latvijas iedzīvotāju mobilitāti un tautsaimniecības attīstību. Rail Baltica projekta ietvaros paredzēts izbūvēt ielu, lai nodrošinātu piekļuvi projekta Rail Baltica ietekmētajām un tuvumā esošajām zemes vienībām, kas nodrošina savienojumu starp esošajām Kārklu ielu, Sieksātes ielu un Priedaines ielu, kā arī apgriešanās laukuma funkciju.  Lai nodrošinātu teritorijas iekļaušanos kopējā pilsētas transporta un ielu tīklā pēc Rail Baltica infrastruktūras izbūves, tiek izbūvēta jauna iela Rail Baltica infrastruktūras tuvumā, skarot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 0100 099 0813. Paredzot risinājumu savienot Kārklu ielu, Sieksātes ielu un Priedaines ielu, tiek sasniegts pēc iespējas mazāks skarto nekustamo īpašumu skaits un to platība, tādējādi izbūvējot ielu pēc iespējas mazākā garumā un samazinot tās būvniecības izmaksas. Ielas izbūves realizācija nav iespējama, neskarot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 0100 099 0813.
Nekustamā īpašuma Gramzdas ielā, Rīgā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 099 0039) sastāvā esošā zemes vienība (kadastra apzīmējums 0100 099 0813) 0,0051 ha platībā pēc likuma spēkā stāšanās normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks ierakstīta zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Likuma 15.pantu īpašuma tiesības uz zemes vienību (kadastra apzīmējums 0100 099 0813), kas atsavināta, pamatojoties uz likumu, pāriet valstij un šīs tiesības varēs nostiprināt zemesgrāmatā pēc tam, kad būs stājies spēkā likums par nekustamā īpašuma atsavināšanu un Satiksmes ministrija samaksājusi atlīdzību – atkarībā no konkrētās tiesiskās situācijas ieskaitījusi to īpašnieka norādītajā bankas kontā vai noguldījusi atlīdzību bankas kontā Likuma 33. pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā īpašniekam ir tiesības iesniegt konstitucionālo sūdzību par likumprojektu, ar kuru atsavina nekustamo īpašumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz no nekustamā īpašuma īpašnieka atsavināt nekustamā īpašuma daļu publiskas lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras objektu izbūvei un attīstībai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Minētā nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Likumprojekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic likumprojekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks.

Nekustamais īpašums ir nepieciešams Rail Baltica projekta īstenošanai un uz tā veiktie uzlabojumi un izbūves būs nepieciešamas transporta infrastruktūras izmantošanai, kas veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Rail Baltica projekta īstenošanai un uz tā veiktie uzlabojumi un izbūves būs nepieciešamas transporta infrastruktūras izmantošanai, kas veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Likumprojekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi