Anotācija

23-TA-1482: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "V735" Dekšāres pagastā, Rēzeknes novadā, nodošanu Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2. punkts, Rēzeknes novada domes 2023. gada 16. marta lēmums Nr. 352 (prot. Nr. 6, 8.§) "Par lēmuma pieņemšanu autoceļa V735 Stabulnieki-Sīļukalns-Varakļāni bezatlīdzības nodošanai pašvaldībai un izmaiņām Autoceļu reģistrā" (turpmāk - Lēmums Nr.352) un Rēzeknes novada domes 2023. gada 20.aprīļa lēmums Nr. 509 (prot. Nr. 8, 8.§) "Par precizējumu Rēzeknes novada domes 2023.gada 16.marta lēmumā Nr.352 "Par lēmuma pieņemšanu autoceļa V735 Stabulnieki-Sīļukalns-Varakļāni bezatlīdzības nodošanai pašvaldībai un izmaiņām Autoceļu reģistrā" (turpmāk - Lēmums Nr.509).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tam nepieciešamo finansējumu, tai skaitā no Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rīkojuma projekts sagatavots, ņemot vērā Lēmumu Nr.352 un Lēmumu Nr.509.
Rīkojuma projekts paredz Satiksmes ministrijai bez atlīdzības nodot Rēzeknes novada pašvaldības īpašumā valstij piederošo nekustamo īpašumu "V735" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.7848 006 0532) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 7848 006 0530) 2,0 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi – “Autoceļš V735 km 24,030-25,070” (būves kadastra apzīmējums 7848 006 0530 001) - Dekšāres pagastā, Rēzeknes novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Lēmums Nr.352 ietver norādi, ka Autoceļš V735 "Stabulnieki-Sīļukalns-Varakļāni" posms km 24,030-25,070 ir viens no Dekšāres ciema ceļiem, kas savieno Dekšāres ciema ielu tīklu un minētā ceļa posma iegūšana ir atbilstoša Rēzeknes novada Dekšāres pagasta teritorijas iedzīvotāju interesēm un nekustamā īpašuma pārņemšana, atbilstoši Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktam, nodrošinās pašvaldībai autonomo funkciju realizāciju un izpildi – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana) nodrošināšanai.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Rēzeknes novada domes 2022. gada 4. augusta lēmumu Nr. 843 (prot. Nr.20, 21.§) "Par zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7848 006 3004 sadali Dekšāres pagastā" Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 7848 006 3004 (2.8 ha platībā) tika sadalīta divos zemes gabalos 2 ha un 0.8 ha platībā, izveidots jauns nekustamais īpašums ar nosaukumu "V735" Dekšāres pagastā, Rēzeknes novadā, sastāvošs no vienas zemes vienības 2 ha platībā un tam noteikts nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā (kods 1101).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 31. maija rīkojuma Nr. 297 "Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā 9. punktu (9. pielikuma kārtas numurs 8598) Nekustamais īpašums ir saglabājams valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļš V735 “Stabulnieki-Sīļukalns-Varakļāni” 28,5 km kopgarumā ir iekļauts valsts vietējo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršruta posmā no 0 līdz 28,5 km.
Likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.

VSIA “Latvijas Valsts ceļi” 2022.gada 10.oktobra izziņā Nr.4.9/16739 ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma  „V735”, Dekšāres pagasts, Rēzeknes novads, kadastra Nr.78480060532, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 78480060530, ir  izbūvēta  kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 78480060530001(“Autoceļš V735 km 24,030-25,070”) -  valsts vietējā autoceļa V735 “Stabulnieki-Sīļukalns-Varakļāni” posms km 24,030-25,070, kurš atrodas LR Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp LR Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15.panta 3.un 4.punktu kompleksā inženierbūve “Autoceļš V735 km 24,030-25,070” ar kadastra apzīmējumu 78480060530001 ir reģistrēta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nekustamā īpašuma sastāvā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma  4.panta pirmās daļas 2.punktu, Rēzeknes novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”. Nekustamais īpašums un uz tā plānotā infrastruktūra būs pieejama ikvienam bez ierobežojuma un bez maksas, tādējādi saglabājot vispārējās publiskās infrastruktūras statusu.

Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmajai daļai ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Savukārt šī likuma 6. panta pirmā daļa, ceturtā un 4.1 daļa noteic, ka valsts autoceļi un pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem. Šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks.
Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļa novietošanu uz pašvaldības autoceļa vai ielas stāvēšanai drīkst iekasēt maksu.
Līdz ar to, Rēzeknes novada pašvaldībai, lemjot par maksas transportlīdzekļu novietošanas vietas izveidošanu, būs jāievēro, ka tā būs saimnieciskā darbība.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Saskaņā ar Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 1.punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu ar papildinošu saimniecisku darbību saprot tādas darbības, kurām patērē tos pašus resursus kā pamata nesaimnieciskajai darbībai, piemēram, tos pašu materiālus, iekārtas, darbaspēku vai pamatkapitālu, turklāt papildinošā darbība ir tieši saistīta ar infrastruktūras ekspluatāciju un tai nepieciešama vai nesaraujami saistīta ar tās galveno nesaimniecisko izmantojumu. Tātad pēc būtības papildinoša saimnieciska darbība ir nepieciešama, lai spētu nodrošināt pamata nesaimniecisko darbību infrastruktūrā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē).
Rēzeknes novada pašvaldībai būs pienākums sekot līdzi tam, lai iepriekšminētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.

Ar rīkojuma projektu Rēzeknes novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgā nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamais īpašums ir ierakstāms zemesgrāmatā uz valsts vārda satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Rēzeknes novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Rēzeknes novada pašvaldībai izmantot Nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā to sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem, t.i., kopā ar uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic, ka galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Rēzeknes novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Rēzeknes novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā minētās autonomās funkcijas izpildes nodrošināšanai – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (iela, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana; ielu, laukumu un citu publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana).
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais Nekustamais īpašums ir nododams pašvaldībai īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu, Rēzeknes novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūvi un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”, un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Rēzeknes novada pašvaldība. Rēzeknes novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā nekustamo īpašumu, finansējuma apmērs tiks noteikts saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 „Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” un Ministru kabineta 2021.gada 14.decembra noteikumiem Nr.835 “Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumos Nr.173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu „Pašvaldību ceļu un ielu finansēšanai paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas sadalījums no 2022.gada līdz 2024.gadam”.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Rēzeknes novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi" un Rēzeknes novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Rēzeknes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu Rēzeknes novada pašvaldība ar Nekustamā īpašuma pārņemšanu nodrošinās autonomo funkciju realizāciju un izpildi – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (ielu, ceļu un laukumu būvniecība, rekonstruēšana un uzturēšana).

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Skar transporta infrastruktūras attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta transporta infrastruktūras izbūves teritorijas sakārtošana.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi