Anotācija (ex-ante)

25-TA-1316: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu, darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, pieņemts lēmums par Enerģētikas un vides aģentūras (turpmāk – Aģentūra) likvidēšanu, to ar 2025.gada 1.oktobri pievienojot Valsts vides dienestam (turpmāk – Dienests). Atbilstoši Ministru kabinets  2025. gada 26. augusta izdevis rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam”.

Izvērtējot abu iestāžu funkcijas, secināts, ka abu iestāžu funkciju ietvari izriet no vieniem un tiem pašiem normatīvajiem aktiem, kā arī Eiropas Savienības politika un izrietošais regulējums vides, klimata un enerģētikas jomā arvien vairāk veido sinerģiju. Abas iestādes dala kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras īstenošanā, rūpniecisko avāriju riska novērtēšanā, degvielas uzpildes staciju kontroles un ogļūdeņražu ieguves uzraudzības jomā, kā arī citās jomās. Attiecīgi ir acīmredzama iespēja koncentrēt iestāžu kompetences un funkcijas, kā arī konsolidēt darba organizāciju, un tādējādi rast resursus  kapacitātes palielināšanai un samazināt administratīvo slogu iestāžu klientiem.
Aģentūra pildīja arī Dienesta augstākas iestādes funkciju administratīvā procesa ietvaros, izskatot apstrīdēšanas iesniegumus par Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem, ar kuriem izsniedz, atsaka izsniegt vai atceļ atļaujas dabas resursu izmantošanai un vides piesārņošanai. Apstrīdēto administratīvo aktu pārskatīšanu efektīvi var realizēt arī Dienesta ģenerāldirektors kā augstāka amatpersona, kas atbilstu labas pārvaldības, lietderības un administratīvā procesa principiem un vienlaikus ļautu arī Dienesta ietvaros veidot vienotu praksi un paaugstināt amatpersonu kvalifikāciju. Likums “Par zemes dzīlēm” ir viens no likumiem, kurā ir iekļautas Aģentūras funkcijas, tai skaitā kompetence izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem administratīvajiem aktiem. Vienlaikus Dienestam jāpārņem arī likumā "Par zemes dzīlēm" noteiktā Aģentūras funkcija administratīvo sodu piemērošanā. Tāpēc, lai lai nodrošinātu sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par iestāžu kompetencēm, izstrādāts likumprojekts  "Grozījumi likumā "Par zemes dzīlēm""(turpmāk - Likumprojekts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Aktualizēt Dienesta funkcijas pēc Dienesta reorganizācijas, lai nodrošinātu precīzu un sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par Dienesta kompetenci apstrīdēto administratīvo aktu izskatīšanā un administratīvā pārkāpuma procesa veikšanā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Likumā "Par zemes dzīlēm" ir noteikta Aģentūras kompetence apstrīdēto Dienesta izdoto administratīvo aktu pārskatīšanā, kā arī kompetence ogļūdeņražu izpētes un ieguves uzraudzībā, tai skaitā administratīvā pārkāpuma procesa veikšanā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Aģentūras pievienošanas Dienestam likumā "Par zemes dzīlēm" iekļautās Aģentūras funkcijas pārņem Dienests. Neveicot grozījumus likumā "Par zemes dzīlēm", sabiedrībai nebūs skaidra Dienesta izdoto lēmumu zemes dzīļu jomā apstrīdēšanas kārtība un administratīvā pārkāpuma procesa veikšana ogļūdeņražu izmantošanas jomā, jo tāda kompetence būs noteikta likvidētai iestādei.
Risinājuma apraksts
[1] Likuma "Par zemes dzīlēm" 16.pantā ir noteikts, ka Dienesta lēmumu par zemes dzīļu izmantošanas ierobežošanu vai apturēšanu, kā arī lēmumu par zemes dzīļu izmantošanas licences atcelšanu var apstrīdēt Aģentūrā; savukārt Aģentūras lēmumu var pārsūdzēt tiesā. Likumprojekta 3.pants paredz grozījumus likuma "Par zemes dzīlēm" 16.panta pirmajā un ceturtajā daļā, nosakot, ka turpmāk Dienesta lēmumu par zemes dzīļu izmantošanas ierobežošanu vai apturēšanu, kā arī lēmumu par zemes dzīļu izmantošanas licences atcelšanu varēs apstrīdēt vispārējā, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Proti, lēmumu viena mēneša laikā varēs apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajai augstākajai iestādei. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar zemes dzīļu izmantošanu būs noteikta Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums" (turpmāk - Dienesta nolikums) un tas būs Dienesta ģenerāldirektors. 
[2] Likuma "Par zemes dzīlēm" 18.pantā noteikta Aģentūras un Dienesta kompetence zemes dzīļu kontrolē, proti, Aģentūra veic ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves pārraudzību un kontroli, savukārt Dienests kontrolē pārējo zemes dzīļu izmantošanu. Likumprojekta 4.pants paredz grozīt likuma "Par zemes dzīlēm" 18.panta pirmo daļu un izslēgt 1.1 daļu, paredzot, ka visu zemes dzīļu izmantošanu kontrolē Dienests.
[3] Likuma "Par zemes dzīlēm" 26.pantā ir noteikta Aģentūras un Dienesta kompetence administratīvā pārkāpuma procesa veikšanā, proti, Aģentūra veic administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumiem ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā, savukārt Dienests - par visiem citiem pārkāpumiem zemes dzīļu izmantošanas jomā. Likumprojekta 6.pants paredz izteikt likuma "Par zemes dzīlēm" 26.pantu jaunā redakcijā, paredzot, ka Dienests veic administratīvā pārkāpuma procesu par visiem pārkāpumiem zemes dzīļu izmantošanas jomā, kas ietvers arī pārkāpumu ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā. 
[4] Likumprojekta 1., 2., un 5.pants redakcionāli precizē likuma "Par zemes dzīlēm" 4., 10. un 23.pantu, paredzot, ka Dienests pārņem Aģentūras uzdevumus. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Potenciālie un esošie zemes dzīļu izmantotāji
Ietekmes apraksts
Zemes dzīļu izmantotāji būs informēti un skaidri zinās savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi zemes dzīļu izmantošanā. 
Juridiskās personas
  • Potenciālie un esošie zemes dzīļu izmantotāji
Ietekmes apraksts
Zemes dzīļu izmantotāji, tai skaitā komersanti, kas nodarbojas ar ogļūdeņražu meklēšanu un ieguvi, būs informēti un skaidri zinās savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi zemes dzīļu izmantošanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumi Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums"

Pamatojums un apraksts
Dienesta nolikumā jāparedz, ka Dienesta amatpersonu izdotos administratīvos aktus (kas ietvers arī administratīvos aktus zemes dzīļu izmantošanas jomā) var apstrīdēt Dienesta ģenerāldirektoram. Savukārt Dienesta ģenerāldirektora lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.  
Grozījumi Dienesta nolikumā tiek virzīti paralēli Likumprojektam. 
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesa laikā tika iesniegti 27 viedokļi. Viedokļus iesniedza  Beata Āboliņa, Daina Kalniete, Iveta Čivčiša, Anda Kliģe, Evija Birkmane, Silvija Jenina, Normans Kairis, Alise Klimkāne,  AS “Latvijas valsts meži”, Suverēns, SIA “Attīstības centrs Arvikas”, “Latvijas permakultūras biedrība”, SIA “Sunkuri”, biedrība "Tīra mana Tēvu zeme", 13 neidentificētas fiziskas personas. Viedokļos tika norādīts, ka sabiedrības apspriešanai tiek nodotas iestāžu nosaukumu maiņa un apvienošana. Šādi grozījumi vājina vides aizsardzības normas, kā arī pazūd iespēja veikt neatkarīgu iestādes darba izvērtējumu. Grozījumi apdraud tiesiskumu, sabiedrības līdzdalību un efektīvu vides aizsardzību. Šie viedokļi netika ņemti vērā.
Pamatojums, kāpēc šie viedokļi netika ņemti vērā: Lai pilnveidotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un nodrošinātu tās darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta  rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” un ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ir nostiprināti galvenie valsts pārvaldes darbības principi, un īpaši uzsver principus - "valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, ir pakļauta likumam un tiesībām" un  "īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, tai nav savu interešu". Tāpēc administratīvā akta apstrīdēšanas gadījumā jebkuram lēmumam  – neatkarīgi no tā, vai to pieņemtu Enerģētikas un vides aģentūra vai Valsts vides dienests – jāatbilst normatīvajiem aktiem. 
 

6.4. Cita informācija

Likumprojekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Dienests pārņems visas Aģentūras veiktās funkcijas un uzdevumus zemes dzīļu uzraudzības jomā. 
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Konsolidējot zemes dzīļu izmantošanas uzraudzību, tai skaitā atļauju apturēšanu, atcelšanu un to apstrīdēšanu, vienas iestādes kompetencē, būs iespēja samazināt kontaktpunktu skaitu zemes dzīļu izmantotājiem, nodrošināt vienotu pieeju un efektīvāku resursu izmantošanu. 
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Aģentūras funkcijas tiks iekļautas Dienesta struktūrā, tādā veidā optimizējot atsevišķus procesus, kas iepriekš notika divās iestādēs. 
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Likumprojekts aktualizē Dienesta funkcijas, kas izriet no lēmuma par Aģentūras pievienošanu Dienestam. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Prognozējama pozitīva ietekme uz vides kvalitātes saglabāšanu, jo būs iespēja efektīvāk īstenot vides kontroli ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves jomā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi