Anotācija (ex-ante)

21-TA-287: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāti, lai noteiktu metroloģiskās prasības vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi, lai pilnveidotu normatīvo regulējumu vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām, tādejādi veicinot satiksmes drošības uzlabošanos.    
Spēkā stāšanās termiņš
21.03.2022.
Pamatojums
likuma "Par mērījumu vienotību" 6. panta otrā daļa

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm (turpmāk – mērierīces) metroloģiskās prasības noteiktas Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 “Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm” (turpmāk – Noteikumi Nr. 704). Turklāt mērierīcēm atkārtotās verificēšanas periodiskums ir noteikts Ministru kabineta 2007. gada 9. janvāra noteikumos Nr. 40 “Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu” (turpmāk – Noteikumi Nr. 40), proti, reizi gadā.  
Pamatojoties uz likuma “Par mērījumu vienotību” 9. panta pirmo daļu, pirms mērīšanas līdzekļu laišanas tirgū nacionālā metroloģijas institūcija veic nacionālo tipa apstiprināšanu un pirms nodošanas lietošanā akreditēta inspicēšanas institūcija veic pirmreizējo verificēšanu. 2021.gada 20.aprīlī stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas nosaka, ka Ceļu satiksmes drošības direkcija, valsts vai pašvaldības ceļu pārvaldītāji ir tiesīgi veikt tehnisko līdzekļu, tai skaitā vidējo braukšanas ātruma mērīšanas sistēmu (turpmāk – sistēmas) uzstādīšanu un to darbību pārkāpumu fiksēšanu, neapturot transportlīdzekli. Kā arī VSIA “Latvijas valsts ceļi” tuvākajā laikā plāno Latvijā uzstādīt sistēmas, nodrošinot drošību uz autoceļiem un novēršot ceļu satiksmes negadījumus. Vienlaikus sistēmas plaši tiek izmantotas citās ES dalībvalstīs, piemēram, Austrijā, Vācijā, Francijā, Itālijā, Polijā, Čehijā, Slovēnijā, Beļģijā, Nīderlandē, pakļaujot valsts metroloģiskajai kontrolei vai līdzvērtīgai kontrolei atkarībā no valstī izveidotās metroloģijas sistēmas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd normatīvais regulējums sistēmām skaidri nenosaka metroloģiskās prasības, līdz ar to, lai šādas sistēmas būtu pakļautas valsts metroloģiskajai kontrolei, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr. 704, tādejādi precizējot prasības sistēmām. Stājoties spēkā noteikumu projektam, sistēmas būs pakļautas valsts metroloģiskajai kontrolei, kā rezultātā sistēmas nepieciešams iekļaut verificējamo mērīšanas līdzekļu sarakstā, līdz ar to, vienlaikus jāveic grozījumi Noteikumos Nr. 40. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ir papildināts ar sistēmas, kontroles vietas un sensora definīcijām. Sistēma veic mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma mērīšanu, balstoties uz noteikta ceļa posma nobraukšanai patērēto laiku. Sistēma ir aprīkota ar sensoriem noteiktā ceļa posma kontroles vietā, kas reaģē uz mērķa transportlīdzekļa kustību un nodrošina vidējā braukšanas ātruma mērīšanas aktivizēšanu. Kontroles vieta ir zona, kurā mērķa transportlīdzeklis iebrauc vai izbrauc no ceļa posma un kurā notiek vidējā braukšanas ātruma mērīšana, un kas apzīmēta ar vizuāliem marķieriem. Mērķa transportlīdzeklim šķērsojot kontroles vietu, fotoattēla identificēšana un laika reģistrācija ir aizsargāta ar laika zīmogu. Sistēma laika reģistrācijai un laika sinhronizācijai izmanto vismaz divus neatkarīgus laika avotus, piemēram, GPS.   
Nacionālajai metroloģijas institūcijai nacionālā tipa apstiprināšanas laikā un inspicēšanas institūcijai pirmreizējās verificēšanas laikā kā viens no pienākumiem ir pārliecināties par maksimāli pieļaujamo kļūdu, kā to noteicis ražotājs sistēmas vai mērierīces tehniskajā specifikācijā, līdz ar to noteikumu projektā ir precizētas prasības attiecībā uz maksimāli pieļaujamo kļūdu. Kā arī noteikumu projektā ir precizēta prasība, ka inspicēšanas institūcija pirmreizējo verificēšanu veic tajā brīdī, kad sistēma ir uzstādīta atbilstoši ražotāja noteiktajiem uzstādīšanas nosacījumiem noteiktajā ceļa posmā. 
Noteikumu projektā precizēts 8.2.2. apakšpunkts, ņemot vērā informāciju no ražotājiem, ka Latvijā piedāvātās sistēmas spēj nodrošināt vidējo braukšanas ātruma mērīšanu pie -250C un pie +500C. Kā arī šobrīd lietošanā esošās mērierīces (piemēram, stacionārie un pārvietojamie fotoradari) jau šobrīd nodrošina savu darbību pie -250C un+500C.   
Mērierīču un sistēmu programmatūrai ir jābūt pienācīgi aizsargātai pret ļaunprātīgu iejaukšanos, neietekmējot mērierīču un sistēmas metroloģiskos parametrus, tādēļ noteikumu projektā ir papildinātas prasības par programmatūras identifikāciju, kas ietver identifikācijas numuru, versiju un kontrolsummu jeb jaucējsummu. Kā arī noteikumu projektā ir precizēts par datu integritāti, kas atbilst normatīvajiem aktiem par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas atbilstību minimālajām drošības prasībām.
Noteikumu projekta 26.2. apakšpunktā precizēta prasība, proti, dzēsts vārds "koordināta uz ceļa, jo Valsts policijai mērījumu rezultātu dokumentācijā nav iespējams norādīt "koordināta uz ceļa". Informācija par Y koordināti (vienīgo) ceļu satiksmes noteikumu pārkāpējam uz ceļa tiek atspoguļota citā pārkāpuma pierādījuma datnē, piemēram, XML formātā. 
Vienlaikus noteikumu projektā ir noteiktas speciālās prasības, piemēram, ka kontroles vietas viduslīnijai jābūt marķētai uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves malā. Pamatojoties uz ražotāja noteikto tehnisko dokumentāciju, kontroles vietas viduslīnijas marķējums var būt skaidri redzama, atstarojoša līnija vai atstarojoša ripa. 
Ņemot vērā, ka Noteikumos Nr.704 ir noteiktas metroloģiskās prasības sistēmām, vienlaikus nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr. 40, kuros tiek svītrots pielikuma 1.6. apakšpunkts - tehniskie līdzekļi (fotoiekārtas un videoiekārtas), kas paredzēti pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, apvienojot  informāciju pielikuma 1.5. apakšpunktā, proti, transportlīdzekļu braukšanas ātruma kontroles mērierīces un vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz sistēmu ražotājiem, lietotājiem, nacionālo metroloģijas institūciju, kas veic nacionālo tipa apstiprināšanu un akreditētām inspicēšanas institūcijām, kas veic sistēmu pirmreizējo un atkārtoto verificēšanu, tirgus uzraudzības institūciju – Patērētāju tiesību aizsardzības centru.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2007.gada 9.janvāra noteikumi Nr. 40 “Noteikumi par valsts metroloģiskajai kontrolei pakļauto mērīšanas līdzekļu sarakstu”

Pamatojums un apraksts
Pakļaujot sistēmas valsts metroloģiskajai kontrolei, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr. 40, iekļaujot sistēmas atkārtoti verificējamo mērīšanas līdzekļu sarakstā. 
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts ir tehniskie noteikumi, tāpēc tas ir jānosūta saskaņošanai Eiropas Komisijai atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2015.gada 9.septembra Direktīvai (ES) 2015/1535, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko noteikumu un Informācijas sabiedrības pakalpojumu noteikumu jomā.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija", VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Nacionālā metroloģijas institūcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi/priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Satiksmes ministrija
  • Nacionālā metroloģijas institūcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi