23-TA-1749: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tehniska rakstura grozījumi par sistēmā iekļaujaomo informāciju un sistēmas ierakstu veikšanas valodu
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Nodrošināt, ka Valsts izglītības informācijas sistēmā tiek iekļauta informācija par augstākās izglītības studiju programmās īstenotajām apakšprogrammām, piešķirt sistēmas lietotāja tiesības Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai, veikt citus tehniskus grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Augstskolu likuma 55.panta pirmās daļas grozījumi, kas veikti 2022.gada 24.martā, paredz, ka studiju programmas ietvaros var veidot apakšprogrammas. Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi”(turpmāk - Noteikumi) 10.punktā par augstākās izglītības programmu iekļaujamo informāciju sistēmā nav norādītas apakšprogrammas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir bijušas vairākas situācijas, ka izglītības iestādes ievada informāciju par personām vai personu iegūtajiem izglītības dokumentiem (kursi u.tml.) arī citās valodās un izmantojot citu rakstību, piemēram, kirilicu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā iekļauts tehnisks precizējums, ka Valsts informācijas sistēmās informācija ir jāieraksta valsts valodā, tādējādi arī informācija, kas orģināli ir svešvalodā ir jāiztulko.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 55.2panta astotā daļa nosaka, ka Studiju kvalitātes komisija lēmumu par studiju programmas licencēšanas atcelšanu. Attiecībā uz augstākās izglītības programmām netiek lietots jēdziens anulēšana, kā tas šobrīd tiek lietots Noteikumu 8.12. un 8.14. apakšpunktos.
Risinājuma apraksts
Izteikt Noteikumu 8.12. un 8.14. apakšpunktus jaunā redakcijā, ietverot tajos studiju programmas licencēšanas atcelšanu.
Problēmas apraksts
Šobrīd Tiesību aktu portālā tiek saskaņoti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr. 795 "Studiju programmu licencēšanas noteikumi" (tiesību akta lieta 23-TA-1847), kuros paredzēts svītrot pielikumu, kurš citstarp prasa norādīt studiju virziena akreditācijas lapas numuru.
Risinājuma apraksts
Izteikt 10.1.2. punktu jaunā redakcijā, svītrojot vārdus "lapas numurs".
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 55.panta pirmās daļas grozījumi, kas veikti 2022.gada 24.martā, paredz, ka studiju programmas ietvaros var veidot apakšprogrammas. Valsts izglītības informācijas sistēmā šobrīd saskaņā ar noteikumiem nav iekļauta informācija par studiju programmā īstenotajām apakšprogrammām.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus ar 10.2.11. apakšpunktu šādā redakcijā: “10.2.11. apakšprogrammas”; 1.3. papildināt 12.1.10.1 un 12.1.10.2 apakšpunktus aiz vārda “programmā” ar vārdiem “un apakšprogrammā, ja attiecināms”.
Problēmas apraksts
Noteikumu 8.9.6. apakšpunktā noteiktais par prasībām iepriekš iegūtajai izglītībai, attiecas tikai uz profesionālajām programmām.
Lai datus par augstāko izglītību un studējošajiem/ absolventiem nodotu Centrālajai statistikas pārvaldei atbilstīgi EUROSTAT prasībām, nepieciešams klasificēts datu lauks Valsts izglītības informācijas sistēmā.
Lai datus par augstāko izglītību un studējošajiem/ absolventiem nodotu Centrālajai statistikas pārvaldei atbilstīgi EUROSTAT prasībām, nepieciešams klasificēts datu lauks Valsts izglītības informācijas sistēmā.
Risinājuma apraksts
Papildināt Noteikumus ar 10.2.12. apakšpunktu, nosakot kā sistēmā iekļaujamo informāciju prasības iepriekš iegūtajai izglītībai.
Problēmas apraksts
Noteikumu 12.2.9.1 apakšpunktā norādītās studiju programmas neatbilst Augstskolu likuma regulējumam par studijās iegūstamajiem grādiem un profesionālajām kvalifikācijām, kā arī nav ietverta programma, kurā studējošie saskaņā ar Augstskolu likumu var pieteikties sociālās stipendijas "Studētgods" saņemšanai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu 12.2.9.1 apakšpunkta izteikšana jaunā redakcijā, to salāgojot ar Augstskolu likuma regulējumu un papildinot panta redakciju, nosakot, ka vidējās svērtās atzīmes ir jāievada arī par otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves studējošajiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikumus papildināt ar apakšpunktu, ar kuru noteikts, ka Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk - VIIS) lietotāja tiesības saņem arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība (turpmāk - LIZDA). Šāda nepieciešamība izriet atsaucoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas un LIZDA vienošanos par tupmāko sadarbību. Pēc šī punkta iekļaušanas noteikumos LIZDA būs pieejami dati VIIS par visiem pedagogiem un izglītojamajiem, kā arī valsts līmeņa atskaites. LIZDA kā lietotājam būtu tiesības skatīt informāciju par pedagogiem un izglītojamajiem, kā arī valsts līmeņa atskaites savu funkciju veikšanai, bet nebūtu tiesību ievadīt informāciju un to rediģēt.
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai (kā sadarbības partnerim regulāri jāsniedz atzinumi un saskaņojumi normatīvajiem aktiem un to projektiem, tāpēc nepieciešama operatīva, datos balstīta informācija par pedagogu slodzēm, izglītību un profesionālo kvalifikāciju, vakancēm, valsts budžeta mērķdotācijas sadali u.c. ar pedagogu nodarbinātību saistītajiem jautājumiem. Izmantojot VIIS publiskajā portālā, Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapā, atvērto datu portālā data.gov.lv pieejamo informāciju nevar iegūt informāciju par konkrētām izglītības iestādēm, izglītības pakāpēm, izglītības programmām. Oficiālā sarakstē pieprasot nepieciešamos statistiskas datus Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – IZM) ne vienmēr tos var iegūt operatīvi, tādejādi tiek kavēta normatīvo aktu saskaņošana, atzinuma sniegšana, kā arī tiek palielināts administratīvais slogs gan IZM, gan LIZDA.
Piešķirot VIIS lietotāja tiesības, palielinās normatīvo aktu saskaņošanas operativitāte, tiek ietaupīts gan administratīvais, gan laika resurss.
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai (kā sadarbības partnerim regulāri jāsniedz atzinumi un saskaņojumi normatīvajiem aktiem un to projektiem, tāpēc nepieciešama operatīva, datos balstīta informācija par pedagogu slodzēm, izglītību un profesionālo kvalifikāciju, vakancēm, valsts budžeta mērķdotācijas sadali u.c. ar pedagogu nodarbinātību saistītajiem jautājumiem. Izmantojot VIIS publiskajā portālā, Centrālās statistikas pārvaldes mājas lapā, atvērto datu portālā data.gov.lv pieejamo informāciju nevar iegūt informāciju par konkrētām izglītības iestādēm, izglītības pakāpēm, izglītības programmām. Oficiālā sarakstē pieprasot nepieciešamos statistiskas datus Izglītības un zinātnes ministrijai (turpmāk – IZM) ne vienmēr tos var iegūt operatīvi, tādejādi tiek kavēta normatīvo aktu saskaņošana, atzinuma sniegšana, kā arī tiek palielināts administratīvais slogs gan IZM, gan LIZDA.
Piešķirot VIIS lietotāja tiesības, palielinās normatīvo aktu saskaņošanas operativitāte, tiek ietaupīts gan administratīvais, gan laika resurss.
Risinājuma apraksts
Papildināt noteikumus ar 66.4.1 apakšpunktu, paredzot sistēmas lietotāja tiesības atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām funkcijām un nepieciešamās informācijas apjomam Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Datu regulas 4.panta 1.punktam personas dati ir jebkura informācija, kas attiecas uz identificētu vai identificējamu fizisku personu. Ņemot vērā, ka tiek paredzēts izsniegt anonīmu informāciju, kas vairāk nav personas dati Datu regulas izpratnē, 66.2punkts būtu precizējams.
Risinājuma apraksts
66.2 punkta otrajā teikumā aizstāt vārdus "Personas datus" ar vārdu "informāciju".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pētnieki
Ietekmes apraksts
Saprotamāks process, kādā igūt pētījumiem nepieciešamos datus no VIIS.
Juridiskās personas
- augstākās izglītības iestādes
- Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Ietekmes apraksts
Augstākās izglītības iestādēm papildus būs jānorāda šāda informācija - īstenoto programmu apakšprogrammas; prasības iepriekš iegūtajai izglītībai; datums, kad studējošais uzsācis studijas konkrētā augstākās izglītības programmā un apakšprogrammā (ja attiecināms); datums, kad studējošais beidzis studijas konkrētā augstākās izglītības programmā un apakšprogrammā (ja attiecināms); visu semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzēto (atbilstoši studējošā studiju plānam) studiju kursu vidējā svērtā atzīme pilna laika klātienes studentiem, kuri studē otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves. Informāciju sistēmā augstākās izglītības iestādēm jāievada valsts valodā. LIZDA iegūs VIIS lietotāja tiesības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Projektā paredzētās izmaiņas tiks veiktas ministrijas esošā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas, jo būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas (Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumi Nr.970 5.punkts).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības un zinātnes ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Jā
Valsts izglītības informācijas sistēmā tiks ieviesta prasība iekļaut ziņas par studiju programmā īstenotajām apakšprogrammām, kā arī veikt ierakstus tikai latviešu valodā.
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
VIIS lietotāja tiesības tiks piešķirtas jaunam lietotājam - Latvijas izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrībai, kurai būs pieeejama informācija par pedagogiem un izglītojamajiem, kā arī valsts līmeņa atskaites. Vidējās svērtās atzīmes turpmāk būs jāievada VIIS arī par otrā cikla augstākās izglītības programmā, kura īstenojama pēc vidējās izglītības ieguves studējošajiem.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi