Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Informējam, ka laika periodā no 2025. gada 17. aprīļa plkst. 20:00 līdz 2025. gada 19. aprīļa plkst. 12:00 tiks veikti TAP infrastruktūras uzturēšanas un pilnveidošanas darbi. To laikā ir iespējami TAP portāla darbības traucējumi.
24-TA-3176: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kredītiestāžu likumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai Kredītiestāžu likumā papildinātu subjektu loku, kuriem sniedzamas neizpaužamās ziņas saskaņā ar rakstveida līgumu, proti, ziņas par ienākumus nenesošo klientu saistību portfeli –  ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pilnveidot subjektu loku, kuram sniedzamas neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2024. gada 13. jūnijā tika pieņemti grozījumi Kredītu reģistra likumā, ar kuriem Kredītu reģistra likums tika papildināts ar 20.1 pantu, paredzot ziņu par klientu saistībām, kuras kvalificētas kā ienākumus nenesošas, nodošanu Patērētāju tiesību aizsardzības centram Parādu ārpustiesas atgūšanas likumā noteikto uzdevumu izpildei atbilstoši ar šo likumu pārņemtajām Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra Direktīvas (ES) 2021/2167 par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES prasībām.
Šobrīd Kredītiestāžu likuma 62. panta devītā daļa neparedz kredītiestādes pienākumu saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli tādiem subjektiem kā ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim, līdz ar to šiem subjektiem nav tiesības iegūt informāciju par ienākumu nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli, lai izvērtētu tā vērtību pirms prasījuma tiesību, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma iegādes. Līdz ar to minētais pienākums būtu nosakāms Kredītiestāžu likumā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau minēts Likumprojekta pašreizējās situācijas apraksta 1. punktā Kredītiestāžu likuma 62. pants neparedz kredītiestādes pienākumu saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli tādiem subjektiem kā ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim. Līdz ar to, lai saskaņotu Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma, Kredītu reģistra likuma un Kredītiestāžu likuma tiesību normas nodrošinot Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 1. panta 6. punktā minēto kredītu pircēju tiesības saņemt informāciju, nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 62. pantu ar to subjektu loku, kam būtu tiesības iegūt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli, lai novērtētu tā vērtību. Proti, nepieciešams papildināt ar pienākumu kredītiestādei saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim ziņas par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli, kas par tādu uzskatāms Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija regulas (ES) Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm, un ar ko groza regulu (ES) Nr. 648/2012 47.a panta izpratnē. 
Ar ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālo ieguvēju vai tā pārstāvi saprot Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 1. panta 6. punktā ietverto terminu “kredītu pircējs” – juridiskā persona, izņemot kredītiestādi, kura savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros iegādājas prasījuma tiesības, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma. 
Papildus ar šo Likumprojektu nepieciešams nodrošināt 59.2panta (21) daļas satura ietveršanu pēc būtības Kredītiestāžu likuma 62.panta devītajā daļā un 64.panta pirmajā daļā. Vienlaikus nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 64.panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu un subjektu loku, kam ir sniedzamas ziņas kredītiestādes uzņēmuma pārejas gadījumā, kā arī tiesības iegūt informāciju par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli. 
Risinājuma apraksts
1) tehniski grozījumi - ar Likumprojekta 1.pantu no Kredītiestāžu likuma tiek izslēgta 59.2panta (21) daļa, tās saturu ietverot Kredītiestāžu likuma V nodaļā tam atbilstošos pantos - 62. panta devītā daļa un 64.panta pirmā daļa.
2) Likumprojekta 2. pantā ir iekļauti grozījumi par Kredītiestāžu likuma 62. panta devītās daļas papildināšanu ar 4. un 5.punktu, ar kuriem tiek noteikts subjektu loks, kam sniedzamas neizpaužamas ziņas.
3) Savukārt Likumprojekta 3. pantā ir iekļauti grozījumi, kas papildina Kredītiestāžu likuma 64. panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu par kredītiestādes kreditoriem, debitoriem vai citām personām, ar kurām noslēgtie līgumi veido nododamo kredītiestādes uzņēmumu vai tā daļu un subjektu loku, kam uzticētas ziņas, kas ir tikušas apstrādātas līdz ienākumus nenesošu klientu kreditēšanas līgumu portfeļa pārdošanai.
4) Grozījumi Kredītiestāžu likuma 62. pantā un 64. pantā stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Likumprojekta 1. pantā ietvertajā Kredītiestāžu likuma 62. panta devītās daļas 4. punktā no jauna iekļautajam subjektam - ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim ciktāl tas ir nepieciešams ziņu par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli nodošanai, neizpaužamās ziņas, kas sniedzamas saskaņā ar rakstveida līgumu, proti, ietvertais informācijas apjoms neparedz tādu klienta datu izpaušanu, kas būtu uzskatāmi par personas datiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES)2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Kredītiestādes Ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciāls ieguvējs (kredītu pircējs) vai tā pārstāvis
Ietekmes apraksts
Kredītiestādēm tiek noteikts pienākums saskaņā ar rakstveida līgumu nodrošināt ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim tiesības iegūt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Latvijas Banka, Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija" Biedrība „Latvijas Ārpustiesas Parādu Atguvēju Asociācija”

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/dfc55fae-e405-43bb-8d9f-585f6d2cbf6d

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija" un Biedrība "Latvijas Ārpustiesas Parādu Atguvēju Asociācija" viedokļi pievienoti pielikumā.

6.4. Cita informācija

7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
LFNA_viedoklis_publiska_apspriesana
2. pielikums
Nosaukums
LAPAA_viedoklis
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk