24-TA-3176: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Kredītiestāžu likumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai Kredītiestāžu likumā papildinātu subjektu loku, kuriem sniedzamas neizpaužamās ziņas saskaņā ar rakstveida līgumu, proti, ziņas par ienākumus nenesošo klientu saistību portfeli – ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir pilnveidot subjektu loku, kuram sniedzamas neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2024. gada 13. jūnijā tika pieņemti grozījumi Kredītu reģistra likumā, ar kuriem Kredītu reģistra likums tika papildināts ar 20.1 pantu, paredzot ziņu par klientu saistībām, kuras kvalificētas kā ienākumus nenesošas, nodošanu Patērētāju tiesību aizsardzības centram Parādu ārpustiesas atgūšanas likumā noteikto uzdevumu izpildei atbilstoši ar šo likumu pārņemtajām Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra Direktīvas (ES) 2021/2167 par kredītu apkalpotājiem un kredītu pircējiem un ar ko groza Direktīvas 2008/48/EK un 2014/17/ES prasībām.
Šobrīd Kredītiestāžu likuma 62. panta devītā daļa neparedz kredītiestādes pienākumu saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli tādiem subjektiem kā ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim, līdz ar to šiem subjektiem nav tiesības iegūt informāciju par ienākumu nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli, lai izvērtētu tā vērtību pirms prasījuma tiesību, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma iegādes. Līdz ar to minētais pienākums būtu nosakāms Kredītiestāžu likumā.
Šobrīd Kredītiestāžu likuma 62. panta devītā daļa neparedz kredītiestādes pienākumu saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli tādiem subjektiem kā ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim, līdz ar to šiem subjektiem nav tiesības iegūt informāciju par ienākumu nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli, lai izvērtētu tā vērtību pirms prasījuma tiesību, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma iegādes. Līdz ar to minētais pienākums būtu nosakāms Kredītiestāžu likumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā jau minēts Likumprojekta pašreizējās situācijas apraksta 1. punktā Kredītiestāžu likuma 62. pants neparedz kredītiestādes pienākumu saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli tādiem subjektiem kā ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim. Līdz ar to, lai saskaņotu Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma, Kredītu reģistra likuma un Kredītiestāžu likuma tiesību normas nodrošinot Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 1. panta 6. punktā minēto kredītu pircēju tiesības saņemt informāciju, nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 62. pantu ar to subjektu loku, kam būtu tiesības iegūt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli, lai novērtētu tā vērtību. Proti, nepieciešams papildināt ar pienākumu kredītiestādei saskaņā ar rakstveida līgumu sniegt ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim ziņas par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli, kas par tādu uzskatāms Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 26. jūnija regulas (ES) Nr. 575/2013 par prudenciālajām prasībām attiecībā uz kredītiestādēm, un ar ko groza regulu (ES) Nr. 648/2012 47.a panta izpratnē.
Ar ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālo ieguvēju vai tā pārstāvi saprot Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 1. panta 6. punktā ietverto terminu “kredītu pircējs” – juridiskā persona, izņemot kredītiestādi, kura savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros iegādājas prasījuma tiesības, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma.
Papildus ar šo Likumprojektu nepieciešams nodrošināt 59.2panta (21) daļas satura ietveršanu pēc būtības Kredītiestāžu likuma 62.panta devītajā daļā un 64.panta pirmajā daļā. Vienlaikus nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 64.panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu un subjektu loku, kam ir sniedzamas ziņas kredītiestādes uzņēmuma pārejas gadījumā, kā arī tiesības iegūt informāciju par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli.
Ar ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālo ieguvēju vai tā pārstāvi saprot Parādu ārpustiesas atgūšanas likuma 1. panta 6. punktā ietverto terminu “kredītu pircējs” – juridiskā persona, izņemot kredītiestādi, kura savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros iegādājas prasījuma tiesības, kas izriet no ienākumus nenesoša kreditēšanas līguma.
Papildus ar šo Likumprojektu nepieciešams nodrošināt 59.2panta (21) daļas satura ietveršanu pēc būtības Kredītiestāžu likuma 62.panta devītajā daļā un 64.panta pirmajā daļā. Vienlaikus nepieciešams papildināt Kredītiestāžu likuma 64.panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu un subjektu loku, kam ir sniedzamas ziņas kredītiestādes uzņēmuma pārejas gadījumā, kā arī tiesības iegūt informāciju par ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeli.
Risinājuma apraksts
1) tehniski grozījumi - ar Likumprojekta 1.pantu no Kredītiestāžu likuma tiek izslēgta 59.2panta (21) daļa, tās saturu ietverot Kredītiestāžu likuma V nodaļā tam atbilstošos pantos - 62. panta devītā daļa un 64.panta pirmā daļa.
2) Likumprojekta 2. pantā ir iekļauti grozījumi par Kredītiestāžu likuma 62. panta devītās daļas papildināšanu ar 4. un 5.punktu, ar kuriem tiek noteikts subjektu loks, kam sniedzamas neizpaužamas ziņas.
3) Savukārt Likumprojekta 3. pantā ir iekļauti grozījumi, kas papildina Kredītiestāžu likuma 64. panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu par kredītiestādes kreditoriem, debitoriem vai citām personām, ar kurām noslēgtie līgumi veido nododamo kredītiestādes uzņēmumu vai tā daļu un subjektu loku, kam uzticētas ziņas, kas ir tikušas apstrādātas līdz ienākumus nenesošu klientu kreditēšanas līgumu portfeļa pārdošanai.
4) Grozījumi Kredītiestāžu likuma 62. pantā un 64. pantā stājas spēkā vispārējā kārtībā.
2) Likumprojekta 2. pantā ir iekļauti grozījumi par Kredītiestāžu likuma 62. panta devītās daļas papildināšanu ar 4. un 5.punktu, ar kuriem tiek noteikts subjektu loks, kam sniedzamas neizpaužamas ziņas.
3) Savukārt Likumprojekta 3. pantā ir iekļauti grozījumi, kas papildina Kredītiestāžu likuma 64. panta pirmo daļu ar neizpaužamo ziņu saturu par kredītiestādes kreditoriem, debitoriem vai citām personām, ar kurām noslēgtie līgumi veido nododamo kredītiestādes uzņēmumu vai tā daļu un subjektu loku, kam uzticētas ziņas, kas ir tikušas apstrādātas līdz ienākumus nenesošu klientu kreditēšanas līgumu portfeļa pārdošanai.
4) Grozījumi Kredītiestāžu likuma 62. pantā un 64. pantā stājas spēkā vispārējā kārtībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Likumprojekta 1. pantā ietvertajā Kredītiestāžu likuma 62. panta devītās daļas 4. punktā no jauna iekļautajam subjektam - ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim ciktāl tas ir nepieciešams ziņu par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli nodošanai, neizpaužamās ziņas, kas sniedzamas saskaņā ar rakstveida līgumu, proti, ietvertais informācijas apjoms neparedz tādu klienta datu izpaušanu, kas būtu uzskatāmi par personas datiem Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES)2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) izpratnē.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Kredītiestādes Ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciāls ieguvējs (kredītu pircējs) vai tā pārstāvis
Ietekmes apraksts
Kredītiestādēm tiek noteikts pienākums saskaņā ar rakstveida līgumu nodrošināt ienākumus nenesošu kreditēšanas līgumu portfeļa potenciālajam ieguvējam vai tā pārstāvim tiesības iegūt neizpaužamās ziņas par ienākumus nenesošo kreditēšanas līgumu portfeli.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Latvijas Banka, Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija"
Biedrība „Latvijas Ārpustiesas Parādu Atguvēju Asociācija”6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/dfc55fae-e405-43bb-8d9f-585f6d2cbf6d
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija" un Biedrība "Latvijas Ārpustiesas Parādu Atguvēju Asociācija" viedokļi pievienoti pielikumā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi