25-TA-782: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - MK noteikumu projekts) ir izstrādāts, lai pilnveidotu portfeļgarantiju programmas nosacījumus un tādējādi nodrošinātu lielāku finanšu pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējuma pieejamību saimnieciskās darbības veicējiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumi Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" (turpmāk - MK Noteikumi Nr. 537) nosaka garantiju atbalsta piešķiršanas nosacījumus, finansēšanas kārtību un valsts atbalsta nosacījumus sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem – juridiskām personām (turpmāk – saimnieciskās darbības veicēji) – ierobežotas portfeļgarantijas veidā, kā arī Covid-19 izraisītās krīzes portfeļgarantijas nosacījumus un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu MVU, tostarp ar produktīvām investīcijām" 1.2.3.4. pasākuma "Garantijas, portfeļgarantijas pilna cikla uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 1.2.3.4. pasākums) portfeļgarantiju nosacījumus tiešo finanšu instrumentu veidā.
Šobrīd saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum) ir noslēgti sadarbības līgumi ar šādām kredītiestādēm: AS "SEB banka", AS "Industra Bank", AS "Luminor Bank", AS "Swedbank", AS "Citadele banka", kā arī alternatīvo finansētāju SIA "Capitalia Fund Management AIFP". Atlases kārtas ietvaros ietvaros līdz šim sniegts atbalsts 39 komersantiem par kopējo darījumu apjomu 394 434 euro. Atbalstītie uzņēmumi 255 un finansiālais izlietojums ir 2 366 854 euro.
Šobrīd saskaņā ar akciju sabiedrības "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība “Altum) ir noslēgti sadarbības līgumi ar šādām kredītiestādēm: AS "SEB banka", AS "Industra Bank", AS "Luminor Bank", AS "Swedbank", AS "Citadele banka", kā arī alternatīvo finansētāju SIA "Capitalia Fund Management AIFP". Atlases kārtas ietvaros ietvaros līdz šim sniegts atbalsts 39 komersantiem par kopējo darījumu apjomu 394 434 euro. Atbalstītie uzņēmumi 255 un finansiālais izlietojums ir 2 366 854 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK Noteikumi Nr. 537 nosaka portfeļgarantiju piešķiršanas nosacījumus tiešo finanšu instrumentu veidā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros. Latvijas tautsaimniecībā dominē sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēji (turpmāk - MVU), kas veido vairāk nekā 99% no visiem uzņēmumiem. Lielākā daļa šo uzņēmumu darbojas nozarēs, kur nepieciešamas ievērojamas sākotnējās investīcijas un apgrozāmie līdzekļi, piemēram, rūpniecībā, lauksaimniecībā un tehnoloģiju sektorā. Pieaugošās uzņēmējdarbības izmaksas un ekonomiskā nenoteiktība prasa valsts atbalsta instrumentu pielāgošanu realitātei.
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas tikšanās rezultātus ar nozares uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām un kredītiestādēm par praktisko piemērošanu garantiju programmā nepieciešamajiem papildus risinājumiem finansējuma pieejamības veicināšanai.
Ņemot vērā Ekonomikas ministrijas tikšanās rezultātus ar nozares uzņēmumus pārstāvošajām organizācijām un kredītiestādēm par praktisko piemērošanu garantiju programmā nepieciešamajiem papildus risinājumiem finansējuma pieejamības veicināšanai.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz šādus grozījumus:
1) nodrošināt atbalstu lauksaimniecības nozarei
Priekšlikums ieviest atbalstu arī lauksaimniecības jomā ir integrēts, ņemot vērā Zemkopības ministrijas priekšlikumu par atbalsta nepieciešamību, jo šobrīd šāds garantiju mehānisms nepastāv. Neatkarīgi no tā, sabiedrība "Altum" atbilstoši tās iekšējām kārtībām nodrošina pasākuma demarkācijas nosacījumus.
MK Noteikumu projekts paredz integrēt attiecīgajos MK Noteikumu Nr. 537 punktos atsauci uz Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu
MK Noteikumi Nr. 537 4.2. apakšpunkts nosaka, ka garantijas sniedz tādiem finanšu pakalpojumiem kā finanšu pakalpojums – finansētāja izsniegti aizdevumi investīciju veikšanai un apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, finanšu līzings. Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts, ka MK noteikumu Nr. 537 4.2. punkts tiek papildināts ar banku garantijām kā piemērojamu finanšu pakalpojuma veidu, tādējādi paplašinot atbalstāmo instrumentu spektru, kas programmas atbalstāmo finanšu pakalpojumu ietvaros tika iekļauti līdz ar MK 18.06.2024 grozījumiem (noteikumi Nr. 362). MK Noteikumu Nr. 537 9. punkts nosaka finanšu pakalpojumu veidus. Uzskaitītie pakalpojumu veidi var tikt iekļauti vienā finanšu pakalpojuma līgumā, kas noslēgts starp finansētāju un saimnieciskās darbības veicēju.
3) palielināt garantēto finanšu pakalpojumu maksimālo summu
Šobrīd MK Noteikumi Nr. 537 paredz, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam garantēto finanšu pakalpojumu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ar mērķi veicināt saimnieciskās darbības veicēju spēju īstenot ambiciozākus projektus, MK Noteikumu projekts paredz palielināt MK Noteikumu Nr. 537 10.4. punktā garantēto finanšu pakalpojumu maksimālā summu līdz 2 000 000 euro.
Garantiju apmēru pārskatīšana veikta, pamatojoties uz sarunām ar kredītiestādēm, kā arī ņemot vērā tautsaimniecībā identificēto pieaugošo nepieciešamību pēc apgrozāmo līdzekļu finansējuma un investīciju nodrošinājuma, tostarp arī lielākos apjomos.
Pilnveidoti MK Noteikumu Nr. 537 atbalsta programmas nosacījumi, tādējādi paplašinot portfeļgarantiju pieejamību un veicinot uzņēmējdarbības kreditēšanu.
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi. Skaidrojam, ka šī iniciatīva ir saņemta tieši no finansētājiem atbilstoši to īstenotajai praksei un esošajiem finanšu produktiem. Vairums no portfeļgarantiju programmas darījumiem joprojām ir maza apjoma darījumi (vidējais apjoms līdz 50 tūkst. euro) un limita palielināšana ļautu neierobežot pielāgot darījuma maksimālos apmērus attiecīgi industrijas praksei dažādu projektu finansēšanai, kas atbilst programmas nosacījumiem.
Salīdzinājumam, Lietuvā portfeļgarantiju rīku piedāvā attīstības institūcija ILTE un maksimālā garantētā finansēto pakalpojumu summa ir 2 812 500 euro, savukārt primārās lauksaimniecības nozares komersantiem 234 375 euro1.
Igaunijā portfeļgarantiju instrumentu piedāvā attīstības institūcija EiS, kur maksimālais garantētais finanšu pakalpojums ir līdz 200 000 euro2.
1https://ilte.lt/en/services/114/portfolio-guarantees-3-121
2https://kredex.ee/en/node/2421
Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas un ES valstīm.
4) precizēt termiņus finanšu pakalpojumiem;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēti aizdevumu apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un banku garantiju termiņi, veicot grozījumus MK Noteikumos Nr. 537 10.4 – 10.7. punktos, kas nosaka konkrētu maksimālo termiņu šiem finanšu pakalpojumiem, salāgojot programmas nosacījumus ar individuālo garantiju programmu, kas noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 383).
Salīdzinājumam, attīstības institūcija ILTE portfeļgarantiju termiņi: investīciju aizdevumiem un finanšu līzingam (līzings) – līdz 10 gadiem; apgrozāmajiem līdzekļiem aizdevumiem – līdz 5 gadiem; finansējums kredītlīnijas veidā – līdz 3 gadiem. Savukārt attīstības institūcijas KredEx portfeļgarantiju termiņi ir šādi: investīciju aizdevumiem līdz 10 gadiem; apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem līdz 5 gadiem. Plānotie grozījumi par jauno sadarbības termiņu tiks piemēroti tikai turpmākajās finansētāju atlases kārtās un neietekmēs jau atlasītos finansētājus. Tādējādi netiek radītas priekšrocības vai ierobežojumi esošajiem sadarbības partneriem. Vienlaikus termiņa pagarinājums var veicināt jauna klientu loka interesi, kas līdz šim nebija iesaistījies šajā finanšu instrumentā.
5) noteikt, ka garantiju prēmijas turpmāk tiks noteiktas ar sabiedrības "Altum" cenrādi;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr. 537 12. punkts, nosakot, ka par garantijas izsniegšanu tiek piemērota vienreizēja garantijas prēmija no garantijas segtās finanšu pakalpojumu summas saskaņā ar sabiedrības "Altum" cenrādi.
Līdzīgi nosacījumi tiek piemēroti arī citās “Altum” īstenotajās garantiju programmās un ļauj elastīgi reaģēt uz izmaiņām, piemēram, procentu likmju kāpuma periodos. Cenrādis ir publiski pieejams dokuments, kas publicēts Sabiedrības "Altum" tīmekļvietnē.
Piemēram: https://www.altum.lv/wp-content/uploads/2024/10/Cenradis_komersantu_lauksaimnieku_-garantijam_v12_241024-1.pdf.
Papildus MK Noteikumu projekts papildina MK Noteikumu Nr. 537 13.1. punktu, kurā noteikts regulējums ar nosacījumu par papildu garantiju piemērošanu, paredzot, ka garantiju izsniegšanai un sabiedrības "Altum" pārvaldības izmaksu segšanai var izmantot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.–2013. gada plānošanas perioda atmaksāto finansējumu. Izņēmuma kārtā atļauts izmantot šo finansējumu arī sabiedrības "Altum" aizdevumu refinansēšanai, ievērojot visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas. Analoga norma jau šobrīd ir iekļauta arī sabiedrības “Altum” īstenotajā individuālo garantiju programmā, kur MK noteikumi Nr. 383 ir atrunāts apakšpunktos 7.2. un 7.3. atmaksātais publiskais finansējums ir pieejams arī refinansēšanai. Attiecīgi 9.2. apakšpunktā skaidri norādīts nosacījums, ka, ja tiek refinansēts sabiedrības “Altum” aizdevums, tas ir pieļaujams tikai tad, ja tiek ievērotas visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas, un finansējuma avots ir kāds no 7.2. vai 7.3. punktā minētajiem. Tādējādi plānotā pieeja atbilst jau pastāvošajai normatīvajai praksei un veido tiesisku pamatu attiecīgā nosacījuma iekļaušanai arī jaunajā atbalsta pasākumā.
6) precizēt nozaru klasifikāciju atbilstoši NACE 2.1 redakcijai
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. MK Noteikumu projekts paredz grozījumus MK Noteikumu Nr. 537 13.7. apakšpunktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2.1 redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
MK Noteikumu projektā veikti grozījumi MK Noteikumu Nr. 537 13.8. punktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2. redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
7) precizēt finansētāju atlases nosacījumus
MK Noteikumu projekts, paredz, ka sabiedrība "Altum" informē finansētājus par atlases izsludināšanu, publicējot attiecīgo informāciju un atlases nosacījumus savā tīmekļvietnē: www.altum.lv. Tādējādi MK noteikumu projekts stiprina informācijas pieejamību un caurskatāmību.
Altum skaidro, ka projektā minētās prasības, kas saistītas ar finansētāju atlasi, būtu piemērojamas tikai nākošajās atlasēs - proti, grozījumi atlases nosacījumos, netiek piemēroti jau atlasītajiem finansētājiem. Altum skaidro, ka gatavojot atlases nolikumu nākošajām kārtām, nolikuma dokumentācijā tiktu sagatavots papildinājums, kas ietverts 23.punkta otrajā teikumā - t.i., gadījumā, ja starp atlasītajiem finansētājiem sākotnēji nav sadalīts viss pieejamais finansējums, citi pretendenti, kas atbilst programmas nosacījumiem un atlases kritērijiem noteiktā periodā, kas definēts atlases nosacījumos, būtu iespējams pieteikties nolikumā noteiktajā kārtībā iesniedzot piedāvājumus, arī pretendēt uz iespēju slēgt līgumu portfeļgarantiju programma. Šāda kārtība tiktu publicēta jau sākotnēji, tādējādi nodrošinot caurspīdīgu atlases procesu. Altum skaidro, ka arī 4.atlases kārtā finansētāji pēc būtības izpilda atbilstības kritērijus, tādējādi netiek nodrošināta priekšrocība konkrētajam finansētājam.
Tāpat MK Noteikumu projekts paredz, ka, ja atlases ietvaros sākotnēji nav rezervēts viss pieejamais finansējums, sabiedrība "Altum" ir tiesīga slēgt sadarbības līgumus arī ar citiem finansētājiem, kas kvalificējušies atlasē atbilstoši atlases nosacījumiem ar nosacījumu, ka šāds punkts ir iekļauts atlases nolikumā. Minētās normas, kas attiecas uz finansētāju atlasi būs piemērojamas tikai sākot ar nākošajām finansētāju atlases kārtām, savukārt izmaiņas programmas nosacījumos, kas labvēlīgi ietekmē komersantus, varēs tik piemērotas, ja atlasītie finansētāji vēlēsies tās piemērot jau šajās atlases kārtās, veicot attiecīgus līguma grozījumus līgumos ar finansētājiem.
Noteikumu projekts paredz aizstāt programmā pieejamo finansējumu 9 869 476 euro apmērā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros ar identisku finansējuma apmēru no 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas perioda 3.1.1.1. pasākuma atmaksātā finansējuma. Minētās izmaiņas neietekmē esošos noslēgtos līgumus ar finansētājiem. Ņemot vērā, ka EM virzījusi arī grozījumus MK noteikumos Nr. 510 (25-TA-489), kas apstiprināti Ministru kabinetā 2025. gada 12. augustā, un kur ir salāgots programmai pieejamais finansējums, savukārt jau attiecinātie darījumi tiks koriģēti CFLA iesniegtajos maksājumu pieprasījumos. Minētās izmaiņas neietekmē sasniedzamos rezultatīvos rādītājus, kas noteikti 1.2.3.4. pasākuma līmenī un tiks sasniegti individuālo garantiju programmas ietvaros.
Skaidrojam, ka minētās izmaiņas, kas attiecas programmas nosacījumiem varētu tikt piemēroti jau pēc MK noteikumu spēkā stāšanās, noslēdzot attiecīgus grozījumus līgumos ar finansētājiem un veicot attiecīgus nolīguma grozījumus ar CFLA. Skaidrojam, ka piemēram garantijas maksimālais limits var tikt palielināts ari pakāpeniski, tādējādi komersanti tiks ietekmēti labvēlīgi. Papildus skaidrojam, ka projekts paredz pārdalīt Portfeļgarantiju programmai pieejamo ERAF finansējumu uz individuālo garantiju programmu, tādā paša apjoma šo aizstājot ar 14-20 perioda atmaksām.
Papildus MK Noteikumu projekts turpmāk paredz, ka līdzīgi kā iepriekšējās atlases kārtās finansētāju atlases nosacījumi tiks definēti Atlases noteikumos un neierobežos finansētāju atlasei izvēlēties arī jaunus sadarbības partnerus, tā kā līdzšinējā redakcijā 25.1 – 25.3. punkti ierobežoja piešķiramā finansējuma apmēru atlasītajiem finansētājiem, kā arī noteica labvēlīgākus nosacījumus arī balstoties uz iepriekšējiem sadarbības rezultātiem. Plānots, ka turpmākajās atlases kārtās maksimālā piešķiramā finansējuma apmērs tiks noteikts vienāds visiem finansētājiem, kas atbilst atlases kritērijiem, bet nepārsniegs pieprasītā finansējuma apmēru, kas atbilstoši pamatots finansētāja pieteikumā. Tādā veidā tiks nodrošināti vienlīdzīgi nosacījumi visiem finansētājiem, kā arī tiks veicināta kreditēšana, izmantojot ALTUM portfeļgarantiju (izmaiņas MK Noteikumu Nr. 537 25. punkts).
Vienlaikus MK noteikumu projektā ir precizēta norma par ALTUM vadības izmaksu aprēķinu, nosakot, ka pārvaldības izmaksas līdz 2024. gada 31.decembrim nosaka saskaņā ar ALTUM vadības izmaksu aprēķināšanas metodiku un sedz ar vadības maksu, ko nosaka, ievērojot Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 480/2014), 12. un 13. panta 3. punktā noteikto kopējās robežvērtības apmēru. Papildus ALTUM vadības izmaksas noteikšanā piemēro 2025.gada 21.janvāra Ministru kabineta apstiprinātajā informatīvā ziņojumā “Par akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” vadības izmaksām Portfeļgarantiju instrumenta ieviešanai līdz 2024.gada 30.septembrim” minēto pieeju.
1) nodrošināt atbalstu lauksaimniecības nozarei
Priekšlikums ieviest atbalstu arī lauksaimniecības jomā ir integrēts, ņemot vērā Zemkopības ministrijas priekšlikumu par atbalsta nepieciešamību, jo šobrīd šāds garantiju mehānisms nepastāv. Neatkarīgi no tā, sabiedrība "Altum" atbilstoši tās iekšējām kārtībām nodrošina pasākuma demarkācijas nosacījumus.
MK Noteikumu projekts paredz integrēt attiecīgajos MK Noteikumu Nr. 537 punktos atsauci uz Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013).
2) precizēt finanšu pakalpojumu klāstu
MK Noteikumi Nr. 537 4.2. apakšpunkts nosaka, ka garantijas sniedz tādiem finanšu pakalpojumiem kā finanšu pakalpojums – finansētāja izsniegti aizdevumi investīciju veikšanai un apgrozāmo līdzekļu finansēšanai, finanšu līzings. Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts, ka MK noteikumu Nr. 537 4.2. punkts tiek papildināts ar banku garantijām kā piemērojamu finanšu pakalpojuma veidu, tādējādi paplašinot atbalstāmo instrumentu spektru, kas programmas atbalstāmo finanšu pakalpojumu ietvaros tika iekļauti līdz ar MK 18.06.2024 grozījumiem (noteikumi Nr. 362). MK Noteikumu Nr. 537 9. punkts nosaka finanšu pakalpojumu veidus. Uzskaitītie pakalpojumu veidi var tikt iekļauti vienā finanšu pakalpojuma līgumā, kas noslēgts starp finansētāju un saimnieciskās darbības veicēju.
3) palielināt garantēto finanšu pakalpojumu maksimālo summu
Šobrīd MK Noteikumi Nr. 537 paredz, ka vienam saimnieciskās darbības veicējam garantēto finanšu pakalpojumu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ar mērķi veicināt saimnieciskās darbības veicēju spēju īstenot ambiciozākus projektus, MK Noteikumu projekts paredz palielināt MK Noteikumu Nr. 537 10.4. punktā garantēto finanšu pakalpojumu maksimālā summu līdz 2 000 000 euro.
Garantiju apmēru pārskatīšana veikta, pamatojoties uz sarunām ar kredītiestādēm, kā arī ņemot vērā tautsaimniecībā identificēto pieaugošo nepieciešamību pēc apgrozāmo līdzekļu finansējuma un investīciju nodrošinājuma, tostarp arī lielākos apjomos.
Pilnveidoti MK Noteikumu Nr. 537 atbalsta programmas nosacījumi, tādējādi paplašinot portfeļgarantiju pieejamību un veicinot uzņēmējdarbības kreditēšanu.
Paaugstinot garantijas summu, MVU varēs veikt apjomīgākas investīcijas, attīstīt jaunas tehnoloģijas, palielināt produktivitāti un stiprināt konkurētspēju gan vietējā, gan starptautiskajā tirgū. Tas veicinās nodarbinātību, inovācijas un kopējo tautsaimniecības izaugsmi. Skaidrojam, ka šī iniciatīva ir saņemta tieši no finansētājiem atbilstoši to īstenotajai praksei un esošajiem finanšu produktiem. Vairums no portfeļgarantiju programmas darījumiem joprojām ir maza apjoma darījumi (vidējais apjoms līdz 50 tūkst. euro) un limita palielināšana ļautu neierobežot pielāgot darījuma maksimālos apmērus attiecīgi industrijas praksei dažādu projektu finansēšanai, kas atbilst programmas nosacījumiem.
Salīdzinājumam, Lietuvā portfeļgarantiju rīku piedāvā attīstības institūcija ILTE un maksimālā garantētā finansēto pakalpojumu summa ir 2 812 500 euro, savukārt primārās lauksaimniecības nozares komersantiem 234 375 euro1.
Igaunijā portfeļgarantiju instrumentu piedāvā attīstības institūcija EiS, kur maksimālais garantētais finanšu pakalpojums ir līdz 200 000 euro2.
1https://ilte.lt/en/services/114/portfolio-guarantees-3-121
2https://kredex.ee/en/node/2421
Šāds garantijas apmēra palielinājums radīs lielāku interesi par garantiju saņemšanu Latvijā, konkurējot ar pārējām Baltijas un ES valstīm.
4) precizēt termiņus finanšu pakalpojumiem;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēti aizdevumu apgrozāmo līdzekļu finansēšanai un banku garantiju termiņi, veicot grozījumus MK Noteikumos Nr. 537 10.4 – 10.7. punktos, kas nosaka konkrētu maksimālo termiņu šiem finanšu pakalpojumiem, salāgojot programmas nosacījumus ar individuālo garantiju programmu, kas noteikta atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumi Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 383).
Salīdzinājumam, attīstības institūcija ILTE portfeļgarantiju termiņi: investīciju aizdevumiem un finanšu līzingam (līzings) – līdz 10 gadiem; apgrozāmajiem līdzekļiem aizdevumiem – līdz 5 gadiem; finansējums kredītlīnijas veidā – līdz 3 gadiem. Savukārt attīstības institūcijas KredEx portfeļgarantiju termiņi ir šādi: investīciju aizdevumiem līdz 10 gadiem; apgrozāmo līdzekļu aizdevumiem līdz 5 gadiem. Plānotie grozījumi par jauno sadarbības termiņu tiks piemēroti tikai turpmākajās finansētāju atlases kārtās un neietekmēs jau atlasītos finansētājus. Tādējādi netiek radītas priekšrocības vai ierobežojumi esošajiem sadarbības partneriem. Vienlaikus termiņa pagarinājums var veicināt jauna klientu loka interesi, kas līdz šim nebija iesaistījies šajā finanšu instrumentā.
5) noteikt, ka garantiju prēmijas turpmāk tiks noteiktas ar sabiedrības "Altum" cenrādi;
Ar MK Noteikumu projektu tiek precizēts MK Noteikumu Nr. 537 12. punkts, nosakot, ka par garantijas izsniegšanu tiek piemērota vienreizēja garantijas prēmija no garantijas segtās finanšu pakalpojumu summas saskaņā ar sabiedrības "Altum" cenrādi.
Līdzīgi nosacījumi tiek piemēroti arī citās “Altum” īstenotajās garantiju programmās un ļauj elastīgi reaģēt uz izmaiņām, piemēram, procentu likmju kāpuma periodos. Cenrādis ir publiski pieejams dokuments, kas publicēts Sabiedrības "Altum" tīmekļvietnē.
Piemēram: https://www.altum.lv/wp-content/uploads/2024/10/Cenradis_komersantu_lauksaimnieku_-garantijam_v12_241024-1.pdf.
Papildus MK Noteikumu projekts papildina MK Noteikumu Nr. 537 13.1. punktu, kurā noteikts regulējums ar nosacījumu par papildu garantiju piemērošanu, paredzot, ka garantiju izsniegšanai un sabiedrības "Altum" pārvaldības izmaksu segšanai var izmantot Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2007.–2013. gada plānošanas perioda atmaksāto finansējumu. Izņēmuma kārtā atļauts izmantot šo finansējumu arī sabiedrības "Altum" aizdevumu refinansēšanai, ievērojot visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas. Analoga norma jau šobrīd ir iekļauta arī sabiedrības “Altum” īstenotajā individuālo garantiju programmā, kur MK noteikumi Nr. 383 ir atrunāts apakšpunktos 7.2. un 7.3. atmaksātais publiskais finansējums ir pieejams arī refinansēšanai. Attiecīgi 9.2. apakšpunktā skaidri norādīts nosacījums, ka, ja tiek refinansēts sabiedrības “Altum” aizdevums, tas ir pieļaujams tikai tad, ja tiek ievērotas visas piemērojamās komercdarbības atbalsta regulējuma normas, un finansējuma avots ir kāds no 7.2. vai 7.3. punktā minētajiem. Tādējādi plānotā pieeja atbilst jau pastāvošajai normatīvajai praksei un veido tiesisku pamatu attiecīgā nosacījuma iekļaušanai arī jaunajā atbalsta pasākumā.
6) precizēt nozaru klasifikāciju atbilstoši NACE 2.1 redakcijai
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, kas 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tika atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām, kā rezultātā spēkā stājās NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. MK Noteikumu projekts paredz grozījumus MK Noteikumu Nr. 537 13.7. apakšpunktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2.1 redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
MK Noteikumu projektā veikti grozījumi MK Noteikumu Nr. 537 13.8. punktā, papildinot un precizējot neatbalstāmās nozares saskaņā ar NACE 2. redakciju, tādējādi nodrošinot regulējuma atbilstību faktiskajai uzņēmējdarbības klasifikācijai un atbalsta piešķiršanas nosacījumiem.
7) precizēt finansētāju atlases nosacījumus
MK Noteikumu projekts, paredz, ka sabiedrība "Altum" informē finansētājus par atlases izsludināšanu, publicējot attiecīgo informāciju un atlases nosacījumus savā tīmekļvietnē: www.altum.lv. Tādējādi MK noteikumu projekts stiprina informācijas pieejamību un caurskatāmību.
Altum skaidro, ka projektā minētās prasības, kas saistītas ar finansētāju atlasi, būtu piemērojamas tikai nākošajās atlasēs - proti, grozījumi atlases nosacījumos, netiek piemēroti jau atlasītajiem finansētājiem. Altum skaidro, ka gatavojot atlases nolikumu nākošajām kārtām, nolikuma dokumentācijā tiktu sagatavots papildinājums, kas ietverts 23.punkta otrajā teikumā - t.i., gadījumā, ja starp atlasītajiem finansētājiem sākotnēji nav sadalīts viss pieejamais finansējums, citi pretendenti, kas atbilst programmas nosacījumiem un atlases kritērijiem noteiktā periodā, kas definēts atlases nosacījumos, būtu iespējams pieteikties nolikumā noteiktajā kārtībā iesniedzot piedāvājumus, arī pretendēt uz iespēju slēgt līgumu portfeļgarantiju programma. Šāda kārtība tiktu publicēta jau sākotnēji, tādējādi nodrošinot caurspīdīgu atlases procesu. Altum skaidro, ka arī 4.atlases kārtā finansētāji pēc būtības izpilda atbilstības kritērijus, tādējādi netiek nodrošināta priekšrocība konkrētajam finansētājam.
Tāpat MK Noteikumu projekts paredz, ka, ja atlases ietvaros sākotnēji nav rezervēts viss pieejamais finansējums, sabiedrība "Altum" ir tiesīga slēgt sadarbības līgumus arī ar citiem finansētājiem, kas kvalificējušies atlasē atbilstoši atlases nosacījumiem ar nosacījumu, ka šāds punkts ir iekļauts atlases nolikumā. Minētās normas, kas attiecas uz finansētāju atlasi būs piemērojamas tikai sākot ar nākošajām finansētāju atlases kārtām, savukārt izmaiņas programmas nosacījumos, kas labvēlīgi ietekmē komersantus, varēs tik piemērotas, ja atlasītie finansētāji vēlēsies tās piemērot jau šajās atlases kārtās, veicot attiecīgus līguma grozījumus līgumos ar finansētājiem.
Noteikumu projekts paredz aizstāt programmā pieejamo finansējumu 9 869 476 euro apmērā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros ar identisku finansējuma apmēru no 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas perioda 3.1.1.1. pasākuma atmaksātā finansējuma. Minētās izmaiņas neietekmē esošos noslēgtos līgumus ar finansētājiem. Ņemot vērā, ka EM virzījusi arī grozījumus MK noteikumos Nr. 510 (25-TA-489), kas apstiprināti Ministru kabinetā 2025. gada 12. augustā, un kur ir salāgots programmai pieejamais finansējums, savukārt jau attiecinātie darījumi tiks koriģēti CFLA iesniegtajos maksājumu pieprasījumos. Minētās izmaiņas neietekmē sasniedzamos rezultatīvos rādītājus, kas noteikti 1.2.3.4. pasākuma līmenī un tiks sasniegti individuālo garantiju programmas ietvaros.
Skaidrojam, ka minētās izmaiņas, kas attiecas programmas nosacījumiem varētu tikt piemēroti jau pēc MK noteikumu spēkā stāšanās, noslēdzot attiecīgus grozījumus līgumos ar finansētājiem un veicot attiecīgus nolīguma grozījumus ar CFLA. Skaidrojam, ka piemēram garantijas maksimālais limits var tikt palielināts ari pakāpeniski, tādējādi komersanti tiks ietekmēti labvēlīgi. Papildus skaidrojam, ka projekts paredz pārdalīt Portfeļgarantiju programmai pieejamo ERAF finansējumu uz individuālo garantiju programmu, tādā paša apjoma šo aizstājot ar 14-20 perioda atmaksām.
Papildus MK Noteikumu projekts turpmāk paredz, ka līdzīgi kā iepriekšējās atlases kārtās finansētāju atlases nosacījumi tiks definēti Atlases noteikumos un neierobežos finansētāju atlasei izvēlēties arī jaunus sadarbības partnerus, tā kā līdzšinējā redakcijā 25.1 – 25.3. punkti ierobežoja piešķiramā finansējuma apmēru atlasītajiem finansētājiem, kā arī noteica labvēlīgākus nosacījumus arī balstoties uz iepriekšējiem sadarbības rezultātiem. Plānots, ka turpmākajās atlases kārtās maksimālā piešķiramā finansējuma apmērs tiks noteikts vienāds visiem finansētājiem, kas atbilst atlases kritērijiem, bet nepārsniegs pieprasītā finansējuma apmēru, kas atbilstoši pamatots finansētāja pieteikumā. Tādā veidā tiks nodrošināti vienlīdzīgi nosacījumi visiem finansētājiem, kā arī tiks veicināta kreditēšana, izmantojot ALTUM portfeļgarantiju (izmaiņas MK Noteikumu Nr. 537 25. punkts).
Vienlaikus MK noteikumu projektā ir precizēta norma par ALTUM vadības izmaksu aprēķinu, nosakot, ka pārvaldības izmaksas līdz 2024. gada 31.decembrim nosaka saskaņā ar ALTUM vadības izmaksu aprēķināšanas metodiku un sedz ar vadības maksu, ko nosaka, ievērojot Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētās regulas (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 480/2014), 12. un 13. panta 3. punktā noteikto kopējās robežvērtības apmēru. Papildus ALTUM vadības izmaksas noteikšanā piemēro 2025.gada 21.janvāra Ministru kabineta apstiprinātajā informatīvā ziņojumā “Par akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” vadības izmaksām Portfeļgarantiju instrumenta ieviešanai līdz 2024.gada 30.septembrim” minēto pieeju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mikrouzņēmumi
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Atbalsta piešķiršanas nosacījumus, finansēšanas kārtību un valsts atbalsta nosacījumus sīkajiem (mikro), mazajiem, vidējiem, mazajiem vidējās kapitalizācijas un vidējās kapitalizācijas saimnieciskās darbības veicējiem. MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi, jo veicinās finanšu rīku pieejamību plašākam uzņēmēju lokam, kas palīdzēs palielināt uzņēmējdarbības kapitāla pieejamības iespējas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka tiek paplašināts to saimnieciskās darbības veicēju loks, kuriem būs pieejams šis finanšu instruments, kā arī būtiski palielināts atbalsta apjoms, tiek prognozēta pozitīva ietekme uz valsts makroekonomisko vidi, veicinot investīcijas, uzņēmējdarbības attīstību un kopējo ekonomikas izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tirgus apstākļi tiek nodrošināti vienlīdzīgi plašākam spektram tirgus dalībnieku, ņemot vērā, ka atbalsts tiek sniegts arī lauksaimniecības nozares speciālistiem. Tas veicinās pozitīvas uzņēmējdarbības vides attīstību un konkurētspējas pieaugumu plašākam saimnieciskās darbības veicēju lokam, kā arī stiprinās valsts atbalsta instrumentu efektīvu izmantošanu. Konkurētspējas veicināšanu gan Latvijas, gan starptautiskajos tirgos.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Grozījumi veicina vienlīdzīgus konkurences apstākļus plašākam tirgus dalībnieku lokam, jo paredzēts atbalsts arī lauksaimniecības nozares saimnieciskās darbības veicējiem. Ņemot vērā, kā ar noteikumiem tiek paplašināts atbalsta saņēmēju loks attiecībā uz lauksaimniecības nozari, tad saskaņā ar Zemkopības ministrijas veiktajām aplēsēm potenciālais atbalsta saņēmēju loks varētu paplašināties par 100 līdz 150 lauksaimniekiem. Šī pieeja nodrošina atbalsta instrumentu pieejamību, tādējādi sekmējot labvēlīgas uzņēmējdarbības vides veidošanos.
Paredzētie uzlabojumi veicina plašākas uzņēmēju grupas konkurētspēju, stiprinot viņu spēju izmantot valsts atbalsta mehānismus savu attīstības mērķu sasniegšanai. Atbalsta pasākumi īpaši vērsti uz mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, sekmējot to ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspējas stiprināšanu un jaunu darba vietu radīšanu gan Latvijas, gan ārvalstu tirgos.
Paredzētie uzlabojumi veicina plašākas uzņēmēju grupas konkurētspēju, stiprinot viņu spēju izmantot valsts atbalsta mehānismus savu attīstības mērķu sasniegšanai. Atbalsta pasākumi īpaši vērsti uz mazo un vidējo uzņēmumu segmentu, sekmējot to ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspējas stiprināšanu un jaunu darba vietu radīšanu gan Latvijas, gan ārvalstu tirgos.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Šis atbalsts ir tieši tendēts uz MVU iespējām veicināt ilgtspējīgu izaugsmi, konkurētspēju un darba vietu radīšanu.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 389 055
-8 389 055
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 389 055
-8 389 055
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 869 476
-9 869 476
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
9 869 476
-9 869 476
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-1 480 421
1 480 421
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-1 480 421
1 480 421
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
1 480 421
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Pēc Altum sniegtās informācijas, saimnieciskās darbības veicēji primāri izvēlas saņemt atbalstu saskaņā ar MK noteikumi Nr. 383 nosacījumiem, Lai nodrošinātu garantiju izsniegšanu pietiekamā apjomā Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3.4. pasākuma ietvaros, tiek veikta finansējuma pārdale 9 869 476 euro apmērā no portfeļgarantiju programmas.
Finansējuma samazinājums veikts ar mērķi nodrošināt SAM 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa rādītāju sasniegšanu. Plānotais finansējuma apjoms tiks novirzīts 1.2.3.4. pasākuma īstenošanai, lai nodrošinātu rādītāju izpildi – atbalstīt 50 komersantus un piesaistīt investīcijas 9 869 476 euro apmērā. Līdz ar to tiek sekmēta rādītāju metodoloģijā noteikto rezultātu sasniegšana un programmas mērķu īstenošana.
Finansējuma samazinājums veikts ar mērķi nodrošināt SAM 1.2.3. specifiskā atbalsta mērķa rādītāju sasniegšanu. Plānotais finansējuma apjoms tiks novirzīts 1.2.3.4. pasākuma īstenošanai, lai nodrošinātu rādītāju izpildi – atbalstīt 50 komersantus un piesaistīt investīcijas 9 869 476 euro apmērā. Līdz ar to tiek sekmēta rādītāju metodoloģijā noteikto rezultātu sasniegšana un programmas mērķu īstenošana.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējums 9 869 476 euro apmērā tiek pārdalīts no Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par portfeļgarantijām sīko (mikro), mazo un vidējo saimnieciskās darbības veicēju – juridisko personu – kreditēšanas veicināšanai" paredzētā finansējuma uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3.4. pasākumu, kur atbalsts tiek sniegts saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 16. jūnija noteikumiem Nr. 383 "Noteikumi par garantijām saimnieciskās darbības veicējiem konkurētspējas uzlabošanai".
Noteikumu projekts paredz aizstāt programmā pieejamo finansējumu 9 869 476 euro apmērā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros ar identisku finansējuma apmēru no 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas perioda 3.1.1.1. pasākuma atmaksātā finansējuma.
Noteikumu projekts paredz aizstāt programmā pieejamo finansējumu 9 869 476 euro apmērā 1.2.3.4. pasākuma ietvaros ar identisku finansējuma apmēru no 2014.-2020.gada ES fondu plānošanas perioda 3.1.1.1. pasākuma atmaksātā finansējuma.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi "
Pamatojums un apraksts
EM ir izstrādājusi un 24.07.2025 iesniegusi MK izskatīšanai grozījumu MK noteikumos Nr. 510, kas paredz salāgot MK noteikumos iekļautajām programmām pieejamo finansējumu.
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1408
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2013.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0480
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētā regula (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Regula 2013.gada 18.decembra Regulu (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē (turpmāk – Komisijas regula Nr. 1408/2013)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 1408/2013 (vispārīgi)
Noteikumu projekta 8. punkts; 13.12. apakšpunkts; 32.1 apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 4. panta 6. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 10.9. apakšpunkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 13.12. apakšpunkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 1. panta 2. un 3. punkts
Noteikumu projekta 14.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts; 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 3. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 1408/2013 5. pants
Noteikumu projekta 32. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 7. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 1408/2013 8. pants
Noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regula Nr. 2023/2831)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regula Nr. 2023/2831 (vispārīgi)
Noteikumu projekta 8. punkts; 13.16. apakšpunkts; 14. punkts; 32. punkts; 32.1 punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 10.9. apakšpunkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. punkta "a", "b", "c" un "d" vai "e" un "f" apakšpunkts
Noteikumu projekta 13.11. apakšpunkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 1. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 14.1. apakšpunkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 3. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts; 32. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 2. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 27. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 4. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regula Nr. 2023/2831 5. pants
Noteikumu projekta 32. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 7. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 33. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2023/2831 8. pants
Noteikumu projekta 33. punkts;
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 3. marta Deleģētā regula (ES) Nr. 480/2014, ar kuru papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 480/2014 12. un 13. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS, Ekonomikas ministrija, Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e342b6a7-7ab9-49d0-a2cc-3f8f49ab669a
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalība norisinājās no 2025.gada 10.aprīļa līdz 25.aprīlim, nav saņemti viedokļi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt iedzivotāju sociālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ņemot vērā, ka finanšu rīks palīdz atbalstīt Uzņēmējdarbību, tad iespējama tieša korelācija ar darba vietu radīšanu, kas tiešā veidā var pozitīvi ietekmēt dzimumu līdztiesību.
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
