Anotācija (ex-ante)

22-TA-2650: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ''Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem'' izstrādāts, lai precizētu aizsargājamo dendroloģisko stādījumu administratīvo iedalījumu atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, aktualizētu visu dendroloģisko stādījumu (turpmāk - DS) kartogrāfisko materiālu, precizētu 14 DS robežas, kā arī lai noteiktu aizsardzības statusu četriem jauniem DS, mainītu aizsardzības statusu trim DS un atceltu aizsardzības statusu sešiem DS. Noteikumi sagatavoti jaunā redakcijā, jo plānotais grozījumu apjoms pārsniedz 50% no tiesību akta apjoma.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem” izstrādāts, lai precizētu aizsargājamo dendroloģisko stādījumu administratīvo iedalījumu atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, aktualizētu DS robežu kartogrāfisko materiālu, kā arī lai precizētu 14 DS robežas, noteiktu aizsardzības statusu četriem jauniem DS, mainītu aizsardzības statusu trim DS un atceltu aizsardzības statusu sešiem DS.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2001. gada 20. marta noteikumiem Nr. 131 ''Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem'' (turpmāk - noteikumi Nr. 131) ir noteikti 89 DS. DS robežu kartogrāfiskais materiāls un robežu apraksti ir novecojuši un neatbilst situācijai dabā un mūsdienu kartogrāfiskajām prasībām, līdz ar to ir grūti piemērojami, atsevišķos DS dendroloģiskās vērtības ir daļēji vai pilnībā zudušas. Noteikumos Nr. 131 iekļautais administratīvais iedalījums neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. DS robežu kartogrāfiskais materiāls un robežu apraksti ir novecojuši un neatbilst situācijai dabā un mūsdienu kartogrāfiskajām prasībām, līdz ar to ir grūti piemērojami.
Visiem DS sagatavots jauns kartogrāfiskais materiāls. DS robežas noteiktas Latvijas ģeodēzisko koordinātu sistēmā (LKS-92), kas noteikta kā Merkatora transversālās projekcijas plaknes koordinātas (LKS-92 TM), par kartogrāfisko pamatu izmantojot ortofotokarti mērogā 1:10 000, Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datus un Meža valsts reģistra datus. Robežas noteiktas, neveicot robežu instrumentālu uzmērīšanu apvidū. DS robežu ģeotelpiskie dati būs pieejami Dabas datu pārvaldības sistēmā atbilstoši normatīvajiem aktiem par dabas datu pārvaldības sistēmas uzturēšanas, datu aktualizācijas un informācijas aprites kārtību.

2. Noteikumos Nr. 131 iekļautais administratīvais iedalījums neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam. 
DS administratīvais iedalījums precizēts atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likuma pielikumā ietvertajām administratīvajām teritorijām un tajās ietilpstošajām teritoriālā iedalījuma vienībām.

3. Atsevišķos DS ir iekļautas teritorijas, kas no dendroloģiskā viedokļa nav nozīmīgas, dendroloģiskās vērtības ir zudušas vai neatbilst DS statusam. Atsevišķos gadījumos no dendroloģiskā viedokļa nozīmīgiem parkiem nav nodrošināts aizsardzības statuss.
Pamatojoties uz ekspertu - dendrologu veiktajiem apsekojumiem dabā un sagatavotajiem zinātniskajiem pamatojumiem, kas veikti pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pasūtījuma, ierosināts precizēt 14 DS robežas, mainīt statusu 3 DS, atcelt aizsardzības statusu 6 DS un noteikt 4 jaunus DS.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz:
1. aktualizēt administratīvo iedalījumu atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam;
2. aktualizēt visu DS kartogrāfisko materiālu atbilstoši mūsdienu kartogrāfijas prasībām;
3. pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes un ekspertu sagatavotajiem priekšlikumiem:
   3.1. precizēt 14 DS robežas:
1)Ausekļa Ramata Jurģukalna dendroloģiskie stādījumi;
2) Kalētu parks (DS tiek apvienots ar DS Kalētu mežaparks un aizsargājamo aleju "Kalētu aleju");
3) Krotes parks; 
4) Indrānu parks;
5) Lielvārdes parks;
6) Pamūšas parks;
7) Stelpes dendroloģiskie stādījumi;
8) Zlēku parks;
9) Cēres parks;
10) Vāgnera dārzs;
11) Bauņu parks;
12) Hoftenbergas parks;
13) Brenguļu Čiekuržu dendroloģiskie stādījumi;
14) Operas teātra mākslinieku dendroloģiskie stādījumi Inčukalna “Līgotnēs”.


      3.2. mainīt aizsardzības statusu  uz aizsargājamo aleju 3 DS:
1) Rozališķu parks;
2) Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleja;
3) Briežmuižas lapegļu stādījumi (pēc ekspertu ierosinājuma aizsardzības statuss tiek saglabāts tikai DS ietilpstošajam alejas posmam).

     3.3. atcelt aizsardzības statusu 6 DS:
1) Lagzdenes parks;
2) Ulmales parks;
3) Kalētu mežaparks (turpmāk ietilps DS "Kalētu parks");
4) Naujenes mežniecības svešzemju koku stādījumi;
5) Ilzenes parks;
6) Tukuma Lauksargu dendroloģiskie stādījumi.

       3.4. noteikt 4 jaunus DS:
1) Kazdangas parks;
2) Elejas parks;
3) Popes muižas parks;
4) Ēdoles parks.

Zinātniskais pamatojums 3.punktā minēto DS robežu vai statusa izmaiņām pieejami sadaļā 'Papildus dokumenti'.

Vienlaikus ar noteikumu projektu ''Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem'' ir sagatavots Ministru kabineta noteikumu projekts ''Noteikumi par aizsargājamām alejām'' (22-TA-2749), kas paredz papildināt aizsargājamo aleju sarakstu ar trijām aizsargājamām alejām, kurām ierosināts mainīt statusu no DS uz aizsargājamo aleju (Rozališķu aleja, Gaujienas "Vārpu" lapegļu aleja un Briežmuižas lapegļu aleja), kā arī svītrot no aizsargājamo aleju saraksta trīs alejas, kas pilnībā pārklājas ar DS (Kalētu aleja, Popes muižas aleja un Priekuļu aleja). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par aizsargājamam alejām"

Pamatojums un apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekti "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem" un Ministru kabineta noteikumi "Noteikumi par aizsargājamām alejām" (22-TA-2749) tiek virzīti apstiprināšanai vienlaikus, jo atsevišķiem DS aizsardzības statuss tiek mainīts uz aizsargājamo aleju, attiecīgi iekļaujot to Ministru kabineta noteikumu projektā "Noteikumi par aizsargājamām alejām", lai nodrošinātu aizsardzības statusa nepārtrauktību. 
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2001.gada 20.marta noteikumi Nr.131 "Noteikumi par aizsargājamiem dendroloģiskajiem stādījumiem"

Pamatojums un apraksts
Līdz ar Noteikumu projekta spēkā stāšanos, spēku zaudēs Noteikumi Nr. 131
Atbildīgā institūcija
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 12. panta ceturtai daļai un 13. panta ceturtai daļai.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 ''Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā'' 7.4.1 apakšpunktu sabiedrības pārstāvji tiks aicināti līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par noteikumu projektu tā izstrādes stadijā.
Sabiedrības pārstāvji tiks informēti par iespēju līdzdarboties, publicējot paziņojumu par līdzdalības procesu Valsts kancelejas tīmekļvietnē https://tapportals.mk.gov.lv/ 

Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 12. panta ceturtās daļas prasībām VARAM ir nosūtījusi vēstules atzinuma sniegšanai tām pašvaldībām, kuras skar plānotās dabas pieminekļu robežu izmaiņas (Augšdaugavas novada pašvaldībai, Bauskas novada pašvaldībai, Cēsu novada pašvaldībai, Dienvidkurzemes novada pašvaldībai, Jelgavas novada pašvaldībai, Kuldīgas novada pašvaldībai, Ogres novada pašvaldībai, Siguldas novada pašvaldībai, Tukuma novada pašvaldībai, Valmieras novada pašvaldībai, Ventspils novada pašvaldībai).

Atbilstoši likuma ''Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām'' 13. panta ceturtās daļas prasībām Dabas aizsardzības pārvalde veiks zemes īpašnieku informēšanu, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā ''Latvijas Vēstnesis''.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Par noteikumu projektu saņemti pozitīvi atzinumi no Bauskas novada pašvaldības, Cēsu novada pašvaldības, Dienvidkurzemes novada pašvaldības, Kuldīgas novada pašvaldības, Madonas novada pašvaldības, Ogres novada pašvaldības,  Siguldas novada pašvaldības, Talsu novada pašvaldības, Valmieras novada pašvaldības, Ventspils novada pašvaldības. 
Par DS "Elejas parks" izveidošanu saņemts atzinums ar iebildumiem no Jelgavas novada domes. 06.10.2022 plānota ministrijas, Dabas aizsardzības pārvaldes un pašvaldības pārstāvju tikšanās.
Sadaļa tiks papildināta pēc sabiedrības līdzdalības termiņa beigām, kā arī pēc zemes īpašnieku informēšanas. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicinās Latvijas mērogā nozīmīgu dendroloģisko stādījumu aizsardzību.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi