Anotācija (ex-ante)

23-TA-1915: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumos Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 23. novembra noteikumos Nr. 769 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība lauku attīstībai finanšu instrumentu veidā" 2014.–2020. gada plānošanas perioda pārejas laikā 2021. un 2022. gadā"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 769) ir nepieciešams, lai precizētu finansējumu finanšu instrumentu īstenošanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt MK noteikumus Nr. 769, samazinot no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA) paredzēto finansējumu finanšu instrumentu īstenošanai tādos Lauku attīstības programmas (turpmāk – LAP)  apakšpasākumos kā "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās un "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošo MK noteikumu Nr. 769 3. punktā ir noteikts, ka ELFLA finansējums finanšu instrumentu īstenošanai ir 30 000 000 euro, no tiem 17 000 000 euro apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", 4 000 000 euro apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" ir iedalīti un 9 000 000 euro apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā". Finanšu instrumentu īstenošanas veids ir ierobežota projektu iesniegumu atlase aizdevumu un garantiju izsniegšanai. Pēc AS "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk  – Altum) sniegtās informācijas, no 2022. gada 1. maija līdz 2023. gada 31. jūlijam Lauksaimniecības, zivsaimniecības un lauku attīstības garantiju programmas ietvaros izmantojot ELFLA finansējumu ir piešķirtas trīs garantijas, kopējai izsniegto garantiju summai sastādot  668 000 euro. Tas nozīmē, ka garantijām paredzētā finansējuma izmantojums pašlaik ir ļoti mazs. Savukārt, Lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības saimnieciskās darbības veicēju aizdevumu programma (turpmāk – aizdevumu programma) noris aktīvi, pēc Altum sniegtās informācijas, līdz 2023. gada 1. jūlijam ir izsniegti 7,5 milj. euro no sākotnēji paredzētiem 20 milj. euro, kā arī ir palielinājies pieprasījums pēc finansējuma LAP apakšpasākumos M4.1. "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās" un M4.2. "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" atbalstam subsīdijas veidā aizdevumu procentu likmes daļējai dzēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
LAP apakšpasākumos M4.1. "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās" un M4.2. "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" ir novērojams pastiprināts pieprasījums pēc finansējuma atbalstam subsīdijas veidā procentu likmes daļējai dzēšanai, turpretī maz ir izmaksāts atbalsts finanšu instrumentu veidā garantiju nodrošināšanai.
MK noteikumos Nr. 769 3. punktā ELFLA paredzētais finansējums finanšu instrumentu īstenošanai 30 000 000 euro apmērā ir jāaktualizē, lai nodrošinātu finansējuma pieejamību LAP atbalsta programmai aizdevumu procentu likmes daļējai dzēšanai subsīdijas veidā, jo tajā trūkst finansējuma.
Risinājuma apraksts
Lai veicinātu finansējuma pieejamību LAP apakšpasākumos M4.1. "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās" un M4.2. "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē", kuros ir novērojams pieprasījums pēc finansējuma atbalstam subsīdijas veidā aizdevumu procentu likmes daļējai dzēšanai, ir jāpārdala finansējumu 5 milj. euro apmērā no finanšu instrumentiem pieejamā finansējuma.
Tādējādi MK noteikumu Nr. 769 3. punktā samazināts ELFLA finansējums finanšu instrumentu īstenošanai, to nosakot 25 milj.euro apmērā. MK noteikumi Nr. 769 attiecīgi precizēti, 3.1. apakšpunktā LAP apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās" nosakot finansējumu 15 milj. euro apmērā un 3.2. apakšpunktā apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" nosakot finansējumu 1 milj.euro apmērā, bet atstājot nemainīgu 3.3. apakšpunktā apakšpasākumam "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" atvēlēto finansējumu 9 milj.euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finanšu instrumentu īstenošanai LAP apakšpasākumu "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē" un "Atbalsts ieguldījumiem ar lauksaimniecību nesaistītu darbību radīšanā un attīstīšanā" ietvaros piešķirtais finansējums samazināts no 30 000 000 euro līdz 25 000 000 euro, kur 5 000 000 euro tiek pārdalīti uz citiem LAP apakšpasākumiem - "Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās" un "Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē"  atbalsta piešķiršanai subsīdiju veidā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
"Attīstības finanšu institūcija Altum" AS
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests
  • AS "Attīstības finanšu institūcija Altum"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi