1.1. Pamatojums
1.2. Mērķis
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696) 2,01 ha platībā Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši RB Rail AS sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Pēc sākotnēji nesadalītās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0599) sadales Nekustamais īpašums sastāv no divām jaunizveidotām zemes vienībām:
1) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) 3,48 ha platībā;
2) zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696) 2,01 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000146332, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības, kā arī lietu tiesības, kas apgrūtina Nekustamo īpašumu.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem Nekustamā īpašuma daļai:
1) apgrūtinājumi nav reģistrēti;
2) noteikts lietošanas mērķis: "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101) un veidi: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība 0,79 ha, mežu platība 0,68 ha, krūmāju platība 0,3 ha un ūdens objektu zeme 0,24 ha.
Uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696), atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) 3,48 ha.
Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 25. augusta vēstulē Nr. 1-7.1/23/2392 sniegtai informācijai jaunizveidotā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) 3,48 ha platībā atbilst pašvaldības teritorijas plānojumam 2013. – 2024. gadam.
Saskaņā ar RB Rail AS, kas ir atbildīga par projektēšanas darbiem attiecīgajā Rail Baltica posmā, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) tiks nodrošināta piekļuve no publiskā dzelzceļa apkalpes ceļa.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta Centra virsmežniecības 2025. gada 3. marta vēstulē Nr. CVM.1-10/755 sniegto informāciju uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696) esošās mežaudzes platība ir 0,97 ha (t.sk. mežs 0,92 ha, t.sk. ceļi 0,05 ha), kailcirte pēc caurmēra veikta 5. nogabalā 2023. gadā, meža inventarizācija veikta 2018. gadā un nav derīga.
Atsavināšanas procesā Īpašnieks zaudējumus un prasījumus nav pieteicis, kā arī nav sniedzis citu informāciju par apstākļiem, kas varētu ietekmēt atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izņemot par:
1) elektrības pieslēgumu atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) – Nekustamā īpašuma tuvumā esošā 20 kV elektropārvades līnija tiek saglabāta un tuvākā transformatora vieta paliek nemainīga (2023. gada 30. augusta vēstule Nr. 1.13/LV-2023-638);
2) piekļūšanas nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0695) – veiktas izmaiņas piekļuves risinājumā, nodrošinot piekļuvi no publiskā dzelzceļa apkalpes ceļa (2024. gada 17. janvāra vēstule Nr. 2.3.N/2024-229).
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" (turpmāk – Ministru kabineta noteikumi) 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 6. maija lēmumu Nr. 03.1-14/1426 apstiprināja taisnīgas
atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Vidupes", kadastra Nr. 8025 011 0599, daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696) 2,01 ha platībā – Baldones pagastā, Ķekavas novadā, atsavināšanu, nosakot to 16 091,80 EUR (sešpadsmit tūkstoši deviņdesmit viens euro un 80 centi), kas sastāv no atsavināmās zemes vienības tirgus vērtības 11 248,00 EUR (vienpadsmit tūkstoši divi simti četrdesmit astoņi euro un 00 centi) kompensējamie zaudējumi – uz atsavināmās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0696) augošās mežaudzes tirgus vērtības 4 843,80 EUR (četri tūkstoši astoņi simti četrdesmit trīs euro un 80 centi).
No Īpašnieka mutiskas saziņas veidā saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
1.6. Cita informācija
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2022. gada 19. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4.2. Cita informācija
5.3. Cita informācija
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".
6.4. Cita informācija
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
