Anotācija (ex-ante)

22-TA-3070: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””  izstrādāts, pamatojoties uz:
Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24. un 25.pantu.
Informatīvais ziņojums "Par paveikto veselības aprūpes sistēmas kapacitātes stiprināšanai Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai un priekšlikumiem neizlietotā finansējuma apguvei" (2021.gada 20.oktobra prot. Nr.71. 4§) 7.punktu;
Ministru kabineta rīkojums Nr. 2 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (2021.gada 5.janvāra prot. Nr.1. 10§).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai segtu izdevumus saistībā ar datortomogrāfa iegādi SIA Vidzemes slimnīcai kopā papildus nepieciešami 164 915 euro, Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pasaules Veselības organizācija 2020.gadā pasludināja Covid-19 uzliesmojumu par pandēmiju. Veselības ministrija sadarbībā ar padotības iestādēm un nozares ekspertiem jau 2020. gada vasarā, ņemot vērā Latvijas ekspertu un Pasaules Veselības organizācijas speciālistu prognozēto atkārtoto Covid-19  uzliesmojumu 2020. gada rudenī, kā arī, pamatojoties uz Eiropas Slimību profilakses un kontroles centra informāciju par novērotām tendencēm Covid-19 pandēmijas laikā un kumulatīvās incidences rādītājiem Eiropas valstīs, aprēķināja epidemioloģiskās situācijas iespējamo attīstību un izstrādāja informatīvo ziņojumu “Veselības nozares kapacitātes celšana un noturības stiprināšana Covid-19 apstākļos Latvijā” (apstiprināts Ministru kabineta 2020. gada 8. decembra sēdē (TA-1738)). Minētajā ziņojumā tika paredzēta rīcība, ja atkārtotā Covid-19 uzliesmojuma gadījumā valstī saslimtu 0,5% iedzīvotāju (0,5% scenārijs) un kopējais saslimušo skaits būtu 10 416, un no visiem saslimušajiem 20% (2 083) ārstētos slimnīcās, no kuriem – 15% gadījumu (312 pacientiem) būtu smaga klīniskā norise.
Realitātē, izvērtējot epidemioloģisko situāciju, saslimstības ar Covid-19 infekciju un stacionēto Covid-19 pacientu skaitu 2020. gada rudenī, tika secināts, ka minētie rādītāji ir lielāki par iepriekš prognozēto, tāpēc tika veikti slimnīcu kapacitātes celšanas pasākumi, pieprasot nepieciešamo finansējumu slimnīcām par kuriem ministrija ziņoja 20.oktobrī informatīvā ziņojumā “Par paveikto veselības aprūpes sistēmas kapacitātes stiprināšanai Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai un priekšlikumiem neizlietotā finansējuma apguvei”, lūdzot papildu finansējumu papildu Covid-19 gultu atvēršanai esošajā infrastruktūrā un reorganizētajā infrastruktūrā. Informatīvais ziņojums “Par paveikto veselības aprūpes sistēmas kapacitātes stiprināšanai Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai un priekšlikumiem neizlietotā finansējuma apguvei” izskatīts Ministru kabineta 20.10.2021.sēdē (MK sēdes protokols Nr.71 4.§.).

Reaģējot uz reālajiem Covid-19 saslimstības datiem un stacionēto Covid-19 pacientu skaita pieaugumu, Veselības ministrija veica pasākumus, lai stiprinātu veselības nozares, tai skaitā slimnīcu, kas veic Covid-19 pacientu ārstēšanu, kapacitāti un nodrošinātu nepieciešamo materiāltehnisko nodrošinājumu, kā arī medicīniskā aprīkojuma un medicīnisko ierīču pieejamību, pieprasot nepieciešamo finansējumu slimnīcām.

Finansējums tika pieprasīts ar mērķi palielināt slimnīcu kapacitāti, lai nodrošinātu visu pacientu, tai skaitā neatliekamo, akūto un Covid-19 pacientu ārstēšanu, pēc iespējas neierobežojot citu veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanu. Plānojot finansējuma apjomu, tika vērtētas saslimstības prognozes un hospitalizācijas prognozes.

Veselības ministrija 11.03.2022. vēstulē Nr.01-13.2/1341 “Par datortomogrāfijas iekārtas tieši attiecināmo izmaksu iekļaušanu finansējuma piešķīrumu pieprasījumā” tika lūgusi Finanšu ministrijas viedokli, saskaņā ar 2022. gada 6.marta Vidzemes slimnīcas (turpmāk - Slimnīca) vēstuli Nr.1.4- 212, kurā Slimnīca lūdz iekļaut attiecināmajās izmaksās visas izmaksas, kas Slimnīcai radušās par pamatlīdzekļa “Datortomogrāfijas iekārta” iegādi no MK rīkojumā Nr.2 iezīmētā finansējuma. 11.04.2022. Finanšu ministrijas vēstulē Nr. 3.2-12/2-6/1147 saņēmām atbildi, ka nav atbalstāma datortomogrāfa iekārtas uzstādīšanas izmaksu 164 915 euro apmērā attiecināšana uz MK 5.02.2021. rīkojumu Nr.2 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk – rīkojums) 2022.gadā, ņemot vērā, ka rīkojumā iezīmētais finansējums tika paredzēts līdzekļu piešķiršanai VM no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” 2021.gadā. 
Ņemot vērā to, ka praktisku apsvērumu dēļ 2021. gada decembrī veiktajiem izdevumiem nevar pieprasīt 2021. gada nogalē, atbilstoši faktiskajiem izdevumiem, līdz ar to Veselības ministrija sagatavoja un Ministru kabinets to izskatīja 20.10.2021.sēdē (MK sēdes protokols Nr.71 4.§.) Informatīvo ziņojumu “Par paveikto veselības aprūpes sistēmas kapacitātes stiprināšanai Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai un priekšlikumiem neizlietotā finansējuma apguvei”. Līdz ar to pamatojoties uz MK sēdes protokols Nr.71 4.§. 7. punktu Vidzemes slimnīca var saņemt finansējumu. Ņemot vērā vasaras atvaļinājuma laiku un cilvēkresursu kapacitātes trūkuma dēļ papildus pieprasījums tika iesniegts oktobrī. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informatīvajā ziņojumā "Par paveikto veselības aprūpes sistēmas kapacitātes stiprināšanai Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai un priekšlikumiem neizlietotā finansējuma apguvei" (20.10.2021. MK sēdes protokols Nr.71 4.§.) 7.punktā tika iekļauta indikatīvi prognozētā summa, kura tiks pieprasīta 2022. gadā, lai veiktu gala norēķinus ar slimnīcām par plānoto ieguldījumu veikšanu materiāltehniskajam nodrošinājumam, slimnīcu infrastruktūras uzlabošanas darbiem.
Risinājuma apraksts
Papildu gultas Covid -19 pacientu ārstēšanai ir atvērtas gan klīniskās universitātes slimnīcās, gan reģionālajās slimnīcās, gan arī III, II un I līmeņa slimnīcās, gan arī specializētajās slimnīcās (atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai).
Lai segtu SIA “Vidzemes slimnīca” izdevumus kopā papildus nepieciešami 164 915 euro, kas radušies 2021. gada decembrī saistībā ar datortomogrāfa iegādi Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 529 864
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 529 864
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 529 864
164 915
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 529 864
164 915
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-164 915
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-164 915
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
164 915
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2022. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2022. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2022.gada 1.novembri:

Veselības ministrijas  budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai   1 529 864 euro
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 1 529 864 euro
Izdevumi  1 529 864 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas 1 529 864 euro

Lai ārstniecības iestādes savlaicīgi varētu norēķināties par piegādātajām iekārtām, veiktajiem infrastruktūras uzlabošanas darbiem un intensīvās terapijas gultu uzturēšanu ir nepieciešams Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķirt finansējumu, lai Nacionālais veselības dienests lai segtu izdevumus par 2021.gadā medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma iegādi, kā arī lai nodrošinātu intensīvajai terapijai paredzēto gultu uzturēšanu. Saņemot finansējumu no valsts budžeta programmas “Līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem” tiktu nodrošināta nepārtraukta naudas plūsma un savlaicīgi tiktu veikti norēķini ar ārstniecības iestādēm.

Atbilstoši Ministru kabineta rīkojumam Nr. 2 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (2021.gada 5.janvāra prot. Nr.1. 10§) 1.punktā tika iezīmēts finansējums 6 976 175 euro, lai segtu izdevumus par medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma iegādi.

Atbilstoši 2021.gada iesniegtajiem faktiskajiem izdevumiem par medicīnisko iekārtu un papildaprīkojuma iegādi laika periodā no 2021.gada 5.janvāra līdz 2021.gada decembrim faktiski ir izlietoti 6 121 382 euro (5 956 467 euro (kopējais pārdalītais finansējums ar FM rīkojumiem) + 164 915 euro (papildu nepieciešamais finansējums par decembri) (1. un 1.1. pielikums).

MK rīkojums 1.punkts paredz piešķirt finansējumu 164 915 euro apmērā, lai segtu SIA “Vidzemes slimnīca” izdevumus, kas radušies 2021. gada decembrī saistībā ar datortomogrāfa iegādi Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.

Rīkojuma projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 164 915 euro apmērā, lai segtu SIA “Vidzemes slimnīca” izdevumus, kas radušies 2021. gada decembrī saistībā ar datortomogrāfa iegādi Covid-19 pacientu ārstēšanas nodrošināšanai.

Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par šā rīkojuma 1.punktā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par šā rīkojuma 1.punktā minētajām apropriācijas izmaiņām un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas nebūs iebildusi pret apropriācijas izmaiņām, veiks apropriācijas izmaiņas.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK rīkojuma projekta “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kopsavilkums