Anotācija (ex-ante)

22-TA-3279: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmā daļa un otrās daļas 1. punkta "a" un "b" apakšpunkts.
Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" (turpmāk – noteikumi Nr. 421) 43. punkts un Ministru kabineta 2021. gada 1. aprīļa noteikumi Nr. 199 "Valsts uzraudzībā esošās dzīvnieku infekcijas slimības vai epizootijas uzliesmojuma laikā radušos zaudējumu kompensācijas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 199).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirtu 50 925,07 euro Zemkopības ministrijai (Lauku atbalsta dienestam) un nodrošinātu kompensācijas izmaksu dzīvnieku īpašniekam par zaudējumiem, kas radušies Āfrikas cūku mēra (turpmāk – ĀCM) apkarošanas laikā.
Spēkā stāšanās termiņš
22.11.2022.
Pamatojums
Par piespiedu kārtā nogalinātiem un iznīcinātiem dzīvniekiem zaudējumu kompensācijas izmaksas termiņš ir 2022. gada 29. novembris.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Veterinārmedicīnas likuma 35. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka epizootijas uzliesmojuma gadījumā dzīvnieku īpašniekam ir tiesības saņemt zaudējumu kompensāciju Ministru kabineta noteiktajā apmērā, ja ir izpildītas dzīvnieku veselības jomu reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktās prasības attiecībā uz dzīvnieku apzīmēšanu un reģistrāciju, dzīvnieku ēdināšanu, biodrošību, rīcību epizootijas uzliesmojuma gadījumā un draudu novēršanai, dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu un tādu atvasinātu produktu apriti, kuri nav paredzēti cilvēku patēriņam, kā arī ziņošanu par dzīvnieku pārvietošanu un dzīvnieku saslimšanu.
Savukārt Veterinārmedicīnas likuma 35. panta otrās daļas 1. punktā ir noteikts, ka dzīvnieku īpašniekam ir tiesības pieteikties uz zaudējumu kompensāciju par
a) dzīvniekiem, kas nobeigušies laikā no brīža, kad tiek ziņots, ka ir aizdomas par epizootijas uzliesmojumu, līdz brīdim, kad ir pabeigta dzīvnieku piespiedu nokaušana vai nogalināšana;
b) slimības apkarošanas pasākumu laikā nogalinātajiem dzīvniekiem.
Noteikumos Nr. 199 noteikti nosacījumi un kārtība, kādā piešķir un dzīvnieku īpašnieks saņem kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies epizootijas uzliesmojuma laikā.
Komisijas 2011. gada 30. novembra Īstenošanas lēmuma 2011/807/ES, ar ko apstiprina atsevišķu dzīvnieku slimību un zoonožu izskaušanas, kontroles un uzraudzības gada un daudzgadu programmas, kuras dalībvalstis iesniegušas 2012. gadam un turpmākajiem gadiem, un Savienības finansiālo ieguldījumu, (turpmāk – lēmums 2011/807/ES) 14. pantā noteikts, ka 90 dienu laikā pēc dzīvnieku īpašnieka iesnieguma saņemšanas jāizmaksā kompensācija, to pārskaitot uz dzīvnieku īpašnieka norādīto bankas kontu. Kompensācijas maksājumiem, kas izmaksāti pēc 90 dienu perioda, Eiropas Komisija ir tiesīga piemērot līdzfinansējuma samazinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kuldīgas novada Rudbāržu pagasta Rudbāržos (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1220451) tika konstatēta mājas cūku saslimšana ar ĀCM. Ar Valsts galvenā pārtikas un veterinārā inspektora 2022. gada 9. jūlija rīkojumu Nr. 94 "Par konstatēto kontaktnovietni Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā" epidemioloģiski saistītai novietnei (kontaktnovietnei) Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā (novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1613260) noteikts kontaktnovietnes statuss saskaņā ar Eiropas Komisijas 2019. gada 17. decembra Deleģētās regulas 2020/687, ar ko attiecībā uz noteikumiem par noteiktu sarakstā norādītu slimību profilaksi un kontroli papildina Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2016/429, (turpmāk – regula 2020/687) 18. panta 1. punktu.
2022. gada 29. augustā Lauku atbalsta dienests (turpmāk – LAD) saņēma no ZS "Kalna Dzenīši" iesniegumu par zaudējumu kompensāciju par piespiedu kārtā nogalinātiem un iznīcinātiem dzīvniekiem.
Pamatojoties uz lēmumā 2011/807/ES noteikto, zaudējumu kompensācija dzīvnieku īpašniekam ZS "Kalna Dzenīši" jāpārskaita uz norādīto bankas kontu līdz 2022. gada 29. novembrim.
Latvijā tiek īstenota ar Eiropas Komisiju saskaņota un apstiprināta ĀCM uzraudzības un kontroles programma, taču tajā minētie līdzekļi nav paredzēti, lai segtu izdevumus, kas radušies ĀCM uzliesmojumu apkarošanai cūku novietnēs. Savukārt dalībvalstu izdevumus, kas radušies, pēc ĀCM uzliesmojuma īstenojot tā apkarošanas pasākumus cūku novietnēs, Eiropas Komisija līdzfinansē kā ārkārtas pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 28. aprīļa Regulas (ES) 2021/690, ar ko izveido iekšējā tirgus, uzņēmumu, tostarp mazo un vidējo uzņēmumu, konkurētspējas, augu, dzīvnieku, pārtikas aprites un dzīvnieku barības jomas un Eiropas statistikas programmu (vienotā tirgus programma) un atceļ Regulas (ES) Nr. 99/2013, (ES) Nr. 1287/2013, (ES) Nr. 254/2014, un (ES) Nr. 652/2014, (turpmāk – Regula (ES) 2021/690) 3. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem.
Risinājuma apraksts
Lai dzīvnieku īpašniekam ZS "Kalna Dzenīši" izmaksātu kompensāciju par zaudējumiem, kas radušies ĀCM apkarošanas laikā, Zemkopības ministrijai (LAD) no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" nepieciešams saņemt 50 925,07 euro. Kompensāciju lauksaimniecības dzīvnieku īpašniekam izmaksās LAD pēc naudas līdzekļu saņemšanas.
Pamatojoties uz lēmumā 2011/807/ES noteikto, zaudējumu kompensācija dzīvnieku īpašniekam ZS "Kalna Dzenīši" jāpārskaita uz norādīto bankas kontu līdz 2022. gada 29. novembrim.
Rīkojuma projekta pieņemšana problēmu atrisinās pilnībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
50 925
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
50 925
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-50 925
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-50 925
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
50 925
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ar rīkojuma projektu tiek paredzēta kompensācijas izmaksa ZS "Kalna Dzenīši" (uzņēmuma reģistrācijas numurs Uzņēmumu reģistrā LV41201012386, novietnes reģistrācijas numurs Lauksaimniecības datu centra datubāzē LV1613260), kas atrodas Kuldīgas novada Rudbāržu pagastā, 50 925,07 euro apmērā par piespiedu kārtā nogalinātām un iznīcinātām cūkām.
Atbilstoši dzīvnieku īpašnieka iesniegumā norādītajai informācijai (Pārtikas un veterinārā dienesta 2022. gada 5. septembra saskaņojums Nr. 1.1-13E/22/1242) novietnē piespiedu kārtā nogalināts un iznīcināts 410 cūku.
Noteikumu Nr. 199 1. pielikumā ir noteikts kompensācijas apmērs katrai cūku grupai atkarībā no svara un pielietojuma.
Kompensācijas aprēķins par piespiedu kārtā nogalinātām un iznīcinātām cūkām ir šāds:
1) 37 nobarojamās cūkas vai vaislas jauncūkas (tostarp jaunkuilis) svarā no 31 līdz 80 kg x 85,37 euro = 3 158,69 euro;
2) 373 nobarojamās cūkas vai vaislas jauncūkas (tostarp jaunkuilis) svarā virs 81 kg x 128,06 euro = 47 766,38 euro.
Attaisnojošie dokumenti par faktiskajām izmaksām tika nosūtīti uz Finanšu ministrijas elektroniskā pasta adresi Vairis.Santars@fm.gov.lv.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Regula (ES) 2021/690 paredz ārkārtas pasākumu līdzfinansējumu saskaņā ar 3. panta 2. punkta "e" apakšpunktā minēto mērķi un nosacījumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi