Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-335: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma „Pēkas”, Bunkas pagastā, Dienvidkurzemes novadā, nodošanu Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas Republikas Civillikuma (turpmāk – Civillikums) 416. pants, Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 42.1 pants, 43. pants un 45.panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma „Pēkas”, Bunkas pagastā, Priekules novadā, nodošanu Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz nekustamo īpašumu “Pēkas”, Bunkas pagastā, Dienvidkurzemes novadā (kadastra Nr. 6446 007 0043), nodot Dienvidkurzemes novada pašvaldībai likuma „Par pašvaldībām” 15. panta pirmajā daļā 7. un 9.punktā noteikto funkciju īstenošanai
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kurzemes apgabaltiesas zvērināta notāre Jevgeņija Jaunģelže 2015. gada 22. jūlijā taisījusi notariālo aktu „Par mantojuma lietas izbeigšanu,” kas iereģistrēts aktu un apliecinājumu reģistrā ar Nr. 3558, ar kuru par bezmantinieku mantu atzīts nekustamais īpašums „Pēkas”, Bunkas pagastā, Priekules novadā, kadastra Nr. 6446 007 0043 (turpmāk – nekustamais īpašums), kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 6446 007 0043) un trīs būvēm: dzīvojamās mājas (būves kadastra apzīmējums 6446 007 0043 001);  šķūņa (būves kadastra apzīmējums 6446 007 0043 002) un  kūts (būves kadastra apzīmējums 6446 007 0043 003). Nekustamā īpašuma zemes platība ir 10,50 ha.
Zemes vienībai Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā ir reģistrēti šādi apgrūtinājumi: aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās 0,2 ha; ceļa servitūta teritorija 0,2 ha un trīs ekspluatācijas aizsargjoslas teritorijas gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līnijām 0,20 km; 0,10 km un 0,10 km.
Nekustamais īpašums reģistrēts Bunkas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000443241. Zemesgrāmatas nodalījumā nekustamam īpašumam ir reģistrēts aizliegums bez Rutas Ārijas Šteinbergas līdz viņas mūža beigām, rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām. Pamats: 2013.gada 22.maija uztura līgums ar reģ. Nr.2783, kā arī nostiprināta lietu tiesība par īpašuma bezatlīdzības lietojuma tiesība līdz mūža galam. Tiesības ieguvējs ir Ruta Ārija Šteinberga. Ruta Ārija Šteinberga ir mirusi 2021.gada 17.jūnijā, līdz ar to dzēšami zemesgrāmatā reģistrētais aizliegums un lietu tiesība.

Valsts ieņēmumu dienests ar 2015. gada 1. septembrī valstij piekritīgās mantas pieņemšanas un nodošanas aktu Nr. 014251 ņēmis valsts uzskaitē par bezmantinieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.     Valsts ieņēmumu dienests, kas pieņēmis valstij piekritīgo mantu, saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Civillikuma 416. panta pirmā daļa noteic, ka, ja pēc mantojuma atstājēja nāves viņam mantinieki nav palikuši vai šie mantinieki likumiskā termiņā pēc publikācijas par mantojuma atklāšanos nav ieradušies vai nav pierādījuši savas mantojuma tiesības, tad manta piekrīt valstij. Mantojuma lietā nav pieteikta kreditoru pretenzijas.
Risinājuma apraksts
Likuma “Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts nosaka pašvaldības tiesības izlemt jautājumu par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Priekules novada dome 2015. gada 24. septembrī pieņēma lēmumu Nr. 14 „Par valstij piekritīgās mantas - nekustamā īpašuma „Pēkas”, Bunkas pagastā, Priekules novadā, pieņemšanu pašvaldības īpašumā” (turpmāk – Lēmums), lai to izmantotu likumā „Par pašvaldībām” noteikto funkciju īstenošanai – sniegt iedzīvotājiem sociālo palīdzību un palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība, kas  atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam ir Priekules novada pašvaldības saistību un tiesību pārņēmējs, ar 2022.gada 18.janvāra vēstuli Nr.  DKN/2022/4.8/8-N ir apliecinājusi, ka pārņems nekustamo īpašumu pašvaldības īpašumā.
Dienvidkurzemes novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar vienu no šādiem likumiem:
"Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju";
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu Dienvidkurzemes novada pašvaldībai.
Ņemot vērā karu Ukrainā un to, ka arī Latvijā ierodas bēgļi no Ukrainas un atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma noteiktajam nekustamo īpašumu pašvaldība varēs izmantot bēgļu izmitināšanai vai arī izveidojot vietu sociālai rehabilitācijai. Tādējādi īpašumu izmantojot atbilstoši vienai no rīkojuma projekta 1.punktā noteiktajai funkcijai - sociālās palīdzības sniegšana.
Ņemot vērā, ka nekustamā īpašuma sastāvā ir zeme 10,5 ha platībā, no kuras 8,2 ha ir lauksaimniecībā izmantojamā zeme, kā arī ņemot vērā, ka nekustamais īpašums pašvaldībai tiek nodots palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanai, izmantojamā zeme normatīvajos aktos noteiktā kārtībā tiks nodota lietošanā mājas iedzīvotājiem personisko palīgsaimniecību vajadzībām. 
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Rīkojuma projekts paredz  Dienvidkurzemes novada pašvaldībai saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu un 45.panta pirmo daļu nekustamo īpašumu izmantot minēto pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Atsavināšanas likums nosaka kārtību, kādā nekustamais īpašums bez atlīdzības tiek nodots atpakaļ valstij, ja tas vairs netiek izmantots Rīkojuma projektā minēto funkciju īstenošanai. Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.1 pantā noteikto valstij vai pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos ierobežojumus rīcībai ar piekritīgo nekustamo īpašumu un šā likuma 42. panta nosacījumus, var nodot īpašumā bez atlīdzības, ja valstij vai pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums tiek ierakstīts zemesgrāmatā uz valsts vai pašvaldības vārda vienlaikus ar ieguvēja īpašuma tiesību nostiprināšanu uz attiecīgo īpašumu. Ņemot vērā minēto  Dienvidkurzemes novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā vienlaikus Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
      Dienvidkurzemes novada domei, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dienvidkurzemes novada iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Palīdzības sniegšana dzīvokļu jautājumu risināšanā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma pārņemšanu, tai skaitā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiek segti no Dienvidkurzemes novada pašvaldības budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija, Dienvidkurzemes novada pašvaldība
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

    Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Dienvidkurzemes novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir kļuvis par bezmantinieka mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.
    Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Ar rīkojuma projektu un tā anotāciju pēc publicēšanas Tiesība aktu portālā varēs iepazīties jebkurš interesents.Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība rīkojuma projekta izstrādē netiek piemērota. Ar rīkojuma projektu un tā anotāciju pēc publicēšanas Tiesība aktu portālā varēs iepazīties jebkurš interesents.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Dienvidkurzemes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi