24-TA-2766: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu C(2022) Nr. 7899, ar kuru apstiprina Latvijas
2023.–2027. gada Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001(turpmāk – lēmums C(2022) Nr. 7899);
2) Komisijas 2024. gada 12. novembra Īstenošanas lēmumu C(2024) Nr. 7781, ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 (turpmāk – lēmums C(2024) Nr. 7781);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116).
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu C(2022) Nr. 7899, ar kuru apstiprina Latvijas
2023.–2027. gada Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001(turpmāk – lēmums C(2022) Nr. 7899);
2) Komisijas 2024. gada 12. novembra Īstenošanas lēmumu C(2024) Nr. 7781, ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Nr. CCI: 2023LV06AFSP001 (turpmāk – lēmums C(2024) Nr. 7781);
3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
No 2023. gada 1. janvāra sākās ar Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu apstiprinātā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) ieviešana un jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumos noteikta valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība intervencē LA4.6. "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" (turpmāk – intervence LA4.6.).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno KLP SP īstenošanas periodu, jāizdod Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA).
Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī ar lēmumu C(2022) Nr. 7899 apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavoto KLP SP un 2024. gada 12. novembrī ar lēmumu C(2024) Nr. 7781, kas ietekmē atbalsta saņemšanas nosacījumus intervencē LA4.5., pirmo minēto lēmumu grozīja, iekļaujot aktuālās izmaiņas.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.6. mērķis ir nodrošināt zālāju augu sugu dzīvotņu un zālāju putnu sugu dzīvotņu platības kvantitatīvo un kvalitatīvo rādītāju par biotopu stāvokli valstī uzlabošanos, tādējādi uzlabojot bioloģisko daudzveidību un atjaunojot ekosistēmas.
Noteikumu projektā ietverti atbalsta saņemšanas nosacījumi, kā arī noteikts publiskā finansējuma veids un apmērs, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti, atbalsta saņemšanas un vērtēšanas nosacījumi, projekta īstenošanas nosacījumi un projekta pēcuzraudzība.
Eiropas Komisija 2022. gada 11. novembrī ar lēmumu C(2022) Nr. 7899 apstiprināja Zemkopības ministrijas sagatavoto KLP SP un 2024. gada 12. novembrī ar lēmumu C(2024) Nr. 7781, kas ietekmē atbalsta saņemšanas nosacījumus intervencē LA4.5., pirmo minēto lēmumu grozīja, iekļaujot aktuālās izmaiņas.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.6. mērķis ir nodrošināt zālāju augu sugu dzīvotņu un zālāju putnu sugu dzīvotņu platības kvantitatīvo un kvalitatīvo rādītāju par biotopu stāvokli valstī uzlabošanos, tādējādi uzlabojot bioloģisko daudzveidību un atjaunojot ekosistēmas.
Noteikumu projektā ietverti atbalsta saņemšanas nosacījumi, kā arī noteikts publiskā finansējuma veids un apmērs, pieteikšanās kārtība un iesniedzamie dokumenti, atbalsta saņemšanas un vērtēšanas nosacījumi, projekta īstenošanas nosacījumi un projekta pēcuzraudzība.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim Latvijā ir konstatētas problēmas ar zālāju biotopu stāvokļa novērtējumu, kas saistīts gan ar to neatbilstošu apsaimniekošanu, gan pamešanu vai pārveidošanu citos zemes lietošanas veidos.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.6. ietvaros paredzēts sniegt atbalstu lauksaimniekiem atjaunot potenciālās bioloģiski vērtīgo zālāju platības, kā arī aizaugušās Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopus un putnu dzīvotnes, kas kopumā dotu pienesumu dabisko zālāju platību palielinājumu retiem/prioritāriem biotopiem, lai mazinātu starpību starp reālo biotopa platību un tā labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai minimālo nepieciešamo platību, un līdz ar to uzlabotu kopējo Direktīvu 17. panta ziņojumu (Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību 17. pants) par biotopu stāvokli valstī, kas tiek veikts vienu reizi sešos gados, un, kas atspoguļot arī Prioritāro rīcību programma Natura 2000 tīklam Latvijā (2021–2027) (turpmāk- PAF 2021 - 2027) īstenošanas ietvaros. Dzīvotņu direktīvas 17. panta ziņojuma būtība ir novērtēt sasniegto ceļā uz valstu apņemšanos apturēt bioloģiskās daudzveidības samazināšanos. Savukārt, atbilstoši PAF 2021-2027 ziņotajam, vairāk nekā puse zālāju biotopu ir sliktas kvalitātes neatbilstošas apsaimniekošanas dēļ. Lielākā daļa neapsaimniekoto zālāju biotopu ir privātīpašums. Tādēļ jāpieliek lielākas pūles, lai privātu zemes īpašnieku iesaistīšana atjaunotu un apsaimniekotu zālāju biotopus. Daudzos gadījumos ir iespējams panākt degradētu platību atgriešanu stāvoklī, kad ar laiku tie kļūst pielīdzināmi aizsargājamiem biotopiem un/vai kļūst piemēroti aizsargājamām sugām kā dzīvotnes.
Noteikumu projekts attieksies uz tām personām - lauksaimniekiem, kas brīvprātīgi izvēlēsies veikt aizaugušu platību (esošu vai potenciālu zālāju biotopu) atjaunošanas darbus, ar mērķi panākt kopējo apsaimniekoto zālāju biotopu platību palielināšanos valstī, kas uzlabos Latvijas Dzīvotņu direktīvas 17. panta ziņojumu, kura ietvaros līdz šim ir konstatēts nelabvēlīgs statuss attiecībā uz zālāju biotopu platību.
Dabas aizsardzības pārvaldes eksperti ir sagatavojuši attiecīgu karti, kas pievienota šīs anotācijas pielikumā kā informatīvs materiāls, lai uzskatāmi būtu iespējams identificēt teritorijas, kurās ir vislielākā nepieciešamība pēc zālāju biotopu atjaunošanas un primāri tās ir
18 prioritārās Natura 2000 teritorijas, kas identificētas PAF 2021-2027: Abavas senleja; Aiviekstes paliene; Aukšdaugava; Dvietes paliene; Engures ezers; Gaujas nacionālais parks; Kuja; Ķemeru nacionālais parks; Liepājas ezers; Lubāna mitrājs; Mugurves pļavas; Ogres ieleja; Rāznas nacionālais parks; Sventājas upes ieleja; Svētes paliene; Veclaicene ;Vestiena; Ziemeļgauja.
Noteikumu projektā noteiktās intervences LA4.6. ietvaros paredzēts sniegt atbalstu lauksaimniekiem atjaunot potenciālās bioloģiski vērtīgo zālāju platības, kā arī aizaugušās Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopus un putnu dzīvotnes, kas kopumā dotu pienesumu dabisko zālāju platību palielinājumu retiem/prioritāriem biotopiem, lai mazinātu starpību starp reālo biotopa platību un tā labvēlīga aizsardzības stāvokļa nodrošināšanai minimālo nepieciešamo platību, un līdz ar to uzlabotu kopējo Direktīvu 17. panta ziņojumu (Eiropas Padomes 1992. gada 21. maija direktīvas 92/43/EEK par dabisko dzīvotņu, savvaļas faunas un floras aizsardzību 17. pants) par biotopu stāvokli valstī, kas tiek veikts vienu reizi sešos gados, un, kas atspoguļot arī Prioritāro rīcību programma Natura 2000 tīklam Latvijā (2021–2027) (turpmāk- PAF 2021 - 2027) īstenošanas ietvaros. Dzīvotņu direktīvas 17. panta ziņojuma būtība ir novērtēt sasniegto ceļā uz valstu apņemšanos apturēt bioloģiskās daudzveidības samazināšanos. Savukārt, atbilstoši PAF 2021-2027 ziņotajam, vairāk nekā puse zālāju biotopu ir sliktas kvalitātes neatbilstošas apsaimniekošanas dēļ. Lielākā daļa neapsaimniekoto zālāju biotopu ir privātīpašums. Tādēļ jāpieliek lielākas pūles, lai privātu zemes īpašnieku iesaistīšana atjaunotu un apsaimniekotu zālāju biotopus. Daudzos gadījumos ir iespējams panākt degradētu platību atgriešanu stāvoklī, kad ar laiku tie kļūst pielīdzināmi aizsargājamiem biotopiem un/vai kļūst piemēroti aizsargājamām sugām kā dzīvotnes.
Noteikumu projekts attieksies uz tām personām - lauksaimniekiem, kas brīvprātīgi izvēlēsies veikt aizaugušu platību (esošu vai potenciālu zālāju biotopu) atjaunošanas darbus, ar mērķi panākt kopējo apsaimniekoto zālāju biotopu platību palielināšanos valstī, kas uzlabos Latvijas Dzīvotņu direktīvas 17. panta ziņojumu, kura ietvaros līdz šim ir konstatēts nelabvēlīgs statuss attiecībā uz zālāju biotopu platību.
Dabas aizsardzības pārvaldes eksperti ir sagatavojuši attiecīgu karti, kas pievienota šīs anotācijas pielikumā kā informatīvs materiāls, lai uzskatāmi būtu iespējams identificēt teritorijas, kurās ir vislielākā nepieciešamība pēc zālāju biotopu atjaunošanas un primāri tās ir
18 prioritārās Natura 2000 teritorijas, kas identificētas PAF 2021-2027: Abavas senleja; Aiviekstes paliene; Aukšdaugava; Dvietes paliene; Engures ezers; Gaujas nacionālais parks; Kuja; Ķemeru nacionālais parks; Liepājas ezers; Lubāna mitrājs; Mugurves pļavas; Ogres ieleja; Rāznas nacionālais parks; Sventājas upes ieleja; Svētes paliene; Veclaicene ;Vestiena; Ziemeļgauja.
Risinājuma apraksts
Atbalsta saņemšanas nosacījumi
Intervences LA4.6. īstenošanas mērķis ir nodrošināt zālāju augu sugu dzīvotņu un zālāju putnu sugu dzīvotņu platības kvantitatīvo un kvalitatīvo rādītāju par biotopu stāvokli valstī uzlabošanos, tādējādi uzlabojot bioloģisko daudzveidību un atjaunojot ekosistēmas.
Tās īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
Intervence LA4.6. ir vērsta uz lauksaimniecību – uz to norāda rādītāji, kas raksturo šīs intervences izpildi, piemēram "O.23. Atbalstīto ārpussaimniecības neienesīgo ieguldījumu darbību vai vienību skaits" un "R.32 To lauku saimniecību daļa, kas saņem KLP ieguldījumu atbalstu, ar ko veicina bioloģisko daudzveidību". Tādēļ atbalsta pretendents intervencē LA4.6. ir lauksaimnieks – fiziska vai juridiska persona, vai juridiska persona. Šī noteikumu projejkta izpratnē, tā ir persona, kas veic lauksaimniecisko darbību un saņem tiešos maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem vai īsteno kādu no lauku attīstības intervencēm, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai.
Zeme, uz kuras plānots īstenot intervenci LA4.6., ir atbalsta pretendenta īpašumā, tiesiskajā valdījumā vai nomā. Ja tā tiek nomāta, līgumā, kas noslēgts vismaz uz projekta īstenošanas laiku. Vienlaikus atbalsta saņēmējam ir jāapņemas, vismaz piecus gadus pēc šīs intervences LA4.6. īstenošanas, atjaunoto platību nepamests neapsaimniekotu un nodrošina tās atbilstošu uzturēšanu, īstenojot lauku attīstības intervenci "Zālāju biotopu apsaimniekošana" atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai.
Intervence LA4.6. atbalsttiesīgā platība ir:
1) bioloģiski vērtīgs zālājs, Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotops un putnu dzīvotne zālājos, kas ietilpst kādā no lauku attīstības intervences LA10.5. "Zālāju biotopu apsaimniekošana" izdalītajām septiņām zālāju klasēm, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai, kas ir zemā kvalitātē un kam nepieciešami kvalitāti uzlabojoši pasākumi, un par to liecina informācija, kas pieejama Dabas aizsardzības pārvaldes Dabas datu pārvaldības sistēmā;
2) teritorija, kas vērtējama kā potenciāli bioloģiski vērtīgs zālājs, tostarp ilggadīgs zālājs ar dabiskošanās pazīmēm vai apmežojusies platība, kas var kļūt piemērots aizsargājamām sugām kā dzīvotne, un par to liecina attiecīgā eksperta pievienots bioloģiski vērtīgu zālāju vai Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopu kartējums, ko Lauku atbalsta dienests nodod Dabas aizsardzības pārvaldei, informācijas iekļaušanai Dabas datu pārvaldība sistēmā, lai pēc intervences īstenošanas, atjaunotajām platībām tiktu piešķirta viena no septiņām zālāju klasēm.
Zālāju atjaunošanas plāns
Lai pretendētu uz šo intervences LA4.6. atbalstu, ir nepieciešams sagatavot zālāju atjaunošanas plānu (1. pielikums), ko apstiprinājusi Dabas aizsardzības pārvalde vai attiecīgās sugu grupas, sugas vai biotopu grupas eksperts, kuram šī plāna apstiprināšanas brīdī ir spēkā esošs profesionālās kvalifikācijas sertifikāts, kas izdots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtību.
Atbalsta pretendents nodrošina, ka zālāju atjaunošanas plānā ir iekļauta vismaz šāda informācija:
1) zālāja vispārējo raksturojumu un tā vēsturisko izmantošanu, ka arī katra atsevišķā atjaunojamā zālāja poligona problēmraksturojumu;
2) atjaunojamās platības poligonu ārējās robežas, kas attēlotas kartoshēmā, kā arī iesniegtas kā telpiskie dati SHP formātā, izmantojot koordinātu sistēmu LKS 92;
3) minimālo veicamo darbu sarakstu katrā atjaunojamo zālāju poligonā, ņemot vērā zālāju atjaunošanas plānā (1. pielikums) iekļauto atjaunošanas pasākumu sarakstu no atjaunošanas pasākuma kataloga, un tā faktisko kvalitātes stāvokli, tostarp norāde par infrastruktūras objektiem, kas nepieciešami atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai;
3) pamatojumu par nepieciešamību konkrētajā platībā īstenot intervenci LA4.6. un sasniedzamo mērķi, kā arī ieteicamos zālāju atjaunošanas un kvalitātes uzlabošanas pasākumus, darbības un pielietojamās metodes, par pamatu izvēloties atbilstīgus veicamos atjaunošanas pasākumus no atjaunošanas pasākumu kataloga (1. pielikums), kā arī atzīmējot tam atbilstošo punktu skaitu, lai noteiktu poligonam piešķiramo kopējo punktu skaitu un atbalsta likmi;
4) turpmāko atjaunojošo un kvalitātes uzlabojošo darbu rekomendācijas zālāja stāvokļa uzlabošanai, pēc intervences LA4.6. īstenošanas.
Publiskā finansējuma veids un apmērs
Atbalsta intensitāte ir 90 % no projekta attiecināmajiem izdevumiem saskaņā ar regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunktu.
Ir šādas attiecināmās izmaksas:
1) zālāju biotopu atjaunošanu saistītās izmaksas – projekta iesnieguma sagatavošanas un bioloģiski vērtīgo zālāju apsaimniekošanas plāna (1. pielikums) sagatavošanas, platības atjaunošanas vai kvalitātes uzlabošanas izmaksas, atbilstoši projekta tāmes pozīcijām par konkrētām darbībām, nepieciešamo materiālu, mazvērtīgā inventāra, infrastruktūras objektu, kas nepieciešami atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, konsultantu un ekspertu honorāri, tostarp Dabas aizsardzības pārvaldes sniegtie publiskie maksas vides izglītības pakalpojumi par to ekspertu sniegtajiem atzinumiem un "dabas izglītības lekcijām izbraukumos ar eksperta rakstisku atzinumu" atbilstoši normatīvajiem aktiem par Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādi, arī trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja šie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tajā skaitā vienreizējās izmaksas, izdevumi par degvielu un ar projekta īstenošanu saistītās citas vispārējās izmaksas, tostarp mobilā ganāmpulka sniegtie pakalpojumi un nomas līguma reģistrācija zemesgrāmatā. Šīs izmaksas, saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienības izmaksas, saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku, kas sagatavota saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktu:
a) par vienu atbalsttiesīgās platības hektāru, atkarībā no atjaunošanas apstākļu sarežģītības un resursu ietilpīguma līmeņa:
i) 960 euro – par 1. līmeņa platību;
ii) 1770 euro – par 2. līmeņa platību;
iii) 2990 euro – par 3. līmeņa platību;
b) par infrastruktūras objektu būvniecību, tostarp caurtekas iegādi, kas nepieciešama atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, ja atjaunojamo poligonu kopējā atjaunojamā platība ir vismaz trīs hektāri, - 2880 euro;
2) tehnikas un iekārtu iegādes izmaksas, kas pārsniedz 2000 euro par vienu vienību, saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienības izmaksas, atbilstoši Zemkopības ministrijas apstiprinātajam Tehnikas un iekārtu katalogam, kas sagatavots saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktu, un, kas ir Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmas elektroniskais rīks, ko izmanto tehnikas un iekārtu izmaksu standarta likmes noteikšanai, – taču kopumā visas tehnikas un iekārtu iegādes izmaksas tāmē nevar sasniegt vairāk kā 4000 euro;
3) projekta netiešās attiecināmās izmaksas, ko saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "d" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienotas likmes finansējumu. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas atbilstoši regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktam projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienotu likmi septiņu procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām. Šīs izmaksas piemēro tikai atbalsta pretendentiem, kas nav fiziskas personas.
Ir skaidri noteiktas izmaksas, kas nav attiecināmas, tostarp tās, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot izdevumi, kas saistīti ar projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu un iesnieguma sagatavošanu un vispārējām izmaksām. Ganību dzīvnieku iegādes izmaksas nav attiecināmas.
Lai īstenoto intervenci LA4.5., atbalsta saņēmējiem ir pieejams avanss līdz 50 % apmērā no kopējām attiecināmajām izmaksām pēc tam, kad apstiprināts lēmums par projekta iesniegumu.
Atbalsta pieprasīšana, piešķiršana un īstenošana
Lauku atbalsta dienests projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši punktu skaitam projektu atlases kritērijos, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Plānošanas periodā viens atbalsta pretendents var iesniegt vairākus projektus.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
1) projekta iesniegumu, kurā norāda:
a) tās intervences kodu, uz kuru piesakās;
b) informāciju par atbalsta pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī – darbības aprakstu;
c) projekta attiecināmo izmaksu tāmi, tostarp informāciju par projektu – attiecināmo izmaksu tāmi, tostarp informāciju par projektu – projekta mērķi, aprakstu, īstenošanas vietu un platību;
2) zālāju atjaunošanas plānu 1. pielikums, kas satur kartogrāfisku materiālu, kurā atspoguļotas atjaunojamo platību poligoni. Šo poligonu ārējās robežas attēlotas izmantojot koordinātu sistēmu LKS 92, un attēlotās kartoshēmas tiek sagatavotas un iesniegtas arī kā telpiskie dati SHP formātā;
3) atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
4) dokumentus, kas apliecina informāciju par zemes vai meliorācijas sistēmas statusu. Šos dokumentus neiesniedz, ja konkrēto faktu apliecina ieraksts zemesgrāmatā.
Atbalsta saņēmējs intervenci LA4.6. uzsāk īstenot ne vēlāk kā 9 mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz apliecinājumu par darbu uzsākšanu (2. pielikums).
Ja atbalsta pretendentam ir radušie pamatoti apstākļi, kuru dēļ ir nepieciešams veikt izmaiņas projekta īstenošanas uzsākšanas vai pabeigšanas termiņā vai zālāju apsaimniekošanas plānā 1. pielikums, tas visas izmaiņas iepriekš saskaņo ar Lauku atbalsta dienestu, lai gūtu apstiprinājumu.
Pēc intervences LA4.6. īstenošanas atbalsta saņēmējs publisko finansējumu par zālāju atjaunošanu pilnā apmērā saņem tikai pēc tam, kad ir iesniegts Lauku atbalsta dienestā sugu un biotopu eksperta sagatavots zālāju apsaimniekošanas plānā izpildes pārbaudes akts 3. pielikums.
Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā ir tiesīgs pieprasīt saņemtā atbalsta atmaksu pilnā vai daļējā apmērā, tostarp tad, ja atbalsta pretendents pārtrauc projekta īstenošanu, ieguldījumi nav īstenoti vai īstenoti tikai daļēji un neatbilst projektam.
Intervences LA4.6. īstenošanas mērķis ir nodrošināt zālāju augu sugu dzīvotņu un zālāju putnu sugu dzīvotņu platības kvantitatīvo un kvalitatīvo rādītāju par biotopu stāvokli valstī uzlabošanos, tādējādi uzlabojot bioloģisko daudzveidību un atjaunojot ekosistēmas.
Tās īstenošanas vieta ir Latvijas teritorija.
Intervence LA4.6. ir vērsta uz lauksaimniecību – uz to norāda rādītāji, kas raksturo šīs intervences izpildi, piemēram "O.23. Atbalstīto ārpussaimniecības neienesīgo ieguldījumu darbību vai vienību skaits" un "R.32 To lauku saimniecību daļa, kas saņem KLP ieguldījumu atbalstu, ar ko veicina bioloģisko daudzveidību". Tādēļ atbalsta pretendents intervencē LA4.6. ir lauksaimnieks – fiziska vai juridiska persona, vai juridiska persona. Šī noteikumu projejkta izpratnē, tā ir persona, kas veic lauksaimniecisko darbību un saņem tiešos maksājumus atbilstoši normatīvajiem aktiem par tiešo maksājumu piešķiršanas kārtību lauksaimniekiem vai īsteno kādu no lauku attīstības intervencēm, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai.
Zeme, uz kuras plānots īstenot intervenci LA4.6., ir atbalsta pretendenta īpašumā, tiesiskajā valdījumā vai nomā. Ja tā tiek nomāta, līgumā, kas noslēgts vismaz uz projekta īstenošanas laiku. Vienlaikus atbalsta saņēmējam ir jāapņemas, vismaz piecus gadus pēc šīs intervences LA4.6. īstenošanas, atjaunoto platību nepamests neapsaimniekotu un nodrošina tās atbilstošu uzturēšanu, īstenojot lauku attīstības intervenci "Zālāju biotopu apsaimniekošana" atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai.
Intervence LA4.6. atbalsttiesīgā platība ir:
1) bioloģiski vērtīgs zālājs, Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotops un putnu dzīvotne zālājos, kas ietilpst kādā no lauku attīstības intervences LA10.5. "Zālāju biotopu apsaimniekošana" izdalītajām septiņām zālāju klasēm, atbilstoši normatīvajiem aktiem par atbalsta piešķiršanu Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgo un dzīvniekatkarīgo saistību īstenošanai, kas ir zemā kvalitātē un kam nepieciešami kvalitāti uzlabojoši pasākumi, un par to liecina informācija, kas pieejama Dabas aizsardzības pārvaldes Dabas datu pārvaldības sistēmā;
2) teritorija, kas vērtējama kā potenciāli bioloģiski vērtīgs zālājs, tostarp ilggadīgs zālājs ar dabiskošanās pazīmēm vai apmežojusies platība, kas var kļūt piemērots aizsargājamām sugām kā dzīvotne, un par to liecina attiecīgā eksperta pievienots bioloģiski vērtīgu zālāju vai Eiropas Savienības nozīmes zālāju biotopu kartējums, ko Lauku atbalsta dienests nodod Dabas aizsardzības pārvaldei, informācijas iekļaušanai Dabas datu pārvaldība sistēmā, lai pēc intervences īstenošanas, atjaunotajām platībām tiktu piešķirta viena no septiņām zālāju klasēm.
Zālāju atjaunošanas plāns
Lai pretendētu uz šo intervences LA4.6. atbalstu, ir nepieciešams sagatavot zālāju atjaunošanas plānu (1. pielikums), ko apstiprinājusi Dabas aizsardzības pārvalde vai attiecīgās sugu grupas, sugas vai biotopu grupas eksperts, kuram šī plāna apstiprināšanas brīdī ir spēkā esošs profesionālās kvalifikācijas sertifikāts, kas izdots saskaņā ar normatīvajiem aktiem par sugu un biotopu aizsardzības jomas ekspertu sertificēšanas un darbības uzraudzības kārtību.
Atbalsta pretendents nodrošina, ka zālāju atjaunošanas plānā ir iekļauta vismaz šāda informācija:
1) zālāja vispārējo raksturojumu un tā vēsturisko izmantošanu, ka arī katra atsevišķā atjaunojamā zālāja poligona problēmraksturojumu;
2) atjaunojamās platības poligonu ārējās robežas, kas attēlotas kartoshēmā, kā arī iesniegtas kā telpiskie dati SHP formātā, izmantojot koordinātu sistēmu LKS 92;
3) minimālo veicamo darbu sarakstu katrā atjaunojamo zālāju poligonā, ņemot vērā zālāju atjaunošanas plānā (1. pielikums) iekļauto atjaunošanas pasākumu sarakstu no atjaunošanas pasākuma kataloga, un tā faktisko kvalitātes stāvokli, tostarp norāde par infrastruktūras objektiem, kas nepieciešami atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai;
3) pamatojumu par nepieciešamību konkrētajā platībā īstenot intervenci LA4.6. un sasniedzamo mērķi, kā arī ieteicamos zālāju atjaunošanas un kvalitātes uzlabošanas pasākumus, darbības un pielietojamās metodes, par pamatu izvēloties atbilstīgus veicamos atjaunošanas pasākumus no atjaunošanas pasākumu kataloga (1. pielikums), kā arī atzīmējot tam atbilstošo punktu skaitu, lai noteiktu poligonam piešķiramo kopējo punktu skaitu un atbalsta likmi;
4) turpmāko atjaunojošo un kvalitātes uzlabojošo darbu rekomendācijas zālāja stāvokļa uzlabošanai, pēc intervences LA4.6. īstenošanas.
Publiskā finansējuma veids un apmērs
Atbalsta intensitāte ir 90 % no projekta attiecināmajiem izdevumiem saskaņā ar regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunktu.
Ir šādas attiecināmās izmaksas:
1) zālāju biotopu atjaunošanu saistītās izmaksas – projekta iesnieguma sagatavošanas un bioloģiski vērtīgo zālāju apsaimniekošanas plāna (1. pielikums) sagatavošanas, platības atjaunošanas vai kvalitātes uzlabošanas izmaksas, atbilstoši projekta tāmes pozīcijām par konkrētām darbībām, nepieciešamo materiālu, mazvērtīgā inventāra, infrastruktūras objektu, kas nepieciešami atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, konsultantu un ekspertu honorāri, tostarp Dabas aizsardzības pārvaldes sniegtie publiskie maksas vides izglītības pakalpojumi par to ekspertu sniegtajiem atzinumiem un "dabas izglītības lekcijām izbraukumos ar eksperta rakstisku atzinumu" atbilstoši normatīvajiem aktiem par Dabas aizsardzības pārvaldes publisko maksas pakalpojumu cenrādi, arī trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, ja šie pakalpojumi tiek izmantoti tikai projekta mērķu sasniegšanai, tajā skaitā vienreizējās izmaksas, izdevumi par degvielu un ar projekta īstenošanu saistītās citas vispārējās izmaksas, tostarp mobilā ganāmpulka sniegtie pakalpojumi un nomas līguma reģistrācija zemesgrāmatā. Šīs izmaksas, saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienības izmaksas, saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku, kas sagatavota saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktu:
a) par vienu atbalsttiesīgās platības hektāru, atkarībā no atjaunošanas apstākļu sarežģītības un resursu ietilpīguma līmeņa:
i) 960 euro – par 1. līmeņa platību;
ii) 1770 euro – par 2. līmeņa platību;
iii) 2990 euro – par 3. līmeņa platību;
b) par infrastruktūras objektu būvniecību, tostarp caurtekas iegādi, kas nepieciešama atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, ja atjaunojamo poligonu kopējā atjaunojamā platība ir vismaz trīs hektāri, - 2880 euro;
2) tehnikas un iekārtu iegādes izmaksas, kas pārsniedz 2000 euro par vienu vienību, saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienības izmaksas, atbilstoši Zemkopības ministrijas apstiprinātajam Tehnikas un iekārtu katalogam, kas sagatavots saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktu, un, kas ir Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmas elektroniskais rīks, ko izmanto tehnikas un iekārtu izmaksu standarta likmes noteikšanai, – taču kopumā visas tehnikas un iekārtu iegādes izmaksas tāmē nevar sasniegt vairāk kā 4000 euro;
3) projekta netiešās attiecināmās izmaksas, ko saskaņā ar regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "d" apakšpunktā noteikto, sedz kā vienotas likmes finansējumu. Projekta netiešās attiecināmās izmaksas atbilstoši regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunktam projekta iesniegumā plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienotu likmi septiņu procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām. Šīs izmaksas piemēro tikai atbalsta pretendentiem, kas nav fiziskas personas.
Ir skaidri noteiktas izmaksas, kas nav attiecināmas, tostarp tās, kas radušās pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, izņemot izdevumi, kas saistīti ar projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu un iesnieguma sagatavošanu un vispārējām izmaksām. Ganību dzīvnieku iegādes izmaksas nav attiecināmas.
Lai īstenoto intervenci LA4.5., atbalsta saņēmējiem ir pieejams avanss līdz 50 % apmērā no kopējām attiecināmajām izmaksām pēc tam, kad apstiprināts lēmums par projekta iesniegumu.
Atbalsta pieprasīšana, piešķiršana un īstenošana
Lauku atbalsta dienests projektu iesniegumus sarindo dilstošā secībā atbilstoši punktu skaitam projektu atlases kritērijos, kas apstiprināti Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam uzraudzības komitejā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanu, administrēšanu un uzraudzību lauku un zivsaimniecības attīstībai.
Plānošanas periodā viens atbalsta pretendents var iesniegt vairākus projektus.
Lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents saskaņā ar normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai Lauku atbalsta dienesta elektroniskās pieteikšanās sistēmā iesniedz šādus dokumentus:
1) projekta iesniegumu, kurā norāda:
a) tās intervences kodu, uz kuru piesakās;
b) informāciju par atbalsta pretendentu projekta iesnieguma iesniegšanas brīdī – darbības aprakstu;
c) projekta attiecināmo izmaksu tāmi, tostarp informāciju par projektu – attiecināmo izmaksu tāmi, tostarp informāciju par projektu – projekta mērķi, aprakstu, īstenošanas vietu un platību;
2) zālāju atjaunošanas plānu 1. pielikums, kas satur kartogrāfisku materiālu, kurā atspoguļotas atjaunojamo platību poligoni. Šo poligonu ārējās robežas attēlotas izmantojot koordinātu sistēmu LKS 92, un attēlotās kartoshēmas tiek sagatavotas un iesniegtas arī kā telpiskie dati SHP formātā;
3) atbalsta pretendenta deklarāciju atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai;
4) dokumentus, kas apliecina informāciju par zemes vai meliorācijas sistēmas statusu. Šos dokumentus neiesniedz, ja konkrēto faktu apliecina ieraksts zemesgrāmatā.
Atbalsta saņēmējs intervenci LA4.6. uzsāk īstenot ne vēlāk kā 9 mēnešu laikā pēc dienas, kad stājies spēkā lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu. Atbalsta saņēmējs Lauku atbalsta dienestā iesniedz apliecinājumu par darbu uzsākšanu (2. pielikums).
Ja atbalsta pretendentam ir radušie pamatoti apstākļi, kuru dēļ ir nepieciešams veikt izmaiņas projekta īstenošanas uzsākšanas vai pabeigšanas termiņā vai zālāju apsaimniekošanas plānā 1. pielikums, tas visas izmaiņas iepriekš saskaņo ar Lauku atbalsta dienestu, lai gūtu apstiprinājumu.
Pēc intervences LA4.6. īstenošanas atbalsta saņēmējs publisko finansējumu par zālāju atjaunošanu pilnā apmērā saņem tikai pēc tam, kad ir iesniegts Lauku atbalsta dienestā sugu un biotopu eksperta sagatavots zālāju apsaimniekošanas plānā izpildes pārbaudes akts 3. pielikums.
Lauku atbalsta dienests normatīvajos aktos par valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības vispārējo kārtību lauku un zivsaimniecības attīstībai noteiktajā kārtībā ir tiesīgs pieprasīt saņemtā atbalsta atmaksu pilnā vai daļējā apmērā, tostarp tad, ja atbalsta pretendents pārtrauc projekta īstenošanu, ieguldījumi nav īstenoti vai īstenoti tikai daļēji un neatbilst projektam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir lauksaimnieki. Kopumā tādas varētu būt 50% no plānotā kopējā skaita jeb 195 personas. Ar intervences īstenošanu tiks veicināta zālāju biotopu atjaunošana.
Juridiskās personas
- Atbalsta pretendents
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir lauksaimnieki. Kopumā tādas varētu būt 50% no plānotā kopējā skaita jeb 195 personas. Ar intervences īstenošanu tiks veicināta zālāju biotopu atjaunošana.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Atbalsta pretendents
palielinās
Vērtības nozīme:
6,32
Projekta pieteikuma iesniedzējs tiek pieņemts, ka ir lauksaimniecības uzņēmuma vadītājsProjekta pieteikuma iesniedzējs tiek pieņemts, ka ir lauksaimniecības uzņēmuma vadītājs.
8,00
Vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam projekta pieteikuma aizpildīšanā.
195
Kopumā visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānots atbalstīt 390 projektus, no kuriem indikatīvi 195 varētu būt juridiskās peronas.
1
Projekta pieteikuma informācijas iesniegšanas reižu skaits gada laikā.
9 859,20
Ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" minētos nosacījumus, atbalsta pretendents var aprēķināt šīs izmaksas, kuras veidojas sagatavojot projekta pieteikumu. Ņemot vērā praktisko projekta pieteikuma aizpildīšanas un iesniegšanas laiku, pēc LAD un LLKC sniegtās informācijas, katras saimnieciskās darbības veicēja izmaksas var atšķirties, ņemot vērā ieguldījumu veidu (tehnikas vienības iegāde vai būvniecība) un atbalsta pretendenta lieluma (mazā, vidējā vai lielā saimniecība vai pārtikas pārstrādes uzņēmums) un tādēļ tās būtu jāaprēķina katram saņēmējam individuāli. Vienlaikus noteikumu projektā minēto dokumentu sagatavošana būtu nepieciešama saskaņā ar citos normatīvajos aktos noteikto, tāpēc monetārā aprēķinā ņemts vērā laiks, kas nepieciešams projekta iesnieguma sagatavošanai. Vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam ir atkarīgs no projekta veida un lieluma, piemēram, atbalsta pretendents ir izvēlējies iegādāties vienu tehnikas vienību, tad projekta sagatavošanas laiks nebūs ilgāks par 8 stundām, kas sevī ietver visu nepieciešamo dokumentu sagatavošanu un projekta pieteikuma aizpildīšanu. Lai atbalsta pretendenta aptuvenās administratīvās izmaksas aprēķinātu, ņem vērā vidējo stundas tarifa likmi no darba devēja pozīcijām pēc nodokļu nomaksas, pieņemot, ka projekta pieteikuma iesniedzējs ir lauksaimniecības uzņēmuma vadītājs, kura vidējā stundas tarifa likme mēnesī ir 6,32 euro/stundā (avots Valsts ieņēmumu dienesta publicētie dati - https://www.vid.gov.lv/lv/profesiju-atalgojums) un tiek izmantota šāda formula: C = (f × l) × (n × b) = (6,32 × 8) × (195 × 1) = 9 859,20 EUR , kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš stundās, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana.
Kopā
9 859,20
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Patērētais laiks - stundās
Aprēķinu skaidrojums
Atbalsta pretendents
palielinās
Vērtības nozīme:
8,00
Vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam projekta pieteikuma aizpildīšanā.
195
Kopumā visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānots atbalstīt 390projektus, no kuriem indikatīvi 195 varētu būt fiziskās peronas.
1
Projekta pieteikuma informācijas iesniegšanas reižu skaits gada laikā.
1 560,00
Monetārā aprēķinā ņemts vērā laiks, kas nepieciešams projekta iesnieguma sagatavošanai. Vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam ir atkarīgs no projekta veida un lieluma, piemēram, atbalsta pretendents ir izvēlējies iegādāties vienu tehnikas vienību, tad projekta sagatavošanas laiks nebūs ilgāks par 8 stundām, kas sevī ietver visu nepieciešamo dokumentu sagatavošanu un projekta pieteikuma aizpildīšanu. Ja uz intervenci kopumā tiktu pieteikti 195 projekti, tas kopumā to sagatavošanai būtu jāpatērē 1560,00 stundas.
Kopā
1 560,00
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme vai dokumentu sagatavošanas un iesniegšanas izdevumi - euro
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Izlietotie naudas līdzekļi - euro
Aprēķinu skaidrojums
Atbalsta pretendents
palielinās
Vērtības nozīme:
6,32
Projekta pieteikuma iesniedzējs tiek pieņemts, ka ir lauksaimniecības uzņēmuma vadītājs.
195
Kopumā visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānots atbalstīt 195 projektus.
1
Projekta pieteikuma informācijas iesniegšanas reižu skaits gada laikā.
1 232,40
Ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" minētos nosacījumus, atbalsta pretendents var aprēķināt šīs izmaksas, kuras veidojas sagatavojot projekta pieteikumu. Ņemot vērā praktisko projekta pieteikuma aizpildīšanas un iesniegšanas laiku, pēc LAD un LLKC sniegtās informācijas, katras saimnieciskās darbības veicēja izmaksas var atšķirties, ņemot vērā ieguldījumu veidu (tehnikas vienības iegāde vai būvniecība) un atbalsta pretendenta lieluma (mazā, vidējā vai lielā saimniecība vai pārtikas pārstrādes uzņēmums) un tādēļ tās būtu jāaprēķina katram saņēmējam individuāli. Vienlaikus noteikumu projektā minēto dokumentu sagatavošana būtu nepieciešama saskaņā ar citos normatīvajos aktos noteikto, tāpēc monetārā aprēķinā ņemts vērā laiks, kas nepieciešams projekta iesnieguma sagatavošanai. Vidēji nepieciešamais laiks vienam atbalsta pretendentam ir atkarīgs no projekta veida un lieluma, piemēram, atbalsta pretendents ir izvēlējies iegādāties vienu tehnikas vienību, tad projekta sagatavošanas laiks nebūs ilgāks par 8 stundām, kas sevī ietver visu nepieciešamo dokumentu sagatavošanu un projekta pieteikuma aizpildīšanu. Lai atbalsta pretendenta aptuvenās administratīvās izmaksas aprēķinātu, ņem vērā vidējo stundas tarifa likmi no darba devēja pozīcijām pēc nodokļu nomaksas, pieņemot, ka projekta pieteikuma iesniedzējs ir lauksaimniecības uzņēmuma vadītājs, kura vidējā stundas tarifa likme mēnesī ir 6,32 euro/stundā (avots Valsts ieņēmumu dienesta publicētie dati - https://www.vid.gov.lv/lv/profesiju-atalgojums) un tiek izmantota šāda formula: C = (f × l) × (n × b) = (6,32 × 8) × (195 × 1) = 1 232,40 EUR , kur C – informācijas sniegšanas pienākuma radītās izmaksas jeb administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas sniegšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – laika patēriņš stundās, kas nepieciešams, lai sagatavotu saskaņā ar projektu sniedzamo informāciju; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – reižu skaits gada laikā, kad paredzēta informācijas sniegšana.
Kopā
1 232,40
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
331 500
0
331 500
0
656 500
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
331 500
0
331 500
0
656 500
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
390 000
0
390 000
0
715 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
390 000
0
390 000
0
715 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-58 500
0
-58 500
0
-58 500
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-58 500
0
-58 500
0
-58 500
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 18. janvāra protokolu Nr. 3 34. § "Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam", Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam un Komisijas 2024. gada 12. novembra Īstenošanas lēmumu, ar kuru apstiprina grozījumus Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, intervences LA4. "Ieguldījumi" apakšintervencē "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" publiskais finansējums apstiprināts 2 000 000 eiro apmērā, ko veido ELFLA līdzfinansējums 85 % (1 700 000 eiro) apmērā un Latvijas valsts līdzfinansējums 15 % (300 000 eiro) apmērā, un pa gadiem tā sadalījums ir šāds:
2025. gadā – 390 000 EUR;
2026. gadā – 390 000 EUR;
2027. gadā – 390 000 EUR;
2028. gadā – 390 000 EUR;
2029. gadā – 440 000 EUR.
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums lauku attīstības apakšintervencei LA 4.6. "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" 1 000 000 EUR apmērā, un pa gadiem tā sadalījums ir šāds:
2027. gadā – 325 000 EUR;
2028. gadā – 325 000 EUR;
2029. gadā – 350 000 EUR.
Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervencē LA4. "Ieguldījumi".
Apakš-intervencei LA 4.6. "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" publiskais finansējums un papildu valsts budžeta līdzfinansējums ir apstiprināts Likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ietvaros.
2025. gadā – 390 000 EUR;
2026. gadā – 390 000 EUR;
2027. gadā – 390 000 EUR;
2028. gadā – 390 000 EUR;
2029. gadā – 440 000 EUR.
Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā 2023.–2027. gadam paredzēts papildu valsts budžeta līdzfinansējums lauku attīstības apakšintervencei LA 4.6. "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" 1 000 000 EUR apmērā, un pa gadiem tā sadalījums ir šāds:
2027. gadā – 325 000 EUR;
2028. gadā – 325 000 EUR;
2029. gadā – 350 000 EUR.
Minētais finansējums ir piešķirts saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. janvāra sēdes lēmumu (prot. Nr. 2 1.§ 2. punkts) atbalstīto prioritāro pasākumu "Atbalsts lauku attīstības politikai, īstenojot Kopējās lauksaimniecības politikas Stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" intervencē LA4. "Ieguldījumi".
Apakš-intervencei LA 4.6. "Bioloģiski vērtīgo zālāju atjaunošana" publiskais finansējums un papildu valsts budžeta līdzfinansējums ir apstiprināts Likuma “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ietvaros.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finansējumu intervences LA4.6. īstenošanai plānots izmaksāt no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115)
Apraksts
Regula 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2116
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
Apraksts
Regula 2021/2116
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060)
Apraksts
Regula 2021/1060
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 6. panta 1. punkta "f" apakšpunkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punkts
3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunkts
3. un 14. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "b" apakšpunkts un 2. punkta "a" apakšpunkts
16.1.1. un 16.1.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta "d" apakšpunkts
16.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Regulas 2021/2115 73. panta 3. punktu
17.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis atbilstoši regulas 2021/2115 104. pantam atkarībā no to ekonomiskās un sociālās situācijas izvēlas konkrētus pasākumus, un pastāv rīcības brīvība regulas ieviešanā, atkarībā no situācijas dalībvalstī attiecīgos nosacījumus ietverot KLP SP, kas saskaņojams ar Eiropas Komisiju. Latvija kā Eiropas Savienības dalībvalsts jau ir izmantojusi minēto rīcības brīvību KLP SP sagatavošanā atbilstoši 104. pantam, un no 2023. gada 1. janvāra sākās tā ieviešana.
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punktā noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu attiecināmo izmaksu maksimālās atbalsta likmes attiecībā uz investīciju pasākumiem no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai. Intervencei LA4.6., kas palīdz sasniegt vienu ("f") no regulas 2021/2115 6. panta 1. punktā izklāstītajiem konkrētajiem mērķiem.
Regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunktā minētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu intervencei LA4.6. (neienesīgajām investīcijām) atbalsta intensitāti 90 procentu apmērā no projekta attiecināmajiem izdevumiem.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, kā arī samazinātu atbalsta pretendenta un Lauku atbalsta dienesta administratīvo slogu:
1) nosakot, ka ar zālāju atjaunošanu saistītās izmaksas, kas ir projekta tiešās attiecināmās izmaksas, tiks segtas kā vienības izmaksas, atbilstoši šī punkta "b" apakšpunktam;
2) nosakot, ka projekta tiešās īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, kā arī projekta netiešās attiecināmās izmaksas par projekta vadības administratīvajiem izdevumiem tiks segtas kā vienotas likmes finansējums, atbilstoši šī punkta "d" apakšpunktam.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktā noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku noteiktu, cik liels ir intervences LA4.6. ar zālāju atjaunošanu saistīto izmaksu apmērs, kas tiks segts kā vienības izmaksas:
a) par vienu atbalsttiesīgās platības hektāru, atkarībā no atjaunošanas apstākļu sarežģītības un resursu ietilpīguma līmeņa:
i) 960 euro – par 1. līmeņa platību;
ii) 1770 euro – par 1. līmeņa platību;
iii) 2990 euro – par 1. līmeņa platību;
b) par infrastruktūras objektu būvniecību, tostarp caurtekas iegādi, kas nepieciešama atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, ja atjaunojamo poligonu kopējā atjaunojamā platība ir vismaz trīs hektāri, - 2880 euro.
Regulā 2021/2115 paredzētā cita veida rīcības brīvība nav attiecināma uz noteikumu projektu, tāpēc tās netiek izmantotas.
Regulas 2021/2115 73. panta 2. punktā noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu attiecināmo izmaksu maksimālās atbalsta likmes attiecībā uz investīciju pasākumiem no Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai. Intervencei LA4.6., kas palīdz sasniegt vienu ("f") no regulas 2021/2115 6. panta 1. punktā izklāstītajiem konkrētajiem mērķiem.
Regulas 2021/2115 73. panta 4. punkta "c" apakšpunkta "i" apakšpunktā minētā rīcības brīvība izmantota, lai noteiktu intervencei LA4.6. (neienesīgajām investīcijām) atbalsta intensitāti 90 procentu apmērā no projekta attiecināmajiem izdevumiem.
Regulas 2021/2115 83. panta 1. punkta noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai vienkāršotu projektu faktisko izmaksu uzskaiti, kā arī samazinātu atbalsta pretendenta un Lauku atbalsta dienesta administratīvo slogu:
1) nosakot, ka ar zālāju atjaunošanu saistītās izmaksas, kas ir projekta tiešās attiecināmās izmaksas, tiks segtas kā vienības izmaksas, atbilstoši šī punkta "b" apakšpunktam;
2) nosakot, ka projekta tiešās īstenošanas un vadības personāla atlīdzības izmaksas, kā arī projekta netiešās attiecināmās izmaksas par projekta vadības administratīvajiem izdevumiem tiks segtas kā vienotas likmes finansējums, atbilstoši šī punkta "d" apakšpunktam.
Regulas 2021/2115 83. panta 2. punkta "a" apakšpunktā noteiktā rīcības brīvība izmantota, lai saskaņā ar Zemkopības ministrijas apstiprināto vienības izmaksas finansējuma aprēķina metodiku noteiktu, cik liels ir intervences LA4.6. ar zālāju atjaunošanu saistīto izmaksu apmērs, kas tiks segts kā vienības izmaksas:
a) par vienu atbalsttiesīgās platības hektāru, atkarībā no atjaunošanas apstākļu sarežģītības un resursu ietilpīguma līmeņa:
i) 960 euro – par 1. līmeņa platību;
ii) 1770 euro – par 1. līmeņa platību;
iii) 2990 euro – par 1. līmeņa platību;
b) par infrastruktūras objektu būvniecību, tostarp caurtekas iegādi, kas nepieciešama atjaunojošās ganīšanas nodrošināšanai, ja atjaunojamo poligonu kopējā atjaunojamā platība ir vismaz trīs hektāri, - 2880 euro.
Regulā 2021/2115 paredzētā cita veida rīcības brīvība nav attiecināma uz noteikumu projektu, tāpēc tās netiek izmantotas.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ar noteikumu projektu netiek ietekmētas vai neieviestas iepriekš ieviestās tiesību normas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2116 par kopējās lauksaimniecības politikas finansēšanu, pārvaldību un uzraudzību un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 1306/2013 (turpmāk – regula 2021/2116)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2116
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekta tvērums nav tieši attiecināms uz rīcības brīvību noteikšanu, kas izriet no regulas 2021/2116.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ar noteikumu projektu netiek ietekmētas vai neieviestas iepriekš ieviestās tiesību normas.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula 2021/1060)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2021/1060 54. panta "a" apakšpunkts
16.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības kā ES tiesību normas.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projektā tiek ieviesta regulas 2021/1060 54. pantā paredzētā rīcības brīvība un netiešās attiecināmās izmaksas noteiktas vienotas likmes veidā – septiņi procenti no tiešām attiecināmajām izmaksām, pamatojoties uz noteikumu projekta sagatavošanas laikā izdarītu izvērtējumu, kā arī apspriežu rezultātiem.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Ar noteikumu projektu netiek ietekmētas vai neieviestas iepriekš ieviestās tiesību normas.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvalde, Lauku atbalsta dienests, SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs"Nevalstiskās organizācijas
-Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiesību akts tika publicēts publiskajai apspriešanai no 2025. gada 15. līdz 30. aprīlim. Saite pieejama šeit:
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Lauku atbalsta dienests
palielinās
Vērtības nozīme:
8,29
Finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas novērtēšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir).
2,00
Minimālais laika patēriņš, kas nepieciešams, lai izvērtētu informāciju, kuras sniegšanu paredz projekts.
390
Subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības.
1
Cik bieži piecu gadu laikā viens projekts vai iesniegums paredz informācijas sniegšanu un vērtēšanu.
6 466,20
Ņemot vērā Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai ieviešanas pieredzi, kā arī kopumā visā 2023. – 2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānoto atbalstāmo 40 projektu skaitu un 5 būvkomernsanu iesniegumu skaitu, šīs izmaksas, varam noteikt tikai provizoriski. Administratīvās izmaksas veido arī projektā paredzēto tehnikas un iekārtu iegādes dokumentācijas (tostarp iegādes cenas izvērtējuma pamatotības) izskatīšana. Vidējā stundas tarifa likme no darba devēja pozīcijām ar nodokļiem ir 8,29 euro (avots – Valsts ieņēmumu dienesta dati). Vidēji nepieciešamais laiks vienam darbiniekam ir atkarīgs no projekta veida un lieluma (piemēram, atbilstoši Lauku atbalsta dienesta sniegtajai informācijai piedāvājumu izskatīšana projektā, kurā paredzēta viena tehnikas vienības pirkšana, ilgst aptuveni divas cilvēkstundas, bet piedāvājumu izskatīšana projektā, kurā paredzēta būvniecība, var ilgt divas cilvēkdarba dienas). Tā kā netiek uzkrāti statistiskas dati par piedāvājumu izvērtēšanai veltīto laiku, nav iespējams precīzi noteikt vidējo laiku vienam projektam. Tādējādi nevar precīzi novērtēt administratīvā sloga samazināšanos. Aptuvens administratīvo izmaksu pieaugums piecu gadu periodā Lauku atbalsta dienestam: C = (f x l) x (n x b) = (8,29 x 2) x (390 x 1) = 6466,20 euro, kur C – informācijas novērtēšanas pienākuma radītās minimālās izmaksas jeb minimālās administratīvās izmaksas; f – finanšu līdzekļu apmērs, kas nepieciešams, lai nodrošinātu projektā paredzētā informācijas novērtēšanas pienākuma izpildi (stundas samaksas likme, ieskaitot virsstundas vai stundas limitu ārējo pakalpojumu sniedzējiem, ja tādi ir); l – minimālais laika patēriņš, kas nepieciešams, lai izvērtētu informāciju, kuras sniegšanu paredz projekts; n – subjektu skaits, uz kuriem attiecas projektā paredzētās informācijas sniegšanas prasības; b – cik bieži piecu gadu laikā viens projekts paredz informācijas sniegšanu un vērtēšanu.
Kopā
6 466,20
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsta maksājumi tiek piešķirti par paaugstinātu prasību izpildi, kopumā sniedzot tiešu ieguldījumu negatīvās ietekmes mazināšanai uz bioloģiskās daudzveidības samazināšanos.
Sniegtais atbalsts veicinās zālāju biotopu atjaunošana, kas atkarīgi no lauksaimnieciskās darbības.
Sniegtais atbalsts veicinās zālāju biotopu atjaunošana, kas atkarīgi no lauksaimnieciskās darbības.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Prioritāri atjaunojamo bioloģiski vērtīgo zālāju teritorijas
