24-TA-1600: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts līdzdalības saglabāšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" un vispārējo stratēģisko mērķi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta septīto daļu un Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. un 7. pantu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir saglabāt valsts līdzdalību valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"” un noteikt kapitālsabiedrības vispārējo stratēģisko mērķi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"” (turpmāk arī – Kapitālsabiedrība) 100 % kapitāldaļu turētājs ir Veselības ministrija. Kapitālsabiedrība ir medicīniskās rehabilitācijas, veselības un sociālās aprūpes, izglītības un zinātnes valsts nozīmes objekts – lielākā šāda tipa medicīnas iestāde Latvijā. Sabiedrības pamatdarbība ir veselības aprūpes stacionāro un ambulatoro pakalpojumu sniegšana, papildus tam veicot arī tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanas funkciju, tehnisko palīglīdzekļu izgatavošanu un pielāgošanu, izglītojošo un zinātnisko darbību.
Kapitālsabiedrības medicīniskā, tehniskā un profesionālā bāze nodrošina pilnvērtīgu plaša spektra ārstniecības pakalpojumus, t.sk.
specializēto rehabilitācijas programmu (piem., pirmreizējās protezēšanas integrācija rehabilitācijas procesā; reto slimību rehabilitācijas programma u.c.) izstrāde un attīstīšana;
uz pierādījumiem balstītu rehabilitācijas tehnoloģiju ieviešana ārstniecības procesā, t.sk. robottehnoloģijas;
adaptīvā fizisko aktivitāšu integrācija rehabilitācijas procesā;
klīniku attīstīšana specifisku problēmu risināšanai, t.i. sēdēšanas klīnika izgulējumu prevencijai, mazā iegurņa orgānu disfunkciju klīnika, spasticitātes klīnika.
Kapitālsabiedrības resursi un infrastruktūra tiek izmantota arī kā klīniskā bāze ārstu, funkcionālo speciālistu, medicīnas māsu praktiskai apmācībai rehabilitācijā un zinātniski pētniecisko projektu realizācijai sadarbībā ar Latvijas augstskolām (Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas universitāte, Latvijas Sporta un pedagoģijas akadēmija un Daugavpils universitāte) un koledžām.
Valsts tiešā pārvaldībā ir jautājumi, kas skar visu sabiedrību. Latvijas Republikas Satversmes 111. pants iedibina šo cilvēka veselības aizsardzības pienākumu no valsts puses. Konstitucionālās funkcijas ir pamatvirzieni un pamatprincipi, kas nosaka valsts pienākumus pret sabiedrību.
Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 17. jūlija rīkojumam Nr. 370 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""” vispārējo stratēģisko mērķi” kapitālsabiedrībai spēkā ir vispārējais stratēģiskais mērķis – saglabāt, uzlabot un atjaunot iedzīvotāju veselību, nodrošinot kompleksu multidisciplināru rehabilitācijas pakalpojumu un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanu Latvijas iedzīvotājiem, tai skaitā bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un veicinot zinātnes un pētniecības attīstību.
Vienlaikus Kapitālsabiedrībai un tajā strādājošām ārstniecības personām ir nozīmīga loma valsts, Veselības un Labklājības ministriju izstrādāto nozares politikas plānošanas dokumentu izstrādē un iekļauto aktivitāšu realizēšanā. Kapitālsabiedrības darbību regulē un tās noteiktie stratēģiskie mērķi izriet no šādiem būtiskākajiem valsts politikas, veselības un labklājības politikas plānošanas dokumentiem:
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam (apstiprināta Saeimā 2010. gada 10. jūnijā);
Nacionālais attīstības plāns 2021. -2027. gadam (apstiprināts Saeimā 2020. gada 2. jūlijā);
Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 26. maija rīkojumu Nr. 359);
Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 774);
Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnes 2021. -2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 1. septembra rīkojumu Nr. 616);
Plāns personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju veicināšanai 2024.–2027. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 21. maija rīkojumu Nr. 396);
Plāns ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamības un attīstības veicināšanai 2024. – 2029. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 29. oktobra rīkojumu Nr. 906).
Sociālo pakalpojumu pilnveidošanas un attīstības plāns 2025.-2027. gadam (25-TA-415).
Ministrijas ieskatā Kapitālsabiedrības vispārējais stratēģiskais mērķis saglabājams spēkā esošajā redakcijā.
Kapitālsabiedrība atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 555) ir specializētā ārstniecības iestāde un saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” tās darbība atbilst specializētās slimnīcas statusam.
Kapitālsabiedrības medicīniskā, tehniskā un profesionālā bāze nodrošina pilnvērtīgu plaša spektra ārstniecības pakalpojumus, t.sk.
specializēto rehabilitācijas programmu (piem., pirmreizējās protezēšanas integrācija rehabilitācijas procesā; reto slimību rehabilitācijas programma u.c.) izstrāde un attīstīšana;
uz pierādījumiem balstītu rehabilitācijas tehnoloģiju ieviešana ārstniecības procesā, t.sk. robottehnoloģijas;
adaptīvā fizisko aktivitāšu integrācija rehabilitācijas procesā;
klīniku attīstīšana specifisku problēmu risināšanai, t.i. sēdēšanas klīnika izgulējumu prevencijai, mazā iegurņa orgānu disfunkciju klīnika, spasticitātes klīnika.
Kapitālsabiedrības resursi un infrastruktūra tiek izmantota arī kā klīniskā bāze ārstu, funkcionālo speciālistu, medicīnas māsu praktiskai apmācībai rehabilitācijā un zinātniski pētniecisko projektu realizācijai sadarbībā ar Latvijas augstskolām (Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas universitāte, Latvijas Sporta un pedagoģijas akadēmija un Daugavpils universitāte) un koledžām.
Valsts tiešā pārvaldībā ir jautājumi, kas skar visu sabiedrību. Latvijas Republikas Satversmes 111. pants iedibina šo cilvēka veselības aizsardzības pienākumu no valsts puses. Konstitucionālās funkcijas ir pamatvirzieni un pamatprincipi, kas nosaka valsts pienākumus pret sabiedrību.
Atbilstoši Ministru kabineta 2019. gada 17. jūlija rīkojumam Nr. 370 “Par valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""” vispārējo stratēģisko mērķi” kapitālsabiedrībai spēkā ir vispārējais stratēģiskais mērķis – saglabāt, uzlabot un atjaunot iedzīvotāju veselību, nodrošinot kompleksu multidisciplināru rehabilitācijas pakalpojumu un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanu Latvijas iedzīvotājiem, tai skaitā bērniem, vienlaikus nodrošinot klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai un veicinot zinātnes un pētniecības attīstību.
Vienlaikus Kapitālsabiedrībai un tajā strādājošām ārstniecības personām ir nozīmīga loma valsts, Veselības un Labklājības ministriju izstrādāto nozares politikas plānošanas dokumentu izstrādē un iekļauto aktivitāšu realizēšanā. Kapitālsabiedrības darbību regulē un tās noteiktie stratēģiskie mērķi izriet no šādiem būtiskākajiem valsts politikas, veselības un labklājības politikas plānošanas dokumentiem:
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. gadam (apstiprināta Saeimā 2010. gada 10. jūnijā);
Nacionālais attīstības plāns 2021. -2027. gadam (apstiprināts Saeimā 2020. gada 2. jūlijā);
Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.–2027.gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2022. gada 26. maija rīkojumu Nr. 359);
Plāns reto slimību jomā 2023.–2025. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2022. gada 25. oktobra rīkojumu Nr. 774);
Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnes 2021. -2027. gadam (apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021. gada 1. septembra rīkojumu Nr. 616);
Plāns personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju veicināšanai 2024.–2027. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 21. maija rīkojumu Nr. 396);
Plāns ilgtermiņa aprūpes pakalpojumu pieejamības un attīstības veicināšanai 2024. – 2029. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2024. gada 29. oktobra rīkojumu Nr. 906).
Sociālo pakalpojumu pilnveidošanas un attīstības plāns 2025.-2027. gadam (25-TA-415).
Ministrijas ieskatā Kapitālsabiedrības vispārējais stratēģiskais mērķis saglabājams spēkā esošajā redakcijā.
Kapitālsabiedrība atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 555) ir specializētā ārstniecības iestāde un saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 20. janvāra noteikumiem Nr. 60 “Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām” tās darbība atbilst specializētās slimnīcas statusam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk – VPIL) 88. panta otrā daļa paredz, ka publiska persona pirms kapitālsabiedrības dibināšanas vai līdzdalības iegūšanas esošā kapitālsabiedrībā veic paredzētās rīcības izvērtējumu, ietverot arī ekonomisko izvērtējumu, lai pamatotu, ka citādā veidā nav iespējams efektīvi sasniegt šā panta pirmajā daļā noteiktos mērķus. Veicot izvērtējumu, publiska persona konsultējas ar kompetentajām institūcijām konkurences aizsardzības jomā un komersantus pārstāvošām biedrībām vai nodibinājumiem, kā arī ievēro komercdarbības atbalsta kontroles jomu regulējošu normatīvo aktu prasības.
Saskaņā ar Likuma 7. panta otro daļu lēmumu par publiskas personas līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībās pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija.
Lēmumā ietver vērtējumu attiecībā uz atbilstību Likuma 4. panta nosacījumiem un vispārējo stratēģisko mērķi. Likuma 1. panta pirmās daļas 14.punkta a) apakšpunkts nosaka, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Saskaņā ar Likuma 7. panta otro daļu lēmumu par publiskas personas līdzdalības saglabāšanu kapitālsabiedrībās pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija.
Lēmumā ietver vērtējumu attiecībā uz atbilstību Likuma 4. panta nosacījumiem un vispārējo stratēģisko mērķi. Likuma 1. panta pirmās daļas 14.punkta a) apakšpunkts nosaka, ka publiskas personas augstākā lēmējinstitūcija attiecībā uz valsts kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldību ir Ministru kabinets.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmajā daļā noteikto, publiska persona var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību jau esošā kapitālsabiedrībā, ja izpildās vismaz viens no Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, t.i.:
1) tiek novērsta tirgus nepilnība – situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Valsts līdzdalības saglabāšana kapitālsabiedrībā ir nepieciešama, lai novērstu daļēju veselības aprūpes pakalpojumu tirgū pastāvošu nepilnību. Kapitālsabiedrība ir vienīgais kompleksu rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējs Latvijā, kas nodrošina pakalpojumus gan stacionāri, gan arī ambulatori. Šobrīd privātajām ārstniecības iestādēm un ārstu speciālistu praksēm nav pietiekama apjoma infrastruktūras un personāla, kā arī atsevišķajos gadījumos zināšanu un tehnoloģiju, kas varētu aizvietot kapitālsabiedrības sniegtos stacionārās veselības aprūpes pakalpojumus un nodrošināt vienāda līmeņa pieejamību. Savukārt ambulatoro rehabilitācijas pakalpojumu tirgū, kur privātais sektors ir plaši pārstāvēts, pakalpojumu sniedzēju kapacitāte ir nepietiekama pieprasījuma apmierināšanai, ņemot vērā garās rindas rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai. Ievērojot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kopējo nerentabilitāti, tirgus nav spējīgs nodrošināt visiem Latvijas cilvēkiem Satversmes 111.pantā garantētās pamattiesības uz pieeju veselības aprūpes pakalpojumiem. Pašreizējā situācijā kapitālsabiedrības sniegtajiem pakalpojumiem ir vairāk sociāls, nevis komerciāls raksturs.
Veselības aprūpes darba devēju asociācijas veiktās privāto komersantu aptaujas rezultāti liecina, ka privātā tirgus komersanti kopumā atbalsta Kapitālsabiedrības esošās kapacitātes uzturēšanu, nepaplašinot vienkāršo ambulatoro pakalpojumu klāstu un apjomu, bet neatbalsta Kapitālsabiedrības Rīgas filiāles darbību ambulatoro pakalpojumu tirgū un ir gatavi pārņemt tā nodrošināto pakalpojumu apjomu (gan maksas, gan valsts finansēto). Privāto komersantu izteiktā gatavība pārņemt Kapitālsabiedrības Rīgas filiālē pakalpojumu apjomu ir vērtējama piesardzīgi, gan kapacitātes, gan gatavības pārņemt valsts finansēto pakalpojumu portfeli (iespējami zemāka rentabilitāte), gan Kapitālsabiedrības veikto valsts deleģēto funkciju kontekstā. Jāņem vērā, ka Kapitālsabiedrība Rīgas filiālē nodrošina klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai rehabilitācijas jomā un to nevar nodrošināt nepieciešamajā apjomā tikai Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā. Papildus Kapitālsabiedrība pacientiem nodrošina integrēto pakalpojumu (vienas pieturas princips), proti, līdzīgi kā stacionārā, arī ambulatorajā rehabilitācijā tiek organizētas specializētas programmas atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem, nodrošinot gan visaptverošu pieeju, gan sasaisti ar iepriekš saņemtiem stacionāra pakalpojumiem.
Kapitālsabiedrība ir noslēgusi metodiskās vadības līgumu ar Nacionālo veselības dienestu. Šā līguma ietvaros, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumu Nr. 543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" kontekstā, Kapitālsabiedrība valstī nodrošinās metodiskās vadības institūcijas funkcijas rehabilitācijas jomā. Tā mērķis ir medicīnas iestādēs veidot vienotu pieeju rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai gan stacionāri, gan ambulatori. Nodrošinot pakalpojumus Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā un Rīgas filiālē, tiek identificēti dažādi faktori, kas var ietekmēt pakalpojumu attīstību blīvāk un mazāk blīvi apdzīvotajās vietās. Tuvākie mērķi ir rehabilitācijas pakalpojumu kvalitātes un efektivitātes indikatīvo rādītāju definēšana un Pasaules veselības organizācijas rekomendētā rehabilitācijas kvalitātes indikatora – pacienta rehabilitācijas pieredze – ieviešana ārstniecības iestādēs Latvijā. Lai izpildītu visus metodiskās vadības uzdevumus, pašlaik kopējais Kapitālsabiedrības ambulatori rehabilitējamo pacientu skaits ir tuvu optimālam. Savukārt Rīgas filiāle ir nozīmīga arī tās atrašanās vietas dēļ, nodrošinot ērtu pieejamību gan pacientiem, gan studējošajiem. Ambulatoro pakalpojumu kapacitātes palielināšana Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā šobrīd nav iespējama, tādēļ atteikšanās no Rīgas filiāles nozīmētu, ka Kapitālsabiedrība būtu spiesta samazināt kopējo pacientu skaitu.
Papildus medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumiem Kapitālsabiedrība saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu nodrošina valsts deleģēto pienākumu - tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšanu personām ar funkcionāliem traucējumiem un invaliditāti. Lai nodrošinātu šī pakalpojuma izpildi Kapitālsabiedrībai ir noslēgts līgums ar Labklājības ministriju, saskaņā ar kuru Kapitālsabiedrība saņem finansējumu pakalpojuma nodrošināšanai. Piešķirtais finansējums no Labklājības ministrijas tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai neparedz peļņas gūšanas iespējas.
Pārtraucot valsts līdzdalību Kapitālsabiedrībā, paredzama kopējās kapacitātes samazināšanās, kā arī pakalpojumu cenu pieaugums medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumiem. Vienlaikus, ņemot vērā, ka valsts finansējums bieži nesedz pakalpojumu pašizmaksu, iespējama ierobežota privātu komersantu interese iesaistīties pakalpojumu sniegšanā, tādējādi nenodrošinot pakalpojuma sniegšanu valsts finansētajā daļā. Papildus iepriekšminētajam tiks apdraudēta tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšana, jo šīs pakalpojums privātajiem komersantiem nenodrošinās peļņas gūšanas iespējas.
Ministrija, saglabājot valsts līdzdalību Kapitālsabiedrībā, nodrošina arī nerentablu rehabilitācijas un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanu ikvienam Latvijas iedzīvotājam.
Latvijā ir vairāki rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, t.sk. dienas stacionāra pakalpojumus – privātā sektora komersanti SIA “Rehabilitācijas centrs “Krimulda”” un SIA “SANARE-KRC JAUNĶEMERI”, savukārt pārējie rehabilitācijas centri ir pašvaldību uzņēmumi. Diennakts stacionāra pakalpojumi ir pieejami tikai Kapitālsabiedrībā un rehabilitācijas centrā Jaunķemeri (tikai Covid-19 rehabilitācija). Daļa no ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumiem ir pieejama tikai Kapitālsabiedrībā un nav pieejami nekur citur Latvijā vai to pieejamība ir ļoti ierobežota. Šo pakalpojumu pieejamība Kapitālsabiedrībā būtiski paaugstina Kapitālsabiedrības nozīmi attiecīgā profila pakalpojumu spektra nodrošināšanā Latvijā.
Kapitālsabiedrības darbība medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu tirgū nerada negatīvu ietekmi uz citiem tirgus dalībniekiem Latvijā, jo Kapitālsabiedrībā ir vienīgā stacionārā ārstniecības iestāde medicīniskās rehabilitācijas jomā Latvijā. Savukārt negatīva ietekme ambulatoro pakalpojumu tirgū iespējama gadījumā, ja privātajiem pakalpojumu sniedzējiem ir pieejama pietiekama kapacitāte visās Kapitālsabiedrības darbības jomās (rehabilitācijas veidos), ar nosacījumu, ka privātie pakalpojumu sniedzēji izteiktu gatavību pārņemt valsts finansēto pakalpojumu sniegšanu atbilstoši valstī noteiktajam tarifam. Kapitālsabiedrības ietekme maksas veselības aprūpes pakalpojumu tirgū ir neliela, jo kapitālsabiedrībai kā valsts izšķirošajā ietekmē esošajai kapitālsabiedrībai primāri ir jāsniedz valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi.
Kopš 2009. gada samazinātais valsts budžeta finansējums veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, kas ārstniecības iestādēm tiek maksāts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem tarifiem un kas pēdējos gados galvenokārt palielināts, lai nodrošinātu ārstniecības personu darba samaksas palielinājumu, pilnībā nekompensē pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas, t.sk., preču un pakalpojumu cenu pieaugumu, infrastruktūras uzturēšanas, attīstības un amortizācijas izdevumus un neļauj veidot uzkrājumus, lai nodrošinātu infrastruktūras uzlabošanas pasākumus nepieciešamajā apjomā, un līdz ar to tieši ietekmēja ārstniecības iestāžu spēju nodrošināt valsts galvotā aizdevuma saistību izpildi.
Iepriekš minētais galvenokārt tiek pamatots ar to, ka, līdz 2009.gada 1.jūlijam, kad bija spēkā Ministru kabineta 2007.gada 1.janvāra noteikumu Nr.1046 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība” 177.punkts pamata redakcijā, veselības pakalpojumu tarifu aprēķinā izmantoja šādu formulu, proti C (veselības aprūpes pakalpojumu tarifs) = TC + P, kur TC - pakalpojuma sniegšanas kopējās izmaksas un P - peļņa (attīstības izdevumi), savukārt TC (pakalpojuma sniegšanas kopējās izmaksas), aprēķināja pēc sekojošas formulas, proti, TC = VC (D + S + M + E) + FC (U + A + N), kur VC - mainīgās izmaksas (tiešās izmaksas), t.sk. D - darba samaksa (lati par stundu), S - valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, M - medikamenti (ārstniecības līdzekļi), E - izdevumi, saistīti ar pacientu ēdināšanu, un FC - pastāvīgās izmaksas (netiešās izmaksas), t.sk. U - pieskaitāmās un netiešās ražošanas izmaksas, ieskaitot izdevumus mīkstā un pārējā inventāra iegādei, ēku un būvju kārtējam remontam, A - administratīvie izdevumi un N - amortizācija. Kopš 2009.gada, kad no veselības pakalpojumu tarifa aprēķina formulas tika izņemts P elements, valsts nevar nodrošināt ārstniecības iestādēm valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu rentabilitāti, kā arī spēkā esošais veselības pakalpojumu tarifa aprēķins nenodrošina pakalpojumu sniegšanas faktisko izmaksu kompensēšanu, jo tarifa aprēķinā izmantotie M, E, U, A un N elementi galvenokārt balstās uz iepriekšējo periodu datiem, kas var būtiski atšķirties no reālās situācijas preču un pakalpojumu tirgū.
Ņemot vērā iepriekš minēto, privātā ārstniecības iestāde var atteikties no nerentablu valsts apmaksātu pakalpojumu sniegšanas vai kompensēt peļņas daļu, palielinot maksas pakalpojumu cenas. Tādā veidā tiktu negatīvi ietekmēta pakalpojumu pieejamība personām ar maziem un vidējiem ienākumiem.
Izvērtējot Kapitālsabiedrības sniegto pakalpojumu stratēģisko svarīgumu Latvijas iedzīvotājem kopsakarā ar konstatēto tirgus nepilnību, secināms, ka valsts līdzdalība Kapitālsabiedrībā ir pamatota, lietderīga un atbilst VPIL un Konkurences likuma regulējumam.
Ministrija izvērtējumu par valsts līdzdalības iegūšanu Kapitālsabiedrībā ir nosūtījusi saskaņošanai Veselības aprūpes darba devēju asociācijai un Konkurences padomei, kas konceptuāli neiebilst valsts līdzdalības saglabāšanai Kapitālsabiedrībā.
Kapitālsabiedrības darbības tiesiskie un faktiskie apstākļi, juridiskais izvērtējums un ekonomiskais izvērtējums, gan arī Kapitālsabiedrības darbības ietekme uz citiem tirgus dalībniekiem un konkurences procesu kopumā, pievienots anotācijas pielikumā (pielikums Nr.1).
1) tiek novērsta tirgus nepilnība – situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai.
Valsts līdzdalības saglabāšana kapitālsabiedrībā ir nepieciešama, lai novērstu daļēju veselības aprūpes pakalpojumu tirgū pastāvošu nepilnību. Kapitālsabiedrība ir vienīgais kompleksu rehabilitācijas pakalpojumu sniedzējs Latvijā, kas nodrošina pakalpojumus gan stacionāri, gan arī ambulatori. Šobrīd privātajām ārstniecības iestādēm un ārstu speciālistu praksēm nav pietiekama apjoma infrastruktūras un personāla, kā arī atsevišķajos gadījumos zināšanu un tehnoloģiju, kas varētu aizvietot kapitālsabiedrības sniegtos stacionārās veselības aprūpes pakalpojumus un nodrošināt vienāda līmeņa pieejamību. Savukārt ambulatoro rehabilitācijas pakalpojumu tirgū, kur privātais sektors ir plaši pārstāvēts, pakalpojumu sniedzēju kapacitāte ir nepietiekama pieprasījuma apmierināšanai, ņemot vērā garās rindas rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanai. Ievērojot valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu kopējo nerentabilitāti, tirgus nav spējīgs nodrošināt visiem Latvijas cilvēkiem Satversmes 111.pantā garantētās pamattiesības uz pieeju veselības aprūpes pakalpojumiem. Pašreizējā situācijā kapitālsabiedrības sniegtajiem pakalpojumiem ir vairāk sociāls, nevis komerciāls raksturs.
Veselības aprūpes darba devēju asociācijas veiktās privāto komersantu aptaujas rezultāti liecina, ka privātā tirgus komersanti kopumā atbalsta Kapitālsabiedrības esošās kapacitātes uzturēšanu, nepaplašinot vienkāršo ambulatoro pakalpojumu klāstu un apjomu, bet neatbalsta Kapitālsabiedrības Rīgas filiāles darbību ambulatoro pakalpojumu tirgū un ir gatavi pārņemt tā nodrošināto pakalpojumu apjomu (gan maksas, gan valsts finansēto). Privāto komersantu izteiktā gatavība pārņemt Kapitālsabiedrības Rīgas filiālē pakalpojumu apjomu ir vērtējama piesardzīgi, gan kapacitātes, gan gatavības pārņemt valsts finansēto pakalpojumu portfeli (iespējami zemāka rentabilitāte), gan Kapitālsabiedrības veikto valsts deleģēto funkciju kontekstā. Jāņem vērā, ka Kapitālsabiedrība Rīgas filiālē nodrošina klīnisko bāzi ārstniecības personu izglītībai rehabilitācijas jomā un to nevar nodrošināt nepieciešamajā apjomā tikai Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā. Papildus Kapitālsabiedrība pacientiem nodrošina integrēto pakalpojumu (vienas pieturas princips), proti, līdzīgi kā stacionārā, arī ambulatorajā rehabilitācijā tiek organizētas specializētas programmas atbilstoši funkcionēšanas traucējumiem, nodrošinot gan visaptverošu pieeju, gan sasaisti ar iepriekš saņemtiem stacionāra pakalpojumiem.
Kapitālsabiedrība ir noslēgusi metodiskās vadības līgumu ar Nacionālo veselības dienestu. Šā līguma ietvaros, kā arī Ministru kabineta 2024. gada 13. augusta noteikumu Nr. 543 "Metodiskās vadības institūcijas noteikumi" kontekstā, Kapitālsabiedrība valstī nodrošinās metodiskās vadības institūcijas funkcijas rehabilitācijas jomā. Tā mērķis ir medicīnas iestādēs veidot vienotu pieeju rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanai gan stacionāri, gan ambulatori. Nodrošinot pakalpojumus Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā un Rīgas filiālē, tiek identificēti dažādi faktori, kas var ietekmēt pakalpojumu attīstību blīvāk un mazāk blīvi apdzīvotajās vietās. Tuvākie mērķi ir rehabilitācijas pakalpojumu kvalitātes un efektivitātes indikatīvo rādītāju definēšana un Pasaules veselības organizācijas rekomendētā rehabilitācijas kvalitātes indikatora – pacienta rehabilitācijas pieredze – ieviešana ārstniecības iestādēs Latvijā. Lai izpildītu visus metodiskās vadības uzdevumus, pašlaik kopējais Kapitālsabiedrības ambulatori rehabilitējamo pacientu skaits ir tuvu optimālam. Savukārt Rīgas filiāle ir nozīmīga arī tās atrašanās vietas dēļ, nodrošinot ērtu pieejamību gan pacientiem, gan studējošajiem. Ambulatoro pakalpojumu kapacitātes palielināšana Kapitālsabiedrības pamatdarbības vietā šobrīd nav iespējama, tādēļ atteikšanās no Rīgas filiāles nozīmētu, ka Kapitālsabiedrība būtu spiesta samazināt kopējo pacientu skaitu.
Papildus medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumiem Kapitālsabiedrība saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu nodrošina valsts deleģēto pienākumu - tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšanu personām ar funkcionāliem traucējumiem un invaliditāti. Lai nodrošinātu šī pakalpojuma izpildi Kapitālsabiedrībai ir noslēgts līgums ar Labklājības ministriju, saskaņā ar kuru Kapitālsabiedrība saņem finansējumu pakalpojuma nodrošināšanai. Piešķirtais finansējums no Labklājības ministrijas tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai neparedz peļņas gūšanas iespējas.
Pārtraucot valsts līdzdalību Kapitālsabiedrībā, paredzama kopējās kapacitātes samazināšanās, kā arī pakalpojumu cenu pieaugums medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumiem. Vienlaikus, ņemot vērā, ka valsts finansējums bieži nesedz pakalpojumu pašizmaksu, iespējama ierobežota privātu komersantu interese iesaistīties pakalpojumu sniegšanā, tādējādi nenodrošinot pakalpojuma sniegšanu valsts finansētajā daļā. Papildus iepriekšminētajam tiks apdraudēta tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšana, jo šīs pakalpojums privātajiem komersantiem nenodrošinās peļņas gūšanas iespējas.
Ministrija, saglabājot valsts līdzdalību Kapitālsabiedrībā, nodrošina arī nerentablu rehabilitācijas un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumu sniegšanu ikvienam Latvijas iedzīvotājam.
Latvijā ir vairāki rehabilitācijas pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumus, t.sk. dienas stacionāra pakalpojumus – privātā sektora komersanti SIA “Rehabilitācijas centrs “Krimulda”” un SIA “SANARE-KRC JAUNĶEMERI”, savukārt pārējie rehabilitācijas centri ir pašvaldību uzņēmumi. Diennakts stacionāra pakalpojumi ir pieejami tikai Kapitālsabiedrībā un rehabilitācijas centrā Jaunķemeri (tikai Covid-19 rehabilitācija). Daļa no ambulatorās rehabilitācijas pakalpojumiem ir pieejama tikai Kapitālsabiedrībā un nav pieejami nekur citur Latvijā vai to pieejamība ir ļoti ierobežota. Šo pakalpojumu pieejamība Kapitālsabiedrībā būtiski paaugstina Kapitālsabiedrības nozīmi attiecīgā profila pakalpojumu spektra nodrošināšanā Latvijā.
Kapitālsabiedrības darbība medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumu tirgū nerada negatīvu ietekmi uz citiem tirgus dalībniekiem Latvijā, jo Kapitālsabiedrībā ir vienīgā stacionārā ārstniecības iestāde medicīniskās rehabilitācijas jomā Latvijā. Savukārt negatīva ietekme ambulatoro pakalpojumu tirgū iespējama gadījumā, ja privātajiem pakalpojumu sniedzējiem ir pieejama pietiekama kapacitāte visās Kapitālsabiedrības darbības jomās (rehabilitācijas veidos), ar nosacījumu, ka privātie pakalpojumu sniedzēji izteiktu gatavību pārņemt valsts finansēto pakalpojumu sniegšanu atbilstoši valstī noteiktajam tarifam. Kapitālsabiedrības ietekme maksas veselības aprūpes pakalpojumu tirgū ir neliela, jo kapitālsabiedrībai kā valsts izšķirošajā ietekmē esošajai kapitālsabiedrībai primāri ir jāsniedz valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi.
Kopš 2009. gada samazinātais valsts budžeta finansējums veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai, kas ārstniecības iestādēm tiek maksāts atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajiem tarifiem un kas pēdējos gados galvenokārt palielināts, lai nodrošinātu ārstniecības personu darba samaksas palielinājumu, pilnībā nekompensē pakalpojumu sniegšanas faktiskās izmaksas, t.sk., preču un pakalpojumu cenu pieaugumu, infrastruktūras uzturēšanas, attīstības un amortizācijas izdevumus un neļauj veidot uzkrājumus, lai nodrošinātu infrastruktūras uzlabošanas pasākumus nepieciešamajā apjomā, un līdz ar to tieši ietekmēja ārstniecības iestāžu spēju nodrošināt valsts galvotā aizdevuma saistību izpildi.
Iepriekš minētais galvenokārt tiek pamatots ar to, ka, līdz 2009.gada 1.jūlijam, kad bija spēkā Ministru kabineta 2007.gada 1.janvāra noteikumu Nr.1046 “Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība” 177.punkts pamata redakcijā, veselības pakalpojumu tarifu aprēķinā izmantoja šādu formulu, proti C (veselības aprūpes pakalpojumu tarifs) = TC + P, kur TC - pakalpojuma sniegšanas kopējās izmaksas un P - peļņa (attīstības izdevumi), savukārt TC (pakalpojuma sniegšanas kopējās izmaksas), aprēķināja pēc sekojošas formulas, proti, TC = VC (D + S + M + E) + FC (U + A + N), kur VC - mainīgās izmaksas (tiešās izmaksas), t.sk. D - darba samaksa (lati par stundu), S - valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, M - medikamenti (ārstniecības līdzekļi), E - izdevumi, saistīti ar pacientu ēdināšanu, un FC - pastāvīgās izmaksas (netiešās izmaksas), t.sk. U - pieskaitāmās un netiešās ražošanas izmaksas, ieskaitot izdevumus mīkstā un pārējā inventāra iegādei, ēku un būvju kārtējam remontam, A - administratīvie izdevumi un N - amortizācija. Kopš 2009.gada, kad no veselības pakalpojumu tarifa aprēķina formulas tika izņemts P elements, valsts nevar nodrošināt ārstniecības iestādēm valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu rentabilitāti, kā arī spēkā esošais veselības pakalpojumu tarifa aprēķins nenodrošina pakalpojumu sniegšanas faktisko izmaksu kompensēšanu, jo tarifa aprēķinā izmantotie M, E, U, A un N elementi galvenokārt balstās uz iepriekšējo periodu datiem, kas var būtiski atšķirties no reālās situācijas preču un pakalpojumu tirgū.
Ņemot vērā iepriekš minēto, privātā ārstniecības iestāde var atteikties no nerentablu valsts apmaksātu pakalpojumu sniegšanas vai kompensēt peļņas daļu, palielinot maksas pakalpojumu cenas. Tādā veidā tiktu negatīvi ietekmēta pakalpojumu pieejamība personām ar maziem un vidējiem ienākumiem.
Izvērtējot Kapitālsabiedrības sniegto pakalpojumu stratēģisko svarīgumu Latvijas iedzīvotājem kopsakarā ar konstatēto tirgus nepilnību, secināms, ka valsts līdzdalība Kapitālsabiedrībā ir pamatota, lietderīga un atbilst VPIL un Konkurences likuma regulējumam.
Ministrija izvērtējumu par valsts līdzdalības iegūšanu Kapitālsabiedrībā ir nosūtījusi saskaņošanai Veselības aprūpes darba devēju asociācijai un Konkurences padomei, kas konceptuāli neiebilst valsts līdzdalības saglabāšanai Kapitālsabiedrībā.
Kapitālsabiedrības darbības tiesiskie un faktiskie apstākļi, juridiskais izvērtējums un ekonomiskais izvērtējums, gan arī Kapitālsabiedrības darbības ietekme uz citiem tirgus dalībniekiem un konkurences procesu kopumā, pievienots anotācijas pielikumā (pielikums Nr.1).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Kapitālsabiedrības pārvaldības izvērtējums, kurā izskatītas iespējamās pārvaldības alternatīvas Kapitālsabiedrības īstenoto funkciju nodrošināšanai, pievienots anotācijas pielikumā (pielikums Nr.2).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4.punktu, "institūcija, ievērojot šo noteikumu prasības, īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu (turpmāk – projekts), kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm [..]".
Ar tiesību akta projektu "Par valsts līdzdalības saglabāšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" netiek izstrādātas un īstenotas reformas veselības nozarē, kā arī netiek paredzētas izmaiņas publiskā finansējuma plānošanā, līdz ar to sabiedrības līdzdalība šā tiesību aktu projekta izskatīšanas procesā nav nepieciešama.
Ar tiesību akta projektu "Par valsts līdzdalības saglabāšanu valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari"" netiek izstrādātas un īstenotas reformas veselības nozarē, kā arī netiek paredzētas izmaiņas publiskā finansējuma plānošanā, līdz ar to sabiedrības līdzdalība šā tiesību aktu projekta izskatīšanas procesā nav nepieciešama.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- VSIA "Nacionālais rehabilitācijas centrs "Vaivari""
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Iedzīvotājiem ar invaliditāti tiek nodrošināti augsta līmeņa valsts apmaksāti kompleksi multidisciplināri rehabilitācijas pakalpojumi un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumi.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Iedzīvotājiem ar invaliditāti tiek nodrošināti augsta līmeņa valsts apmaksāti kompleksi multidisciplināri rehabilitācijas pakalpojumi un tehnisko palīglīdzekļu pakalpojumi.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Pielik.Nr.1_NRC_Vaivari_lidzdalibas_izvertejums_2025 (1).docx
2. pielikums
Nosaukums
Piel.Nr.2_Kapitālsabiedrības pārvaldības alternatīvas.docx
