25-TA-2110: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par atļauju Aizsardzības ministrijai uzņemties valsts budžeta ilgtermiņa saistības, lai veiktu iemaksas Eiropas Aizsardzības fonda projekta "Federatīva uzlabotā kibervides un fizisko sistēmu testēšanas platforma" ietvaros 2025. un 2027. gadā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 22. augusta instrukcijas Nr. 4 "Instrukcija par budžeta pieprasījumu izstrādāšanas un iesniegšanas pamatprincipiem" 28. punktu, kas nosaka, ka, plānojot ilgtermiņa saistības, iesaistītā ministrija var uzņemties jaunas ilgtermiņa saistības tikai atbilstoši attiecīgajā Ministru kabineta rīkojumā noteiktajam.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 6.5. apakšpunkts nosaka, ka Aizsardzības ministrija sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts aizsardzībai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta, kā arī citu ar valsts aizsardzību saistītu normatīvajos aktos un attiecīgajos politikas plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta”.
Rīkojuma projekts paredz tiesības Aizsardzības ministrijai uzņemties ilgtermiņa saistības 2025. gadā ne vairāk kā 44 100 euro un 2027. gadā ne vairāk kā 103 126 euro apmērā, lai veiktu iemaksu Eiropas Aizsardzības fonda (turpmāk - EDF) projekta “Federatīva uzlabotā kibervides un fizisko sistēmu testēšanas platforma” (turpmāk – FACT)[1] ietvaros. EDF projekts tiek īstenots atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulai (ES) 2021/697 ar ko izveido Eiropas Aizsardzības fondu un atceļ Regulu (ES) 2018/1092.
[1] Pilns projekta nosaukums “Federated Advanced Cyber physical Test range (FACT)”, Eiropas Komisijas piešķirtais projekta tēmas kods: EDF-2022-DA-CYBER-CSIR
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 6.5. apakšpunkts nosaka, ka Aizsardzības ministrija sagatavo un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sniedz priekšlikumus par valsts aizsardzībai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta, kā arī citu ar valsts aizsardzību saistītu normatīvajos aktos un attiecīgajos politikas plānošanas dokumentos paredzēto pasākumu īstenošanai un ministrijas uzdevumu veikšanai nepieciešamo finansējumu no valsts budžeta”.
Rīkojuma projekts paredz tiesības Aizsardzības ministrijai uzņemties ilgtermiņa saistības 2025. gadā ne vairāk kā 44 100 euro un 2027. gadā ne vairāk kā 103 126 euro apmērā, lai veiktu iemaksu Eiropas Aizsardzības fonda (turpmāk - EDF) projekta “Federatīva uzlabotā kibervides un fizisko sistēmu testēšanas platforma” (turpmāk – FACT)[1] ietvaros. EDF projekts tiek īstenots atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulai (ES) 2021/697 ar ko izveido Eiropas Aizsardzības fondu un atceļ Regulu (ES) 2018/1092.
[1] Pilns projekta nosaukums “Federated Advanced Cyber physical Test range (FACT)”, Eiropas Komisijas piešķirtais projekta tēmas kods: EDF-2022-DA-CYBER-CSIR
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Atbalstīt Latvijas uzņēmuma līdzdalību pārrobežu sadarbības projektā, sekmēt zināšanu pārnesi kibervides un fizisko sistēmu testēšanas jomā. Federatīva kibervides un fizisko sistēmu testēšana platformas izstrāde kopsakarā ar jaunākajām sistēmu testēšanas metodēm uzlabos kibervides un fizisko sistēmu testēšanas veiktspēju un produktivitāti, kā arī samazinās testēšanas riskus un izmaksas. Latvijas uzņēmuma dalība projektā sniegs vērtīgas zināšanas un pieredzi, kā arī tās pārnesi uz citiem Eiropas Aizsardzības fonda projektiem ar Latvijas industrijas līdzdalību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Lai sekmētu Latvijas aizsardzības un drošības industrijas sadarbību inovāciju jomā ar ārvalstu vadošajiem nozares uzņēmumiem un gūtu starptautisku pieredzi, Aizsardzības ministrija ir atbalstījusi nacionālās industrijas iesaistīšanos EDF projektā FACT.
Tas ir Norvēģijas koordinēts EDF projekts, kurā šobrīd ir apvienojušies 18 uzņēmumi no 15 valstīm. FACT projekta mērķis ir īstenot arhitektūras izpēti un projektēšanu, kas ļaus izvērst Federatīvas kibervides un fizisko sistēmu testēšana platformas izstrādi. Projektā izvirzītos mērķus un uzdevumus paredzēts īstenot 36 mēnešu laikā sākot ar 2023. gada 1. decembri. Kopējās FACT projekta izmaksas ir 29 687 302.49 euro, no kuriem Eiropas Komisijas atbalsts ir 26 936 331.94 euro. Starpība 2 750 970.55 euro apmērā ir jāsedz no projekta dalībvalstu iemaksām, kuras, savukārt, atbilstoši 2022. gadā parakstītajai nodomu vēstulei (Letter of Intent) nepārsniedz katras dalībvalsts nacionālās industrijas proporcionālo līdzdalību.
Tas ir Norvēģijas koordinēts EDF projekts, kurā šobrīd ir apvienojušies 18 uzņēmumi no 15 valstīm. FACT projekta mērķis ir īstenot arhitektūras izpēti un projektēšanu, kas ļaus izvērst Federatīvas kibervides un fizisko sistēmu testēšana platformas izstrādi. Projektā izvirzītos mērķus un uzdevumus paredzēts īstenot 36 mēnešu laikā sākot ar 2023. gada 1. decembri. Kopējās FACT projekta izmaksas ir 29 687 302.49 euro, no kuriem Eiropas Komisijas atbalsts ir 26 936 331.94 euro. Starpība 2 750 970.55 euro apmērā ir jāsedz no projekta dalībvalstu iemaksām, kuras, savukārt, atbilstoši 2022. gadā parakstītajai nodomu vēstulei (Letter of Intent) nepārsniedz katras dalībvalsts nacionālās industrijas proporcionālo līdzdalību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas uzņēmuma iesaiste darbu kopējā sadalījumā ir paredzēta aptuveni 4.04% jeb 1 200 000 euro apmērā. Ņemot vērā Eiropas Komisijas paredzēto līdzfinansējumu, Latvijas nacionālā līdzmaksājuma summa FACT projekta turpmākai realizācijai un industriālās līdzdalības nodrošināšanai ir 147 225.68 euro, ko apņēmusies nodrošināt Aizsardzības ministrija. Lēmums par konceptuālu atbalstu projektam, tostarp, finansējuma piešķiršanu un rezervēšanu, ministrijā pieņemts š.g. 3. martā, bet šāda līdzfinansējuma no AM budžeta līdzekļiem piešķiršana būs iespējama pēc Ministru kabineta apstiprinājuma šim rīkojuma projekta.
Risinājuma apraksts
Sagatavotais Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz tiesības Aizsardzības ministrijai uzņemties ilgtermiņa saistības 2025. gadā ne vairāk kā 44 100 euro un 2027. gadā ne vairāk kā 103 126 euro apmērā, lai nodrošinātu FACT projekta tālāko virzību. Paredzamais finansējums piešķirams no Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļiem, valsts budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana”, atbilstoši plānotajiem izdevumiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nenodrošināt valsts ieguldījumu projekta saistīto izdevumu apmaksāšanai. Tādā gadījumā nav iespējams īstenot projektu iecerētajā veidā, kas būtu negatīvs signāls dalībvalstīm par Latvijas aizsardzības industrijas iekļaušanu šādu projektu īstenošanā. Šāds lēmums būtu pretrunā arī pieņemtajai Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijai 2025.-2036. gadam, kas paredz uzstādījumu palielināt Latvijas aizsardzības industrijas dalību EDF projektos.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Projekta sekmīga īstenošana nodrošinās Eiropas Komisijas līdzfinansējumu Latvijas industrijai 1 052 774,32 euro apmērā, līdz ar to plānotos valsts budžeta līdzekļu ieguldījumus var uzskatīt par samērīgiem.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Tiks veikts FACT projekta izpildes rezultātu atbilstības izvērtējums projekta noslēguma fāzē.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Veiks projekta dalībvalstis, sadarbībā ar Eiropas Komisiju.
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
30.12.2028.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Projekta nodevumu sekmīga izpilde, kas nodrošina Federatīvas kibervides un fizisko sistēmu testēšana platformas izstrādi, atbilstoši projektā paredzētajiem sasniedzamajiem rezultātiem.
Rādītājs
Atbilstoši projekta nodevumu prasībām.
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta rezultāts - Federatīva kibervides un fizisko sistēmu testēšanas platforma kopsakarā ar jaunākajām sistēmu testēšanas metodēm, principiem un procedūrām - uzlabos kibervides un fizisko sistēmu testēšanas veiktspēju un produktivitāti, kā arī samazinās testēšanas riskus un izmaksas.
Latvijas uzņēmuma dalība projektā sniegs vērtīgas zināšanas un pieredzi, nodrošinot šo zināšanu un pieredzes pārnesei uz citiem Eiropas Aizsardzības fonda projektiem ar Latvijas industrijas līdzdalību.
Latvijas uzņēmuma dalība projektā sniegs vērtīgas zināšanas un pieredzi, nodrošinot šo zināšanu un pieredzes pārnesei uz citiem Eiropas Aizsardzības fonda projektiem ar Latvijas industrijas līdzdalību.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Projekts sekmē jaunas industriālās spējas attīstību Latvijā.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
44 100
0
0
0
103 126
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
44 100
0
0
0
103 126
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-44 100
0
0
0
-103 126
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-44 100
0
0
0
-103 126
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
44 100
0
0
0
103 126
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā FACT projektā paredzētās dalībvalstu iemaksas projekta līdzfinansējumam, Ministru kabineta rīkojuma projektā Latvijas iemaksas tiek noteiktas 2025. gadā ne vairāk kā 44 100 euro un 2027. gadā ne vairāk kā 103 126 euro apmērā, lai nodrošinātu FACT projekta tālāko virzību. Rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijas piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros no valsts budžeta programmas 22.12.00 “Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana” plānotajiem izdevumiem starptautiskajai sadarbībai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
- Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atbalsts projekta īstenošanai tiks organizēts atbilstoši Aizsardzības industrijas un inovāciju atbalsta stratēģijā 2025-2036. noteiktajam ietvaram.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
