Anotācija (ex-ante)

21-TA-1103: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valsts aizdevuma līguma starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību pārtraukšanu un Gulbenes novada pašvaldībai valsts piešķirtā aizdevuma pirmstermiņa atmaksu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidenta 2021. gada 5. oktobra rezolūcija Nr. 7.8.5./2021-DOC-2059-2349, kas paredz iepazīties ar Valsts kontroles starpziņojumu "Covid-19 ietekmes mazināšanai un novēršanai pašvaldībām piešķirtie valsts aizdevumi" (turpmāk – Valsts kontroles starpziņojums) un nodrošināt tajā minēto ieteikumu un priekšlikumu ieviešanu noteiktajos termiņos. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akts ir izstrādāts, lai novērstu Valsts kontroles starpziņojumā norādītās nepilnības sakarā ar Ministru kabineta 2020. gada 29. jūnija rīkojuma Nr. 346 "Par atbalstītajiem pašvaldību investīciju projektiem valsts aizdevumu piešķiršanai ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 346) pielikuma 17. punktu – Gulbenes novada pašvaldības investīciju projekts “Pašvaldības autoceļa "Siltais-Ušuri" atjaunošana Līgo pagastā, Gulbenes novadā”, aizdevuma apmērs 66 564,00 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Gulbenes novada pašvaldības  investīciju projekts "Pašvaldības autoceļa "Siltais-Ušuri" atjaunošana Līgo pagastā, Gulbenes novadā" (turpmāk – Projekts) tika apstiprināts valsts aizdevuma piešķiršanai ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 346.

Valsts kontroles starpziņojumā norādīts, ka iepriekšminētais Gulbenes novada pašvaldības Projekts neatbilst mērķim, kādam tiek izsniegti šie valsts aizdevumi investīciju projektu realizācijai, jo neparedz transporta infrastruktūras attīstību, bet projektā tika veikti ceļa remonta darbi, kas atbilst autoceļu ikdienas uzturēšanas darbiem saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 9. marta  noteikumu Nr. 224 "Noteikumi par valsts un pašvaldību autoceļu ikdienas uzturēšanas prasībām un to izpildes kontroli" 1. pielikuma 5., 17., 18., 19., 31., 33., 36. punktu un 4., 6., 7. pielikumu (šie Ministru kabineta noteikumi bija spēkā līdz 2021. gada 16. aprīlim).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts aizdevuma līgums starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību Projekta īstenošanai noslēgts, pamatojoties uz MK rīkojumu Nr. 346, ar kuru ir apstiprināts pašvaldību iesniegto investīciju projektu saraksts valsts aizdevumu piešķiršanai ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību, t.sk. Gulbenes novada pašvaldībai Projekta īstenošanai.

Valsts kontroles starpziņojumā norādīts, ka Gulbenes novada pašvaldības Projekts atbalstīts, neievērojot Ministru kabineta 2020. gada 12. maija noteikumos Nr. 278 "Noteikumi par nosacījumiem un kārtību, kādā pašvaldībām izsniedz valsts aizdevumu ārkārtējās situācijas ietekmes mazināšanai un novēršanai saistībā ar Covid-19 izplatību" noteikto. Ar Ministru kabineta 2020. gada 2. jūnija rīkojumu Nr. 292 "Par pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisiju" izveidotā komisija Gulbenes novada Projektam sniegusi atzinumu par atbilstību valsts aizdevuma saņemšanai 66 564,00 euro apmērā. 

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija norāda, ka pašvaldību investīciju projektu izvērtēšanas komisija projektu vērtēšanā pamatojās uz Gulbenes novada pašvaldības sniegto informāciju, t.sk. Gulbenes novada pašvaldības 2020. gada 29. maija vēstules Nr.GND/4.9/20/1462 pielikumā pievienotajā pieteikumā sniegto informāciju, ka ceļš tiek identificēts kā rekonstruējamais ceļš, kā arī ceļam tiek plānota esošo caurteku demontāža un to atjaunošana, grāvju tīrīšana abās ceļa pusēs visā tā garumā, paredzēts noņemt apaugumu un atjaunot ceļa klātni. Tāpat tika sniegta informācija, ka ceļš tiks pārbūvēts.

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 2021. gada 21. septembrī nosūtīja Gulbenes novada pašvaldībai vēstuli Nr. 1-132/8449 “Par iespējamu disciplinārpārkāpumu”, kurā tika lūgts Gulbenes novada pašvaldībai veikt atbildīgo amatpersonu atbildības izvērtējumu.

Gulbenes novada pašvaldība 2021. gada 18. oktobrī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai nosūtīja vēstuli Nr. GND/4.1/21/3588 “Par atbildes sniegšanu”, kurā norāda, ka pašvaldība ir sniegusi visu informāciju par plānotajiem darbiem, uzskatot, ka tie atbilst izvirzītajiem kritērijiem, lai saņemtu pozitīvu lēmumu valsts aizdevuma saņemšanai, un ka saņemtais aizņēmums Projektam ir izlietots atbilstoši noslēgtajiem būvdarbu iepirkumu līgumiem. Gulbenes novada pašvaldība arī uzskata, ka pašvaldības amatpersonu atbildības izvērtējums nav jāveic.

Ņemot vērā Valsts kontroles starpziņojuma konstatējumu un to, ka valsts aizdevuma izsniegšanas mērķis ir atšķirīgs no faktiskā aizdevuma izlietošanas mērķa, nepieciešams pārtraukt Valsts aizdevuma līgumu starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību un atprasīt izsniegto aizdevumu.
Risinājuma apraksts
Lai atgūtu piešķirto valsts aizdevumu Gulbenes novada pašvaldībai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu "Par Valsts aizdevuma līguma starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību pārtraukšanu un Gulbenes novada pašvaldībai valsts piešķirtā aizdevuma pirmstermiņa atmaksu" (turpmāk – MK rīkojuma projekts), kas, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. panta pirmajā daļā noteikto, kā arī ņemot vērā Valsts pārvaldes iekārtas likumā nostiprināto labas pārvaldības principu, paredz pārtraukt Valsts aizdevuma līgumu starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību un uzlikt pienākumu Gulbenes novada pašvaldībai atmaksāt valsts aizdevumu 66 564,00 euro apmērā valsts budžetā, kas piešķirts saskaņā ar MK rīkojuma Nr. 346 pielikuma 17. punktu Gulbenes novada pašvaldības Projekta īstenošanai. MK rīkojuma projekts uzliek pienākumu Valsts kasei viena mēneša laikā no šī rīkojuma spēkā stāšanās brīža noslēgt vienošanos ar Gulbenes novada pašvaldību par valsts aizdevuma 66 564,00 euro, kas izsniegts Projekta īstenošanai, pirmstermiņa atmaksu ne vēlāk kā līdz 2022. gada 30. decembrim. Ja netiek panākta iepriekšminētā vienošanās, Valsts kasei saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 45. panta trešās daļas 2. punktu jāveic atbilstošas darbības valsts aizdevuma pirmstermiņa atmaksai ne vēlāk kā līdz 2022. gada 30. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Tā kā Gulbenes novada pašvaldības Projekts tika apstiprināts saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 346, tad par efektīvāko līdzekli būtu uzskatāms jauns Ministru kabineta rīkojums, kurš paredz pārtraukt Valsts aizdevuma līgumu starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību un Gulbenes novada pašvaldībai uzlikt pienākumu piešķirtā valsts aizdevuma pirmstermiņa atmaksu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Tiks atgūts piešķirtais valsts aizdevums  66 564,00 euro apmērā, kas pirms termiņa tiks ieskaitīts valsts budžetā.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pirms termiņa valsts budžetā tiks atgūti finanšu līdzekļi 66 564,00 euro apmērā. Valsts aizdevuma līguma starp Latvijas Republiku un Gulbenes novada pašvaldību pārtraukšanas kārtību un atmaksas grafiku noteiks Valsts kase atbilstoši MK rīkojuma projektā noteiktajam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts kase
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Diskusija/apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pirms MK rīkojuma projekta izstrādes ir konsultējusies ar Valsts kasi par valsts piešķirtā aizdevuma pirmstermiņa atmaksas pieprasīšanu.
Valsts kase ir aicinājusi Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, kā par nozari atbildīgo ministriju, jautājumu par valsts aizdevuma līguma atcelšanu un pirmstermiņa atmaksas pieprasīšanu virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts kase
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Gulbenes novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi