Anotācija

24-TA-1614: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 "Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.618) 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Par valsts kustamās mantas nodošanu bez atlīdzības Ukrainai” (turpmāk – projekts) mērķis ir sniegt atbalstu Ukrainai, nododot bez atlīdzības Ukrainai (Ukrainas Čerņihivas reģionālajai militārajai pārvaldei, Ukrainas Kijivas reģiona Bilotserkivas rajona valsts pārvaldei, Ukrainas Kijivas nacionālai kara universitātei un Ukrainas Sociālās politikas ministrijai (turpmāk - Ukrainas valdības institūcijas)) Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk - Centrs) grāmatvedības uzskaitē esošo valsts kustamo mantu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saistībā ar Krievijas Federācijas izraisīto karu Ukrainā, Centrs ir saņēmis palīdzības lūgumu no Ukrainas valdības institūcijām (Čerņihivas reģionālās militārās pārvaldes 2024.gada 15.janvāra vēstule Nr.01-01-46/967; Kijivas reģiona Bilotserkivas rajona valsts pārvaldes 2024.gada 26.janvāra vēstule Nr.06-20/215, Kijivas nacionālās kara universitātes 2024.gada 19.janvāra vēstule Nr.18/418, Ukrainas Sociālās politikas ministrijas 2024.gada 1.februāra vēstule Nr.2502/0/2-24/19 ) par nepieciešamo biroja un datortehnikas nodrošinājumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izvērtējot saņemto palīdzības pieprasījumu, Centrs ir radis iespēju, veicot grāmatvedības uzskaitē esošo materiālo vērtību apzināšanu, nodot bez atlīdzības Ukrainas valdības institūcijām šādu biroja tehniku un datortehniku:
19 portatīvos datorus DELL Latitude E5450;
divus portatīvos datorus HP EliteBook 8470p;
vienu portatīvo datoru DELL Latitude 7480;
vienu portatīvo datoru DELL Latitude E5510;
vienu portatīvo datoru DELL Latitude E5530;
vienu portatīvo datoru HP Folio 9470m;
98 datorus DELL Optiplex 3050;
trīs datorus DELL OptiPlex 7010;
99 datorus DELL optiplex 7040;
septiņus datorus DELL Precision T1700 SFF;
59 datorus HP EliteDesk 800;
536 datorus Lenovo M83 SFF;
astoņus datorus DELL OptiPlex 9010;
četrus procesorus HP compaq 6200;
10 datorus HP Compag 8200;
213 monitorus Samsung;
12 monitorus AOC;
18 monitorus Philips;
trīs monitorus ACER;
vienu monitoru BenQ;
piecus monitorus DELL;
vienu monitoru Hyundai;
10 monitorus LCD;
vienu monitoru LGE;
divus monitorus LOC;
divus monitorus VA2431W23.6;
vienu monitoru Viewsonic.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 43.1 panta pirmo daļu un MK noteikumu Nr. 618 2. punktu, projekts paredz atļaut Centram nodot bez atlīdzības Ukrainai valsts kustamo mantu:
portatīvos datorus - DELL Latitude E5450 – 19 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvos datorus - HP EliteBook 8470p – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru - DELL Latitude 7480 – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru - DELL Latitude E5510 – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru - DELL Latitude E5530 – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
portatīvo datoru - HP Folio 9470m – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus DELL Optiplex 3050 – 98 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus DELL OptiPlex 7010 – 3 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus DELL Optiplex 7040 – 99 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus DELL Precision T1700 SFF – 7 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus HP EliteDesk 800 – 59 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus Lenovo M83 SFF – 536 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus DELL OptiPlex 9010 – 8 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
procesorus HP compaq 6200 – 4 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
datorus HP Compag 8200 – 10 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus Samsung – 213 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus AOC – 12 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus Philips – 18 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus ACER – 3 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitoru BenQ – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus DELL – 5 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitoru Hyundai – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus LCD – 10 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitoru LGE – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus LOC – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitorus VA2431W23.6 – 2 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro);
monitoru Viewsonic – 1 gab. (tehniskais stāvoklis – darba kārtībā; bilances vērtība 0,00 euro),
par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, atbilstoši MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteiktajai procedūrai.

Iekšlietu ministrijas padotībā esošajām iestādēm lietošanā nodotajās darbstacijās (stacionārajos/portatīvajos datoros) pamatā tiek izmantota Windows 10 operētājsistēma, taču tās izstrādātājs (Microsoft) jau ir noteicis datumu – 2025.gada 14.oktobri, pēc kura Windows 10 operētājsistēma nesaņems nekādus programmatūras labojumus, kas būtiski palielinās informācijas aizsardzības un apstrādes riskus, it sevišķi Iekšlietu ministrijas padotības iestādēm, kuru IT infrastruktūras kiberapdraudējuma iespējamība ir augsta. Lai no šī apdraudējuma izvairītos, Centrs ir uzsācis pakāpenisku datoru atjaunošanu uz darbstacijām, kuras ir savietojamas ar jaunāko operētājsistēmas versiju - Windows 11. Pēc veiktajiem aprēķiniem līdz 2025. gada 14. oktobrim ir veicama aptuveni 4000 gab. Windows 11 versiju neatbalstošu datoru nomaiņa. Ņemot vērā pastāvīgi augstos kiberapdraudējuma riskus, Iekšlietu ministrijas iestādes nevar atļauties riskēt un masveidā izmantot datorus ar operētājsistēmām, kurām ir virkne zināmu ievainojamību, vienlaicīgi liela daļa nomaināmās datortehnikas, neskatoties uz to ekspluatācijas ilgumu (vairāk nekā 5 gadi), ir darba kārtībā un var tikt atkārtoti izmantota drošā veidā līdz 2025. gada 14. oktobrim, kā arī pēc tam vietās, kur kiberdrošības prasības ir zemākas, vai bezsaistē. Bez atlīdzības nododamajiem monitoriem ir beidzies lietderīgais izmantošanas laiks (ekspluatēti ilgāk par 5 gadiem), tie ir darba kārtībā, taču to izmēri neatbilst lietotāju vajadzībām – intensīvam un ilgstošam darbam.
 
Pamatojoties uz iepriekš minēto Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka minēto materiālo vērtību nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi materiālo vērtību transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainai nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830, (turpmāk - biedrība "Bruņotava") saņemts 2023.gada 30.jūnija apliecinājums (Centrā reģistrēts ar Nr. 14-24-1/8557/23), ka nododamās materiālās vērtības uz Ukrainu transportēs biedrība "Bruņotava" par saviem līdzekļiem, un arī organizēs nodošanas un pieņemšanas aktu parakstīšanu.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.618 3. punktā noteikto - valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, slēdzot rakstveida līgumu. MK noteikumu Nr.618 4. punkts nosaka, ka, ja objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams noslēgt MK noteikumu Nr.618 3. punktā minēto līgumu, valsts kustamo mantu var nodot bez atlīdzības ārvalstu valdību vai starpvalstu organizāciju īpašumā, noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus.
Krievijas izraisītais karš pret Ukrainu ir radījis ārkārtas apstākļus, kuros mazinājušās Ukrainas institūciju iespējas izvērtēt un abpusēji saskaņot dažādus ar ienākošajām palīdzības kravām saistītos dokumentus, tai skaitā līgumus. Iekšlietu ministrijas ieskatā minētie apstākļi ir objektīvs iemesls, kā dēļ nav iespējama MK noteikumu Nr.618 3. punktā minētā līguma noslēgšana. Līdz ar to, lai mazinātu Ukrainas puses administratīvo slogu, kā arī ņemot vērā, ka atbalsta sniegšanā Ukrainai nepieciešama operatīva rīcība, Iekšlietu ministrija uzskata par nepieciešamu piemērot MK noteikumu Nr.618 4. punktā noteikto procedūru - valsts kustamo mantu nodot bez atlīdzības, neslēdzot rakstisku līgumu, bet noformējot citus valsts kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu apliecinošus dokumentus t.i. noformējot nodošanas un pieņemšanas aktu.
Par kustamās mantas nodošanu un pieņemšanu ir noformējams trīspusējs mantas nodošanas un pieņemšanas akts, ko parakstīs attiecīgi:
1) Centra atbildīgā amatpersona;
2) biedrības "Bruņotava" pārstāvis, apliecinot, ka pieņem valsts kustamo mantu nogādāšanai Ukrainā un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām, tajā skaitā veicot visas nepieciešamās darbības un sedzot visus saistītos izdevumus, kā arī nodrošinās nodošanas un pieņemšanas akta parakstīšanu no Ukrainas valdības pārstāvja puses, un parakstīta nodošanas un pieņemšanas akta iesniegšanu Centrā;
3) Ukrainas valdības institūcijas pārstāvis, kurš saņēmis valsts kustamo mantu no biedrības "Bruņotava".
Atbilstoši noteikumu Nr. 618 5. punktam parakstīto valsts kustamās mantas nodošanas un pieņemšanas aktu apstiprinās Centra priekšnieks.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Izmaksu samērīgums ir izvērtēts, papildus izmaksas nav paredzētas.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Centrs ir izvērtējis visus vērā ņemamos aspektus un tika pieņemts lēmums, ka projektā minētās valsts kustamās mantas nodošana bez atlīdzības Ukrainai neietekmēs Centra un Iekšlietu ministrijas padotībā esošo iestāžu darbību, noteikto funkciju izpildi un to kvalitāti.
Papildu finanšu resursi projektā minētās valsts kustamās mantas transportēšanai, ar to saistītās dokumentācijas noformēšanai un nodošanai Ukrainas valdības institūcijām nebūs nepieciešami, jo no biedrības "Bruņotava" saņemts 2023.gada 30.jūnija apliecinājums, ka nododamā valsts kustamā manta uz Ukrainu tiks transportētas par biedrības "Bruņotava" līdzekļiem.
Centram papildu finanšu resursi nododamās kustamās mantas atjaunošanai nebūs nepieciešami.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnes sadaļā "Tiesību aktu projekti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • Nevalstiskā organizācija - biedrība "Bruņotava", Reģ. Nr.40008317830

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk