25-TA-1907: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” izstrādāts, pamatojoties uz:
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.
- Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 „Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai segtu izdevumus par neatliekamu un prioritāru veselības aprūpes pakalpojumu - paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojuma nodrošināšana pacienta dzīvesvietā, kur papildus nepieciešamais finansējums 2025. gadā - 6 011 768 euro apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Balstoties uz pacientu vajadzībām, pakāpeniski no 2023. gada tika ieviests jauns valsts apmaksāts pakalpojums - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojums pacienta dzīvesvietā, kas tiek veidots kā integrēts pakalpojums, paredzot veselības un sociālās komponentes.
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Veselības ministrijai 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma 29_01_P “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” apakšpasākuma 01_P_4 “Pieejamības un kvalitātes uzlabošana paliatīvās aprūpes pakalpojumiem mājās” ietvaros papildus piešķirts finansējums jaunam pakalpojumam - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā, kur tika plānoti finanšu līdzekļi: 2023.gadam – 1 720 493 euro apmērā, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 6 762 991 euro apmērā.
No Veselības ministrijai piešķirtā finansējuma mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā nodrošināšanai tiek apmaksāta tikai veselības aprūpes komponente. Šobrīd paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumi tiek maksāti atbilstoši sniegtajam apjomam jeb tie ir nekvotēti (Līgumā nav noteikts plānotais finansējums, kura ietvaros pakalpojumu sniedzējam jānodrošina pakalpojums).
Atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2023.gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” Veselības ministrijai 2023. – 2025. gada prioritārā pasākuma 29_01_P “Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošana” apakšpasākuma 01_P_4 “Pieejamības un kvalitātes uzlabošana paliatīvās aprūpes pakalpojumiem mājās” ietvaros papildus piešķirts finansējums jaunam pakalpojumam - mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumam pacienta dzīvesvietā, kur tika plānoti finanšu līdzekļi: 2023.gadam – 1 720 493 euro apmērā, 2024.gadam un turpmāk ik gadu 6 762 991 euro apmērā.
No Veselības ministrijai piešķirtā finansējuma mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma pacienta dzīvesvietā nodrošināšanai tiek apmaksāta tikai veselības aprūpes komponente. Šobrīd paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumi tiek maksāti atbilstoši sniegtajam apjomam jeb tie ir nekvotēti (Līgumā nav noteikts plānotais finansējums, kura ietvaros pakalpojumu sniedzējam jānodrošina pakalpojums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Veicot analīzi par paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojuma izpildi 2025. gada pirmajos 6 mēnešos, redzams, ka ar piešķirto finansējumu nepietiks, lai saglabātu esošo pakalpojuma apjomu un dinamiku līdz 2025. gada beigām. Pamatojoties uz pieejamajiem datiem, prognozējams, ka paliatīvās veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanai 2025. gadā būs nepieciešams papildu finansējums 6 011 768 euro apmērā.
Veselības ministrijas iekšējos resursos nav pieejamu brīvu līdzekļu finansējuma deficīta segšanai, līdz ar to, ja netiek rasts risinājums papildus finansējuma iegūšanai, Nacionālais veselības dienests nespēs izpildīt ar līgumu uzņemtās saistības un norēķināties ar ārstniecības iestādēm par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, un pastāv risks, ka pakalpojuma nodrošināšana tiks būtiski ierobežota, kas negatīvi ietekmētu pacientus, kuriem nepieciešama paliatīvā aprūpe mājas apstākļos.
Galvenais paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojuma pārstrāžu iemesls ir pakalpojuma saņemšanas ilgums, plašāka hospisa pacientu interpretācija, kas, iespējams, ļauj šo pakalpojumu saņemt arī pacientiem, kuri atbilst paliatīvās aprūpes, nevis hospisa kritērijiem, kā arī sabiedrības vecuma struktūras izmaiņas, kas saistītas ar iedzīvotāju novecošanu un hronisku slimību izplatības pieaugumu:
1. Veselības ministrija no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim īstenoja pilotprojektu[1] ar mērķi pilotēt jaunu uz pacientu orientētu pakalpojuma veidu paliatīviem pacientiem viņu dzīvesvietās mobilo brigāžu veidā (turpmāk - Pilotprojekts). Atbilstoši Pilotprojektam vidējais mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma sniegšanas ilgums tika plānots vidēji 51 dienu. Tomēr izvērtējot 17 mēnešu rādītājus (no 2024.gada 1.janvāra līdz 2025. gada maijam) vidējais pakalpojuma sniegšanas ilgums pieaudzis līdz 71 dienai. Vienlaikus atbilstoši Pilotprojektam pakalpojumu ik gadu tika plānots nodrošināt 1 820 pacientiem (attiecīgi 17 mēnešu periodā pakalpojums būtu jānodrošina ~2 578 pacientiem). Faktiskā izpilde liecina, ka pakalpojums 17 mēnešos (2024. gada 1. janvāris - 2025. gada 31. maijs) nodrošināts 2 913 pacientiem, uzskaitot pakalpojuma sniegšanas laikā šiem pacientiem 244 371 manipulācijas (60627), vidējais pakalpojuma sniegšanas ilgums vidēji uz visiem pacientiem - 71 diena, vidējās viena pacienta izmaksas šajā periodā - 3 190 euro.
2. Kritērijs pakalpojuma saņemšanai ir noteikts dzīvildze līdz sešiem mēnešiem.[2] Dzīvildzes prognozēšana ir komplicēts un delikāts process, balstīts uz klīniskiem rādītājiem, ārsta pieredzi un statistiku, taču tas nevar precīzi atspoguļot katra pacienta individuālo slimības gaitu. Pakalpojuma piešķiršanā izmantotā prognoze ir orientējoša, ko apliecina arī prakse – saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta apkopotajiem datiem par pakalpojuma nodrošināšanas 17 mēnešu rādītājiem no 2 913 pacientiem pakalpojumu ilgāk kā sešus mēnešus saņēma 418 pacienti. Vienlaikus pakalpojuma neatbilstība plānotajam apjomam varētu būt saistīta arī ar paliatīvās aprūpes kā salīdzinoši jaunas nozares izdalīšanu kopējā veselības aprūpes sistēmā, tādējādi ārstiem trūkst zināšanas par paliatīvās aprūpes un hospiss pacientu atlases atšķirībām, kā rezultātā pakalpojumu piešķir arī pacientiem ar ilgstošām hroniskām slimībām. Šī situācija norāda uz nepieciešamību skaidri definēt un diferencēt pacientu grupas, nodrošinot, ka paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumi tiek mērķtiecīgi sniegti tiem, kuriem paredzamā dzīvildze ir līdz sešiem mēnešiem, vienlaikus hroniskajiem pacientiem piedāvājot atbilstošu aprūpes atbalstu ilgtermiņā.
3. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas (PVO) datiem un Latvijas veselības politikas dokumentiem, ir skaidri redzams, ka paliatīvās aprūpes nepieciešamība turpina pieaugt. PVO norāda, ka paliatīvā aprūpe ir vajadzīga plašam diagnožu lokam, taču visbiežāk tā nepieciešama pacientiem ar sirds un asinsvadu slimībām (38,5%) un onkoloģiskām slimībām (34%). Saskaņā ar Sirds un asinsvadu veselības uzlabošanas rīcības plānu 2025.–2027. gadam (25-TA-1754) un Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānu 2025.–2027. gadam (24-TA-3280) gan onkoloģisko, gan smago kardiovaskulāro slimību izplatība Latvijā saglabājas augsta. Situāciju pastiprina arī iedzīvotāju novecošana. Iedzīvotāju vecuma struktūra turpina mainīties — 2024. gada sākumā iedzīvotāju īpatsvars darbspējas vecumā (15–63 gadi) bija 63% (no 1,87 miljoniem iedzīvotāju), bet prognozes rāda, ka 2060. gadā tas samazināsies līdz 56%. Senioru skaits vecumā no 65 gadiem 2024. gada sākumā sasniedza 399,5 tūkstošus jeb 21,3% no visiem iedzīvotājiem, kas ir divreiz vairāk nekā 1991. gadā (11,8%). Tādējādi pieaug hronisku un progresējošu slimību izplatība, kas būtiski palielina paliatīvās aprūpes pieprasījumu. Pieaugot šo pacientu skaitam, īpaši svarīgi ir nodrošināt, ka paliatīvās aprūpes mobilās komandas mērķtiecīgi sniedz pakalpojumus tieši hospisa pacientiem, kuriem paredzamā dzīvildze ir līdz sešiem mēnešiem.
[1] Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" īstenošanas ietvaros
[2] Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumu Nr. 112 “Paliatīvās aprūpes noteikumi” 7.punkts
Veselības ministrijas iekšējos resursos nav pieejamu brīvu līdzekļu finansējuma deficīta segšanai, līdz ar to, ja netiek rasts risinājums papildus finansējuma iegūšanai, Nacionālais veselības dienests nespēs izpildīt ar līgumu uzņemtās saistības un norēķināties ar ārstniecības iestādēm par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, un pastāv risks, ka pakalpojuma nodrošināšana tiks būtiski ierobežota, kas negatīvi ietekmētu pacientus, kuriem nepieciešama paliatīvā aprūpe mājas apstākļos.
Galvenais paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojuma pārstrāžu iemesls ir pakalpojuma saņemšanas ilgums, plašāka hospisa pacientu interpretācija, kas, iespējams, ļauj šo pakalpojumu saņemt arī pacientiem, kuri atbilst paliatīvās aprūpes, nevis hospisa kritērijiem, kā arī sabiedrības vecuma struktūras izmaiņas, kas saistītas ar iedzīvotāju novecošanu un hronisku slimību izplatības pieaugumu:
1. Veselības ministrija no 2021. gada 1. novembra līdz 2023. gada 30. aprīlim īstenoja pilotprojektu[1] ar mērķi pilotēt jaunu uz pacientu orientētu pakalpojuma veidu paliatīviem pacientiem viņu dzīvesvietās mobilo brigāžu veidā (turpmāk - Pilotprojekts). Atbilstoši Pilotprojektam vidējais mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojuma sniegšanas ilgums tika plānots vidēji 51 dienu. Tomēr izvērtējot 17 mēnešu rādītājus (no 2024.gada 1.janvāra līdz 2025. gada maijam) vidējais pakalpojuma sniegšanas ilgums pieaudzis līdz 71 dienai. Vienlaikus atbilstoši Pilotprojektam pakalpojumu ik gadu tika plānots nodrošināt 1 820 pacientiem (attiecīgi 17 mēnešu periodā pakalpojums būtu jānodrošina ~2 578 pacientiem). Faktiskā izpilde liecina, ka pakalpojums 17 mēnešos (2024. gada 1. janvāris - 2025. gada 31. maijs) nodrošināts 2 913 pacientiem, uzskaitot pakalpojuma sniegšanas laikā šiem pacientiem 244 371 manipulācijas (60627), vidējais pakalpojuma sniegšanas ilgums vidēji uz visiem pacientiem - 71 diena, vidējās viena pacienta izmaksas šajā periodā - 3 190 euro.
2. Kritērijs pakalpojuma saņemšanai ir noteikts dzīvildze līdz sešiem mēnešiem.[2] Dzīvildzes prognozēšana ir komplicēts un delikāts process, balstīts uz klīniskiem rādītājiem, ārsta pieredzi un statistiku, taču tas nevar precīzi atspoguļot katra pacienta individuālo slimības gaitu. Pakalpojuma piešķiršanā izmantotā prognoze ir orientējoša, ko apliecina arī prakse – saskaņā ar Nacionālā veselības dienesta apkopotajiem datiem par pakalpojuma nodrošināšanas 17 mēnešu rādītājiem no 2 913 pacientiem pakalpojumu ilgāk kā sešus mēnešus saņēma 418 pacienti. Vienlaikus pakalpojuma neatbilstība plānotajam apjomam varētu būt saistīta arī ar paliatīvās aprūpes kā salīdzinoši jaunas nozares izdalīšanu kopējā veselības aprūpes sistēmā, tādējādi ārstiem trūkst zināšanas par paliatīvās aprūpes un hospiss pacientu atlases atšķirībām, kā rezultātā pakalpojumu piešķir arī pacientiem ar ilgstošām hroniskām slimībām. Šī situācija norāda uz nepieciešamību skaidri definēt un diferencēt pacientu grupas, nodrošinot, ka paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumi tiek mērķtiecīgi sniegti tiem, kuriem paredzamā dzīvildze ir līdz sešiem mēnešiem, vienlaikus hroniskajiem pacientiem piedāvājot atbilstošu aprūpes atbalstu ilgtermiņā.
3. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas (PVO) datiem un Latvijas veselības politikas dokumentiem, ir skaidri redzams, ka paliatīvās aprūpes nepieciešamība turpina pieaugt. PVO norāda, ka paliatīvā aprūpe ir vajadzīga plašam diagnožu lokam, taču visbiežāk tā nepieciešama pacientiem ar sirds un asinsvadu slimībām (38,5%) un onkoloģiskām slimībām (34%). Saskaņā ar Sirds un asinsvadu veselības uzlabošanas rīcības plānu 2025.–2027. gadam (25-TA-1754) un Veselības aprūpes pakalpojumu onkoloģijas jomā uzlabošanas plānu 2025.–2027. gadam (24-TA-3280) gan onkoloģisko, gan smago kardiovaskulāro slimību izplatība Latvijā saglabājas augsta. Situāciju pastiprina arī iedzīvotāju novecošana. Iedzīvotāju vecuma struktūra turpina mainīties — 2024. gada sākumā iedzīvotāju īpatsvars darbspējas vecumā (15–63 gadi) bija 63% (no 1,87 miljoniem iedzīvotāju), bet prognozes rāda, ka 2060. gadā tas samazināsies līdz 56%. Senioru skaits vecumā no 65 gadiem 2024. gada sākumā sasniedza 399,5 tūkstošus jeb 21,3% no visiem iedzīvotājiem, kas ir divreiz vairāk nekā 1991. gadā (11,8%). Tādējādi pieaug hronisku un progresējošu slimību izplatība, kas būtiski palielina paliatīvās aprūpes pieprasījumu. Pieaugot šo pacientu skaitam, īpaši svarīgi ir nodrošināt, ka paliatīvās aprūpes mobilās komandas mērķtiecīgi sniedz pakalpojumus tieši hospisa pacientiem, kuriem paredzamā dzīvildze ir līdz sešiem mēnešiem.
[1] Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.5. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot pieejamību ārstniecības un ārstniecības atbalsta personām, kas sniedz pakalpojumus prioritārajās veselības jomās iedzīvotājiem, kas dzīvo ārpus Rīgas" īstenošanas ietvaros
[2] Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumu Nr. 112 “Paliatīvās aprūpes noteikumi” 7.punkts
Risinājuma apraksts
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 6 011 768 euro apmērā, lai segtu izdevumus par paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumiem pacienta dzīvesvietā 2025. gadā.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Lai samazinātu/ novērstu turpmākās paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojuma pārstrādes plānots izvērtēt apmaksas modeļa maiņu, pilnveidot ārstniecības personu zināšanas un pieejamos metodiskos materiālus, kā arī turpināt rūpīgu pakalpojuma uzraudzību:
1. Atbilstoši Pilotprojekta datiem tika plānots, ka pacientiem tiks nodrošināta ārsta vizīte vismaz reizi mēnesī un ārsta palīga vai māsas vizītes vismaz reizi divās dienās. Papildus tarifā iekļauti arī ceļa izdevumi un transportlīdzekļu (t.sk., specializētā auto pacienta nogādāšanai uz un no ārstniecības iestādes) amortizācijas izmaksas, kā arī koordinatora darba izmaksas, kopsummā veidojot vidējo vienas diennakts fiksētu tarifu.
Līdz ar to pašreizējais apmaksas modelis paredz samaksas aprēķinu par katru dienu, kurā pacients ir paliatīvās aprūpes mobilās komandas uzskaitē. Šāda pieeja tika noteikta ar mērķi nodrošināt nepārtrauktu pieejamību koordinētai aprūpei un atbalstam atbilstoši pacienta vajadzībām. Diemžēl uzsāktajās pārbaudēs secināts, ka faktiskā pakalpojuma sniegšanas intensitāte, proti, tiešs ārstniecības personu kontakts ar pacientu, bieži vien ir zemāka nekā sākotnēji plānots.
Ņemot vērā minēto, Nacionālais veselības dienests strādā pie apmaksas modeļa maiņas, lai pakalpojuma sniedzēji saņemtu taisnīgu atlīdzību par faktiski sniegto pakalpojumu, savukārt pacienti – mobilās paliatīvās aprūpes pakalpojumu atbilstoši viņu vajadzībām nepieciešamajā apjomā un intensitātē. Vienlaikus ir būtiski nodrošināt vienlīdzības principa ievērošanu attiecībā uz faktiski veikto darbu, lai līdzvērtīga apjoma veselības aprūpes pakalpojumiem tiktu piemērota vienāda samaksa. Izstrādājot jauno apmaksas modeli paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumiem pacienta dzīvesvietā, attiecīgi tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība".
2. Lai gan Ārstniecības likums nosaka paliatīvās aprūpes definīciju, iekļaujot arī informāciju par hospisa aprūpi, pēc diskusijām ar speciālistiem un līdz šim veiktajām uzraudzības darbībām secināts, ka valstī nav vienotas izpratnes par atšķirībām starp paliatīvās aprūpes un hospisa pacientiem. Lai to risinātu, nepieciešams gan stiprināt ārstniecības personu zināšanas paliatīvās aprūpes jomā, gan pilnveidot metodiskos materiālus. Ārstniecības personu zināšanu pilnveide paliatīvajā aprūpē tiek īstenota jau vairākus gadus — Veselības ministrijas nodrošināto tālākizglītības programmu šajā jomā 2019.–2023. gadā apmeklējušas 477 ārstniecības personas, apmācības tika īstenotas arī 2024. gadā un ir plānotas arī 2025. gada rudenī [3]. Paralēli turpinās darbs metodisko materiālu izstrādē. Papildus jau sagatavotajiem materiāliem [4] uzsākta algoritma izstrāde paliatīvās aprūpes statusa noteikšanai, kurā tiks definēti kopējie kritēriji statusa piešķiršanai. Būtiski, ka algoritmā plānots skaidri nodalīt kritērijus paliatīvās aprūpes pacientiem un hospiss pacientiem (ar dzīvildzi līdz sešiem mēnešiem).
3. Vienlaikus turpinās rūpīga pakalpojuma uzraudzība, lai identificētu sistēmas nepilnības, atklātu zināšanu un informācijas trūkumu un novērstu ļaunprātīgas darbības pakalpojuma nodrošināšanā. Vērtējot un analizējot sniegto pakalpojumu atbilstību, pārmaksātais finansējums tiks ieturēts gadījumos, kad konstatēts pārkāpums, piemēram, ja uzrādīta pakalpojuma sniegšana laikā, kad pacients vienlaikus tiek ārstēts stacionārajā ārstniecības iestādē. Tāpat ieviesti risinājumi, lai novērstu līdzīgu situāciju atkārtošanos nākotnē.
[3] https://talakizglitiba.lv/paliativa-aprupe
[4] "Onkoloģisko pacientu nosūtīšana uz rehabilitāciju vai paliatīvo aprūpi" un "Paliatīvās aprūpes nodrošināšana dienas stacionārā, stacionārā un pacienta dzīvesvietā" pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/kliniskie-algoritmi-pacientu-celi-indikatori-esf-projekts
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Lai samazinātu/ novērstu turpmākās paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojuma pārstrādes plānots izvērtēt apmaksas modeļa maiņu, pilnveidot ārstniecības personu zināšanas un pieejamos metodiskos materiālus, kā arī turpināt rūpīgu pakalpojuma uzraudzību:
1. Atbilstoši Pilotprojekta datiem tika plānots, ka pacientiem tiks nodrošināta ārsta vizīte vismaz reizi mēnesī un ārsta palīga vai māsas vizītes vismaz reizi divās dienās. Papildus tarifā iekļauti arī ceļa izdevumi un transportlīdzekļu (t.sk., specializētā auto pacienta nogādāšanai uz un no ārstniecības iestādes) amortizācijas izmaksas, kā arī koordinatora darba izmaksas, kopsummā veidojot vidējo vienas diennakts fiksētu tarifu.
Līdz ar to pašreizējais apmaksas modelis paredz samaksas aprēķinu par katru dienu, kurā pacients ir paliatīvās aprūpes mobilās komandas uzskaitē. Šāda pieeja tika noteikta ar mērķi nodrošināt nepārtrauktu pieejamību koordinētai aprūpei un atbalstam atbilstoši pacienta vajadzībām. Diemžēl uzsāktajās pārbaudēs secināts, ka faktiskā pakalpojuma sniegšanas intensitāte, proti, tiešs ārstniecības personu kontakts ar pacientu, bieži vien ir zemāka nekā sākotnēji plānots.
Ņemot vērā minēto, Nacionālais veselības dienests strādā pie apmaksas modeļa maiņas, lai pakalpojuma sniedzēji saņemtu taisnīgu atlīdzību par faktiski sniegto pakalpojumu, savukārt pacienti – mobilās paliatīvās aprūpes pakalpojumu atbilstoši viņu vajadzībām nepieciešamajā apjomā un intensitātē. Vienlaikus ir būtiski nodrošināt vienlīdzības principa ievērošanu attiecībā uz faktiski veikto darbu, lai līdzvērtīga apjoma veselības aprūpes pakalpojumiem tiktu piemērota vienāda samaksa. Izstrādājot jauno apmaksas modeli paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumiem pacienta dzīvesvietā, attiecīgi tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumos Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība".
2. Lai gan Ārstniecības likums nosaka paliatīvās aprūpes definīciju, iekļaujot arī informāciju par hospisa aprūpi, pēc diskusijām ar speciālistiem un līdz šim veiktajām uzraudzības darbībām secināts, ka valstī nav vienotas izpratnes par atšķirībām starp paliatīvās aprūpes un hospisa pacientiem. Lai to risinātu, nepieciešams gan stiprināt ārstniecības personu zināšanas paliatīvās aprūpes jomā, gan pilnveidot metodiskos materiālus. Ārstniecības personu zināšanu pilnveide paliatīvajā aprūpē tiek īstenota jau vairākus gadus — Veselības ministrijas nodrošināto tālākizglītības programmu šajā jomā 2019.–2023. gadā apmeklējušas 477 ārstniecības personas, apmācības tika īstenotas arī 2024. gadā un ir plānotas arī 2025. gada rudenī [3]. Paralēli turpinās darbs metodisko materiālu izstrādē. Papildus jau sagatavotajiem materiāliem [4] uzsākta algoritma izstrāde paliatīvās aprūpes statusa noteikšanai, kurā tiks definēti kopējie kritēriji statusa piešķiršanai. Būtiski, ka algoritmā plānots skaidri nodalīt kritērijus paliatīvās aprūpes pacientiem un hospiss pacientiem (ar dzīvildzi līdz sešiem mēnešiem).
3. Vienlaikus turpinās rūpīga pakalpojuma uzraudzība, lai identificētu sistēmas nepilnības, atklātu zināšanu un informācijas trūkumu un novērstu ļaunprātīgas darbības pakalpojuma nodrošināšanā. Vērtējot un analizējot sniegto pakalpojumu atbilstību, pārmaksātais finansējums tiks ieturēts gadījumos, kad konstatēts pārkāpums, piemēram, ja uzrādīta pakalpojuma sniegšana laikā, kad pacients vienlaikus tiek ārstēts stacionārajā ārstniecības iestādē. Tāpat ieviesti risinājumi, lai novērstu līdzīgu situāciju atkārtošanos nākotnē.
[3] https://talakizglitiba.lv/paliativa-aprupe
[4] "Onkoloģisko pacientu nosūtīšana uz rehabilitāciju vai paliatīvo aprūpi" un "Paliatīvās aprūpes nodrošināšana dienas stacionārā, stacionārā un pacienta dzīvesvietā" pieejams: https://www.spkc.gov.lv/lv/kliniskie-algoritmi-pacientu-celi-indikatori-esf-projekts
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Pacienti, kas saņem paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojumu dzīvesvietā, nodrošinot pakalpojuma saņemšanas nepārtrauktību.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ārstniecības iestādes, kas nodrošina paliatīvās aprūpes mobilo komandu pakalpojumu saņemšanu pacientiem, nodrošinot norēķinus par sniegtajiem veselības aprūpes pakalpojumiem.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
6 011 768
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
6 011 768
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-6 011 768
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-6 011 768
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
6 011 768
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2025. gadam atbilstoši likumam „Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” un ņemot vērā Finanšu ministrijas rīkojumus uz 2025. gada 14. augustu Veselības ministrijas budžeta programmā 99.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem izlietojums”:
Resursi izdevumu segšanai 30 667 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 30 667 euro
Izdevumi 30 667 euro, tai skaitā:
Preces un pakalpojumi 13 773 euro
Subsīdijas un dotācijas 16 894 euro.
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 6 011 768 euro apmērā, lai segtu izdevumus par paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumiem pacienta dzīvesvietā 2025. gadā.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Lai nodrošinātu paliatīvās mobilās komandas pakalpojumu nepārtrauktību un segtu izdevumus par pakalpojumiem, kas 2025. gadā tiek sniegti virs paredzētā apjoma papildus novirzāmais finansējums 2025. gadā - 6 011 768 euro apmērā (detalizēti aprēķini anotācijas Pielikumā).
Komercdarbības atbalsts ārstniecības iestādēm tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, atbilstoši līgumiem, kas noslēgti ar Nacionālo veselības dienestu.
Resursi izdevumu segšanai 30 667 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem 30 667 euro
Izdevumi 30 667 euro, tai skaitā:
Preces un pakalpojumi 13 773 euro
Subsīdijas un dotācijas 16 894 euro.
Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) finansējumu 6 011 768 euro apmērā, lai segtu izdevumus par paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumiem pacienta dzīvesvietā 2025. gadā.
Veselības ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu par rīkojuma projektā minēto līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Lai nodrošinātu paliatīvās mobilās komandas pakalpojumu nepārtrauktību un segtu izdevumus par pakalpojumiem, kas 2025. gadā tiek sniegti virs paredzētā apjoma papildus novirzāmais finansējums 2025. gadā - 6 011 768 euro apmērā (detalizēti aprēķini anotācijas Pielikumā).
Komercdarbības atbalsts ārstniecības iestādēm tiek sniegts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2011. gada 20. decembra lēmumu Nr. 2012/21/ES par Līguma par Eiropas Savienības darbību 106. panta 2. punkta piemērošanu valsts atbalstam attiecībā uz kompensāciju par sabiedriskajiem pakalpojumiem dažiem uzņēmumiem, kuriem uzticēts sniegt pakalpojumus ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, atbilstoši līgumiem, kas noslēgti ar Nacionālo veselības dienestu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Veselības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam, ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz papildus finansējuma novirzīšanu jau apstiprinātai jaunai politikas iniciatīvai, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
Projekts nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, līdz ar to sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netika piemērota.
Projekts paredz papildus finansējuma novirzīšanu jau apstiprinātai jaunai politikas iniciatīvai, nodrošinot pakalpojuma sniegšanas nepārtrauktību 2025. gadā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Nacionālais veselības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projektam ir pozitīva ietekme uz veselības aprūpes pakalpojuma nepārtrauktības nodrošināšanu pacientiem - tiks nodrošināts paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojums pacienta dzīvesvietā atbilstoši faktiskajai nepieciešamībai.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
