22-TA-272: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 669 "Mēslošanas līdzekļu un augu augšanas substrātu kontroles paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Regula (ES) 2019/1009, ar ko nosaka noteikumus par to, kā tirgū dara pieejamus ES mēslošanas līdzekļus, un ar ko groza Regulas (EK) Nr. 1069/2009 un (EK) Nr. 1107/2009 un atceļ Regulu (EK) Nr. 2003/2003 (turpmāk – regula 2019/1009).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr. 669 "Mēslošanas līdzekļu un augu augšanas substrātu kontroles paraugu ņemšanas un sagatavošanas kārtība" (turpmāk – noteikumu projekts) tiek izdarīti, lai tos precizētu saskaņā ar regulu 2019/1009, saskaņotu noteikumu projektā lietotos terminus ar regulā 2019/1009 lietotajiem terminiem un svītrot aktualitāti zaudējušas normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2022.gada 16.jūliju spēkā ir regula 2019/1009, līdz ar to Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 13. oktobra Regula (EK) Nr. 2003/2003 par mēslošanas līdzekļiem (turpmāk – regula Nr. 2003/2003) ir zaudējusi spēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Mēslošanas līdzekļi, kas atbilda regulas Nr. 2003/2003 kvalitātes prasībām, tika marķēti ar marķējumu “EK mēslošanas līdzeklis”, taču saskaņā ar regulu 2019/1009 un kā noteikts Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 9. jūlija Regulā (EK) Nr. 765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ regulu (EEK) Nr. 339/93, tādi mēslošanas līdzekļi, kas atbilst regulas prasībām, ir jāmarķē ar CE zīmi.
Šobrīd regulā 2019/1009 nav noteiktas prasības ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi kontroles paraugu ņemšanai. Šādas prasības ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi tiks norādītas regulas 2019/1009 13. pantā minētajos saskaņotajos standartos, kuri vēl tiek izstrādāti. Līdz ar to ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi paraugi tiks ņemti saskaņā ar noteikumos jau noteiktajā prasībām.
Šobrīd noteikumu 3. punkts ietver aktualitāti zaudējušu norādi attiecībā uz mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", ko nepieciešams precizēt.
Ņemot vērā, ka Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk - dienests) par visiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, tai skaitā ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi sagatavos paraugu ņemšanas aktu saskaņā ar noteikumu 4. pielikumu, līdz ar to noteikumu 19. punkts ir svītrojams.
Tā kā Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" veiktas izmaiņas, kuras paredz vairs nereģistrēt netipiskos mēslošanas līdzekļus, līdz ar to arī noteikumu 21. 1. apakšpunktā, 1. pielikuma 1., 2. punktā, 2. pielikuma 1., 2. punktā ietvertā norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem vairs nav aktuāla.
Šobrīd noteikumu 22. punktā nav aprakstīts, kādos gadījumos dienests noraksta otro gala paraugu, ja šāds paraugs tiek ņemts ES mēslošanas līdzeklim ar CE zīmi.
Regulā Nr. 2003/2003 tika noteikts, ka amonija nitrāta mēslošanas līdzeklim ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ir jāveic detonācijas tests, savukārt regulā 2019/1009 šāds tests tiek saukts par detonācijnoturības testu.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 3 paraugi no neiepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām un fizikālajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 6 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 6 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 6 paraugi no neiepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 12 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 12 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 3 paraugi no iepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 6 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 6 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 6 paraugi no iepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 12 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 12 litri.
Šobrīd regulā 2019/1009 nav noteiktas prasības ES mēslošanas līdzekļu ar CE zīmi kontroles paraugu ņemšanai. Šādas prasības ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi tiks norādītas regulas 2019/1009 13. pantā minētajos saskaņotajos standartos, kuri vēl tiek izstrādāti. Līdz ar to ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi paraugi tiks ņemti saskaņā ar noteikumos jau noteiktajā prasībām.
Šobrīd noteikumu 3. punkts ietver aktualitāti zaudējušu norādi attiecībā uz mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK mēslošanas līdzeklis", ko nepieciešams precizēt.
Ņemot vērā, ka Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk - dienests) par visiem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, tai skaitā ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi sagatavos paraugu ņemšanas aktu saskaņā ar noteikumu 4. pielikumu, līdz ar to noteikumu 19. punkts ir svītrojams.
Tā kā Ministru kabineta 2015. gada 1. septembra noteikumos Nr. 506 "Mēslošanas līdzekļu un substrātu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumi" veiktas izmaiņas, kuras paredz vairs nereģistrēt netipiskos mēslošanas līdzekļus, līdz ar to arī noteikumu 21. 1. apakšpunktā, 1. pielikuma 1., 2. punktā, 2. pielikuma 1., 2. punktā ietvertā norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem vairs nav aktuāla.
Šobrīd noteikumu 22. punktā nav aprakstīts, kādos gadījumos dienests noraksta otro gala paraugu, ja šāds paraugs tiek ņemts ES mēslošanas līdzeklim ar CE zīmi.
Regulā Nr. 2003/2003 tika noteikts, ka amonija nitrāta mēslošanas līdzeklim ar slāpekļa saturu, kas pārsniedz 28 procentus, ir jāveic detonācijas tests, savukārt regulā 2019/1009 šāds tests tiek saukts par detonācijnoturības testu.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 3 paraugi no neiepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām un fizikālajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 6 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 6 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 6 paraugi no neiepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 12 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 12 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 3 paraugi no iepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 6 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 6 litri.
Ņemot vērā, ka tiek ņemti 6 paraugi no iepakotiem organiskiem un organominerāliem mēslošanas līdzekļiem un substrātiem, katrs pa 2 litriem priekš ķīmiskajām, fizikālajām un mikrobioloģiskajām analīzēm, tad apvienotais paraugs ir 12 litri, līdz ar to apvienotā parauga masa jānosaka 12 litri.
Risinājuma apraksts
Ievērojot iepriekšminēto, noteikumu 1. punkts tiek precizēts, nosakot, ka dienests veicot tirgus kontroli, arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi kontroles paraugus ņems saskaņā ar noteikumos noteiktajām prasībām.
Tiek svītrots noteikuma 3. punkts, kas ietvēra aktualitāti zaudējušu norādi.
No noteikumiem tiek svītrots 19. punkts, jo arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi parauga ņemšanas akts tiks sagatavots saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu.
Noteikumu 21. 1. apakšpunktā,1. pielikuma 1. un 2. punktā, 2. pielikuma 1. un 2. punktā tiek svītrota norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem.
Noteikumu 22. punkts tiek precizēts, nosakot, ja testēšanas rezultāti apliecina, ka ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi kvalitāte atbilst regulas 2019/1009 I pielikumā un III pielikuma II un III daļā minētajām prasībām, dienests noraksta otro gala paraugu.
Noteikumu 16.1. apakšpunktā, 2. pielikuma 5. 2. apakšpunktā, 3. pielikuma 5.2. apakšpunktā tiek lietots regulai 2019/1009 atbilstošs termins - detonācijnoturības tests un 3. pielikuma 5. punktā regulai 2019/1009 atbilstošs termins - detonācijnoturības pārbaude.
Noteikumu 2. pielikuma 3.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 6 litri, 3.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri, kā arī šī pielikuma 4.1.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 6 litri un 4.1.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri.
Tiek svītrots noteikuma 3. punkts, kas ietvēra aktualitāti zaudējušu norādi.
No noteikumiem tiek svītrots 19. punkts, jo arī ES mēslošanas līdzekļiem ar CE zīmi parauga ņemšanas akts tiks sagatavots saskaņā ar noteikumu projekta 18. punktu.
Noteikumu 21. 1. apakšpunktā,1. pielikuma 1. un 2. punktā, 2. pielikuma 1. un 2. punktā tiek svītrota norāde par netipiskajiem mēslošanas līdzekļiem.
Noteikumu 22. punkts tiek precizēts, nosakot, ja testēšanas rezultāti apliecina, ka ES mēslošanas līdzekļa ar CE zīmi kvalitāte atbilst regulas 2019/1009 I pielikumā un III pielikuma II un III daļā minētajām prasībām, dienests noraksta otro gala paraugu.
Noteikumu 16.1. apakšpunktā, 2. pielikuma 5. 2. apakšpunktā, 3. pielikuma 5.2. apakšpunktā tiek lietots regulai 2019/1009 atbilstošs termins - detonācijnoturības tests un 3. pielikuma 5. punktā regulai 2019/1009 atbilstošs termins - detonācijnoturības pārbaude.
Noteikumu 2. pielikuma 3.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 6 litri, 3.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri, kā arī šī pielikuma 4.1.1. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 6 litri un 4.1.2. apakšpunktā tiek noteikts, ka apvienotā parauga masa ir 12 litri.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Mēslošanas līdzekļu apritē iesaistītās personas
Ietekmes apraksts
Projektam nebūs ietekme uz mērķgrupu.
Juridiskās personas
- Mēslošanas līdzekļu apritē iesaistītās personas
Ietekmes apraksts
Projektam nebūs ietekme uz mērķgrupu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
No 2022. gada 11. jūlija līdz 11. jūlijam informācija par noteikumiem bija ievietota TAP portāla sadaļā “Sabiedrības līdzdalība” (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/), kurā sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu.
Noteikumu projekts 2022. gada 11. maijā elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības Kooperatīvu Asociācija" (LLKA).
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:
Noteikumu projekts 2022. gada 11. maijā elektroniski tika nosūtīts saskaņošanai biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku Saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības Kooperatīvu Asociācija" (LLKA).
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama te:
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts augu aizsardzības dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
