Anotācija (ex-ante)

23-TA-1224: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumos Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta septītā un astotā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kā Lauku atbalsta dienests atgūst vai ietur atbalsta saņēmēja veiktos neatbilstošos izdevumus, kā arī noteikt nokavējuma naudas apmēru gadījumos, kad atbalsta saņēmējs neatmaksā neatbilstošos izdevumus noteiktajā termiņā. Noteikumu projekts paredz precizēt Programmas zivsaimniecības attīstīabi 2021.-2027. gadam uzraudzības komitejas sastāvu. Noteikumu projekts ietver arī redakcionāla rakstura preciējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 24. maija noteikumi Nr. 319 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī valsts atbalstu zvejniecības un akvakultūras attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 319) nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga valsts un ES atbalstu zivsaimniecības attīstībai 2021.–2027. gada plānošanas periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 10. punktā ir minēta Rīcības programma zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027 gadam. 2022. gada 5. decembrī Eiropas Komisija apstiprināja šo Zemkopības ministrijas izstrādāto dokumentu (Eiropas Komisijas lēmuma Nr. C(2022)9115), mainot tā nosaukumu uz "Programma zivsaimniecības attīstībai 2021 - 2027.gadam". 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1. punkts precizē noteikumu Nr. 319 10. punktā minēto Rīcības programmas zivsaimniecības attīstībai 2021.-2027 gadam nosaukumu uz "Programma zivsaimniecības attīstībai 2021 - 2027.gadam" (turpmāk - Programma).
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 12. punktā ir noteiks Programmas uzraudzības komitejas institucionālais sastāvs, paredzot viena pārstāvja iekļaušanu no Pārresoru koordinācijas centra.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra rīkojumam Nr. 808 "Par Pārresoru koordinācijas centra likvidāciju", ar 2023. gada 1. martu ir likvidēts Ministru prezidenta pakļautībā esošais Pārresoru koordinācijas centrs un tas ir pievienots Valsts kancelejai. Līdz ar to ir jāprecizēProgrammas uzraudzības komitejas sastāvs.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā ir precizēts noteikumu Nr. 319 12.8. apakšpunkts, aizstājot Pārresoru koordinācijas centra pārstāvi ar pārstāvi no Valsts kancelejas.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 26. punkts nosaka laika termiņu, kādā lauku atbalsta dienestam ir jānosūta atbalsta saņēmējam tā pieņemtais lēmums par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Paziņošanas likums nosaka administratīvo aktu paziņošanas kārtību.
Risinājuma apraksts
Tā kā administratīvo aktu paziņošanas kārtību nosaka Paziņošanas likums, tad noteikumu projekta 3. punkts paredz noteikumu Nr. 319 26. punkta svītrošanu. 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 25. punktā ir noteikts Lauku atbalsta dienesta pienākums izvērtēt atbalsta saņēmēja izdevumu atbilstību un, gadījumā, kad atbalsta saņēmēja veiktie izdevumi nav atbilstoši, pieņemt lēmumu par neatbilstošo izdevumu atgūšanu. Noteikumi Nr. 319 neparedz pienākumu atbalsta saņēmējam atmaksāt neatbilstošos izdevumus Lauku atbalsta dienestam tā noteiktajā termiņā, kā arī neparedz nokavējuma naudas apmēru par noteiktā atmaksas termiņa kavēšanu. Tāpat noteikumi Nr. 319 nenosaka secību, kādā Lauku atbalsta dienests atgūst neatbilstošos maksājumus un, ja attiecas, nokavējuma naudu, kā arī tā tiesības ieturēt neatbilstošos maksājumus no citiem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem atbalsta saņēmējam izmaksājamiem maksājumiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 4. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 319 ar pienākumu atbalsta saņēmējam Lauku atbalsta dienesta pieņemtajā lēmumā noteiktajā termiņā atmaksāt neatbilstošos izdevumus. Ja atbalsta saņēmējs kavē neatbilstošo izdevumu atmaksu, tad noteikumu projekts paredz atbalsta saņēmēja pienākumu par katru nokavējuma dienu maksāt nokavējuma naudu – sešus procentus gadā no neatmaksātās summas. Noteikumu projektā noteiktais nokavējuma naudas apmērs ir noteikts, saglabājot ES struktūrfondu, Kohēzijas fonda, ES fondu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2014.–2020. plānošanas periodā noteikto apmēru (skatīt Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 599 "Noteikumi par Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai, Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda, kā arī par valsts un Eiropas Savienības atbalsta lauksaimniecībai un lauku un zivsaimniecības attīstībai finansējuma administrēšanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" (turpmāk - noteikumi Nr. 599) 78. punktu; Ministru kabineta 2015. gada 8. septembra noteikumu Nr. 517 "Kārtība, kādā ziņo par konstatētajām neatbilstībām un atgūst neatbilstoši veiktos izdevumus Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda ieviešanā 2014.–2020. gada plānošanas periodā" 27. punktu), kā arī vienādojot to ar valsts un Eiropas Savienības atbalstam lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.-2027. gadam plānošanas periodā noteikto (skatīt 2023. gada 31. janvāra Ministru kabineta noteikumu Nr. 50 "Kārtība, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā" 82. punktu).
Tāpat noteikumu projekta 4. punktā tiek noteikts, ka neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmēja atgūst tādā secībā, kas nodrošina, pirmkārt, neatbilstošo izdevumu pamatsummas dzēšanu, otrkārt, nokavējuma naudas dzēšanu. Nosakot neatbilstošo izdevumu atgūšanas secību, ir izmantota līdzīga maksājumu novirzīšanas secība, kāda tā ir noteikta Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumu Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" 19. punktā, kā arī noteikumu Nr. 599 75. punktā. Noteikumu projekta 4. punkts paredz arī to, ka Lauku atbalsta dienests neatbilstošos izdevumus ir tiesīgs ieturēt no jebkuriem Lauku atbalsta dienesta administrētajiem nākamajiem atbalsta maksājumiem atbalsta saņēmējam, tādejādi sekmējot neatbilstošo izdevumu atgūšanu no atbalsta saņēmējiem.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 319 27. punktā ir lietots termins "atmaksātie" neatbilstošie izdevumi. Lauku atbalsta dienests atgūst neatbilstošos izdevumus no atbalsta saņēmiejiem, līdz ar to nav korekti lietot terminu "atmaksā". 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts 5. punkts paredz redakcionāli precizēt terminu "atmaksātie", to aizstājot ar terminu "atgūtie".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks kārtību, kādā tiek administrēti Eiropas savienības fondu līdzfinansētajos projektos konstatētie neatbilstošie izdevumi.
Juridiskās personas
  • Primārās lauksaimniecības produkcijas ražotāji, lauksaimniecības produkcijas pārstrādātāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta normas noteiks kārtību, kādā tiek administrēti Eiropas savienības fondu līdzfinansētajos projektos konstatētie neatbilstošie izdevumi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi