Anotācija (ex-ante)

24-TA-1387: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Lielajā ielā 268, Daugavpilī, nodošanu Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa, 43.pants un Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punkts.
Daugavpils valstspilsētas domes 2023.gada 13.aprīļa sēdes lēmums Nr.195 (prot.Nr.8, 20 §) “Par nekustamā īpašuma Lielā ielā 268, Daugavpilī, pārņemšanu Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši Atsavināšanas likumā ietvertajam regulējumam atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā  zemes vienību, lai realizētu Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 2.punktā  minēto pašvaldības autonomo funkciju.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Daugavpils valstspilsētas dome 2023.gada 13.aprīlī pieņēmusi lēmumu Nr.195 (prot.Nr.8, 20 §) "Par nekustamā īpašuma Lielā ielā 268, Daugavpilī, pārņemšanu Daugavpils valstspilsētas pašvaldības īpašumā", lūdzot Finanšu ministrijai, nodot pašvaldības īpašumā bez atlīdzības nekustamo īpašumu Lielajā ielā 268, Daugavpilī, lai Daugavpils valstspilsētas pašvaldība varētu realizēt Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā minēto pašvaldības autonomo funkciju – gādāt par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (autostāvvietu būvniecībai).
Nekustamais īpašums (kadastra Nr. 0500 018 2503) Lielajā ielā 268, Daugavpilī, sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 05000182503) 0,1227 ha platībā.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu (kadastra Nr. 0500 018 2503) Lielajā ielā 268,Daugavpilī (turpmāk – valsts nekustamais īpašums), nostiprinātas Daugavpils tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000465898 uz valsts vārda Finanšu ministrijas personā, lēmuma datums 2009.gada 5.oktobris.

Valsts nekustamais īpašums nav iznomāts.

Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS)  datiem valsts nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība uz 2024.gada 1.janvāri noteikta 3078 euro. Lietošanas mērķis – individuālo dzīvojamo māju apbūve – kods 0601, platība – 0,1227 ha. Sadalījums pa lietošanas veidiem – zemes zem ēkām platība – 0,1227 ha.
Valsts nekustamajam īpašumam  NĪVKIS reģistrēts šāds apgrūtinājums:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0054 ha.
Daugavpils tiesas Daugavpils pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000465898 nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai kā nākamajai valsts nekustamā īpašuma ieguvējai, izmantojot valsts nekustamo īpašumu, būs saistoša Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslas veidam.
Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes pilsētplānošanas un būvniecības departaments ar 2023.gada 25.aprīļa vēstuli Nr.2/9-3/3387 (turpmāk – vēstule) informējusi VNĪ, ka pamatojoties uz Daugavpils pilsētas domes 2020.gada 24.marta saistošiem noteikumiem Nr.12 „Daugavpils pilsētas teritorijas plānojuma izmantošanas un apbūves saistošie noteikumi un grafiskā daļa” (turpmāk – Saistošie noteikumi Nr.12) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 05000182503 plānotā (atļautā) izmantošana noteikta kā mazstāvu dzīvojamās apbūves teritorija (DzM1) - funkcionālā zona ar apbūvi līdz trijiem stāviem, ko nosaka, lai nodrošinātu mājokļa funkciju, paredzot atbilstošu infrastruktūru.
Ar minēto vēstuli Daugavpils pašvaldības centrālās pārvaldes pilsētplānošanas un būvniecības departaments informē, ka saskaņā ar Saistošo noteikumu Nr.12 tematiskās kartes „Degradētās teritorijas” datiem zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 05000182503 neatrodas degradētā teritorijā un, ka zemes vienība atrodas Lielās un Ostrovskas ielu krustojumā, līdz ar to tai ir nodrošināta piekļuve no pilsētas ielām un nav uzskatāma par zemes starpgabalu.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība ar 2023.gada 27.decembra vēstuli Nr.1.-2.-8/1612  apliecina, ka neplāno nekustamo īpašumu Lielā ielā 268, Daugavpilī, izmantot saimnieciskās darbības veikšanai. Valsts nekustamais īpašums nepieciešams Daugavpils valstspilsētas pašvaldības autonomās funkcijas - gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību, izpildei, proti, publiskai lietošanai paredzēto autostāvvietu būvniecībai, vienlaikus apliecinot, ka  tās būs pieejamas bez maksas.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība ar 28.02.2024. vēstuli Nr.1.2-6/215 atkārtoti apliecina, ka izbūvējamā autostāvvieta būs pieejama bez maksas un valsts nekustamais īpašums netiks izmantots saimnieciskās darbības veikšanai.
Ņemot vērā minēto un to, ka valsts nekustamais īpašums netiks izmantots saimnieciskajai darbībai, kas kvalificētos kā komercdarbības atbalsts, nododot valsts nekustamo īpašumu Daugavpils valstpilsētas pašvaldības īpašumā, nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta nosacījumi.
 Ņemot vērā valsts nekustamā īpašuma atrašanās vietu un atļauto izmantošanu, tas nav piemērots un nepieciešams valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Valsts nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 18.03.2020. noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamais īpašums ir nepieciešams Daugavpils valstspilsētas pašvaldībai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu, nododot to bez atlīdzības pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai valsts nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz valsts nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem. Ja nodotais valsts nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona minēto valsts nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij. Šādā gadījumā nekustamais īpašums tiks atdots visā tā sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem, proti, kopā ar uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem atbilstoši Civillikuma 854.pantam, kas noteic, ka galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Sabiedrība kopumā (jebkura fiziska persona) kas Daugavpils valstspilsētā varēs izmantot ik vienam publiski pieejamu autostāvvietu bez maksas.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Daugavpils valstspilsētas pašvaldība.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar valsts nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Daugavpils valstspilsētas pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Daugavpils valstspilsētas pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
 

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv .
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Daugavpils valstspilsētas pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi