22-TA-111: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā (https://titania.saeima.lv/LIVS13/saeimalivs13.nsf/webSasaiste?OpenView&restricttocategory=1105/Lp13)
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir noteikt kārtību, kādā personas ar funkcionāliem traucējumiem, personas ar invaliditāti un prognozējamu invaliditāti var saņemt profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu un profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus Sociālās integrācijas valsts aģentūrā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 26. pantu līdz 2022. gada 1. aprīlim tiesības saņemt valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumus ir personām darbspējas vecumā, ja tām ir noteikta invaliditāte vai prognozējama invaliditāte. Līdz ar grozījumiem minētajā likumā ar 2022. gada 1. aprīli šādas tiesības ir arī personām ar funkcionāliem traucējumiem bez invaliditātes darbspējas vecumā.
Tā kā grozījums ir veikts arī Likuma 26. panta otrajā daļā, kas ir Ministru kabineta noteikumu izdošanas deleģējuma pants, spēkā esošie MK 2017. gada 21. februāra noteikumi Nr. 94 "Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu" jāizdod jaunā redakcijā.
Tā kā grozījums ir veikts arī Likuma 26. panta otrajā daļā, kas ir Ministru kabineta noteikumu izdošanas deleģējuma pants, spēkā esošie MK 2017. gada 21. februāra noteikumi Nr. 94 "Kārtība, kādā persona saņem valsts finansētus profesionālās rehabilitācijas pakalpojumus un profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu" jāizdod jaunā redakcijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Personām ar invaliditāti un personām ar prognozējami invaliditāti ir skaidri noteikta kārtība invaliditātes statusa iegūšanai un šīm personām ar šo MK noteikumu projektu (turpmāk - projekts) netiek uzdoti jauni pienākumi vai veicamās darbības, lai tām būtu iespējams saņemt valsts finansētu profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu.
Jau esošajām mērķa grupām tiek pievienota jauna mērķa grupa - personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Jau esošajām mērķa grupām tiek pievienota jauna mērķa grupa - personas ar funkcionāliem traucējumiem.
Risinājuma apraksts
Personas ar funkcionāliem traucējumiem, kuru funkcionālo traucējumu veids atbilst Projekta pielikumam, ir tiesīgas saņemt Aģentūras nodrošināto profesionālās piemērotības pakalpojumu un tam sekojošo profesionālās rehabilitācijas pakalpojumu tādā pašā kārtībā, kā pārējās mērķa grupas.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Likumu profesionālā rehabilitācija ir pasākumu kopums, kas pēc individualizētas funkcionālo traucējumu izvērtēšanas un profesionālās piemērotības noteikšanas personām darbspējīgā vecumā nodrošina jaunas profesijas, profesionālo zināšanu vai prasmju apguvi vai atjaunošanu, tai skaitā profesionālās izglītības programmu apgūšanu pamata un vidējās izglītības pakāpē un multidisciplinārus pakalpojumus integrācijai darba tirgū. Līdz ar to, lai gan profesionālās piemērotības noteikšana ir daļa no profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma, profesionālās piemērotības noteikšana ir obligāti veicama darbība attiecībā uz visām mērķa grupām, lai noskaidrotu katras personas motivāciju, spējas un iemaņas apgūt kādu no Aģentūras piedāvātajām profesionālās rehabilitācijas programmām.
Risinājuma apraksts
Profesionālās piemērotības noteikšanas kārtība aprakstīta Projekta II daļā, profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas kārtība aprakstīta Projekta III daļā.
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu, ka valsts budžeta finansētais profesionālās rehabilitācijas pakalpojums mērķtiecīgi tiek sniegts personām, kuru funkcionālo traucējumu līmenis traucē iegūt izglītību vai integrēties darba tirgū bez īpašiem atbalsta pasākumiem (kurus profesionālās rehabilitācijas laikā nodrošina Aģentūra, bet nenodrošina citas izglītības iestādes), bet kuras pēc profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas būs motivētas un spējīgas integrēties darba tirgū, Aģentūra visiem potenciālajiem profesionālās rehabilitācijas klientiem veic profesionālās piemērotības noteikšanu.
Ja profesionālās piemērotības noteikšanas laikā Aģentūras speciālisti secina, ka personas funkcionālo traucējumu līmenis neierobežo personas spējas integrēties sabiedrībā un darbā ar personas esošajiem resursiem, kā arī ja personas funkcionālo traucējumu līmenis ir tik liels, ka tas traucē personu apgūt Aģentūras piedāvātās profesionālās rehabilitācijas programmas, Aģentūra abos gadījumos neiesaka personai turpināt profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu Aģentūrā.
Ja profesionālās piemērotības noteikšanas laikā Aģentūras speciālisti secina, ka personas funkcionālo traucējumu līmenis neierobežo personas spējas integrēties sabiedrībā un darbā ar personas esošajiem resursiem, kā arī ja personas funkcionālo traucējumu līmenis ir tik liels, ka tas traucē personu apgūt Aģentūras piedāvātās profesionālās rehabilitācijas programmas, Aģentūra abos gadījumos neiesaka personai turpināt profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanu Aģentūrā.
Risinājuma apraksts
Profesionālās piemērotības noteikšanas procesā aģentūras speciālisti veic personas veselības stāvokļa un funkcionālo traucējumu novērtējumu, izvērtē personas mērķtiecību, motivāciju, intereses un spējas apgūt jaunu informāciju, veic personas iepriekš iegūto zināšanu, prasmju un iemaņu novērtējumu. Aģentūras speciālisti nosaka ieteicamās profesionālās darbības jomas, tās pamatojot ar teorētiska un praktiska darba izmēģinājumu rezultātiem, sniedz ieteikumus individuālajam sociālās rehabilitācijas plānam par pasākumiem, kas nepieciešami personas darbspēju atjaunošanai, saglabāšanai un uzlabošanai, rekomendācijas darba režīmam, darba videi, nepieciešamajiem darba vietas pielāgojumiem un tehniskajiem palīglīdzekļiem, personas sociālo prasmju, pašaprūpes un higiēnas iemaņu novērtējumu, kā arī nepieciešamos pasākumus minēto prasmju un iemaņu pilnveidošanai.
Profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma ietvaros personai tiek nodrošināta ēdināšana trīs reizes dienā, izmitināšana dienesta viesnīcā, transports no dienesta viesnīcas uz pakalpojuma sniegšanas vietu, aprūpētāja atbalsts, ja tas nepieciešams.
Profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojuma ietvaros personai tiek nodrošināta ēdināšana trīs reizes dienā, izmitināšana dienesta viesnīcā, transports no dienesta viesnīcas uz pakalpojuma sniegšanas vietu, aprūpētāja atbalsts, ja tas nepieciešams.
Problēmas apraksts
Personas, kuras neatbilst Aģentūras sniegtā profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanai (to funkcionālo traucējumu līmenis ir pārāk viegls un netraucē tām integrēties sabiedrībā vai arī pārāk smags un tas ierobežo profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšanas iespēju), līdz šim nav saņēmušas no Aģentūras speciālistiem nekādu tālāku atbalstu un informāciju par iespējām saņemt sev nepieciešamo atbalstu citur - pašvaldībā.
Risinājuma apraksts
Projekta 17. un 18. punkts.
Lai nodrošinātu, ka personas, kurām netiek rekomendēta profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšana Aģentūrā, īpaši personas, kuru funkcionālo traucējumu smagums ir pārāk ierobežojošs, tomēr saņemtu sev nepieciešamo atbalstu un informāciju par tālākajām iespējām atbalsta saņemšanā, Projekts nosaka Aģentūras tiesības (20.punkts) saņemt informāciju no pašvaldībām par pašvaldību piedāvāto atbalstu (piemēram, dienas centriem) un par šo atbalstu informēt personas, kā arī ar personas piekrišanu informēt pašvaldības sociālo dienestu par personai veikto profesionālās piemērotības noteikšanu un tās rezultātiem.
Lai nodrošinātu, ka personas, kurām netiek rekomendēta profesionālās rehabilitācijas pakalpojuma saņemšana Aģentūrā, īpaši personas, kuru funkcionālo traucējumu smagums ir pārāk ierobežojošs, tomēr saņemtu sev nepieciešamo atbalstu un informāciju par tālākajām iespējām atbalsta saņemšanā, Projekts nosaka Aģentūras tiesības (20.punkts) saņemt informāciju no pašvaldībām par pašvaldību piedāvāto atbalstu (piemēram, dienas centriem) un par šo atbalstu informēt personas, kā arī ar personas piekrišanu informēt pašvaldības sociālo dienestu par personai veikto profesionālās piemērotības noteikšanu un tās rezultātiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Papildus mērķa grupa - personas ar funkcionāliem traucējumiem - pakalpojumu saņems esošo Aģentūras budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Sociālās integrācijas valsts aģentūraNevalstiskās organizācijas
NēCits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personas ar funkcionāliem traucējumiem būs tiesīgas saņemt profesionālās piemērotības noteikšanas pakalpojumu negaidot invaliditātes statusa piešķiršanu, līdz ar to plānots, ka šīm personām sniegtais profesionālās rehabilitācijas pakalpojums un attiecīgi iekļaušanas darba tirgū un sabiedrībā būs veiksmīgāks.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
