Anotācija

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka no 2025.gada 13.februārā plkst. 22:00 līdz 14.februārā plkst. 01:00 ir ieplānoti Valsts informācijas sistēmu savienotāja Vienotās pieteikšanās moduļa tehniskie uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēta vai nepieejama e-Identitātes apliecināšana ar visiem autentifikācijas rīkiem.
24-TA-1939: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc ministrijas iniciatīvas, pamatā kā tehniski grozījumi pielāgojot Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumus aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos vai citām izmaiņām procesos. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – VIIS noteikumi) atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un faktiskai situācijai, nodrošināt institūciju sniedzamās informācijas pieejamību un kvalitāti Valsts izglītības informācijas sistēmā konkrētu valsts pārvaldes uzdevumu efektīvai izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Skatīt katras problēmas (situācijas) aprakstu. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc 2022. gada 14. jūlijā pieņemtajiem grozījumiem Izglītības likumā, VIIS noteikumu izdošanas pamatojuma norāde nebija aktualizēta pēc citu normatīvo aktu izmaiņām.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši grozījumiem normatīvajā regulējumā veiktas tehniskas izmaiņas VIIS noteikumu izdošanas pamatojuma norādē, precizējot atsauci uz Izglītības likuma  11.2 panta ceturto daļu.
Problēmas apraksts
Pēc 2022. gada 14. jūlijā pieņemtajiem grozījumiem Izglītības likumā, VIIS noteikumos bija ietverta neatbilstoša terminoloģija attiecībā uz ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu reģistru.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu neprecīzas terminoloģijas lietošanu VIIS noteikumos, veikti tehniski grozījumi noteikumu 1.4., 4.1., 12.1.3., 19.10., 57.11. apakšpunktos un 3., 13.1, 25.1, 41.1, 43.1 punktos, aizstājot vārdus "Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu reģistrs" ar vārdiem "Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrs".
Problēmas apraksts
VIIS noteikumi nenoteica atbildīgo par datu aktualizēšanu 11.35. apakšpunktā minētajai informācijai par izglītojamā īpašiem sasniegumiem.
Risinājuma apraksts
Ar jauniem apakšpunktiem papildināts 29. punkts par Valsts izglītības satura centra pienākumiem Valsts izglītības informācijas sistēmas (turpmāk - VIIS) datu aktualizēšanā.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 32.7. apakšpunkts noteica pienākumu izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās izglītības programmas un profesionālās izglītības programmas (izņemot profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmas), un izglītības iestādēm (izņemot augstākās izglītības iestādes), kas īsteno interešu izglītības programmas, ievadīt un aktualizēt VIIS informāciju par izglītības iestādes telpu platību un nodrošinājumu ar datortehniku. Ņemot vērā, ka pienākums ievadīt informāciju par izglītības iestādē esošo datortehniku šobrīd ir noteikts Ministru kabineta 2023. gada 21. novembra noteikumos Nr. 664 "Izglītības resursu uzskaites un monitoringa informācijas sistēmas noteikumi", līdz ar to nav nepieciešami šo informāciju atkārtoti aktualizēt VIIS.
Risinājuma apraksts
No VIIS noteikumiem svītrots pienākums izglītības iestādēm VIIS aktualizēt informāciju par datortehniku.
Problēmas apraksts
Augstskolu likuma 85. pants, kas bija spēkā līdz 2022. gada 11. augustam, noteica, ka ārvalstīs iegūto akadēmisko grādu un izglītības dokumentu, kā arī vidējo izglītību apliecinošu dokumentu ekspertīzi veic tikai Akadēmiskās informācijas centrs.
2022. gada 11. augustā spēkā stājās 2022. gada 14. jūlijā pieņemtie “Grozījumi Augstskolu likumā”, kas nosaka, ka ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu atzīšanu, ievērojot Izglītības likumā noteikto, veic Akadēmiskās informācijas centrs vai augstskola, kura ieguvusi tiesības veikt minēto dokumentu ekspertīzi, kā arī to, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt noteiktu ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumi papildināti ar 42.1 punktu, kas nosaka pienākumu augstākās izglītības iestādei veikt informācijas ievadi un aktualizēšanu par ārvalstīs izsniegtajiem izglītības dokumentiem, ja augstskolai ir piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi atbilstoši normatīvajam regulējumam par kārtību, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi.
Problēmas apraksts
Lai gan VIIS noteikumu 29. punkts noteica Valsts izglītības satura centra pienākumu ievadīt un aktualizēt noteiktu informāciju VIIS, VIIS noteikumu 62. punktā Valsts izglītības satura centrs nebija iekļauts.
Risinājuma apraksts
Veikti papildinājumi VIIS noteikumu 62. punkta redakcijā, norādot, ka par informācijas ievadīšanu sistēmā un tās aktualizēšanu atbilstoši kompetencei atbild arī Valsts izglītības satura centrs.
Problēmas apraksts
Šobrīd esošā VIIS noteikumu 66. punkta redakcija par VIIS lietotāja tiesību piešķiršanu nereti rada neskaidrības par nosacījumiem, kādiem jāizpildās, lai citu institūciju pārstāvji varētu saņemt piekļuvi VIIS. Šobrīd Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk - ministrija) kā pamata metodi nepieciešamās informācijas saņemšanai rosina izmantot automātiskās datu apmaiņas metodes, tomēr to izstrāde un ieviešana prasa laiku un resursus gan ministrijas, gan datu saņēmēja institūcijas pusē, tādēļ VIIS noteikumi paredz iespēju citām institūcijām saņemt VIIS lietotāja tiesības, ja tādas nepieciešamas atbilstoši 66.7. apakšpunktā noteiktajiem kritērijiem.
Risinājuma apraksts
Precizēta VIIS noteikumu 66. punkta redakcija, papildinot ar vārdu "ārējos", kā arī precizēts apakšpunkts par VIIS lietotāja tiesību piešķiršanu citām institūcijām.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumos netika atrunāta īpaša kārtība lietotāja tiesību piešķiršanai sistēmas datu analīzes modulim, tomēr, tā kā šim modulim tiek piešķirtas atsevišķas lietotāja tiesības un moduļa lietotāju skaits ir ierobežots ministrijai pieejamo licenču skaita ierobežojuma dēļ, bija nepieciešams atrunāt VIIS noteikumos lietotāja tiesību piešķiršanu sistēmas datu analīzes modulim.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumi papildināti ar 66.3 punktu par lietotāja tiesību piešķiršanu sistēmas datu analīzes modulim. VIIS noteikumos noteiktais ierobežojums - vienam katras pašvaldības pārstāvim - balstās uz datu analīzes rīka pieejamo licenču skaitu.
Problēmas apraksts
Ministrija ir izstrādājusi un uztur jebkurai personai pieejamu e-pakalpojumu "Mani dati izglītības reģistros", kurš pieejams Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv. Tomēr līdz šim VIIS noteikumos nav bijusi noteikta informācija no VIIS, kura pieejama personai par sevi vai savu pārstāvēto personu.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumi papildināti ar 70.1 punktu, kurā aprakstīts personai Valsts pārvaldes pakalpojumu portāla latvija.gov.lv e-pakalpojumā "Mani dati izglītības reģistros" pieejamais VIIS datu apjoms.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumi paredz, ka augstākās izglītības iestādes VIIS ievada informāciju par akadēmiskā personāla slodzi. Šāda prasība šobrīd rada iestādēm administratīvo slogu, jo ne visās izglītības iestādēs izveidoti automātiski risinājumi akadēmiskā personāla pārvaldībai.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumu pārejas norteikumi papildināti ar punktu, kurā noteikts pārejas termiņš attiecībā uz slodzes informācijas ievadīšanu Akadēmiskā personāla reģistrā.
Problēmas apraksts
Izglītības un zinātnes ministrijas izstrādātais noteikumu projekts par stipendijām augstākās izglītības iestādēs (24-TA-1116) paredz, ka sociālās stipendijas "Studētgods" tiek piešķirtas arī gadījumos, ja studējošais ir no mājsaimniecības, kurai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, tādējādi VIIS ir nepieciešami dati minētā fakta pārbaudei. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka VIIS nepieciešamos datus par studējošā sociālo statusu saņem no Labklājības ministrijas informācijas sistēmām (tehniskam risinājumam izmantojot datu izplatīšanas un pārvaldības platformu  - DAGR). Vienlaikus tiek precizēts, ka analogus datus par izglītojamo arī saņem no Labklājības ministrijas informācijas sistēmām, svītrojot pienākumu pašvaldībām nodrošināt informācijas ievadi un aktualizēšanu. Grozījumi, kas saistīti ar pazīmes par mājsaimniecības, kurai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas mājsaimniecības statuss, norādot laikposmu, no kura līdz kuram mājsaimniecībai ir piešķirts attiecīgais statuss datu saņemšanu no Labklājības ministrijas informācijas sistēmām stājas spēkā 2025. gada 1.septembrī. 
Problēmas apraksts
Šobrīd Valsts izglītības informācijas sistēmā tiek iekļautas noteiktas atzīmes par izglītības programmām - par izglītības iestādes dibinātāja saskaņojumu paraugprogrammām, par saskaņojumu ar institūcijām attiecīgajā profesionālās izglītības jomā atbilstoši normatīvajiem aktiem par izglītības programmu licencēšanas kārtību un par to, ka izglītības iestādei ir izglītības programmas īstenošanai nepieciešamās telpas un nepieciešamie materiāltehniskie līdzekļi izglītības programmas īstenošanas laikā visās izglītības programmas īstenošanas vietās.
Lai gan jau šobrīd Izglītības likuma 58. panta pirmās daļas 4. punktā noteiktais tiesiskais regulējums nosaka izglītojamā vecākiem pienākumu informēt izglītības iestādes vadītāju par bērna veselības stāvokli un jebkādiem citiem apstākļiem, kas var ietekmēt izglītības programmas apguvi un tajā iesaistītās personas, tomēr publiskajā telpā izskanējušo un praksē konstatēto situāciju izvērtējums liecina, ka vairumā gadījumu izglītības iestāžu rīcībā vispār nav bijusi vai arī ir bijusi nepilnīga būtiska informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas ļautu izglītības iestādei savlaicīgi iepazīties, izvērtēt, sagatavoties un nodrošināt izglītojamam atbilstošus atbalsta pasākumus. Līdz ar to ir cietuši gan izglītības iestādes izglītojamie, gan darbinieki.
Risinājuma apraksts
  Atbilstoši Izglītības likumā (likumprojekts “Grozījumi Izglītības likumā” (Nr. 436/Lp14)) stāšanās spēkā izglītības iestādes vadītājs, uzņemot izglītojamo, tostarp no citas izglītības iestādes, Valsts izglītības informācijas sistēmā pārbauda atzīmes esamību par bērna veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām. Atzīmes esamības gadījumā uzņemošās izglītības iestādes vadītājs pieprasa, bet iepriekšējā izglītības iestāde nodod pieprasītājam attiecīgo tās rīcībā esošo aktuālo informāciju par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesa nodrošināšanu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, kā arī informāciju par izglītības iestādes īstenotājiem atbalsta pasākumiem. Izglītības iestādes vadītājam ir pienākums izglītības procesa nodrošināšanā ņemt vērā tā rīcībā esošo informāciju par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, kā arī nodrošināt attiecīgas atzīmes izdarīšanu un atcelšanu VIIS. Pazīme tiks glabāta 2 gadus pēc izglītojamā statusa beigām, lai nodrošinātu, ka informācija tiek nodota arī izglītības iestādei, kurā persona turpinās mācības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • izglītības iestāžu darbinieki;
Ietekmes apraksts
VIIS tiks apstrādāta noteikumu projektā paredzētā informācija par izglītojamajiem - skolēniem un studējošajiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Jaunās Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātes tiks nodrošinātas esošā finansējuma ietvaros, sedzot to izmaksas no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 07.00.00 "Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzturēšana un attīstība".

4.1.1. Noteikumi par stipendijām, 24-TA-1116

Pamatojums un apraksts
Noteikumi par stipendijām paredz informācijas saņemšanu no Labklājības ministirjas informācijas sistēmām. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Kārtība, kādā augstskolai tiek piešķirtas tiesības veikt ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīzi, 23-TA-1187

Pamatojums un apraksts
Noteikumi par kārtību kādā veicama ārvalstīs iegūto izglītības dokumentu ekspertīze paredz, ka eksperīzi var veikt augstskolas. Šādā gadījumā augstskolas nodrošina Izglītības likumā noteiktās informācijas ievadi Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistrā kā to paredz šis sagatavotais noteikumu projekts. 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības viedoklis nav saņemts. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Nodibinājums "Akadēmiskās informācijas centrs"
  • Izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta prasības ir izrietošas no Izglītības likuma, institūcijām šādu datu apstrāde jāveic jau tagad un informācija ievade sistēmā uzskatāma tikai par formas maiņu jau šobrīd esošam procesam, līdz ar ko tas faktiski nemaina administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā definēta Valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv e-pakalpojumā "Mani dati izglītības reģistros" personai pieejamā VIIS informācija par sevi vai savu pārstāvēto personu.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidota datu apstrāde Valsts izglītības informācijas sistēmā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Attiecībā uz Ārvalstīs izsniegto izglītības dokumentu ekspertīzes izziņu reģistru apstrādājamās informācijas apjoms nemainās, noteikumu projekts paredz tikai tehniskus grozījumus attiecībā uz reģistra nosaukuma maiņu.
Noteikumu projektā ietvertais regulējums par atzīmes izdarīšanu VIIS, ka ka izglītības iestādes rīcībā ir informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, nodrošinās bērnu labāko interešu ievērošanu, jo, piemēram, atzīme, ka izglītības iestādes rīcībā ir informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, ļaus izglītības iestādei savlaicīgi iepazīties, izvērtēt, sagatavoties un nodrošināt izglītojamam atbilstošus atbalsta pasākumus, kā arī kopumā veicinās personas dzīvībai un veselībai drošus apstākļus izglītības iestādē.
Noteikumu projekts paredz papildināt studējošā datus VIIS ar sociālajām pazīmēm par maznodrošinātas vai trūcīgas mājsaimniecības statusu. Sociālās pazīmes nepieciešamas, lai paplašinātu sociālās stipendijas "Studētgods" saņēmēju loku, kā to paredz Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotais Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par stipendijām" (TA-1116).

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertais regulējums nodrošinās bērnu labāko interešu ievērošanu, jo, piemēram, atzīme, ka izglītības iestādes rīcībā ir informācija par izglītojamā veselības stāvokli un citiem apstākļiem, kas var būtiski ietekmēt izglītības procesu un būt nozīmīgi tajā iesaistītajām personām, ļaus izglītības iestādei savlaicīgi iepazīties, izvērtēt, sagatavoties un nodrošināt izglītojamam atbilstošus atbalsta pasākumus, kā arī kopumā veicinās personas dzīvībai un veselībai drošus apstākļus izglītības iestādē.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi