Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-871: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2008. gada 21. oktobra noteikumos Nr. 876 "Siltumenerģijas piegādes un lietošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšana daudzdzīvokļu ēkās un Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/2002), transponēšana.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projektā plānots noteikt siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšanu daudzdzīvokļu dzīvojamajās ēkās, un tiek transponētas Direktīvas 2018/2002 prasības par siltuma skaitītāju un siltummaksas sadalītāju attālinātās nolasīšanas prasībām, siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecības karstā ūdens apgādes rēķinu un patēriņu informāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumi daudzdzīvokļu ēkā aktualizējas katru gadu pirms apkures sezonas uzsākšanas.
Direktīvas  2018/2002 prasību transponēšana -  9b panta 3. punkts, 9c panta 1., un 2. punkts, 10a panta 1.punkts un 2.punkta a) b) c) d) apakšpunkti, 11.a panta 1. un 2.punkts, VIIa  pielikuma 1., 2., un 3.punkta a) b) c) d) e) un f) apakšpunti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumi daudzdzīvokļu ēkā aktualizējas katru gadu pirms apkures sezonas uzsākšanas, jo rodas situācija, ka piegādātājs var nepieslēgt siltumenerģiju daudzdzīvokļu ēkā, kurā, iespējams, ir tikai viena dzīvokļa īpašnieks, kas nav veicis maksājumu par saņemto siltumenerģiju. Šādā veidā ēkas iedzīvotāju vairākums kļūst atkarīgi no parādnieku (mazākuma) bezdarbības, kas nav pieļaujams.

Ievērojot Direktīvas 2018/2002 norādīto regulējumu, transponēšanas termiņš bija noteikts līdz 2020. gada 25. jūnijam. Ņemot vērā, ka transponēšanas termiņš ir pagājis, Latvijas Republika ir saņēmusi Eiropas Komisijas 2020. gada 20. novembra formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2020/0543, kurā Eiropas Komisija vērš Latvijas valdības uzmanību uz to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti, nav pārņemta.
Risinājuma apraksts
Par rēķiniem
Siltumenerģijas lietotāja informētība ir svarīgs aspekts šī projekta ietvarā. Ja siltumenerģijas lietotājam tiek sniegta plaša, patiesa informācija par patērēto  siltumenerģiju, tad šis lietotājs spēj izvērtēt un pieņemt lēmumu par piemērotāko siltumenerģijas piegādes komersantu, kas atbilst viņa vajadzībām, nepieciešamībām un uzskatiem.
Informētības tvērums iekļauj arī informācijas daudzveidības nodrošināšanu faktiskā patēriņa vai skaitītāju rādījumos balstītajos rēķinos.
Ar projektu tiek noteikts datums  par galīgo norēķinu veikšanu par iepriekšējā mēnesī izlietoto siltumenerģiju - līdz nākamā mēneša divdesmit piektajam datumam, ņemot vērā Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas un Latvijas Siltumuzņēmumu asociācijas ieteikumus. Termiņa pagarināšana sniegs arī siltumenerģijas lietotājiem lielāku laika intervālu – papildus piecas dienas, lai veiktu norēķinus par siltumenerģijas pakalpojumiem.

Par attālinātās nolasīšanas prasību
Ņemot vērā tehnoloģisko iekārtu progresu un modernizāciju, ir nepieciešams noteikt siltummaksas sadalītāja attālinātās nolasīšanas iespēju. Tas sniegtu ātru, kvalitatīvu datu iegūšanu, kas nodrošinātu siltumenerģijas pakalpojuma rēķina sagatavošanu īsākā laika posmā.
Piegādātāja uzstādītie siltummaksas sadalītāji, kas uzstādīti pēc 2023. gada 1. janvāra, ir jānosaka kā attālināti nolasītas ierīces, lai pildītu Eiropas Savienības siltuma politikas attīstības uzstādījumus.  No 2025. gada 1. janvāra skaitītāji un siltummaksas sadalītāji, kas nav attālināti nolasāmi, bet ir jau uzstādīti, dara attālināti nolasāmus vai aizstāj ar attālināti nolasāmām ierīcēm. Tādā veidā tiek nodrošināts pārejas posms attālinātu ierīču uzstādīšanai, lai piegādātājs spēj izpildīt šo prasību.

Par informētību
Informētība par inženiertīklu komunikāciju stāvokli t.sk. siltumtīklu, siltumpunktu, apkures, ventilācijas un karstā ūdens apgādes sistēmu vispārējo pārbaudi un hidrauliskajām pārbaudēm sniegs daudzdzīvokļu ēku iedzīvotājiem ieskatu un iespēju sekot veiktajiem uzlabojumiem un aktivitātēm.

Par siltumenerģijas piegādes pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumiem
Lai risinātu ikgadēju situāciju, kas aktualizējas pirms apkures sezonas uzsākšanas, kurā problēmsituācija sastāv no potenciālās daudzdzīvokļu ēkas nepieslēgšanas centrālajai siltumapgādei, ja kāds no daudzdzīvokļu ēkas dzīvokļu īpašniekiem nav veicis samaksu par saņemto siltumenerģiju, jaunais regulējums nosaka kritērijus, kā šo situāciju ierobežot.  
Šāds regulējums aizsargās daudzdzīvokļu ēkas iedzīvotāju vairākumu, lai siltumenerģijas piegāde tiktu uzsākta savlaicīgi vai netiktu pārtraukta parāda izveidošanās dēļ. Projektā noteiktais laika posms – 2 mēneši, motivēs parādu piedziņas procesa uzsākšanu, jo tas veicinās ieinteresētību atgūt parādu par patērēto siltumenerģiju.

Šāds regulējums aizsargās daudzdzīvokļu ēkas iedzīvotāju vairākumu, lai siltumenerģijas piegāde tiktu uzsākta savlaicīgi vai netiktu pārtraukta parāda izveidošanās dēļ. Projektā noteiktais laika posms – 2 mēneši, motivēs prasības vēršanos par parādu piedziņas procesa uzsākšanu vai vienošanos par parāda maksas termiņa noteikšanu, jo tas veicinās ieinteresētību atgūt parādu par patērēto siltumenerģiju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir veiktas diskusijas ar privātā sektora pārstāvjiem un analizēti viņu piedāvājumi  par siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšanu daudzdzīvokļu dzīvojamajās ēkās.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšana daudzdzīvokļu namā skars dzīvokļu un mājokļu īpašniekus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšana daudzdzīvokļu namā skars namu apsaimniekotājus, biedrības (vai citas pilnvarotās personas) un siltumenerģijas piegādātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšana daudzdzīvokļu namā skars dzīvokļu un mājokļu īpašniekus, manu apsaimniekotājus, biedrības (vai citas pilnvarotās personas) siltumenerģijas piegādātājus. Norēķinus par iepriekšējā mēnesī izlietoto siltumenerģiju veic līdz mēneša divdesmit piektajam datumam (iepriekš to veica līdz mēneša divdesmitajam datumam).


 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Siltumenerģijas piegādes, pārtraukšanas un ierobežošanas nosacījumu aktualizēšana daudzdzīvokļu namā skars dzīvokļu un mājokļu īpašniekus, manu apsaimniekotājus, biedrības (vai citas pilnvarotās personas) siltumenerģijas piegādātājus. 
Skaitītāji vai siltummaksas sadalītāji ir jādara attālināti nolasāmi, kas veicinās mājokļu īpašniekus, namu apsaimniekotājus, biedrības (vai citas pilnvarotās personas) vai siltumenerģijas piegādātājus īstenot šīs prasības. Lai šīs prasības tiku nodrošinātas ir nepieciešams tehniskais aprīkojums un ierīces, kā arī programmu uzturēšana un verificēšana, lai šo prasību ieviestu visā Latvijas teritorijā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L2002
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/2002).
Apraksts
Transponēt Direktīvas 2018/2002 9b panta 3. punkts, 9c panta 1., un 2. punkts, 10a panta 1.punkts un 2.punkta a) b) c) d) apakšpunkti, 11.a panta 1. un 2.punkts, VIIa  pielikuma 1., 2., un 3.punkta a) b) c) d) e) un f) prasības.
Par siltuma skaitītāju un siltummaksas sadalītāju attālinātās nolasīšanas prasībām, siltumapgādes, aukstumapgādes un mājsaimniecības karstā ūdens apgādes rēķinu un patēriņu informāciju.
 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīvas (ES) 2018/2002, ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES par energoefektivitāti (turpmāk – Direktīva 2018/2002).
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
9b panta 1. punkts
8.2 punkts
Pārņemtas pilnībā
-
9c panta 2.punkts
46. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10a panta 1. punkts
8. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10a panta 2.punkts a) apakšpunkts
36.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
9c panta 1.punkts
45. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10a panta 2.punkts b) apakšpunkts
36.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10a panta 2.punkts c) apakšpunkts
8. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
10a panta 2.punkts d) apakšpunkts
36. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
11a panta 1. punkts
36. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
11a panta 2.punkts
36. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 1. punkts
36.17. punkts
 
Pārņemtas pilnībā
Direktīva nosaka, ka siltummaksas sadalītāju rādījumos balstīti rēķini par enerģijas patēriņu tiek sagatavoti vismaz reizi gadā. Latvijā pastāv eksistējoša prakse, kurā rādījumos balstīti siltumapgādes rēķini tiek veidoti katru mēnesi, kad ir apkures sezona. Rēķini netiek sastādīti kad nav siltumapgādes sezona.
VIIa pielikuma 2.punkts
45. un 46. punkts
 
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts a) apakšpunkts
8.punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts b) apakšpunkts
36.16. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts c) apakšpunkts
36.13. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts d) apakšpunkts
36.14.   punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts e) apakšpunkts
36.17. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
VIIa pielikuma 3.punkts f) apakšpunkts
36.15. punkts
Pārņemtas pilnībā
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Tiek mainīti attālinātās nolasīšanas ieviešanas datumi, jo direktīvas transponēšanas noteiktais laiks ir pagājis, tāpēc ir jāpielāgo ieviešanas datums, kas būs samērīgs un atbilstošs Latvijas gadījumam.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Latvijas siltumuzņēmumu asociācija", Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācija, Latvijas Pašvaldību savienība, SIA "Rīgas Namu Pārvaldnieks", AS "Rīgas Siltums"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Lietotāji saņemtajos rēķinos par patērēto siltumenerģiju būs plašāk informēti par kurināmā resursa izmantošanas veidu, apjomu, cenu utt. Tiks sniegta plašāka informācija par siltumenerģijas pakalpojuma nodrošināšanu un saņemšanu.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi