Anotācija (ex-ante)

23-TA-779: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku maksas pakalpojumu cenrādis" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots pēc Kultūras ministrijas un Latvijas Nacionālā kultūras centra (turpmāk – Centrs) iniciatīvas, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 5.panta devīto daļu un Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr.333) 16.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai apstiprinātu XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku (turpmāk – Svētki) maksas pakalpojumus un to izcenojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2012.gada 18.decembra noteikumu Nr.931 "Latvijas Nacionālā kultūras centra nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr.931) 5.2.punktu Centram ir tiesības iekasēt maksu par sniegtajiem pakalpojumiem. Pamatojoties uz Dziesmu un deju svētku likuma 7.panta sesto daļu un MK noteikumu Nr.931 4.7.punktu Centrs ir Vispārējo latviešu dziesmu un deju svētku rīkotājs.

Ministru kabineta 2022.gada 15.februāra rīkojums Nr.92 "Par XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku norises laiku" nosaka, ka Svētki tiek rīkoti no 2023.gada 30.jūnija līdz 9.jūlijam Rīgā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa paredz, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. MK noteikumu Nr.333 16.punkts nosaka, ka iestāde sagatavo noteikumu projektu par maksas pakalpojumu cenrādi un atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka Ministru kabinetā izskatāmo dokumentu iesniegšanas, saskaņošanas un virzības kārtību, virza to apstiprināšanai Ministru kabinetā.

Pašlaik Svētkiem nav Ministru kabinetā apstiprināts cenrādis. Līdz ar to Projekts paredz Svētku cenrādi apstiprināt Ministru kabinetā. Visi pakalpojumi, kuri tiek norādīti Projektā ietvertajā Svētku cenrādī, un to cenas Ministru kabinetā tiek apstiprinātas pirmo reizi, līdz ar to, pēc būtības tie ir uzskatāmi par jauniem pakalpojumiem. Atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 4.jūlija noteikumu Nr.399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” 4.punktam, jauno pakalpojumu apraksti tiks ievietoti pakalpojumu katalogā mēneša laikā no tiesību akta projekta apstiprināšanas datuma Ministru kabinetā un biļešu tirdzniecības pakalpojuma sniedzēja noskaidrošanas datuma, gadījumā, ja jaunajiem pakalpojumiem tiks veidotas pakalpojumu lietotnes (e-pakalpojumi), tās tiks izvietotas valsts pārvaldes portālā www.latvija.gov.lv.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka Svētku maksas pakalpojumus un to izcenojumus (Projekta pielikums). Maksas pakalpojumi Svētkos ir pasākumu ieejas biļetes un tirdzniecības vietu noma Svētku norises vietās. Svētku programmu veido 52 pasākumi, no kuriem 21 pasākums ir bezmaksas, viens daļējas maksas pasākums un 30 maksas pasākumi, kas notiks 31 norises vietā.

Svētku programmā ir šādi bezmaksas pasākumi – Dziesmu un deju svētku karoga cildināšana; Dziesmu un deju svētku virsdiriģentu un virsvadītāju godināšana; Koru konkursa fināls "Koru kari"; Amata meistaru darinājumu gadatirgus, meistarklases; Svētku kvartāls Esplanāde – satikšanās vieta; Amatierteātru Brīvdabas izrādes (Vērmanes dārzā un Esplanādē); Pasaules latviešu saieta nams – Ārvalstu latviešu kolektīvu koncerts; Tautu diena "Raduma spēks"; Senioru koru koncerts; Latvijas amatierteātru izrādes (Mihaila Čehova Rīgas Krievu teātrī); Pūtēju orķestru pieci koncerti baznīcās; Kapelu maratons; Mazākumtautību kolektīvu garīgās mūzikas koncerts; Folkloras diena "Tīra spēle. Gods. Godi. Godīgums"; Bērnu folkloras kopu koncerts "Liepa auga ar ozolu" un Vokālo ansambļu sadziedāšanās; Svētku dalībnieku balle.

Svētku programmā ir šādi maksas pasākumi – Garīgās mūzikas koncerts; Latviešu tautas lietišķās mākslas izstāde "Mēs"; Atklāšanas koncerts Svētku dalībniekiem; Latviešu skatuviskās dejas lielkoncerta "Balts" divi koncerti; Diriģentu kora koncerts, veltīts Dziesmu svētku tradīcijas 150-gadei "Diriģents"; Kokļu mūzikas nakts koncerts "Gaismas dārzs"; Kokļu mūzikas nakts koncerts "Nakts dziesma"; Mazākumtautību kolektīvu koncerts "Saules dziesmu audeklā"; Vokāli simfoniskās mūzikas koncerts "Šūpulis"; divi Vokālo ansambļu mūsdienu mūzikas koncerti "Skaņu portreti"; Vokālo ansambļu garīgās mūzikas koncerts "Dievs. Daba. Cilvēks."; Latviešu tautastērpu skate "Mēnesnīcā"; Pūtēju orķestru koncerts "Laiks iet pāri" un zaļumballe; Koru lielkoncerta "Tīrums. Dziesmas ceļš" ģenerālmēģinājums; Kokļu mūzikas lielkoncerts "Laika upe"; Pūtēju orķestru latviešu mūzikas koncerts "Partitūra svētkiem"; Tautas mūzikas koncerts "Trejdeviņi spēlmanīši" un Latvijas mūzikas instrumentu meistaru izstāde; Koru lielkoncerts "Tīrums. Dziesmas ceļš"; Deju lieluzveduma "Mūžīgais dzinējs" ģenerālmēģinājums Svētku dalībniekiem un Deju lieluzveduma "Mūžīgais dzinējs" trīs koncerti; Bērnu un jauniešu vokālo ansambļu koncerta "Es vēlos sev ko pastāstīt" trīs koncerti; Noslēguma koncerta "Kopā Augšup" ģenerālmēģinājums; Noslēguma koncerts "Kopā Augšup", kā arī Sadziedāšanās nakts.

Svētku programmā ir daļējs maksas pasākums – Svētku dalībnieku gājiens "Novadu dižošanās", skatītāji to varēs vērot bez maksas, taču interesentiem būs iespēja iegādāties atsevišķas maksas vietas tribīnēs, kas būs izvietotas vairākās vietās.

Projekts paredz noteikt ieejas biļešu izcenojumus 31 Svētku pasākumam. Svētku pasākumu biļešu politika veidota, pamatojoties uz: (1) nepieciešamību gūt Svētku realizācijai nepieciešamos valsts budžetā plānotos ieņēmumus, (2) veikto izpēti un aprēķiniem Svētku pasākumu norišu vietu ietilpībai, ņemot vērā gan Svētku mākslinieciskās, gan tehniskās realizācijas nosacījumus un izmaksas, kā arī nepieciešamos finanšu resursus. Lai piedāvātu iespēju ikvienam interesentam iegādāties biļetes uz Svētku pasākumiem, biļešu izcenojums veidots amplitūdā no 5 euro līdz 100 euro saskaņā ar katra pasākuma programmu, skatītāju ietilpību, prognozēto biļešu pieprasījumu. Biļešu cena ir noteikta saskaņā ar katra pasākuma veidu vai ieejas biļetes noteiktās sēdvietas atrašanās vietu dabā. Biļešu cenas netiks mainītas, bet, ņemot vērā to, ka norišu vietās sēdvietu, sektoru un zonējuma plānojums veidots pēc skatītāju vietu izvietojuma projekta, var tikt aizvērti atsevišķi sektori un rindas biļešu tirdzniecībai, ja notiek izmaiņas, mākslinieciskās un tehniskās koncepcijas realizācijas plānā.

Vienlaikus Projekts paredz noteikt maksu par tirdzniecības vietām "Amatnieku, mūsdienu dizaina un tautas lietišķās mākslas gadatirgus" – Vērmanes dārzā, Esplanādē, Daugavas stadionā, Mežaparkā, kā arī tirdzniecības nomas vietās – laukumā pie Arēnas "Rīga", Vērmanes dārzā, Esplanādē, Daugavas stadionā, Mežaparkā. Maksa par vienu tirdzniecības vietu jeb līgumcena tiks noteikta atbilstoši tāmei.

Saskaņā ar Rīgas domes 2011.gada 18.janvāra saistošo noteikumu Nr.109 “Par pašvaldības nodevu par tirdzniecību publiskās vietās Rīgā” 7.2.apakšpunktu nodevu par tirdzniecību publiskās vietās nemaksā, ja pasākuma, kurā laikā tiek organizēta ielu tirdzniecība, organizators ir Rīgas pilsētas pašvaldība un no tirdzniecības dalībniekiem tiek iekasēta maksa par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu. Atbilstoši 2023.gada 12.janvāra nodomu protokola par sadarbību XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku sagatavošanas un norises Rīgā 2023.gadā nodrošināšanā, kas parakstīts starp Kultūras ministriju, Centru un Rīgas valstspilsētas pašvaldību (turpmāk – nodomu protokols), 1.punktam puses vienprātīgi vienojās kopīgi sadarboties Svētku sagatavošanā un īstenošanā, tādējādi nodrošinot sekmīgu Svētku norisi Rīgā no 2023.gada 30.jūnija līdz 2023.gada 9.jūlijam. Saskaņā ar nodomu protokola 4.7.punktu Rīgas valstspilsētas pašvaldība, atbilstoši Centra Svētkiem budžetā paredzētajiem finanšu līdzekļiem, sadarbojoties ar Centru un apņemas pamatojoties uz Ministru kabineta apstiprinātajām Svētku norises vietām, Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā esošo Svētku norises vietu nomai piemērot iespējamās atlaides vai, citktāl iespējams, nodot tās bezatlīdzības lietošanā. Līdz ar to Rīgas valstspilsētas pašvaldības nodeva par tirdzniecību publiskās vietās nav jāmaksā ar nosacījumu, ja no tirdzniecības dalībniekiem tiek iekasēta maksa par ielu tirdzniecības organizēšanas nodrošināšanu.

Latviešu tautas lietišķās mākslas izstāde "Mēs" tiks atklāta Svētku laikā – 1.jūlijā, bet apmeklētājiem būs pieejama arī pēc Svētkiem, proti, līdz 31.jūlijam.

Lai nodrošinātu biļešu pieejamību, Projekts paredz piemērot 10 % atlaidi no ieejas biļetes cenas:
1) Latvijas Goda ģimenes apliecības "Goda ģimene" un "3+ Ģimenes karte" īpašniekiem. Apliecība "Goda ģimene" ir valsts veidota un Sabiedrības integrācijas fonda īstenota atbalsta programma "Latvijas Goda ģimenes apliecības programma" daudzbērnu ģimenēm, kuras aprūpē ir trīs vai vairāk bērni, tai skaitā audžuģimenē vai aizbildnībā esoši bērni, vecumā līdz astoņpadsmit gadiem, kā arī pilngadīgas personas, kuras nav sasniegušas 24 gadu vecumu, ja tās iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, un ģimenēm, kuras aprūpē ir bērns ar invaliditāti vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditāte. Šīs apliecības īpašniekiem ir iespēja saņemt atlaides, izmantojot pakalpojumus, kurus piedāvā valsts un privātie uzņēmumi Latvijā.
Ņemot vērā lielo apmeklētāju skaitu Mežaparka Lielajā estrādē un Daugavas stadionā (apmēram 70 tūkstoši skatītāji, dalībnieki ar ID kartēm Svētku Noslēguma koncertā), kuriem jāpārbauda biļetes, kā arī to, ka personai, kura iegādājusies biļeti ar atlaidi, pie ieejas koncertā ir jāuzrāda attiecīga apliecība un dokumenti, kas noteikti normatīvajos aktos par Latvijas Goda ģimenes apliecības īstenošanas kārtību, kas ļāva iegādāties biļeti ar atlaidi, Projekts neparedz piemērot 10% atlaidi no ieejas biļetes cenas, uzrādot citus dokumentus, kas apliecina, ka ģimenes aprūpē ir vismaz trīs bērni (bērnu dzimšanas apliecību, vecāku pasi) vai bērns ar invaliditāti, vai pilngadīga persona, kura nav sasniegusi 24 gadu vecumu un kurai noteikta I vai II grupas invaliditātes grupa. Papildus jānorāda, ka valstī nav cita vienota dokumenta, kas apliecina to, ka ģimenes aprūpē ir vismaz trīs bērni.
2) personām ar I, II vai III invaliditātes grupu, uzrādot atbilstošu apliecību;
3) politiski represētajām personām, uzrādot atbilstošu apliecību.

Šī 10 % atlaide tiek piemērota katram pirkumam ar Latvijas Goda ģimenes apliecību "Goda ģimene" un "3+ Ģimenes karte", atbilstoši vispārīgi noteiktajam pirkuma ierobežojumam, ka vienā pirkumā vienam pircējam uz katru Svētku pasākumu būs iespējams nopirkt līdz četrām biļetēm. Centrs strādā pie projekta, lai Latvijas Goda ģimenēm, kuras vēlēsies iegādāties vairāk nekā četras biļetes uz vienu Svētku pasākumu blakus esošās sēdvietās, būtu iespēja šīs biļetes rezervēt iepriekš sadarbībā ar Sabiedrības integrācijas fondu.

Ar atbilstošu invaliditātes vai politiski represēto personu apliecību gan internetā, gan biļešu kasēs iespējams iegādāties biļeti ar 10 % atlaidi (saglabājot vispārīgo nosacījumu, ka kopējā pirkumā ir ierobežojums – vienā pirkumā vienam pircējam uz katru Svētku pasākumu iespējams nopirkt līdz četrām biļetēm).

Personām, kuras iegādājušās Svētku biļetes ar 10 % atlaidi, pirms ieejas Svētku norises vietā tiks lūgts uzrādīt atbilstošo dokumentu, kas ļāva iegādāties biļeti(-es) ar atlaidi.

Latviešu tautas lietišķās mākslas izstādei "Mēs" ir noteiktas divu veidu biļešu cenas, dodot iespēju skolēniem un pensionāriem, uzrādot skolēnu apliecību vai pensionāru apliecību iegādāties biļetes par zemāku cenu.

Projekts paredz, ka deju lieluzveduma "Mūžīgais dzinējs" ģenerālmēģinājumam biļetes tiek pārdotas tikai Svētku dalībniekiem. Visiem sektoriem un rindām tribīnēs tiks piemērota viena cena un biļetes tiks pārdotas dalībniekiem, norādot konkrētu sēdvietu katrā biļetē.

Aprēķinot samaksu par pakalpojumu, ir ņemta vērā pasākuma valstiskā nozīmība, tajā iesaistīto iedzīvotāju skaits un no valsts budžeta piešķirto dotāciju un atbalstītāju piešķirto līdzekļu apmērs Svētku pasākumu realizācijai.

2022.gada 30.novembra Dziesmu un deju svētku padomē tika saskaņota Svētku biļešu politika, līdz ar to plānots publiskajā tirdzniecībā nodrošināt 68% biļešu, iepriekšējā rezervācijā 30% biļešu un 2% ielūgumu Svētku goda viesiem un Dziesmu svētku procesa uzturētājiem. Svētku rīkotājs Centrs ir izstrādājis iekšējo kārtību, kādā tiek nodrošināti ielūgumi vai iespēja rezervēt biļetes – prioritāri pirmo reizi Dziesmu un deju svētku vēsturē katram Svētku dalībniekam būs iespēja iegādāties vienu biļeti, kā arī Latvijas valstspilsētu un novadu pašvaldībām, ņemot vērā pašvaldību ieguldījumu Dziesmu svētku procesa uzturēšanā, Dziesmu svētku procesa uzturētājiem ārvalstīs sadarbībā ar Pasaules Brīvo latviešu apvienību, kultūras un Dziesmu svētku procesa uzturētājiem ārpus Latvijas un atbalstāmajām sabiedrības mērķgrupām "Goda ģimenes" kartes īpašniekiem un personām ar kustību traucējumiem, kurām ir I, II vai III grupas invaliditāte, lai varētu noteikt vietu ratiņkrēslam, būs iespēja iegādāties noteiktu skaitu biļetes iepriekšējā rezervācijā.

Projektā paredzētajiem Centra sniegtajiem maksas pakalpojumiem – Svētku pasākumu ieejas biļetēm pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3.panta astoto daļu. Pievienotās vērtības nodokli nepiemēro, ņemot vērā to, ka saskaņā ar Dziesmu un deju svētku likuma 7.panta sesto daļu Centrs ir Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku rīkotājs un saskaņā ar MK noteikumu Nr.931 4.7.punktu nodrošina Vispārējo latviešu Dziesmu un deju svētku sagatavošanu, īstenošanu un tradīcijas nepārtrauktību dziesmu un deju svētku starplaikā.

Projekta 5.punktā ir noteikts, ka maksu par cenrāža 1. - 26.punktā noteiktajiem maksas pakalpojumiem iekasē biļešu tirdzniecības pakalpojumu sniedzējs un normatīvajos aktos par kārtību, kādā veicami maksājumi valsts budžetā, noteiktajā kārtībā pārskaita Centra budžetā. Biļešu operators nav tiesīgs prasīt un saņemt jebkādus papildus maksājumus no Svētku pasākumu biļešu pircējiem. Lai gan Svētku pēdējais pasākums notiek 2023.gada 9.jūlijā, lai nodrošinātu Projekta 5.punktā noteiktās kārtības īstenošanu, Projekta 9.punktā noteikts, ka Projekts ir spēkā līdz 2023.gada 31.jūlijam.

Ņemot vērā to, ka maksas pakalpojumu – tirdzniecības vietas nomas maksa un Amatnieku, mūsdienu dizaina un tautas lietišķās mākslas gadatirgus – sniegšanai tiek piesaistīti vairāki resursi ārpus Centra un to piesaistīšanas izmaksas ir mainīgas un tiek atbilstoši diferencētas, Projekts paredz, ka konkrētā pakalpojuma cenu veido resursu piesaistīšanas līgumcena, administratīvās izmaksas, kā arī citas izmaksas, kas saistītas ar pakalpojuma organizēšanu. Līgumcenu veidojošās izmaksas norādītas Projekta 7.punktā. Maksas pakalpojuma "tirdzniecības vietu noma" un Amatnieku, mūsdienu dizaina un tautas lietišķās mākslas gadatirgus izcenojumu apstiprina Centra direktors. Izcenojums tiks aprēķināts un apstiprināts līdz 2023.gada 30.aprīlim atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 3.maija noteikumu Nr.333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 1.pielikumam.

Tirdzniecības veicēji tiks atlasīti saskaņā ar Centra nolikumu, kurš tiks publicēts tīmekļvietnē www.dziesmusvetki.lv. Maksu par cenrāža 27. un 28. punktā minētajiem pakalpojumiem iekasē ar tāda maksājumu pakalpojuma sniedzēja starpniecību, kuram ir tiesības sniegt maksājumu pakalpojumus Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma izpratnē un ar pārskaitījumu Centra norēķinu kontā Valsts kasē.

Projekta pielikumā esošais cenrādis nosaka Svētku maksas pakalpojumus. Svētkiem noteiktā maksas pakalpojumu kalkulācija ir pievienota Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jā Svētku dalībnieki Dziesmu un deju svētku procesā iesaistītās personas ikviena persona, kura vēlas apmeklēt Dziesmu un deju svētkus individuālie komersanti, kas piedāvās savus pakalpojumus Svētku norises vietās
Ietekmes apraksts
Ikvienai personai būs iespēja apmeklēt Dziesmu un deju svētku pasākumus, ņemot vērā, ka būs pieejami gan bezmaksas, gan maksas pasākumi, kā arī nomāt tirdzniecības vietas Svētku norises vietās. Savukārt ikvienam Dziesmu un deju svētku dalībniekam, pirmo reizi Dziesmu un deju svētku vēsturē, būs iespēja iegādāties vienu biļeti iepriekšējā rezervācijā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Ikvienai juridiskajai personai būs iespēja iegādāties biļetes uz Dziesmu un deju svētku pasākumiem un nomāt tirdzniecības vietas Svētku norises vietās. Savukārt Latvijas valstspilsētu un novadu pašvaldībām, ņemot vērā pašvaldību ieguldījumu Dziesmu svētku procesa uzturēšanā, Dziesmu svētku procesa uzturētājiem ārvalstīs sadarbībā ar Pasaules Brīvo latviešu apvienību, kultūras un Dziesmu svētku procesa uzturētājiem ārpus Latvijas, būs iespēja iegādāties noteiktu skaitu biļetes iepriekšējā rezervācijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Projekts ietekmēs tos saimnieciskās darbības veicējus, kuri vēlēsies nomāt tirdzniecības vietas Svētku laikā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
4 781 569
2 740 458
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
4 781 569
2 740 458
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
4 781 569
2 740 458
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
4 781 569
2 740 458
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts pakalpojumu cenu aprēķins sniegts Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.pielikumā "XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku pasākumu maksas pakalpojumu cenu kalkulācija". Šīs cenu kalkulācijas aprēķinos sadaļā "Atlīdzības" iekļautas autoratlīdzības un atlīdzības ekspertiem, kas piesaistīti ar autoratlīdzības un uzņēmuma līgumiem, kas attiecas uz Svētku pasākumu īstenošanu, sadaļā "Materiālu un pakalpojumu izmaksas" iekļauti izdevumi, kas attiecas uz Svētku pasākumu īstenošanu, sadaļā "Administratīvās izmaksas atlīdzība" iekļautas atlīdzības Centra darbiniekiem (atalgojums rēķināts pēc atalgojuma skalas minimuma), kuri tieši iesaistīti Svētku organizēšanā, sadaļā "Mākslinieciskā procesa nodrošināšanas izmaksas" attiecīgi iekļautas Svētku virsvadītāju un virsdiriģentu atlīdzības izmaksas, savukārt sadaļā "Administratīvās izmaksas pakalpojumi" iekļauti Centra darbības nodrošināšanai nepieciešamie preču un pakalpojumu izdevumi, kas proporcionāli attiecināmi Svētku rīkošanai.

Savukārt  Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2.pielikumā "Svētku pasākumu maksas pakalpojumu detalizēta ieņēmumu prognoze" sniegts indikatīvais pašu ieņēmumu aprēķins par cenrādī iekļautajiem pakalpojumiem, ņemot vērā pakalpojumu cenas, tirdzniecībai paredzēto biļešu skaitu un plānoto pasākumu apmeklētāju aizpildījuma procentu. Atbilstoši šim aprēķinam pašu ieņēmumi no cenrādī iekļautajiem Svētku pasākumiem un uzvedumiem sastāda 7 055 027 euro. Papildus tam provizoriski plānoti ieņēmumi no tirdzniecības vietu nomas pasākumu vietās un gadatirgū 467 000 euro apmērā.

Līdz ar to kopējie pašu ieņēmumi par cenrādī iekļautajiem pasākumiem sastāda 7 522 027 euro.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Atbilstoši Centra provizoriskajiem aprēķiniem budžeta ieņēmumi no pasākumu biļešu realizācijas ir plānoti 7 055 027 euro (XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku pasākumu maksas pakalpojumu detalizēta ieņēmumu prognoze sniegta Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2.pielikumā). Ieņēmumus no maksas pakalpojumiem plānots novirzīt ar Svētku rīkošanu saistīto izdevumu segšanai, piemēram izdevumiem par norises vietu noma, pasākumu tehnisko nodrošinājumu, pasākumu scenogrāfiju realizāciju.

Projekts paredz, ka maksu par tirdzniecības vietu nomu pasākumu norises vietās un gadatirgū Centrs iekasēs, izmantojot bankas pārskaitījumu. Pašlaik tirdzniecības vietu nomas maksu precīzi aprēķināt nav iespējams, jo pakalpojuma cenas aprēķinam ir nepieciešama informācija par kopējām līgumcenu veidojošajām izmaksām attiecīgajiem pakalpojumiem, kas noteikti Projekta 7.punktā. Tā kā līgumcenu veidojošās izmaksas objektīvu iemeslu dēļ pašlaik vēl nav iespējams noteikt, Projekta 6.punkts paredz, ka cenrāža 27. un 28.punktā noteiktajiem pakalpojumiem līgumcena tiek noteikta atbilstoši tāmei. Provizoriski tiek plānots, ka ieņēmumi par cenrāža 27. un 28.punktā noteiktajiem pakalpojumiem – tirdzniecības vietu noma pasākumu norises vietās un – tirdzniecības vietu noma gadatirgū – varētu sastādīt 467 000 euro.

Tādējādi kopējie plānotie ieņēmumi par Projekta pielikumā esošajā cenrādī iekļautajiem pakalpojumiem ir 7 522 027 euro. Ņemot vērā, ka 2023.gada budžetā apstiprinātais Svētku pašu ieņēmumu plāns ir 4 781 569 euro, Projekts paredz palielināt Centra pašu ieņēmumus saistībā ar Svētku organizēšanu par 2 740 458 euro, attiecīgi arī palielinot izdevumus 2 740 458 euro apmērā. Pašu ieņēmumu palielinājumu Centrs novirzīs Svētku pasākumu īstenošanas izdevumiem, tajā skaitā pasākumu norišu vietu īres maksas segšanai, Svētku pasākuma apsardzes pakalpojuma segšanai, sabiedriskā transporta izdevumu segšanai Svētku dalībniekiem, audiovizuālā un tehniskā nodrošinājuma realizācijai Svētku pasākumu norišu vietās u.c.

Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdes protokollēmuma (prot. Nr.2 1.§) "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023.gadam un budžeta ietvaram 2023.-2025.gadam"" (turpmāk – Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra ārkārtas sēdes protokollēmums) 15.punkts paredz, ka Kultūras ministrijai pēc XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku norises 2023.gadā jānodrošina, ka visi biļešu un citi pašu ieņēmumi, kas radīsies pēc Svētku pasākumu izdevumu segšanas ir ieskaitāmi valsts budžetā, nodrošinot līdzekļu atjaunošanu valsts budžeta programmā "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Visi biļešu un citi Centra pašu ieņēmumi, kas radīsies pēc Svētku pasākumu izdevumu segšanas, ir ieskaitāmi valsts budžetā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Nacionālais kultūras centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits
Projekta sagatavošanā tika iesaistīta Dziesmu un deju svētku padome, kuras sastāvā ir kultūras ministrs, izglītības un zinātnes ministrs, finanšu ministrs, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deleģēts deputāts, kurš var būt arī šīs padomes priekšsēdētājs, Rīgas Domes priekšsēdētājs, Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis, Valsts prezidenta kancelejas pārstāvis, Apvienoto Nāciju Izglītības, zinātnes un kultūras organizācijas Latvijas Nacionālās komisijas pārstāvis, divi koru nozares pārstāvji (pieaugušo koru pārstāvis un skolēnu koru pārstāvis), divi deju nozares pārstāvji (pieaugušo deju kolektīvu pārstāvis un skolēnu deju kolektīvu pārstāvis), pūtēju orķestru nozares pārstāvis, tautas lietišķās mākslas nozares pārstāvis, tautas mūzikas nozares pārstāvis, tradicionālās kultūras nozares pārstāvis, profesionālās mūzikas pārstāvis, pašvaldību kultūras centru pārstāvis un nevalstisko organizāciju pārstāvis.

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Projekts tika izskatīts Dziesmu un deju svētku padomes 2022.gada 30.novembra sēdē.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Dziesmu un deju svētku padome 2022.gada 30.novembra sēdē (prot. Nr.3.2-2/4., 1§.) izskatīja jautājumu par Svētku biļešu un ielūgumu noteikumiem un politiku. Dziesmu un deju svētku padome vienbalsīgi atbalstīja Svētku biļešu un ielūgumu politiku, aicinot Centru sagatavot un virzīt biļešu cenrādi apstiprināšanai Ministru kabinetā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Latvijas Nacionālais kultūras centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII Deju svētku pasākumu maksas pakalpojumu cenu kalkulācija
2. pielikums
Nosaukums
XXVII Vispārējo latviešu dziesmu un XVII deju svētku pasākumu maksas pakalpojumu detalizēta ieņēmumu prognoze