Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-1674: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pārrobežu informācijas apmaiņas kārtība par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā (pārstrādātā redakcija) (turpmāk – Direktīva 2019/520).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt kārtību, kādā veic informācijas apmaiņu ar citiem Eiropas Savienības dalībvalstu kontaktpunktiem par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kā arī apmaiņai paredzētās informācijas apjomu par transportlīdzekli, tā īpašnieku vai turētāju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz Direktīvas 2019/520 pieņemšanas brīdim nepastāvēja regulējums, ar ko veicināt pārrobežu informācijas apmaiņu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem. Autoceļu lietošanas nodevas likums nosaka pamatprincipus informācijas apmaiņai un pilnvaro Ministru kabinetu noteikt precīzu informācijas apmaiņas kārtību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ir nepieciešams izdot jaunus noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā veic informācijas apmaiņu ar citiem Eiropas Savienības dalībvalstu kontaktpunktiem par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, kā arī apmaiņai paredzētās informācijas apjomu par transportlīdzekli, tā īpašnieku vai turētāju.
Risinājuma apraksts
Izstrādātais noteikumu projekts, pamatojoties uz Direktīvā 2019/520 un Autoceļu lietošanas nodevas likumā noteikto, paredz to, ka datu apmaiņa starp Eiropas Savienības dalībvalstu kontaktpunktiem notiks automatizētās meklēšanas režīmā, izmantojot Eiropas Transportlīdzekļu un vadītāja apliecību informācijas sistēmas (turpmāk – Eucaris) lietojumprogrammu un šīs lietojumprogrammas atjauninātās versijas.
Noteikumu projekts paredz arī precīzu informācijas pieprasījuma un atbildes uz pieprasījuma saturu.

Valsts policija, lai saņemtu piekļuvi automatizētajai meklēšanai, citas valsts kontaktpunktam nosūta šādus datus par transportlīdzekli:
1. transportlīdzekļa reģistrācijas numuru;
2. ziņas par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumu;
3. transportlīdzekļa reģistrācijas dalībvalsti (dalībvalsti, kurā ir reģistrēts transportlīdzeklis, ar ko izdarīts pārkāpums);
4. dalībvalsts, kurā izdarīts pārkāpums;
5. pārkāpuma izdarīšanas datums;
6. pārkāpuma izdarīšanas laiks.

Sniedzot “ziņas par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumu”, tiek norādīts “nav samaksāta autoceļu lietošanas nodeva”, netiek izšķirts autoceļu lietošanas nodevas pārkāpuma veids saskaņā ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11. panta pirmo vai otro daļu, jo EUCARIS funkcionalitāte to neparedz.

Savukārt, ja no citas valsts kontaktpunkta tiek saņemts pieprasījums par transportlīdzekli, kuram konstatēts autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpums, citas valsts kontaktpunktam tiek piešķirta piekļuve automatizētai meklēšanai transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā šādiem datiem:
1. par transportlīdzekli:
1.1. transportlīdzekļa reģistrācijas numurs;
1.2. transportlīdzekļa identifikācijas numurs (VIN);
1.3. transportlīdzekļa reģistrācijas valsts;
1.4. transportlīdzekļa marka un modelis;
1.5. transportlīdzekļa kategorijas kods;
1.6. EURO emisiju klase;
2. par transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju – fizisku personu:
2.1. vārds, uzvārds (uzvārds rakstāms lieliem burtiem);
2.2. dzimšanas datums;
2.3. personas kods;
2.4. deklarētās dzīvesvietas adrese – mājas numurs, ielas nosaukums, administratīvā teritorija, pasta indekss, valsts (adrese rakstāma lieliem burtiem);
3. par transportlīdzekļa īpašnieku vai turētāju – juridisku personu:
3.1. nosaukums (nosaukums rakstāms lieliem burtiem);
3.2. tiesiskā forma;
3.3. adrese – mājas numurs, ielas nosaukums, administratīvā teritorija, pasta indekss, valsts (adrese rakstāma lieliem burtiem);
3.4. reģistrācijas numurs.

Informācijas apmaiņai datu apjoms ir noteikts minimālais nepieciešamais, nevis viss, kas fakultatīvi iekļauts Direktīvā 2019/520. Nepieciešamība sniegt personas datus izriet no Direktīvā 2019/520 noteiktā.

Informācijai, kas satur personas datus, un iegūta informācijas apmaiņas par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem rezultātā, tiek nodrošināta datu drošība un aizsardzība atbilstoši normatīvajiem aktiem par personas datu aizsardzību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz transportlīdzekļu īpašniekiem un turētājiem, kuri būs izdarījuši nodevas maksāšanas pārkāpumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ietekme uz budžetu ir izvertēta likumprojekta "Grozījumi Autoceļu lietošanas nodevas likumā" (2021-TA-1895) ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0520
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā [publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 91, 29.03.2019.].
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 19. marta Direktīva (ES) 2019/520 par ceļu lietotāju nodevu elektroniskās iekasēšanas sistēmu savstarpēju izmantojamību un informācijas par ceļu lietošanas maksu nesamaksāšanu pārrobežu apmaiņas veicināšanu Savienībā [publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī L 91, 29.03.2019.].
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2019/520 1. panta 1.punkta b) apakšpunkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 23. panta 4. punkts
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 22. punkts
Pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 11. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 24. punkts
Noteikumu projekta 2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 25. punkts
Noteikumu projekta 2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 24. panta 2. punkts
Norma ir spēkā Administratīvās atbildības likuma 18. nodaļā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 26. punkts
Norma ir spēkā Ceļu satiksmes likuma 1.panta 11. un 23. punktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 23. panta 2. punkts
Norma ir spēkā Fizisko personu datu apstrādes likumā, likumā  “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā, pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.1 panta trešo daļu
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 24. panta 3. punkts
Pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.1 panta ceturto daļu
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 27. pants
Norma ir spēkā Fizisko personu datu apstrādes likumā, likumā  “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 I pielikums
Noteikumu projekta 5. un 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 II pielikums
Norma ir spēkā Administratīvās atbildības likuma 18. nodaļa
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 23. panta 3. punkts
Pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.1 panta trešo un piekto daļu, Noteikumu projekta 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 2. panta 27. punkts
Norma ir spēkā Ceļu satiksmes likuma 1. panta 25. punktā
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 23. panta 1. punkts
Pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.1 panta pirmo un otro daļu, Noteikumu projekta 5. un 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Direktīvas 2019/520 24. panta 1. punkts
Pārņemts ar Autoceļu lietošanas nodevas likuma 8.1 panta trešo daļu
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvas 2019/520 25. pants paredz dalībvalstīm rīcības brīvību izvēlēties sniegt datus par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpējiem autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanu atbildīgajam subjektam. Noteikumu projekts neparedz izmantot šo izvēles brīvību, jo administratīvā pārkāpuma procesu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas  pārkāpumiem veic Valsts policija, un autoceļu lietošanas nodevas iekasēšanas atbildīgajam subjektam nav būtiska informācija par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpēju.  
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Pārējās Direktīvas 2019/520 normas ir pārņemtas ar grozījumiem likumā “Autoceļu lietošanas nodevas likums”, likumā “Par autoceļiem”, Administratīvās atbildības likumu, Ministru kabineta 2022. gada 22. februāra noteikumiem Nr. 136 “Kārtība, kādā autoceļu lietošanas nodevas elektroniskās iekasēšanas sistēmas pakalpojumu sniedzējus reģistrē, uzrauga un izslēdz no reģistra”, kā arī tiks pārņemtas ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem “Ceļu lietotāju maksājumu elektronisko iekasēšanas sistēmu savstarpējās izmantojamības kārtība” (21-TA-1168).

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Iekšlietu ministrija, Valsts policija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c6b57ca2-d5fc-457a-8801-2890dfbeb3f6

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības atsauksmes pēc noteikumu projekta publicēšanas netika saņemtas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts nosaka, ka, veicot pārrobežu informācijas apmaiņu par autoceļu lietošanas nodevas maksāšanas pārkāpumiem, tiek nodrošināta datu drošība un aizsardzība atbilstoši normatīvajiem aktiem par personas datu aizsardzību.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi