22-TA-1228: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidenta 2022. gada 14. marta rezolūcija Nr. 2022-1.1.1./16-16, kas noteic uzdevumu tieslietu ministram un satiksmes ministram, ņemot vērā nepieciešamību Latvijā pilnvērtīgi ieviest saistībā ar Krievijas iebrukumu Ukrainā noteiktās Eiropas Savienības sankcijas, lūdzu sadarbībā ar Satiksmes ministriju un Finanšu un kapitāla tirgus komisiju nacionālā līmenī rast risinājumu, lai valsts uzturētos īpašumu reģistros tiktu iekļauta un atjaunota informācija par īpašumu atrašanos sankcionēto personu īpašumā vai kontrolē. Nepieciešamības gadījumā piedāvāt risinājumus sistēmu pilnveidošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" (turpmāk – likumprojekts) mērķis ir nodrošināt informācijas pieejamību par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā (turpmāk – Uzņēmumu reģistrs) reģistrēto tiesību subjektu sasaisti ar starptautiski vai nacionālā līmenī noteiktu sankciju subjektiem, uz kuriem attiecas dažādi ierobežojumi.
Spēkā stāšanās termiņš
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumprojekts sagatavots, lai pilnveidotu Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā (turpmāk – Sankciju likums) paredzēto starptautisko organizāciju un Latvijas Republikas nacionālo sankciju piemērošanu. Likumprojektā paredzētā informācija kalpotu kā papildus informācijas avots Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" noteiktajiem publiskajiem reģistriem, kuros tiek reģistrētas, nostiprinātas vai publiskotas īpašuma tiesības vai citas mantiskās tiesības uz ķermeniskām un bezķermeniskām lietām, iekļaujot un atjaunojot informāciju par īpašumu atrašanos sankcionēto personu īpašumā vai kontrolē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Latvijas Republikai ir juridiski saistoši vairāki desmiti atšķirīgu sankciju režīmu pret vairāk nekā 30 valstīm[1], kas aptver Eiropas Savienības un Apvienoto Nāciju Organizācijas (ANO) sankciju režīmus. Šobrīd, reaģējot uz neizprovocēto un nepamatoto militāro agresiju, ko Krievijas Federācija īsteno pret Ukrainu, kā arī uz to, ka Krievijas Federācija atzina Ukrainas Doņeckas un Luhanskas apgabalu nevalstiski kontrolētās teritorijas par neatkarīgām, Eiropas Savienība par Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanu finanšu ierobežojumi un ieceļošanas aizliegums kopš 2022. gada 28. februāra ir attiecināms uz 680 fiziskām personām un 53 veidojumiem (t.sk. juridiskām personām). Sankcionēto personu saraksts tiek pastāvīgi pārskatīts un periodiski atjaunots[2]. Saskaņā ar Zvērinātu advokātu biroja "Cobalt" sagatavoto informāciju[3] Latvijā šobrīd ir ap 5000 juridisko personu, kuru piederība ir saistāma ar Krieviju vai Baltkrieviju. Latvijas juridisko personu galvenie sadarbības partneri (>30% no apgrozījuma) ir tieši šajās valstīs.
Atbilstoši Sankciju likuma 13. pantā noteiktajam Ārlietu ministrija ir koordinējošā iestāde saziņā ar starptautiskajām organizācijām un ārvalstu kompetentajām institūcijām par sankciju noteikšanu, ieviešanu un izņēmumu piemērošanu Latvijā. Vienlaikus Sankciju likums nosaka vairākas kompetentās institūcijas, kas veic visas tās darbības, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu starptautisko un nacionālo sankciju izpildi. Uz Sankciju likuma pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi noteic vēl virkni institūcijas, kas ir atbildīgas par Sankciju likuma 5. panta trešajā daļā minēto publisko reģistru vešanu[4]. Turklāt Sankciju likuma 2. panta otrā daļa noteic, ka Sankciju likums attiecas uz visām personām un tām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas.
Saskaņā ar Sankciju likuma 4. pantu Latvijā var ieviest vai noteikt šādas starptautiskās vai nacionālās sankcijas - finanšu ierobežojumi; civiltiesiskie ierobežojumi; ieceļošanas ierobežojumi; stratēģiskas nozīmes preču un citu preču aprites ierobežojumi; tūrisma pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi. Savukārt, saskaņā ar Sankciju likuma 5. panta otro daļu sankciju subjektam, attiecībā uz kuru noteikti civiltiesiskie ierobežojumi, atbilstoši šiem ierobežojumiem ir aizliegts iegūt un atsavināt ķermeniskas un bezķermeniskas lietas, uz kurām publiskajos reģistros reģistrējamas, nostiprināmas vai publiskojamas īpašuma tiesības vai citas mantiskās tiesības. Ievērojot minēto, ierobežojumi publiskajos reģistros noteikti civiltiesisko ierobežojumu gadījumos, taču, ja personai piemērotas cita veida sankcijas, civiltiesisko ierobežojumu nav. Sankciju likuma 11.1 panta trešajā daļā Uzņēmumu reģistrs minēts kā informācijas pārbaudes avots sankciju piemērošana publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības jomā.
Sankciju subjektu sarakstos iekļauj starptautisko publisko tiesību subjektus, fiziskās personas, juridiskās personas un citus identificējamus subjektus. Tomēr, ja juridiskas personas nav iekļautas sankciju subjektu sarakstos, tās var tikt uzskatītas par sankciju subjektu caur fiziskas personas īstenoto kontroli juridiskajā personā. Līdz ar to publiski pieejamā informācija par sankciju subjektiem vēl ir papildus analizējama, jo tā nesniedz informāciju par sankcionēto personu faktiski kontrolētiem tiesību subjektiem. Kontrole pār tiesību subjektu var tikt īstenota uz īpašumtiesību pamata – tieši vai pastarpināti caur citām fiziskām un juridiskām personām vai veidojumiem, kā arī izmantojot valdījumu, pilnvarojumu u.c. kontroles veidus. Tādējādi šobrīd publiski pieejamā informācija par sankciju subjektiem ir decentralizēta, turklāt informācija par sankciju subjektu kontrolētiem tiesību subjektiem nemaz nav publiski pieejama, kas var radīt būtiskus riskus Sankciju likuma regulējuma pilnvērtīgai izpildei, t.sk. valsts pārvaldē, jo izpilde atkarīga no katras institūcijas spējām sankcionēto personu noteikšanā, kas šobrīd, aptaujājot iesaistītās īpašumu reģistru iestādes, galvenokārt notiek manuāli, veidojot individuālus algoritmus. Tādējādi starptautisko sankciju piemērošana ir izgaismojusi praktiskās problēmas, ko izraisa situācija, ka sankciju ieviešana un piemērošana notiek decentralizēti. Civiltiesisko ierobežojumu noteikšanā ir iesaistīta virkne valsts publiskā sektora iestāžu, kurām ir jāveic ne tikai sankcionēto personu tieša identifikācija dažādos valsts reģistros, bet arī jāpēta netieša ietekme un kontrole. Šajā situācijā izgaismojas divi aspekti. Pirmais – Uzņēmumu reģistra reģistros esošās informācijas par patiesajiem labuma guvējiem kvalitāte, kas ir pilnībā atkarīga no Uzņēmumu reģistra personāla profesionalitātes un iespējām darbu veikt kvalitatīvi. Otrais – spēja analizēt kontroles un īpašumtiesību struktūras no pieejamajiem dokumentiem un informācijas, lai secinātu saistības ar sankcionētām personām.
Turklāt atbilstoši likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" noteiktajam Uzņēmumu reģistram šobrīd ir noteikta kompetence starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju, ar kurām sankciju subjektam noteikti civiltiesiski ierobežojumi, piemērošanā, turklāt šis uzdevums tiek īstenots attiecībā uz jaunu ierakstu izdarīšanu attiecīgajā Uzņēmumu reģistra vestajā reģistrā.
Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos nav noteikts uzdevums veikt starptautisko sankciju analīzi un apkopot informāciju par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, lai nodrošinātu šo datu pieejamību ne vien kustamu un nekustamu mantu reģistriem atzīmju izdarīšanai, bet arī paša Uzņēmumu reģistra reģistros jau reģistrēto tiesību subjektu identificēšanai sankciju kontekstā. Vienlaikus, nosakot Uzņēmumu reģistram šādu uzdevumu, nosakāms reģistrējamo ziņu apjoms, kā arī šīs informācijas publiskā pieejamība.
[1] https://www.sanctionsmap.eu/#/main
[2] https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-ukraine-crisis/
[3]16.03.2022. prezentācija "Aktualitātes sankciju risku pārvaldībā" https://cobaltlegal.sharepoint.com/sites/latvia/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2Flatvia%2FShared%20Documents%2FVEBIN%C4%80RI%2F20220316%20Aktualit%C4%81tes%20sankciju%20risku%20p%C4%81rvald%C4%ABb%C4%81%2Epdf&parent=%2Fsites%2Flatvia%2FShared%20Documents%2FVEBIN%C4%80RI&p=true&wdLOR=c2943AE4B%2D6BA9%2D41A6%2D87C3%2D691361AC6BBA&ct=1647608389431&or=Outlook-Body&cid=D6A38B17-7A5E-4FD0-9C78-3710F440DFCB
[4] Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumu Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" 2. punkts - institūcijas, kas ir atbildīgas par likuma 5. panta trešajā daļā minēto publisko reģistru vešanu - Tiesu administrācija kā valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas pārzinis; Uzņēmumu reģistrs; Patentu valde; valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija"; valsts akciju sabiedrība "Latvijas Jūras administrācija" kā Latvijas Kuģu reģistra datubāzes uzturētājs; Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra kā traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas pārzinis; Lauksaimniecības datu centrs kā Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēmas pārzinis; valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" kā Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra turētājs.
Atbilstoši Sankciju likuma 13. pantā noteiktajam Ārlietu ministrija ir koordinējošā iestāde saziņā ar starptautiskajām organizācijām un ārvalstu kompetentajām institūcijām par sankciju noteikšanu, ieviešanu un izņēmumu piemērošanu Latvijā. Vienlaikus Sankciju likums nosaka vairākas kompetentās institūcijas, kas veic visas tās darbības, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu starptautisko un nacionālo sankciju izpildi. Uz Sankciju likuma pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi noteic vēl virkni institūcijas, kas ir atbildīgas par Sankciju likuma 5. panta trešajā daļā minēto publisko reģistru vešanu[4]. Turklāt Sankciju likuma 2. panta otrā daļa noteic, ka Sankciju likums attiecas uz visām personām un tām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas.
Saskaņā ar Sankciju likuma 4. pantu Latvijā var ieviest vai noteikt šādas starptautiskās vai nacionālās sankcijas - finanšu ierobežojumi; civiltiesiskie ierobežojumi; ieceļošanas ierobežojumi; stratēģiskas nozīmes preču un citu preču aprites ierobežojumi; tūrisma pakalpojumu sniegšanas ierobežojumi. Savukārt, saskaņā ar Sankciju likuma 5. panta otro daļu sankciju subjektam, attiecībā uz kuru noteikti civiltiesiskie ierobežojumi, atbilstoši šiem ierobežojumiem ir aizliegts iegūt un atsavināt ķermeniskas un bezķermeniskas lietas, uz kurām publiskajos reģistros reģistrējamas, nostiprināmas vai publiskojamas īpašuma tiesības vai citas mantiskās tiesības. Ievērojot minēto, ierobežojumi publiskajos reģistros noteikti civiltiesisko ierobežojumu gadījumos, taču, ja personai piemērotas cita veida sankcijas, civiltiesisko ierobežojumu nav. Sankciju likuma 11.1 panta trešajā daļā Uzņēmumu reģistrs minēts kā informācijas pārbaudes avots sankciju piemērošana publisko iepirkumu un publiskās un privātās partnerības jomā.
Sankciju subjektu sarakstos iekļauj starptautisko publisko tiesību subjektus, fiziskās personas, juridiskās personas un citus identificējamus subjektus. Tomēr, ja juridiskas personas nav iekļautas sankciju subjektu sarakstos, tās var tikt uzskatītas par sankciju subjektu caur fiziskas personas īstenoto kontroli juridiskajā personā. Līdz ar to publiski pieejamā informācija par sankciju subjektiem vēl ir papildus analizējama, jo tā nesniedz informāciju par sankcionēto personu faktiski kontrolētiem tiesību subjektiem. Kontrole pār tiesību subjektu var tikt īstenota uz īpašumtiesību pamata – tieši vai pastarpināti caur citām fiziskām un juridiskām personām vai veidojumiem, kā arī izmantojot valdījumu, pilnvarojumu u.c. kontroles veidus. Tādējādi šobrīd publiski pieejamā informācija par sankciju subjektiem ir decentralizēta, turklāt informācija par sankciju subjektu kontrolētiem tiesību subjektiem nemaz nav publiski pieejama, kas var radīt būtiskus riskus Sankciju likuma regulējuma pilnvērtīgai izpildei, t.sk. valsts pārvaldē, jo izpilde atkarīga no katras institūcijas spējām sankcionēto personu noteikšanā, kas šobrīd, aptaujājot iesaistītās īpašumu reģistru iestādes, galvenokārt notiek manuāli, veidojot individuālus algoritmus. Tādējādi starptautisko sankciju piemērošana ir izgaismojusi praktiskās problēmas, ko izraisa situācija, ka sankciju ieviešana un piemērošana notiek decentralizēti. Civiltiesisko ierobežojumu noteikšanā ir iesaistīta virkne valsts publiskā sektora iestāžu, kurām ir jāveic ne tikai sankcionēto personu tieša identifikācija dažādos valsts reģistros, bet arī jāpēta netieša ietekme un kontrole. Šajā situācijā izgaismojas divi aspekti. Pirmais – Uzņēmumu reģistra reģistros esošās informācijas par patiesajiem labuma guvējiem kvalitāte, kas ir pilnībā atkarīga no Uzņēmumu reģistra personāla profesionalitātes un iespējām darbu veikt kvalitatīvi. Otrais – spēja analizēt kontroles un īpašumtiesību struktūras no pieejamajiem dokumentiem un informācijas, lai secinātu saistības ar sankcionētām personām.
Turklāt atbilstoši likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" noteiktajam Uzņēmumu reģistram šobrīd ir noteikta kompetence starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju, ar kurām sankciju subjektam noteikti civiltiesiski ierobežojumi, piemērošanā, turklāt šis uzdevums tiek īstenots attiecībā uz jaunu ierakstu izdarīšanu attiecīgajā Uzņēmumu reģistra vestajā reģistrā.
Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos nav noteikts uzdevums veikt starptautisko sankciju analīzi un apkopot informāciju par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, lai nodrošinātu šo datu pieejamību ne vien kustamu un nekustamu mantu reģistriem atzīmju izdarīšanai, bet arī paša Uzņēmumu reģistra reģistros jau reģistrēto tiesību subjektu identificēšanai sankciju kontekstā. Vienlaikus, nosakot Uzņēmumu reģistram šādu uzdevumu, nosakāms reģistrējamo ziņu apjoms, kā arī šīs informācijas publiskā pieejamība.
[1] https://www.sanctionsmap.eu/#/main
[2] https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions/restrictive-measures-ukraine-crisis/
[3]16.03.2022. prezentācija "Aktualitātes sankciju risku pārvaldībā" https://cobaltlegal.sharepoint.com/sites/latvia/Shared%20Documents/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2Flatvia%2FShared%20Documents%2FVEBIN%C4%80RI%2F20220316%20Aktualit%C4%81tes%20sankciju%20risku%20p%C4%81rvald%C4%ABb%C4%81%2Epdf&parent=%2Fsites%2Flatvia%2FShared%20Documents%2FVEBIN%C4%80RI&p=true&wdLOR=c2943AE4B%2D6BA9%2D41A6%2D87C3%2D691361AC6BBA&ct=1647608389431&or=Outlook-Body&cid=D6A38B17-7A5E-4FD0-9C78-3710F440DFCB
[4] Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumu Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" 2. punkts - institūcijas, kas ir atbildīgas par likuma 5. panta trešajā daļā minēto publisko reģistru vešanu - Tiesu administrācija kā valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas pārzinis; Uzņēmumu reģistrs; Patentu valde; valsts akciju sabiedrība "Ceļu satiksmes drošības direkcija"; valsts akciju sabiedrība "Latvijas Jūras administrācija" kā Latvijas Kuģu reģistra datubāzes uzturētājs; Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra kā traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvās sistēmas pārzinis; Lauksaimniecības datu centrs kā Lauksaimniecības datu centra informācijas sistēmas pārzinis; valsts aģentūra "Civilās aviācijas aģentūra" kā Latvijas Republikas Civilās aviācijas gaisa kuģu reģistra turētājs.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts nosaka uzdevumu Uzņēmumu reģistram par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kurām noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu reģistrēt ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, vai ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona, lai nodrošinātu šo ziņu publisku pieejamību. Minētā uzdevuma izpilde ir iespējama veicot Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas analīzi un izpēti. Likumprojekts nosaka reģistrējamo ziņu apjomu par sankciju subjektu, kā arī šīs informācijas publisko pieejamību.
Uzņēmumu reģistram ir ļoti svarīga loma Latvijas ekonomikā – Uzņēmumu reģistra misija ir uzkrāt informāciju sabiedrības interesēm, lai nodrošinātu drošu un uzticamu darījumu vidi Latvijā un Eiropā. Uzņēmumu reģistra vestie reģistri nodrošina uzņēmējdarbības vides caurspīdīgumu un uzticamību. Gadu laikā ir bijis ierasts, ka Uzņēmumu reģistra dati ir pieejami un plaši lietoti gan sabiedrībā – lai pieņemtu biznesa lēmumus, gan valsts pārvaldē – lai nodrošinātu pakalpojumu drošību un ērtību, kā arī veicot izmeklēšanas darbības un citus pienākumus. Pēdējo gadu laikā Uzņēmumu reģistra loma mainās un uzkrāto datu nozīme pieaug. Kopš 2017. gada ir pakāpeniski ieviesta tiesību subjektu patieso labuma guvēju reģistrācija, kas ir mainījusi Uzņēmumu reģistra ikdienas darbu – proti, ir palielinājies kontroļu apjoms, ko Uzņēmumu reģistrs veic katra reģistrācijas pieteikuma izskatīšanā, lai nodrošinātu, ka uzkrātie dati ir aktuāli, akurāti un adekvāti. Vienlaikus ir veikti ieguldījumi, lai Uzņēmumu reģistra dati kļūtu arvien pieejamāki – maksimāli ir mazināti šķēršļi datu apstrādei – informācija no reģistriem ir pieejama bez maksas un dažādos formātos, lai maksimāli atvieglotu to izmantošanu ikdienā. Veiktās izmaiņas ir vēl vairāk nostiprinājušas Uzņēmumu reģistra kā centrāla un uzticama datu avota lomu.
Datu analīze prasa jaunas prasmes, pieejas un tehnikas, integrējot juridiskās un informācijas tehnoloģiju zināšanas, datu izpētei, izmantošanai un pielietošanas integrēšanai valstij svarīgos - ar caurredzamas uzņēmējdarbības vides nodrošināšanu un noziegumu novēršanu/izmeklēšanu saistītos – problēmlaukos. Konsultējoties ar citiem Eiropas Savienības dalībvalstu uzņēmumu reģistriem, ir secināms, ka datu izpētes un analītikas funkcija kļūst par jauno standartu, ko uzņēmumu reģistri piedāvā. Arī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs novēro, ka pieprasījums pēc datu analīzes pieaug. To apliecina arī pašreizējā situācija ar sankciju piemērošanu. Ņemot vērā, ka tas ir jauns uzdevums Uzņēmumu reģistram, tad ir jāizvērtē iestādei nepieciešamie papildu resursi šādu uzdevumu īstenošanai.
Ņemot vērā Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos noteikto kompetenci sankciju par civiltiesiskiem ierobežojumiem piemērošanā un aplūkojot to kopsakarā ar Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos, kuri reglamentē uzņēmējdarbības formas un veidus, noteiktajiem dokumentiem un tā reģistros reģistrējamām ziņām, var izdarīt secinājumu, ka Uzņēmumu reģistrs jau veic tā reģistros reģistrēto tiesību subjektu vērtēšanu un to sasaisti ar sankcionētām personām izvērtēšanu. Izvērtējot Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo informāciju (par valdes locekļiem, padomes locekļiem, uzņēmuma dibinātājiem, patiesajiem labuma guvējiem, akcionāriem u.c.), tika saskatīta nepieciešamība un iespēja veikt Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas plašāku analīzi un publiskošanu, kas veicinātu sankciju piemērošanu ne vien pašā Uzņēmumu reģistrā, bet arī citos valsts uzturētajos īpašuma reģistros. Jānorāda, ka atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumā noteiktajam juridiskajām personām ir pienākums identificēt un atklāt tās patiesos labuma guvējus, kā arī iesniegt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem Uzņēmumu reģistram. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra rīcībā ir informācija par reģistrēto tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem – fiziskajām personām.
Saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumu[1] patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kura ir klienta — juridiskās personas — īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz: a) attiecībā uz juridiskajām personām — fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē, b) attiecībā uz juridiskiem veidojumiem — fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridisks veidojums vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār to, tostarp kura ir šāda veidojuma dibinātājs, pilnvarnieks vai pārraudzītājs (pārvaldnieks).
Patieso labuma guvēju kontekstā norādāms, ka to atklāšanas mērķis Uzņēmumu reģistrā ir atklāt juridiskās personas faktisko īpašnieku, kontrolētāju. Ņemot vērā iespējamos riskus, ko rada sankciju subjektu vēlme izvairīties no piemērotajām sankcijām, kā arī gadījumus, kad sankciju subjekts faktisko kontroli īsteno caur personu vai tiesību subjektu, kurš nav reģistrēts un identificējams Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros (piemēram, nodibinājums "Sanatorija "Belorusija"" Jūrmalā ir saistīts ar sankcionēto personu Aleksandru Lukašenko, kas juridisko personu kontrolē faktiski, nevis caur dokumentāri apliecinoši nosakāmu īpašumtiesību ķēdi vai kontroles veidu), papildus ir nepieciešams veikt padziļinātu izpēti, izmantojot gan Uzņēmumu reģistrā rīcībā esošos dokumentus un datus, gan no citām institūcijām (piemēram, Finanšu izlūkošanas dienesta) saņemot informāciju, gan pārbaudot arī publiskajā telpā izskanējušo informāciju par personas īstenoto faktisko kontroles veidu, lai būtu iespējams konstatēt vai tiesību subjekts ir saistīts ar personu, kurai ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, nosakot finanšu vai civiltiesiskus ierobežojumus. Līdz ar to, lai neveidotos situācija, kad statusu neatbilstības dēļ ziņas par sankcijām nav reģistrējamas, primāri uzsvars tiek likts uz pašu sankcionēto personu vai subjektu, vai tā saistīto personu, nevis tās iespējamajiem ieņemamajiem amatiem/ statusiem Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem.
Ņemot vērā minēto, likumprojekts paredz papildināt likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4. pantu ar 5.15 un 5.16 punktu, nosakot, ka Uzņēmumu reģistrs, lai nodrošinātu ziņu publisku pieejamību par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kuriem noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu, reģistrē ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, kā arī par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, kurus kontrolē persona (tiesību subjekts), attiecībā uz kuru ir noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, Uzņēmumu reģistrs reģistrē ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona.
Likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 18.34 pantā ir noteikts informācijas apjoms, kas tiek uzkrāts par patieso labuma guvēju, kā arī nodrošināta šīs informācijas publiskā pieejamība. Ar likumprojektu paredzēts, ka Uzņēmumu reģistrs veiks informācijas analīzi par visiem reģistrētajiem tiesību subjektiem, kuriem normatīvajos aktos ir noteikts pienākums norādīt patiesā labuma guvēju, tādēļ likumprojektā ietvertais regulējums attiecībā uz informācijas publicēšanu par sankcionētajiem tiesību subjektiem noteikts pēc analoģijas ar informācijas pieejamību un publiskumu par patiesā labuma guvēju.
Vienlaikus, lai Uzņēmumu reģistrs varētu operatīvi nodrošināt informācijas pieejamību par konstatētajiem tiesību subjektiem, kuri saistīti ar sankcionēto subjektu, likumprojekts paredz papildināt likuma 4.2 pantu ar otro, trešo un ceturto daļu, paredzot Uzņēmumu reģistram tiesības Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, reģistrēt ziņas, par to, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona. Vienlaikus tiek noteikts informācijas apjoms, kas tiek reģistrēts par sankciju subjektu - juridisku personu, fizisku personu, starptautisko publisko tiesību subjektu vai citu identificējamu personu. Šajā likumprojektā noteiktā fizisko personas datu apstrāde atbilst Eiropas Savienības Padomes 2014. gada 17. marta Regulas Nr. 269/2014 par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība 6. un 9. apsvērumā norādītajam.[2]
Lai sasniegtu likumprojekta mērķi un nodrošinātu minētās informācijas publisku pieejamību, ziņas par to, ka tiesību subjekts ir sankcionēts vai saistīts ar sankciju subjektu, tiks reģistrētas reģistrācijas lietas publiskajā daļā un pieejamas atvērto datu veidā, tādējādi likumprojekts paredz grozījumus likuma 4.10 un 4.15 pantā. Vienlaikus jānorāda, ka Uzņēmumu reģistra publiski pieejamā informācija, kuru plānots atspoguļot arī atvērto datu veidā, kalpotu kā būtisks informācijas avots Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" noteiktajiem publiskajiem reģistriem, tomēr neatbrīvotu tos no pienākuma arī pašiem veikt sankciju subjektu sarakstu izpētes. Jāuzsver, ka Uzņēmumu reģistrs spēs nodrošināt informāciju tikai par juridiskām personām, kuras ir saistītas ar sankciju subjektu un tām fiziskām personām, kuras pašas ir sankciju subjekts vai saistītas ar sankciju subjektu, kas būs iegūta no Uzņēmumu reģistra rīcībā esošiem dokumentiem un datiem, turklāt tehnisku iemeslu dēļ šai informācijai pastāv ticama varbūtība būt ar nelielu laika nobīdi, kas maksimāli varētu būt viena nedēļa. Ievērojot, ka Uzņēmumu reģistrs neaptvers informāciju par visām fiziskajām personām, Sankciju likumā minētajām kompetentajām institūcijām un citām personām (t.sk. valsts uzturētajiem īpašuma tiesību reģistriem) saglabāsies Sankciju likumā noteiktais pienākums vērtēt sankciju subjektu sarakstos minētās personas un nodrošināt sankciju piemērošanu. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra sniegtā informācija ir vērtējama kā viens no kontroles elementiem, kas nenoņem atbildību uzraudzīt šo informāciju par citām personām.
Uzņēmumu reģistra dati un to analītika var būt nozīmīgs elements ekonomisko noziegumu mazināšanā. Jau tagad tiek atzīts, ka Uzņēmumu reģistra uzkrātā informācija (īpaši patieso labuma guvēju informācija) ir būtiska ekonomisko noziegumu, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un sankciju piemērošanas jomās. Taču tiesībsargājošās iestādes sagaida, ka Uzņēmumu reģistrs uztur noteikta apjoma datus un spēj sniegt detalizētāku informāciju izmeklēšanas vajadzībām.
Nosakot Uzņēmumu reģistram būtisku lomu cīņā par ekonomisko noziegumu mazināšanu, ir jānodrošina, ka iestādei ir resursi, lai apmierinātu sadarbības partneru un sabiedrības gaidas un vīzijas. Jāuzsver, ka sankciju subjektu izpēte un analīze Uzņēmumu reģistram jau šobrīd prasa ievērojamus resursus, ņemot vērā, ka tas ir apjomīgs manuāls darbs, kas tiek veikts papildus jau esošajiem pienākumiem. Lai nodrošinātu, ka Uzņēmumu reģistram ir spējas izpildīt iestādes misiju, kā pamatu pamats ir kompetenta personāla nodrošināšana. Līdz ar to iestādes nodarbināto atalgojumam ir jāatbilst valsts pārvaldes atalgojuma sistēmai, kā arī atsevišķos aspektos jāspēj konkurēt ar privāto sektoru.
Turklāt, lai būtu iespējams ieviest plānotās izmaiņas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, ir nepieciešami papildu līdzekļi, lai veiktu faktisko reģistru pielāgošanu, kā arī nodrošinātu papildu amata vietas faktiskās izpētes veikšanai Uzņēmumu reģistrā. Tāpat, ņemot vērā to, ka jau šobrīd Uzņēmumu reģistrs bija ieplānojis un uzsācis vairāku IT sistēmu modernizācijas un pilnveides darbus, būs nepieciešams pārskatīt jau uzsāktos darbus un to veikšanas kārtību, lai nodrošinātu primāri uz sankciju subjektu izpēti vērsto izmaiņu ieviešanu.
Plānots, ka līdz brīdim, kad tiks ieviesta jauna Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas funkcionalitāte, kas ļaus atspoguļot reģistrētās ziņas atzīmju veidā pie Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, apkopotā informācija saraksta veidā Excel formātā tiks publicēta Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē. Lai noregulētu situāciju līdz informācijas sistēmu pielāgošanai un nodrošinātu publiski pieejamu informācijas par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, likumprojekts paredz papildināt likumu ar jaunu pārejas noteikumu 35.1 punktu, nosakot, ka to publicē apkopotā saraksta veidā Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē. Minētais saraksts tiks sagatavots Excel formātā, kas vienlaikus nodrošinās iespēju to izmantot atvērto datu veidā.
[1] Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likuma 1. panta 5. punkts;
[2] (6) Šajā regulā ir ievērotas Eiropas Savienības Pamattiesību hartā atzītās pamattiesības un pamatprincipi un jo īpaši tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību un taisnīgu tiesu un tiesības uz personas datu aizsardzību. Šī regula būtu jāpiemēro saskaņā ar minētajām tiesībām un principiem. (9) Šīs regulas īstenošanai un lai radītu iespējami lielāku juridisko noteiktību Savienībā, ir jādara publiski zināmi to fizisko personu vārdi un uzvārdi un juridisko personu, vienību un struktūru nosaukumi un cita atbilstoša informācija, kuru līdzekļi un saimnieciskie resursi saskaņā ar šo regulu būtu jāiesaldē. Jebkurai personas datu apstrādei būtu jāatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 18. decembra Regulai (EK) Nr. 45/2001 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi Kopienas iestādēs un struktūrās un par šādu datu brīvu apriti un Eiropas Parlamenta un Padomes 1995. gada 24. oktobra Direktīvai 95/46/EK par personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti.
Uzņēmumu reģistram ir ļoti svarīga loma Latvijas ekonomikā – Uzņēmumu reģistra misija ir uzkrāt informāciju sabiedrības interesēm, lai nodrošinātu drošu un uzticamu darījumu vidi Latvijā un Eiropā. Uzņēmumu reģistra vestie reģistri nodrošina uzņēmējdarbības vides caurspīdīgumu un uzticamību. Gadu laikā ir bijis ierasts, ka Uzņēmumu reģistra dati ir pieejami un plaši lietoti gan sabiedrībā – lai pieņemtu biznesa lēmumus, gan valsts pārvaldē – lai nodrošinātu pakalpojumu drošību un ērtību, kā arī veicot izmeklēšanas darbības un citus pienākumus. Pēdējo gadu laikā Uzņēmumu reģistra loma mainās un uzkrāto datu nozīme pieaug. Kopš 2017. gada ir pakāpeniski ieviesta tiesību subjektu patieso labuma guvēju reģistrācija, kas ir mainījusi Uzņēmumu reģistra ikdienas darbu – proti, ir palielinājies kontroļu apjoms, ko Uzņēmumu reģistrs veic katra reģistrācijas pieteikuma izskatīšanā, lai nodrošinātu, ka uzkrātie dati ir aktuāli, akurāti un adekvāti. Vienlaikus ir veikti ieguldījumi, lai Uzņēmumu reģistra dati kļūtu arvien pieejamāki – maksimāli ir mazināti šķēršļi datu apstrādei – informācija no reģistriem ir pieejama bez maksas un dažādos formātos, lai maksimāli atvieglotu to izmantošanu ikdienā. Veiktās izmaiņas ir vēl vairāk nostiprinājušas Uzņēmumu reģistra kā centrāla un uzticama datu avota lomu.
Datu analīze prasa jaunas prasmes, pieejas un tehnikas, integrējot juridiskās un informācijas tehnoloģiju zināšanas, datu izpētei, izmantošanai un pielietošanas integrēšanai valstij svarīgos - ar caurredzamas uzņēmējdarbības vides nodrošināšanu un noziegumu novēršanu/izmeklēšanu saistītos – problēmlaukos. Konsultējoties ar citiem Eiropas Savienības dalībvalstu uzņēmumu reģistriem, ir secināms, ka datu izpētes un analītikas funkcija kļūst par jauno standartu, ko uzņēmumu reģistri piedāvā. Arī Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs novēro, ka pieprasījums pēc datu analīzes pieaug. To apliecina arī pašreizējā situācija ar sankciju piemērošanu. Ņemot vērā, ka tas ir jauns uzdevums Uzņēmumu reģistram, tad ir jāizvērtē iestādei nepieciešamie papildu resursi šādu uzdevumu īstenošanai.
Ņemot vērā Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos noteikto kompetenci sankciju par civiltiesiskiem ierobežojumiem piemērošanā un aplūkojot to kopsakarā ar Uzņēmumu reģistram normatīvajos aktos, kuri reglamentē uzņēmējdarbības formas un veidus, noteiktajiem dokumentiem un tā reģistros reģistrējamām ziņām, var izdarīt secinājumu, ka Uzņēmumu reģistrs jau veic tā reģistros reģistrēto tiesību subjektu vērtēšanu un to sasaisti ar sankcionētām personām izvērtēšanu. Izvērtējot Uzņēmumu reģistra rīcībā esošo informāciju (par valdes locekļiem, padomes locekļiem, uzņēmuma dibinātājiem, patiesajiem labuma guvējiem, akcionāriem u.c.), tika saskatīta nepieciešamība un iespēja veikt Uzņēmumu reģistra rīcībā esošās informācijas plašāku analīzi un publiskošanu, kas veicinātu sankciju piemērošanu ne vien pašā Uzņēmumu reģistrā, bet arī citos valsts uzturētajos īpašuma reģistros. Jānorāda, ka atbilstoši Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumā noteiktajam juridiskajām personām ir pienākums identificēt un atklāt tās patiesos labuma guvējus, kā arī iesniegt informāciju par patiesajiem labuma guvējiem Uzņēmumu reģistram. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra rīcībā ir informācija par reģistrēto tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem – fiziskajām personām.
Saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likumu[1] patiesais labuma guvējs ir fiziskā persona, kura ir klienta — juridiskās personas — īpašnieks vai kura kontrolē klientu, vai kuras vārdā, labā, interesēs tiek nodibinātas darījuma attiecības vai tiek veikts gadījuma rakstura darījums, un tā ir vismaz: a) attiecībā uz juridiskajām personām — fiziskā persona, kurai tiešas vai netiešas līdzdalības veidā pieder vairāk nekā 25 procenti no juridiskās personas kapitāla daļām vai balsstiesīgajām akcijām vai kura to tiešā vai netiešā veidā kontrolē, b) attiecībā uz juridiskiem veidojumiem — fiziskā persona, kurai pieder vai kuras interesēs ir izveidots vai darbojas juridisks veidojums vai kura tiešā vai netiešā veidā īsteno kontroli pār to, tostarp kura ir šāda veidojuma dibinātājs, pilnvarnieks vai pārraudzītājs (pārvaldnieks).
Patieso labuma guvēju kontekstā norādāms, ka to atklāšanas mērķis Uzņēmumu reģistrā ir atklāt juridiskās personas faktisko īpašnieku, kontrolētāju. Ņemot vērā iespējamos riskus, ko rada sankciju subjektu vēlme izvairīties no piemērotajām sankcijām, kā arī gadījumus, kad sankciju subjekts faktisko kontroli īsteno caur personu vai tiesību subjektu, kurš nav reģistrēts un identificējams Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros (piemēram, nodibinājums "Sanatorija "Belorusija"" Jūrmalā ir saistīts ar sankcionēto personu Aleksandru Lukašenko, kas juridisko personu kontrolē faktiski, nevis caur dokumentāri apliecinoši nosakāmu īpašumtiesību ķēdi vai kontroles veidu), papildus ir nepieciešams veikt padziļinātu izpēti, izmantojot gan Uzņēmumu reģistrā rīcībā esošos dokumentus un datus, gan no citām institūcijām (piemēram, Finanšu izlūkošanas dienesta) saņemot informāciju, gan pārbaudot arī publiskajā telpā izskanējušo informāciju par personas īstenoto faktisko kontroles veidu, lai būtu iespējams konstatēt vai tiesību subjekts ir saistīts ar personu, kurai ir piemērotas starptautiskās vai nacionālās sankcijas, nosakot finanšu vai civiltiesiskus ierobežojumus. Līdz ar to, lai neveidotos situācija, kad statusu neatbilstības dēļ ziņas par sankcijām nav reģistrējamas, primāri uzsvars tiek likts uz pašu sankcionēto personu vai subjektu, vai tā saistīto personu, nevis tās iespējamajiem ieņemamajiem amatiem/ statusiem Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem.
Ņemot vērā minēto, likumprojekts paredz papildināt likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4. pantu ar 5.15 un 5.16 punktu, nosakot, ka Uzņēmumu reģistrs, lai nodrošinātu ziņu publisku pieejamību par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem), kuriem noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu, reģistrē ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, kā arī par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, kurus kontrolē persona (tiesību subjekts), attiecībā uz kuru ir noteikti finanšu vai civiltiesiskie ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, Uzņēmumu reģistrs reģistrē ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona.
Likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 18.34 pantā ir noteikts informācijas apjoms, kas tiek uzkrāts par patieso labuma guvēju, kā arī nodrošināta šīs informācijas publiskā pieejamība. Ar likumprojektu paredzēts, ka Uzņēmumu reģistrs veiks informācijas analīzi par visiem reģistrētajiem tiesību subjektiem, kuriem normatīvajos aktos ir noteikts pienākums norādīt patiesā labuma guvēju, tādēļ likumprojektā ietvertais regulējums attiecībā uz informācijas publicēšanu par sankcionētajiem tiesību subjektiem noteikts pēc analoģijas ar informācijas pieejamību un publiskumu par patiesā labuma guvēju.
Vienlaikus, lai Uzņēmumu reģistrs varētu operatīvi nodrošināt informācijas pieejamību par konstatētajiem tiesību subjektiem, kuri saistīti ar sankcionēto subjektu, likumprojekts paredz papildināt likuma 4.2 pantu ar otro, trešo un ceturto daļu, paredzot Uzņēmumu reģistram tiesības Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, reģistrēt ziņas, par to, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona. Vienlaikus tiek noteikts informācijas apjoms, kas tiek reģistrēts par sankciju subjektu - juridisku personu, fizisku personu, starptautisko publisko tiesību subjektu vai citu identificējamu personu. Šajā likumprojektā noteiktā fizisko personas datu apstrāde atbilst Eiropas Savienības Padomes 2014. gada 17. marta Regulas Nr. 269/2014 par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība 6. un 9. apsvērumā norādītajam.[2]
Lai sasniegtu likumprojekta mērķi un nodrošinātu minētās informācijas publisku pieejamību, ziņas par to, ka tiesību subjekts ir sankcionēts vai saistīts ar sankciju subjektu, tiks reģistrētas reģistrācijas lietas publiskajā daļā un pieejamas atvērto datu veidā, tādējādi likumprojekts paredz grozījumus likuma 4.10 un 4.15 pantā. Vienlaikus jānorāda, ka Uzņēmumu reģistra publiski pieejamā informācija, kuru plānots atspoguļot arī atvērto datu veidā, kalpotu kā būtisks informācijas avots Ministru kabineta 2019. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 327 "Starptautisko un nacionālo sankciju ierosināšanas un izpildes kārtība" noteiktajiem publiskajiem reģistriem, tomēr neatbrīvotu tos no pienākuma arī pašiem veikt sankciju subjektu sarakstu izpētes. Jāuzsver, ka Uzņēmumu reģistrs spēs nodrošināt informāciju tikai par juridiskām personām, kuras ir saistītas ar sankciju subjektu un tām fiziskām personām, kuras pašas ir sankciju subjekts vai saistītas ar sankciju subjektu, kas būs iegūta no Uzņēmumu reģistra rīcībā esošiem dokumentiem un datiem, turklāt tehnisku iemeslu dēļ šai informācijai pastāv ticama varbūtība būt ar nelielu laika nobīdi, kas maksimāli varētu būt viena nedēļa. Ievērojot, ka Uzņēmumu reģistrs neaptvers informāciju par visām fiziskajām personām, Sankciju likumā minētajām kompetentajām institūcijām un citām personām (t.sk. valsts uzturētajiem īpašuma tiesību reģistriem) saglabāsies Sankciju likumā noteiktais pienākums vērtēt sankciju subjektu sarakstos minētās personas un nodrošināt sankciju piemērošanu. Līdz ar to Uzņēmumu reģistra sniegtā informācija ir vērtējama kā viens no kontroles elementiem, kas nenoņem atbildību uzraudzīt šo informāciju par citām personām.
Uzņēmumu reģistra dati un to analītika var būt nozīmīgs elements ekonomisko noziegumu mazināšanā. Jau tagad tiek atzīts, ka Uzņēmumu reģistra uzkrātā informācija (īpaši patieso labuma guvēju informācija) ir būtiska ekonomisko noziegumu, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas un sankciju piemērošanas jomās. Taču tiesībsargājošās iestādes sagaida, ka Uzņēmumu reģistrs uztur noteikta apjoma datus un spēj sniegt detalizētāku informāciju izmeklēšanas vajadzībām.
Nosakot Uzņēmumu reģistram būtisku lomu cīņā par ekonomisko noziegumu mazināšanu, ir jānodrošina, ka iestādei ir resursi, lai apmierinātu sadarbības partneru un sabiedrības gaidas un vīzijas. Jāuzsver, ka sankciju subjektu izpēte un analīze Uzņēmumu reģistram jau šobrīd prasa ievērojamus resursus, ņemot vērā, ka tas ir apjomīgs manuāls darbs, kas tiek veikts papildus jau esošajiem pienākumiem. Lai nodrošinātu, ka Uzņēmumu reģistram ir spējas izpildīt iestādes misiju, kā pamatu pamats ir kompetenta personāla nodrošināšana. Līdz ar to iestādes nodarbināto atalgojumam ir jāatbilst valsts pārvaldes atalgojuma sistēmai, kā arī atsevišķos aspektos jāspēj konkurēt ar privāto sektoru.
Turklāt, lai būtu iespējams ieviest plānotās izmaiņas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, ir nepieciešami papildu līdzekļi, lai veiktu faktisko reģistru pielāgošanu, kā arī nodrošinātu papildu amata vietas faktiskās izpētes veikšanai Uzņēmumu reģistrā. Tāpat, ņemot vērā to, ka jau šobrīd Uzņēmumu reģistrs bija ieplānojis un uzsācis vairāku IT sistēmu modernizācijas un pilnveides darbus, būs nepieciešams pārskatīt jau uzsāktos darbus un to veikšanas kārtību, lai nodrošinātu primāri uz sankciju subjektu izpēti vērsto izmaiņu ieviešanu.
Plānots, ka līdz brīdim, kad tiks ieviesta jauna Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmas funkcionalitāte, kas ļaus atspoguļot reģistrētās ziņas atzīmju veidā pie Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, apkopotā informācija saraksta veidā Excel formātā tiks publicēta Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē. Lai noregulētu situāciju līdz informācijas sistēmu pielāgošanai un nodrošinātu publiski pieejamu informācijas par sankciju skartajiem tiesību subjektiem, likumprojekts paredz papildināt likumu ar jaunu pārejas noteikumu 35.1 punktu, nosakot, ka to publicē apkopotā saraksta veidā Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē. Minētais saraksts tiks sagatavots Excel formātā, kas vienlaikus nodrošinās iespēju to izmantot atvērto datu veidā.
[1] Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas likuma 1. panta 5. punkts;
[2] (6) Šajā regulā ir ievērotas Eiropas Savienības Pamattiesību hartā atzītās pamattiesības un pamatprincipi un jo īpaši tiesības uz efektīvu tiesību aizsardzību un taisnīgu tiesu un tiesības uz personas datu aizsardzību. Šī regula būtu jāpiemēro saskaņā ar minētajām tiesībām un principiem. (9) Šīs regulas īstenošanai un lai radītu iespējami lielāku juridisko noteiktību Savienībā, ir jādara publiski zināmi to fizisko personu vārdi un uzvārdi un juridisko personu, vienību un struktūru nosaukumi un cita atbilstoša informācija, kuru līdzekļi un saimnieciskie resursi saskaņā ar šo regulu būtu jāiesaldē. Jebkurai personas datu apstrādei būtu jāatbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2000. gada 18. decembra Regulai (EK) Nr. 45/2001 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi Kopienas iestādēs un struktūrās un par šādu datu brīvu apriti un Eiropas Parlamenta un Padomes 1995. gada 24. oktobra Direktīvai 95/46/EK par personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Ministru kabineta 05.04.2022. sēdē (protokols Nr. 19 42. §) izskatītais informatīvais ziņojums
"Esošā situācija un priekšlikumi sistēmas pilnveidošanai, lai Latvijas publiskajos reģistros pilnvērtīgi ieviestu Eiropas Savienības noteiktās sankcijas".
"Esošā situācija un priekšlikumi sistēmas pilnveidošanai, lai Latvijas publiskajos reģistros pilnvērtīgi ieviestu Eiropas Savienības noteiktās sankcijas".
Apraksts
Informatīvajā ziņojumā apkopota informācija par aktuālo situāciju par publisko reģistru veiktajām atzīmēm, kā arī identificēti nepieciešamie grozījumi tiesību aktos.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojekts skars pašus sankciju subjektus, patiesā labuma guvējus, pašnodarbinātās personas, jo tās ir fiziskas personas.
Juridiskās personas
- visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Sankciju likuma 2. panta otro daļu minētais likums attiecas uz visām personām un tām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas. Līdz ar to ikviena persona, kurai nepieciešams aplūkot komercreģistra ierakstus, varēs pārliecināties par Uzņēmumu reģistrā reģistrēto tiesību subjektu sasaisti ar starptautiskajām vai nacionālajām sankcijām, kas noteic finanšu vai civiltiesiskus ierobežojumus.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
-
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
258 397
0
369 777
0
335 473
335 473
2.1. valsts pamatbudžets
0
258 397
0
369 777
0
335 473
335 473
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-258 397
0
-369 777
0
-335 473
-335 473
3.1. valsts pamatbudžets
0
-258 397
0
-369 777
0
-335 473
-335 473
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-258 397
-369 777
-335 473
-335 473
5.1. valsts pamatbudžets
-258 397
-369 777
-335 473
-335 473
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Likumprojekta normu izpildei Tieslietu ministrijai (Uzņēmumu reģistram) nepieciešams finansējums:
1. 2022. gadā 258 397 euro apmērā:
- Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 1665 cilvēkstundas x 54,45 euro/cilvēkstundā t.sk. PVN = 90 660 euro, lai veiktu pielāgojumus Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmā (turpmāk – URIS), nodrošinot regulāru datu salīdzināšanu sankciju sarakstā un Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, sankciju pazīmju reģistrēšanu pie reģistru subjektiem;
- Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 167 737 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
2. 2023. gadā 369 777 euro apmērā:
- Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 630 cilvēkstundas x 54,45 euro/cilvēkstundā t.sk. PVN = 34 304 euro, lai veiktu pielāgojumus URIS, nodrošinot reģistrētās informācijas par sankcijām pieejamību datu izplatīšanas servisos, informācijas tīmekļvietnē un reģistrēto izmaiņu ziņotāja pakalpojumā;
- Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 335 473 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
3. 2024. gadā un turpmāk 335 473 euro apmērā:
Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 335 473 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
1. 2022. gadā 258 397 euro apmērā:
- Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 1665 cilvēkstundas x 54,45 euro/cilvēkstundā t.sk. PVN = 90 660 euro, lai veiktu pielāgojumus Uzņēmumu reģistra informācijas sistēmā (turpmāk – URIS), nodrošinot regulāru datu salīdzināšanu sankciju sarakstā un Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros, sankciju pazīmju reģistrēšanu pie reģistru subjektiem;
- Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 167 737 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
2. 2023. gadā 369 777 euro apmērā:
- Kapitālie izdevumi EKK 5000 – 630 cilvēkstundas x 54,45 euro/cilvēkstundā t.sk. PVN = 34 304 euro, lai veiktu pielāgojumus URIS, nodrošinot reģistrētās informācijas par sankcijām pieejamību datu izplatīšanas servisos, informācijas tīmekļvietnē un reģistrēto izmaiņu ziņotāja pakalpojumā;
- Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 335 473 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
3. 2024. gadā un turpmāk 335 473 euro apmērā:
Atlīdzības izdevumi EKK 1000 - 335 473 euro (detalizēts aprēķins pielikumā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Papildus nepieciešamo amata vietu skaits – 6.
Ar likumprojektu Uzņēmumu reģistram tiek uzticēts veikt jaunu uzdevumu, kas līdz šim nav bijis iestādes kompetencē – datu apkopošanu un analīzi. Ministru kabineta 05.04.2022. sēdē tika izskatīts Tieslietu ministrijas gatavotais informatīvais ziņojums, kas cita starpā nosaka arī nepieciešamību stiprināt Uzņēmumu reģistra kapacitāti. Datu centralizēta apkopošana un analīze būtu uzticama Uzņēmumu reģistram, lai valsts reģistros novērstu uzdevumu dublēšanos, proti, ka visi iesaistītie reģistri veic juridisko personu datu analīzi un meklē saistības ar sankciju subjektiem. Lai nodrošinātu efektīvu resursu izlietojumu un vienveidīgu pieeju sankciju piemērošana, ir pieņemts lēmums, ka uzdevums ir veicams centralizēti. Minētā uzdevuma veikšana nav iespējama ar Uzņēmumu reģistra rīcībā esošajiem finanšu un cilvēkresursiem. Uzņēmumu reģistra loma arvien palielinās – īpaši, kopš Uzņēmumu reģistrs reģistrē ziņas par tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem. Iestādes prakse minēto ziņu reģistrācijā arvien vairāk attīstās, un praksē viena reģistrācijas pieteikuma izskatīšana prasa arvien ilgāku laiku, jo gadījumi ir sarežģīti un ir jāvērtē ne tikai Latvijā esošie dati, bet arī ārvalstu informācija. Jau esošie iestādes resursi tiek pilnībā novirzīti, lai pēc iespējas nodrošinātu kvalitatīvu reģistrācijas darbību veikšanu. Taču, palielinoties kontroļu skaitam un apjomam reģistrācijas pieteikuma izskatīšanas procesā, secināms, ka ir jāstiprina iestādes kapacitāte – īpaši, ja tās uzkrātā būtiskā informācija ir kritiski nepieciešama citu institūciju un tiesībsargājošo iestāžu darba nodrošināšanā. Kā arī kvalitatīva un uzticama informācija no Uzņēmumu reģistra ir svarīga uzņēmējdarbības vides drošības un caurspīdīguma nodrošināšanai.
Attiecībā uz datu analīzi jānorāda, ka sankciju subjektu datu analīze ir tikai viens no uzdevumiem, kas ir jāveic. Strādājot ar sankciju jautājumu, ir secināts, ka padziļināta datu analīze ir saistīta ar īpašumtiesību un kontroles struktūru izpēti. Tas ir regulārs darbs, kas ir jāveic ilgtermiņā, jo kvalitatīvi dati reģistros nodrošina to, ka ārkārtas situācijās, kad nepieciešama operatīva rīcība (kā sankciju piemērošanas gadījumā), to vispār ir iespējams veikt.
Jāņem vērā, ka pēdējo gadu laikā iestādei noteikto pienākumu skaits palielinās – gan veicamās kontroles reģistrācijas darbībās, gan datu pieejamības nodrošināšanā (īpaši starptautiskās datu apmaiņas) un bieži vien iestāde ir spiesta gan attīstības jautājumus, gan jaunos ikdienas uzdevumus veikt esošo resursu ietvaros. Nepiešķirot adekvātus resursus, ir apdraudēta uzticamo uzdevumu veikšana pēc būtības, proti, formāli iestādei tiek piešķirtas pilnvaras, taču bez resursiem iestāde tās pēc būtības nespēj īstenot. Papildu amata vietu izveide Uzņēmumu reģistrā, likumprojektā noteikto normu izpildei tiks nodrošināta tieslietu resora ietvaros, nepalielinot kopējo amatu vietu skaitu resorā.
Ar likumprojektu Uzņēmumu reģistram tiek uzticēts veikt jaunu uzdevumu, kas līdz šim nav bijis iestādes kompetencē – datu apkopošanu un analīzi. Ministru kabineta 05.04.2022. sēdē tika izskatīts Tieslietu ministrijas gatavotais informatīvais ziņojums, kas cita starpā nosaka arī nepieciešamību stiprināt Uzņēmumu reģistra kapacitāti. Datu centralizēta apkopošana un analīze būtu uzticama Uzņēmumu reģistram, lai valsts reģistros novērstu uzdevumu dublēšanos, proti, ka visi iesaistītie reģistri veic juridisko personu datu analīzi un meklē saistības ar sankciju subjektiem. Lai nodrošinātu efektīvu resursu izlietojumu un vienveidīgu pieeju sankciju piemērošana, ir pieņemts lēmums, ka uzdevums ir veicams centralizēti. Minētā uzdevuma veikšana nav iespējama ar Uzņēmumu reģistra rīcībā esošajiem finanšu un cilvēkresursiem. Uzņēmumu reģistra loma arvien palielinās – īpaši, kopš Uzņēmumu reģistrs reģistrē ziņas par tiesību subjektu patiesajiem labuma guvējiem. Iestādes prakse minēto ziņu reģistrācijā arvien vairāk attīstās, un praksē viena reģistrācijas pieteikuma izskatīšana prasa arvien ilgāku laiku, jo gadījumi ir sarežģīti un ir jāvērtē ne tikai Latvijā esošie dati, bet arī ārvalstu informācija. Jau esošie iestādes resursi tiek pilnībā novirzīti, lai pēc iespējas nodrošinātu kvalitatīvu reģistrācijas darbību veikšanu. Taču, palielinoties kontroļu skaitam un apjomam reģistrācijas pieteikuma izskatīšanas procesā, secināms, ka ir jāstiprina iestādes kapacitāte – īpaši, ja tās uzkrātā būtiskā informācija ir kritiski nepieciešama citu institūciju un tiesībsargājošo iestāžu darba nodrošināšanā. Kā arī kvalitatīva un uzticama informācija no Uzņēmumu reģistra ir svarīga uzņēmējdarbības vides drošības un caurspīdīguma nodrošināšanai.
Attiecībā uz datu analīzi jānorāda, ka sankciju subjektu datu analīze ir tikai viens no uzdevumiem, kas ir jāveic. Strādājot ar sankciju jautājumu, ir secināts, ka padziļināta datu analīze ir saistīta ar īpašumtiesību un kontroles struktūru izpēti. Tas ir regulārs darbs, kas ir jāveic ilgtermiņā, jo kvalitatīvi dati reģistros nodrošina to, ka ārkārtas situācijās, kad nepieciešama operatīva rīcība (kā sankciju piemērošanas gadījumā), to vispār ir iespējams veikt.
Jāņem vērā, ka pēdējo gadu laikā iestādei noteikto pienākumu skaits palielinās – gan veicamās kontroles reģistrācijas darbībās, gan datu pieejamības nodrošināšanā (īpaši starptautiskās datu apmaiņas) un bieži vien iestāde ir spiesta gan attīstības jautājumus, gan jaunos ikdienas uzdevumus veikt esošo resursu ietvaros. Nepiešķirot adekvātus resursus, ir apdraudēta uzticamo uzdevumu veikšana pēc būtības, proti, formāli iestādei tiek piešķirtas pilnvaras, taču bez resursiem iestāde tās pēc būtības nespēj īstenot. Papildu amata vietu izveide Uzņēmumu reģistrā, likumprojektā noteikto normu izpildei tiks nodrošināta tieslietu resora ietvaros, nepalielinot kopējo amatu vietu skaitu resorā.
Cita informācija
Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa sēdē (protokols Nr. 19 42.§ "Informatīvais ziņojums "Esošā situācija un priekšlikumi sistēmas pilnveidošanai, lai Latvijas publiskajos reģistros pilnvērtīgi ieviestu Eiropas Savienības noteiktās sankcijas" 2. punkts) Tieslietu ministrijai dots uzdevums - līdz 2022. gada 19. aprīlim iesniegt Ministru kabinetā izvērtējumu un aprēķinus par Uzņēmumu reģistra kapacitātes stiprināšanu un nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem informācijas sistēmu funkcionalitātes izstrādei, lai nodrošinātu starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju subjektu datu analīzi un publisku pieejamību Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros.
Minētie aprēķini atspoguļoti šā likumprojekta anotācijas 3.sadaļā.
Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu ne vairāk kā 258 397 euro no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Tieslietu ministrija likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus par Tieslietu ministrijas bāzes izdevumu palielināšanu budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" 2023. gadam 369 777 euro, 2024. gadam un turpmāk ik gadu 335 473 euro apmērā.
Minētie aprēķini atspoguļoti šā likumprojekta anotācijas 3.sadaļā.
Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu ne vairāk kā 258 397 euro no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Tieslietu ministrija likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumus par Tieslietu ministrijas bāzes izdevumu palielināšanu budžeta apakšprogrammā 06.01.00 "Juridisko personu reģistrācija" 2023. gadam 369 777 euro, 2024. gadam un turpmāk ik gadu 335 473 euro apmērā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
ņemot vērā to, ka jautājums risināms un virzāms steidzami, sabiedrības līdzdalība notiks lēmuma pieņemšanas procesā
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Par likumprojekta izstrādi paziņots Tieslietu ministrijas darba grupā par sankciju piemērošanas koordinēšanu valsts publiskajos reģistros, kā arī informatīvajā ziņojumā "Esošā situācija un priekšlikumi sistēmas pilnveidošanai, lai Latvijas publiskajos reģistros pilnvērtīgi ieviestu Eiropas Savienības noteiktās sankcijas", kas izskatīts Ministru kabineta 2022. gada 5. aprīļa sēdē (prot. Nr. 19 42.§).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Likumprojekts nosaka jaunus uzdevumus Uzņēmumu reģistram, kuru mērķis ir nodrošināt ziņu publisku pieejamību - par Uzņēmuma reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, reģistru ierakstos ierakstītām personām vai citām reģistros reģistrētām personām (tiesību subjektiem) noteiktajiem finanšu vai civiltiesiskiem ierobežojumiem Sankciju likuma izpratnē, nepieņemot atsevišķu lēmumu, reģistrēt ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts vai persona ir sankciju subjekts, kā arī par Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros reģistrētajiem tiesību subjektiem, kurus kontrolē persona (tiesību subjekts), attiecībā uz kuru ir noteikti finanšu vai civiltiesiski ierobežojumi Sankciju likuma izpratnē, reģistrēt ziņas par to, ka attiecīgais tiesību subjekts ir ar sankciju subjektu saistīta persona.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Likumprojektā noteiktā fizisko personas datu apstrāde atbilst Eiropas Savienības Padomes 2014. gada 17. marta Regulas Nr. 269/2014 par ierobežojošiem pasākumiem attiecībā uz darbībām, ar ko tiek grauta vai apdraudēta Ukrainas teritoriālā integritāte, suverenitāte un neatkarība 6. un 9. apsvērumā norādītajam. Sakciju subjektu - fizisko personu dati jau ir publicēti Eiropas Savienības regulās.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācija) 3.sadaļai