25-TA-1010: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumos Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (turpmāk - noteikumi Nr. 114) noteiktais zaudējumu aprēķins ir ar Eiropas Komisiju saskaņots valsts atbalsts SA.53793 (2019/N), kas spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim. 2025. gada 22. aprīlī ir iesniegts paziņojums Eiropas Komisijā (lietas Nr. SA.118721) valsts atbalsta pagarināšanai līdz 2026. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu valsts atbalsta nepārtrauktību, nepieciešams saglabāt spēkā Ministru kabineta noteikumus Nr. 114.
Papildu norādām, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība", kurā plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi būs jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.
Papildu norādām, ka Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība", kurā plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi būs jāsaskaņo ar Eiropas Komisiju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību, lai pagarinātu spēkā esošo noteikumu darbību, par ko 2025. gada 22. aprīlī ir iesniegts paziņojums Eiropas Komisijā valsts atbalsta SA.53793 (2019/N) pagarināšanai līdz 2026. gada 31. decembrim.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbalsts kompensācijām zemes īpašniekiem un lietotājiem par zaudējumiem, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem postījumiem ir uzskatāms par valsts atbalstu, kas saskaņots ar Eiropas Komisiju saskaņā ar Pamatnostādnēm par valsts atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos 2014.–2020. gadam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlijs, C 204) un Eiropas Komisijas pamatnostādnēm par valsts atbalsta vērtēšanu zvejniecības un akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2015. gada 7. jūlijs, C 217).
Eiropas Komisijas 2020. gada 13. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53793 un 2020. gada 28. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53792 “Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarīto postījumu kompensēšana zemes īpašniekiem un lietotājiem” saderību ar kopējo tirgu ir spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, atbilstoši līdz šim datumam ir spēkā arī noteikumi Nr. 114.
Eiropas Komisijas 2020. gada 13. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53793 un 2020. gada 28. janvāra lēmums par atbalsta pasākuma SA.53792 “Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarīto postījumu kompensēšana zemes īpašniekiem un lietotājiem” saderību ar kopējo tirgu ir spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, atbilstoši līdz šim datumam ir spēkā arī noteikumi Nr. 114.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 114 noteiktais zaudējumu aprēķins ir ar Eiropas Komisiju saskaņots valsts atbalsts SA.53793 (2019/N), kas spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim. 2025. gada 22. aprīlī ir iesniegts paziņojums Eiropas Komisijā (lietas Nr. SA.118721) valsts atbalsta pagarināšanai līdz 2026. gada 31. decembrim. Lai nodrošinātu valsts atbalsta nepārtrauktību, nepieciešams saglabāt spēkā noteikumus Nr. 114, kas nodrošinātu iepriekš saskaņotās valsts atbalsta shēmas tehniskos parametrus. Tādējādi iespējams veicināt ātrāku Eiropas Komisijas saskaņojuma saņemšanu.
Lai saglabātu spēkā esošo valsts atbalsta shēmu, noteikumi Nr. 114 jāgroza divas reizes:
1) lai atceltu darbības ierobežojumu līdz 2025. gada 30. aprīlim;
2) pēc Eiropas Komisijas apstiprinājuma saņemšanas, lai pieņemtu precīzu pagarinātās shēmas darbības termiņu.
Šo noteikumu projekta protokollēmuma 2. punkts nosaka kārtību šajā pārejas posmā, kamēr noteikumi Nr. 114 ir spēkā, bet valsts atbalsta shēma nav pagarināta, tikmēr Dabas aizsardzības pārvalde var pieņemt pieteikumus atbilstoši noteikumu Nr.114. 12. un 13. punktam, savukārt no 2025. gada 1. maija līdz šo noteikumu grozījumu izdarīšanai, kas noteiks jaunu valsts atbalsta darbības termiņu, uz visiem pieteikumiem, par kuriem šo noteikumu 42. punktā noteiktais lēmums nav pieņemts līdz 2025.gada 30.aprīlim, Dabas aizsardzības pārvaldei atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajai daļai pieņemt lēmumu par pieteikuma izskatīšanas termiņa pagarināšanu.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība" (24-TA-2909, jo atbalsts akvakultūrai tiek plānots Zemkopības ministrijas atbalsta programmā, precizēti atbalsta nosacījumi, tajā skaitā mazinot administratīvo slogu pieteikumu iesniedzējiem. Augkopībai, lopkopībai un biškopībai plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi tiks saskaņoti ar Eiropas Komisiju.
Lai saglabātu spēkā esošo valsts atbalsta shēmu, noteikumi Nr. 114 jāgroza divas reizes:
1) lai atceltu darbības ierobežojumu līdz 2025. gada 30. aprīlim;
2) pēc Eiropas Komisijas apstiprinājuma saņemšanas, lai pieņemtu precīzu pagarinātās shēmas darbības termiņu.
Šo noteikumu projekta protokollēmuma 2. punkts nosaka kārtību šajā pārejas posmā, kamēr noteikumi Nr. 114 ir spēkā, bet valsts atbalsta shēma nav pagarināta, tikmēr Dabas aizsardzības pārvalde var pieņemt pieteikumus atbilstoši noteikumu Nr.114. 12. un 13. punktam, savukārt no 2025. gada 1. maija līdz šo noteikumu grozījumu izdarīšanai, kas noteiks jaunu valsts atbalsta darbības termiņu, uz visiem pieteikumiem, par kuriem šo noteikumu 42. punktā noteiktais lēmums nav pieņemts līdz 2025.gada 30.aprīlim, Dabas aizsardzības pārvaldei atbilstoši Administratīvā procesa likuma 64. panta otrajai daļai pieņemt lēmumu par pieteikuma izskatīšanas termiņa pagarināšanu.
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija izstrādā jaunu noteikumu projektu "Īpaši aizsargājamo sugu dzīvnieku nodarīto būtisko postījumu radīto zaudējumu noteikšanas kārtība" (24-TA-2909, jo atbalsts akvakultūrai tiek plānots Zemkopības ministrijas atbalsta programmā, precizēti atbalsta nosacījumi, tajā skaitā mazinot administratīvo slogu pieteikumu iesniedzējiem. Augkopībai, lopkopībai un biškopībai plānotie jaunie valsts atbalsta nosacījumi tiks saskaņoti ar Eiropas Komisiju.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu valsts atbalsta nepārtrauktību, nepieciešams saglabāt spēkā esošo noteikumu Nr. 114 darbību, lai nodrošinātu pagarinājumu, par ko 2025. gada 22. aprīlī ir iesniegts paziņojums Eiropas Komisijā (lietas Nr. SA.118721) valsts atbalsta SA.53793 (2019/N) pagarināšanai līdz 2026. gada 31. decembrim.
Noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu noslēguma jautājumu punktu, kas nosaka noteikumu Nr. 114 spēkā esamību, tādā veidā rodot risinājumu un laiku, kas nepieciešams atbalsta shēmas pagarināšanai.
Noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu noslēguma jautājumu punktu, kas nosaka noteikumu Nr. 114 spēkā esamību, tādā veidā rodot risinājumu un laiku, kas nepieciešams atbalsta shēmas pagarināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, akvakultūru, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.
Juridiskās personas
- zemes īpašnieki vai lietotāji, kuri nodarbojas ar augkopību, akvakultūru, lopkopību vai biškopību
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību augkopības, akvakultūras, lopkopības un biškopības nozarēs, tad valsts atbalstu ir jāsaskaņo Eiropas Komisijā, par ko 2025. gada 22. aprīlī ir iesniegts paziņojums Eiropas Komisijā (lietas Nr. SA.118721) valsts atbalsta SA.53793 (2019/N) pagarināšanai līdz 2026. gada 31. decembrim. Noteikumi stāsies spēkā tikai pēc Eiropas Komisijas pozitīva lēmuma saņemšanas.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz iespēju pēc atbalsta saskaņošanas nodrošināt valsts atbalsta nepārtrauktību zemes īpašniekiem vai lietotājiem, kuru saimnieciskajai darbībai īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieki nodarījuši būtiskus postījumus.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt saimniecisko darbību neatkarīgi no saimniecības lieluma, līdz ar to var ietekmēt šajās nozarēs darbojošos mazos un vidējos uzņēmējus.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku būtiski postījumi var ietekmēt konkrēto zemju īpašniekus vai lietotājus, valsts atbalsts paredz kompensēt nelabvēlīgākus apstākļus konkrētiem saimnieciskās darbības veicējiem, līdz ar to valsts atbalstu ir jāsaskaņo Eiropas Komisijā.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Finansējums valsts atbalstam kārtējā gadā 819 604 euro Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas valsts budžeta apakšprogrammā 24.08.00 "Nacionālo parku darbības nodrošināšana" ir plānots kompensāciju izmaksai atbilstoši:
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, pēc atbalsta saskaņošanas ar Eiropas Komisiju atbilstoši nosacījumiem šajā noteikumu projektā),
2) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru".
1) Ministru kabineta 2021. gada 18. februāra noteikumiem Nr. 114 "Kārtība, kādā zemes īpašniekiem vai lietotājiem nosakāmi to zaudējumu apmēri, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem, un minimālās aizsardzības pasākumu prasības postījumu novēršanai" (spēkā līdz 2025. gada 30. aprīlim, pēc atbalsta saskaņošanas ar Eiropas Komisiju atbilstoši nosacījumiem šajā noteikumu projektā),
2) Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumiem Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Šo noteikumu projekta protokollēmuma 2. punkts nosaka kārtību šajā pārejas posmā, kamēr noteikumi Nr. 114 ir spēkā, bet valsts atbalsta shēma nav pagarināta, tikmēr Dabas aizsardzības pārvalde var pieņemt pieteikumus atbilstoši noteikumu Nr.114. 12. un 13. punktam, bet ne lēmumus atbilstoši noteikumu Nr. 114 42. punktam.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
Noteikumu projekts rada iespēju nodrošināt esošo valsts atbalsta tiesisko regulējumu par īpaši aizsargājamo nemedījamo sugu un migrējošo sugu dzīvnieku nodarītajiem būtiskiem postījumiem.
Pielikumi