Anotācija (ex-ante)

23-TA-2300: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumos Nr. 709 "Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - Ministrija) 2023. gada 5. jūnijā saņēma Latvijas Privāto pirmsskolu biedrības (turpmāk – Biedrība) vēstuli, kurā Biedrība un Latvijas Ārstu biedrība kopīgi aicina Ministriju veikt izmaiņas Ministru kabineta 2011. gada 1. februāra noteikumos Nr. 89 “Kārtība, kādā izglītības iestāde informē izglītojamo vecākus, pašvaldības vai valsts iestādes, ja izglītojamais bez attaisnojoša iemesla neapmeklē izglītības iestādi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 89) un Ministru kabineta 2015. gada 8. decembra noteikumos Nr. 709 “Noteikumi par izmaksu noteikšanas metodiku un kārtību, kādā pašvaldība atbilstoši tās noteiktajām vidējām izmaksām sedz pirmsskolas izglītības programmas izmaksas privātai izglītības iestādei” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 709), novēršot papildus slogu ārstiem un pirmsskolu audzēkņu vecākiem, ko rada obligātā prasība pēc ārstu zīmēm kavējuma gadījumā, lai saglabātu pašvaldības līdzfinansējumu. Vēstulē tiek aicināts atcelt kavēto dienu skaita ierobežojumu, kas tiek attaisnotas ar vecāku zīmēm, novēršot papildus slodzi ārstiem un ļaujot vecākiem nodrošināt kavējumu attaisnojumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Grozījuma mērķis ir noteikt gadījumus, kad bērna prombūtni veselības stāvokļa privāto pirmsskolas izglītības iestādē var apliecināt ar bērna likumīgā pārstāvja sniegto informāciju par saslimšanu uz laiku līdz piecām darbdienām. Saslimšanu, kas ir ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu. 
Turklāt bērniem vecumā līdz četriem gadiem tiek palielināts plānotās prombūtnes dienu skaits no 60 līdz 80 darbadienām citu gadījumu dēļ, par kuru bērna likumīgais pārstāvis izglītības iestādi rakstiski informējis pirms šīs plānotās prombūtnes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumu Nr. 709 9. punkts noteic, ka pašvaldības atbalsts netiek piešķirts par dienām, kad bērns bez attaisnojoša iemesla neapmeklē privāto izglītības iestādi. Šādā gadījumā pašvaldības atbalstu aprēķina proporcionāli apmeklējuma dienu skaitam. Par attaisnojošu iemeslu uzskatāma bērna prombūtne veselības stāvokļa dēļ, ko apliecina ārsta izsniegta izziņa, vai citi gadījumi, par kuriem bērna likumīgie pārstāvji izglītības iestādi rakstiski informējuši pirms plānotās prombūtnes, kas kopumā nav ilgāka par 60 dienām kalendāra gada laikā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad jau par pirmo saslimšanas dienu ir nepieciešama ārsta izziņa. Kavēto dienu skaits, kas attaisnotas ar ārsta zīmi, nav ierobežots, bet ir noteikts skaits dienu, kad kavējumi tiek attaisnoti ar vecāku zīmēm (kalendārajā gadā no 1. janvāra līdz 31. decembrim nepārsniedzot 60 kalendārās dienas). Ir virkne gadījumu, kad bērns neapmeklē pirmsskolu, jo nepieciešams stiprināt imunitāti, īpaši pavasara un rudens periodā, ir nelielas saaukstēšanās pazīmes vai tamlīdzīgas situācijas, kad vēršanās pie ārsta bērna veselības nodrošināšanai nav nepieciešama, taču vecāki ir spiesti to darīt, neraugoties uz lielo ārstu noslodzi.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu ārstiem, ar Grozījumu tiek noteikts, ja bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi, tad to apliecina ar bērna vecāka (likumīgā pārstāvja) sniegtu informāciju par saslimšanas ilgumu līdz piecām darbdienām. Saslimšanu, kas ilgāka par piecām darbdienām, ir jāapliecina ar ārsta izsniegtu izziņu. 
Papildus bērniem vecumā līdz četriem gadiem tiek palielināts attaisnotas plānotas prombūtnes dienu skaits citu gadījumu dēļ no 60 līdz 80 darbadienām, ja bērna vecāki (likumīgais pārstāvis) par to iepriekš rakstiski informēja izglītības iestādi. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Saskaņā ar Izglītības un zinātnes ministrijas sniegto informāciju par iespēju veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 89, tika konstatēts, ka pretēji Biedrības vēstulē paustajam MK noteikumi Nr. 89 nenosaka ārsta zīmju un vecāku zīmju pieprasīšanas kārtību izglītības iestādēs. Lai nepieļautu situāciju, ka izglītojamais bez attaisnojoša iemesla nav ieradies izglītības iestādē, kā arī nav noskaidrots iemesls, kāpēc izglītojamais ir kavējis mācību stundu, ievērojot MK noteikumu Nr. 89 4. punktā noteikto, saskaņā ar izglītības iestādes iekšējiem noteikumiem izglītojamais iesniedz izglītības iestādē attaisnojuma dokumentu. Jāņem vērā, ka no izglītojamo drošas vides nodrošināšanas nepieciešamības izglītības iestādēs, izglītības iestādei ir jāorganizē darbs, lai pēc iespējas samazinātu infekcijas slimību izplatīšanās risku. Līdz ar to katra izglītības iestāde nosaka kārtību par kavēšanu – kādi kavējumi tiek attaisnoti, par cik dienām tiek pieņemtas vecāku zīmes un kādos gadījumos (pēc cik kavētām dienām) ir nepieciešama ārsta izsniegta izziņa. Lai arī izglītības iestādes praktizē trīs dienas, kuras izglītojamais var neapmeklēt izglītības iestādi, un kā kavējumu attaisnojošs apliecinājums tiek pieņemta vecāku zīme, tomēr izglītības iestāde var noteikt arī citādus nosacījumus kavējumu attaisnošanai. Tāpat izglītības iestāde iekšējos noteikumos var noteikt, ka gadījumos, kad kavējuma iemesls nav slimība, ārsta izsniegta izziņa pēc atgriešanās nav nepieciešama, ko izglītības iestādes pamatā arī dara.
Izglītības un zinātnes ministrija ir norādījusi, lai risinātu jautājumu par ārsta izsniegto izziņu nepieciešamību izglītojamiem, ir būtiski veidot plašāku diskusiju ar nozaru speciālistiem. Izglītības kvalitātes valsts dienestā saņemtie vecāku jautājumi liecina, ka izglītības iestāžu prasība iesniegt ārsta zīmi pēc bērna trīs dienu kavējuma slimības dēļ var radīt vecākiem un citām personām papildu administratīvo slogu. Vienlaikus jānorāda, ka bērnu veselības jautājumi ir Veselības ministrijas kompetencē. Turklāt ir būtiski sabalansēt administratīvā sloga mazināšanu ar bērnu izglītības, drošības un veselības nodrošināšanas nepieciešamību.
VARAM, veicot konsultācijas ar Izglītības un zinātnes ministriju, Veselības ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību, vienojās, ka grozījumi MK noteikumos Nr. 89 netiek veikti un ka ir pietiekami, ja grozījumi tiek veikti MK noteikumos Nr. 709.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ārsti
  • Pirmsskolas vecuma bērnu vecāki (likumiskie pārstāvji)
Ietekmes apraksts
Ārstiem samazināsies administratīvai slogs, jo ārstu zīmes būs jāizraksta tikai gadījumos, ja bērns nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi veselības stāvokļa dēļ ilgāk par piecām darbdienām.
Gadījumos, ja bērnam ir neliela saslimšana, kas nav ilgāka par piecām darbadienām, tad vecākiem (likumiskajiem pārstāvjiem) nevajadzēs vērsties pie ārstiem, lai saņemtu ārsta zīmi, kas pamatotu bērna prombūtni privātajā pirmsskolas izglītības iestādē. Tāpat bērniem vecumā līdz četriem gadiem tiek palielināts attaisnoto dienu skaits līdz 80 darbdienām, kad bērna prombūtni var pamatot ar vecāku (likumisko pārstāvji) apliecinājumu.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sadaļa tiks papildināta pēc publiskās apspriešanas veikšanas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ģimenes ārsti
  • Privātās pirmsskolas izglītības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Gadījumos, kas bērns veselības stāvokļa dēļ nevar apmeklēt privāto pirmsskolas izglītības iestādi līdz 5 darba dienām, bērnu vecāki (likumiskie pārstāvji) būs atbildīgi par to sniegt apliecinājumu izglītības iestādei.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi