Anotācija

24-TA-1147: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 878 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi" stājās spēkā 2022.gada 1.janvārī un to darbības  laikā ir izvērtēta to darbība un identificēta nepieciešamība veikt to grozījumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 878 "Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi""(turpmāk – projekts) izstrādāts ar mērķi nodrošināt mērķtiecīgu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma sniegšanu un tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanu atbilstoši personas funkcionēšanas ierobežojumu veidam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu (turpmāk – likums), tehniskie palīglīdzekļi (turpmāk - TPL) ir aprīkojums vai dažādas tehniskās sistēmas, kas novērš, kompensē, atvieglo vai neitralizē funkcijas pazeminājumu vai invaliditāti. TPL pakalpojums ir pieejams personām ar invaliditāti, personām, kurām TPL ir nepieciešams funkcionālās mazspējas novēršanai, personām ar prognozējamu invaliditāti (ja TPL nepieciešamība noteikta individuālajā sociālās rehabilitācijas plānā), personām ar anatomiskiem defektiem (tiesības saņemt tādus TPL kā protēzes vai ortopēdiskos apavus). TPL pakalpojumu atbilstoši deleģējumam likumā personām ar funkcionēšanas ierobežojumiem sniedz VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” (turpmāk – VSIA NRC “Vaivari”), personām ar dzirdes traucējumiem Latvijas Nedzirdīgo savienība un personām ar redzes traucējumiem - Latvijas Neredzīgo biedrība. Kārtību, kādā par valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošināti TPL, kā arī TPL veidus nosaka Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 878 “Tehnisko palīglīdzekļu noteikumi” (turpmāk - MK noteikumi Nr.878) un Ministru kabineta 2021. gada 20.aprīļa noteikumi Nr.250 „Kārtība, kādā Latvijas Neredzīgo biedrība un Latvijas Nedzirdīgo savienība sniedz sociālās rehabilitācijas pakalpojumus un nodrošina tehniskos palīglīdzekļus – tiflotehniku un surdotehniku” (personām ar redzes vai dzirdes traucējumiem). Vienlaikus MK noteikumi Nr.878 regulē arī autopielāgošanas pakalpojumu personām ar invaliditāti, ko nodrošina Sociālās integrācijas valsts aģentūra.
MK noteikumu Nr.878 piemērošanā Labklājības ministrija (turpmāk - LM) ir identificējusi vairākas problēmas TPL pakalpojuma nodrošināšanā. Uz vairākām problēmām norādījusi Valsts kontrole lietderības revīzijas “Vai valsts finansētie tehniskie palīglīdzekļi tiek nodrošināti atbilstoši mērķgrupas vajadzībām un iespējami labākajā veidā?“ ziņojumā (turpmāk – Valsts kontroles revīzijas ziņojums), kas publiskots 2024.gada 12.decembrī. Lai uzlabotu situāciju TPL nodrošināšanā un ieviestu Valsts kontroles revīzijas ziņojumā sniegtos ieteikumus, nepieciešams veikt ne tikai VSIA NRC “Vaivari” Vaivaru Tehnisko palīglīdzekļu centra (turpmāk - VTPC) administratīvo procesu uzlabošanu, bet arī izmaiņas MK noteikumos Nr.878.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams veikt izmaiņas valsts finansēto TPL sarakstā. Funkcionēšanas novērtēšanas laboratorijas (turpmāk – FNL) speciālisti ir identificējuši personas, kuru funkcionēšanas ierobežojumus nav iespējams kompensēt ar valsts finansēto TPL sarakstā esošajiem TPL, līdz ar to MK noteikumu Nr.878 valsts finansēto TPL sarakstu būtu nepieciešams papildināt ar jauniem TPL. Tā kā identificētie TPL ir specifiski un nepieciešami tikai nelielam saņēmēju lokam, atbilstoši Valsts kontroles revīzijas ziņojumā iekļautajiem ieteikumiem projektā iekļautas normas, kas nosaka kārtību, kādā personas funkcionēšanas novērtēšanas laikā VTPC var pieprasīt rūpnieciski izgatavotu TPL, kas nav iekļauts MK noteikumu Nr.878 2. pielikumā, ja tas ir objektīvi nepieciešams. Līdzīgā veidā šobrīd var saņemt MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā neiekļautus TPL, kas iekļaujas ortožu grupā.
Vienlaikus saglabājas nepieciešamība iekļaut Mk noteikumu Nr.878 2.pielikumā jaunus un modernus TPL, kuru saņemšanai nav piemērojams iepriekš minētais mehānisms:
1) izvērtējot FNL uzkrāto praksi alternatīvās komunikācijas TPL piešķiršanā, ir veiktas izmaiņas alternatīvās komunikācijas valsts finansēto TPL sarakstā;
2) sadarbībā ar Veselības ministriju (turpmāk – VM) un Nacionālo veselības dienestu (turpmāk – NVD) identificēta nepieciešamība LM finansēto TPL sarakstu papildināt ar elpošanas tehnisko palīglīdzekli -  divlīmeņu pozitīvā elpceļu spiediena terapijas ierīci (turpmāk - BiPAP) bez baterijas. Ierīces nodrošināšanā iesaistītas ārstniecības iestādes un BiPAP paredzēts nodrošināt nomas ceļā, līdz ar to nav piemērojama kārtība, kādā specifiskos gadījumos nodrošina TPL, kas nav iekļauts MK noteikumu Nr.878 2. pielikumā. Ierīces nepieciešamību identificē ārstniecības iestādē un tā nodrošina atbalstu cilvēkiem ar hroniskām elpošanas problēmām, bet kuriem nav nepieciešama nepārtraukta ārstniecības personu kontrole un tie ierīci var lietot mājas apstākļos. BiPAP iekļaujas elpošanas TPL klāstā kuras nodrošina cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām un tām ārstniecības personu vai citu personu asistēšana minimāla vai epizodiska. LM nodrošina elpošanas TPL no 2016.gada un personas var saņemt  nepārtraukta pozitīva spiediena elpceļos nodrošināšanas terapijas iekārtu (CPAP) un automātiska pozitīva spiediena elpceļos nodrošināšanas terapijas iekārtu (APAP), ko saņem personas ar obstruktīvās miega apnojas hipapnojas sindroma (OMAHS) II (vidēji smagu) pakāpi un III (smagu) pakāpi, ar apnojas-hipapnojas indeksu (AHI) ne mazāku par 15. Par TPL saņemšanu personas veic līdzmaksājumu (20 % apmērā no TPL cenas), no kura ir atbrīvotas personas, kuru mājsaimniecībai ir noteikts trūcīgas mājsaimniecības statuss, un bērni. No 2021.gada par valsts budžeta līdzekļiem tiek nodrošinātas iekārtas ilgstošai skābekļa terapijai (skābekļa koncentrators) ārpus ārstniecības iestādes noma, kas paredzēta pilngadīgām personām ar hronisku elpošanas nepietiekamību, ja PaO2 ≤ 7,3 kPa (≤ 55 mmHg). Pilngadīgām personām ar hronisku elpošanas nepietiekamību, ja PaO2 ≤ 8,0 kPa (≤ 60 mmHg) un personai diagnosticēta respiratora vai kardiāla slimība ar sekundāru policitēmiju (hematokrīts ≥ 55 %) vai pulmonālu hipertensiju, vai perifērām tūskām, vai nakts hipoksēmiju (SpO2 < 90 % vairāk nekā 30 % no miega perioda) vai pulmonāla hipertensija. Tomēr 2024.gadā LM, VM, NVD un profesionālā organizācija Latvijas Tuberkulozes un plaušu slimību ārstu asociācija konstatēja nepieciešamību veselības aprūpes un labklājības nozarēs finansēt BiPAP personām, kurām elpošanas slimību dēļ medicīniski indicētas šādas iekārtas, iesaistot gan veselības, gan sociālās aprūpes finansējumu.
Risinājuma apraksts
Projektā iekļautas vairākas izmaiņas attiecībā uz valsts finansēto TPL saraktu un TPL pakalpojuma nodrošināšanu, līdz ar to nepieciešams MK noteikumu Nr. 878 2.pielikumu izteikt jaunā redakcijā.
1. Projektā paredzēts, ka rūpnieciski izgatavotu TPL, kas nav iekļauts MK noteikumu Nr.878 2. pielikumā, varēs saņemt persona, kurai atbilstoši VTPC FNL speciālistu atzinumam tas ir objektīvi nepieciešams. Šajā gadījumā personai ir sagatavots ārstniecības personas atzinums  par TPL nepieciešamību, tomēr funkcionēšanas novērtēšanas procesā FNL konstatē, ka personai objektīvi būtu nepieciešams TPL, kas nav iekļauts MK noteikumu Nr. 878 2.pielikumā. Šajā gadījumā persona izvērtē, vai tā ir gatava iegādāties TPL ar līdzmaksājumu, ņemot vērā, ka TPL ir individuāli un tos nav iespējams iegādāties publiskā iepirkuma procedūrā. Šādu TPL saņēmēju loks nav plašs, bet tie kompensētu specifiskus traucējumu, piemēram, elektropiedziņas riteņkrēsls ar zoda vadību (provizoriski šāds TPL varētu būt nepieciešams līdz 6 personām gadā). Šajā gadījumā TPL nodrošinās tikai līdzmaksājuma procesā (persona pati izvēlas pakalpojuma sniedzēju un valsts kompensē noteiktu summu). TPL kompensējamo izmaksu apmērs tiks noteikts VTPC, veicot tirgus izpēti līdzīgiem TPL, bet cena nedrīkstēs pārsniegt 20 000 euro, kas ir dārgākā šobrīd VTPC identificēto MK noteikumu Nr.878 2.pielikumā neiekļauto rūpnieciski izgatavoto TPL cena. Ja TPL neiekļaujas MK noteikumu  Nr.878 2. pielikumā iekļauto TPL līdzvērtīgā grupā vai apakšgrupā, TPL provizorisko lietošanas termiņu nosaka FNL atzinumā. Atkārtotu tehniskā palīglīdzekļa piešķiršanas nepieciešamību (anatomisko izmaiņu dēļ u.c.), ja nav beidzies FNL atzinumā noteiktais termiņš, izvērtē FNL, veicot funkcionēšanas novērtēšanu.
2. Pārskatīts valsts fiansēto alternatīvās komunikācijas TPL saraksts. No saraksta svītroti tādi TPL kā programmējams komunikators un komunikators ar apgaismojamiem izvēles logiem. Savukārt sarakstā iekļautas vairākas runas ģenerēšanas iekārtas (ar skatiena, rokas vadību, gan ar skatienvadību un papildaprīkojumu). Šie TPL nepieciešami klientiem ar smagiem komunikācijas traucējumiem, kam vienīgā komunikācija iespējama tikai ar acu vadību vai rokas vadību, t.sk. klientiem ar prognozējamu ierobežotu dzīvildzi. Minētie TPL ir salīdzinoši dārgi, tās ir triecienizturīgas komunikācijas iekārtas, kas nav individualizētas un ir atkārtoti izsniedzamas citiem lietotājiem. Minēto iemeslu dēļ nav ekonomiski pamatoti nodot TPL personas īpašumā vai piemērot līdzmaksājuma mehānismu, atšķirībā no situācijas, kad personai objektīvi nepieciešamo TPL identificē FNL.
BiPAP nodrošina precīzi regulētu ieelpas/izelpas spiedienu, ārstē elpošanas mazspēju, nodrošina gāzu apmaiņu - tas ir aktīvs terapijas līdzeklis. BiPAP nodrošināšanas nepieciešamību atbalstīja gan VM, gan NVD, vienojoties, ka sarežģītākās BIPAP ierīces saglabājamas NVD apmaksāto manipulāciju sarakstā un nodrošināmas mākslīgo plaušu ventilācijas mājās pakalpojuma ietvaros. LM finansēs pilngadīgām personām BiPAP ierīces, kas nav paredzētas dzīvības uzturēšanai un tiek izsniegtas tikai tad, kad pulmonologs (vai anesteziologs/reanimatologs) ir konstatējis stabilu, neatkarīgu respiratoro funkciju, skaidri pamatotu BiPAP nepieciešamību un norādījis precīzus aparāta iestatījumus un lietošanas ilgumu, kā arī personas saņēmušas ārstniecības iestādes pašaprūpes un mobilitātes spēju novērtējumā (Bartela indekss) punktu skaitu no 16 līdz 20. Paredzēts, ka personas iesniegs VTPC iesniegumu, iepriekš minētos izmeklējumu un novērtējumu, VTPC izvērtēs iesniegtos dokumentus un pieņems lēmumu par TPL piešķiršanu. BiPAP tiks nodrošināti nomas ceļā no VTPC atlasītiem pakalpojumu sniedzējiem. VTPC noteiks prasības pakalpojuma sniedzējiem un veiks pakalpojuma sniedzēju atlasi.
3. MK noteikumu Nr. 878 2. pielikums ietver lielāku skaitu TPL nekā iepriekš, tomēr lielākā daļa no sarakstā iekļautajiem TPL ir iekļauti, lai precizētu TPL veidus (piemēram, elkoņa locītava ar vienu asi, bilaterāla, precizēts, ka nodrošināmās ārējās locītavas ir unilaterālas vai bilaterālas (vienpusējas vai divpusējas),  protēžu pozīcijā kosmētiskās augšējo ekstremitāšu protēzes tehniski  izdalītas  visu līmeņu protēzēm u.c. tehniski precizējumi).
4. Projektā atbilstoši starptautiski pieņemtām terminoloģijas izmaiņām MK noteikumu Nr.878 2.pielikumā precizēta terminoloģija (t.sk. precizēti ISO kodi un identifikācijas numuri). 
Vienlaikus daļa punktu projektā iekļauta, jo ietver atsauces uz MK noteikumu Nr.878. 2.pielikuma punktiem. Mainot pielikuma numerāciju, nepieciešams mainīt arī attiecīgos MK noteikumu Nr.878 punktus.
Problēmas apraksts
TPL nodrošināšanas kārtības pilnveidošana. Valsts finansēto TPL nodrošināšanas kārtībā paredzēts, ka persona var iegādāties TPL arī ar līdzmaksājumu, kas nozīmē, ka persona pati par saviem līdzekļiem iegādājas TPL, bet VTPC kompensē noteiktu apjomu no iegādes izdevumiem. Konstatēta nepieciešamība uzlabot TPL izsniegšanas procesu ar līdzmaksājumu, jo arvien vairāk cilvēku izvēlas šo TPL saņemšanas veidu, tāpēc nepieciešams vienkāršot TPL ar līdzmaksājumu saņemšanu, dokumentēšanu un atkārtotu pieteikšanos pēc TPL.
Risinājuma apraksts
Lai atvieglotu TPL saņemšanu ar līdzmaksājumu, izvērtēta TPL saņemšanas ar līdzmaksājumu process un iekļauti vairāki uzlabojumi.
1. Projektā noteikts, ka vairs nebūs nepieciešams VTPC klātiene iesniegt vai uzrādīt dokumentu oriģinālus, kas pamato TPL iegādi. Iesniedzamo dokumentu klāsts un iesniegšanas kārtība ir atvieglota.
2. Projektā iekļauta kārtība, kādā samaksu par TPL veic cita privātpersona, ņemot vērā to, ka praksē bieži TPL iegādes apmaksu veic personas radinieki. Ja tehniskais palīglīdzeklis ir iegādāts ar līdzmaksājumu un tā iegādes izdevumus apmaksā TPL lietotājs vai cita fiziska persona, TPL apmaksu apliecinošā dokumentā (t.i., maksājuma mērķī)  vai TPL saņemšanu apliecinošā dokumentā norāda TPL lietotāja vārdu, uzvārdu, personas kodu un TPL veidu. Dokumentu kopijas – pieņemšanas - nodošanas akts, čeks vai, ja attiecināms – stingrās uzskaites kvīts, kad čekā nav norādīts TPL saņēmējs un nosaukums, apliecina, kurai personai ir izsniegts TPL, bet personai vairs nav nepieciešams TPL iegādi apmaksāt pašai.
3. Lai atvieglotu cilvēkiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem TPL saņemšanas kārtību, projektā iekļauta arī kārtība, kāda dokumentus par izsniegtu TPL VTPC iesniedz nevis TPL saņēmējs, bet TPL pakalpojuma sniedzējs, nodrošinot arī MK noteikumos Nr.878 noteikto maksājumu (vienreizējā iemaksa, 20 % maksājums no TPL bāzes cenas vērtības vai publiskajā iepirkumā noteiktas cenas par saņemto TPL) saņemšanu un ieskaitīšanu VTPC kontā.
4. Projektā regulēta arī personas atkārtota uzņemšana rindā, ja persona TPL iegādājusies ar līdzmaksājumu, bet objektīvu iemeslu dēļ (antropometriskās izmaiņas, nepieciešams cita veida TPL u.c. iemesli, kuru pamatotību izvērtē FNL) persona nevar ievērot MK noteikumu Nr. 878 2.pielikumā iekļauto atkārtotas pieteikšanās termiņu – pilnu TPL lietošanas laiku, pēc kura beigām persona var tikt uzņemta rindā jauna TPL saņemšanai.
5. Atbilstoši datu analīzei ar faktiskajām TPL iegādes izmaksām palielināts par ar līdzmaksājumu iegādāta TPL valsts kompensējamais apmērs pielāgotiem autosēdeklīšiem no 1500 euro līdz 3000 euro, pietuvinot autosēdeklīšu izmaksas tirgus cenām.
6. MK noteikumu Nr. 878 projektā precizēts  ādas - stieņu ortožu saņemšanas veids, jo šobrīd ādas - stieņu ortozes vairs nav iekļautas MK noteikumu Nr. 878 2.pielikumā, jo  saņēmēju skaits ir neliels. Tomēr  konstatēts, ka atsevišķām, parasti gados vecākām, personām ir saglabājusies nepieciešamība pēc šī TPL veida. Tā kā šādu ortožu saņēmēju skaits ir neliels, tās netiek iekļautas MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā, bet to nodrošināšana turpmāk par valsts budžeta līdzekļiem notiks, izmantojot līdzmaksājuma mehānismu. Tā kā līdzmaksājuma mehānismā, pieprasot ortozes, kuras nav iekļautas MK noteikumu Nr.878 2.pielikumā papildus iesniegumam jāiesniedz multiprofesionālas rehabilitācijas komandas atzinums par TPL nepieciešamību, bet šis ir ļoti vienkāršas ortozes, tad projektā paredzēts, ka, pieprasot ādas – stieņu ortozes, multiprofesionālas rehabilitācijas komandas atzinums netiek pievienots un ir atvieglota kārtība šī TPL saņemšanai.
Problēmas apraksts
VTPC vērsušies vairāki Latvijas iedzīvotāji, kuri VTPC pieprasa kompensēt neplānotus izdevumus, kas radušies ārstniecības procesa laikā ārvalstīs un ko nesedz pārrobežu veselības aprūpes sistēmas ietvaros saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumu Nr. 555 "Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība". https://likumi.lv/ta/id/301399   4.13. apakšpunktā noteikto.
2023.gada 21.decembrī Administratīvā rajona tiesa pieņēma lēmumu uzlikt par pienākumu VSIA “Nacionālais rehabilitācijas centrs “Vaivari”” izdot labvēlīgu administratīvo aktu, ar kuru personai tiktu kompensēti TPL (ortozes) iegādes izdevumi. Šobrīd, ja persona nav bijusi iepriekš informēta par TPL nepieciešamību, nav saņēmusi ārstniecības personas atzinumu TPL nepieciešamībai un uzņemta rindā TPL saņemšanai, bet izmantojusi iespējas saņemt veselības aprūpes pakalpojumus ārvalstīs,  VTPC neapmaksā TPL iegādes izdevumus, ja iepriekš nav saņemts VTPC lēmums par TPL izdevumu kompensāciju. Lai novērstu šādus gadījumus, kad Latvijas iedzīvotāji nesaņem atbalstu ne veselības, ne labklājības budžeta ietvaros, nepieciešams precizēt TPL piešķiršanas procesu, ja persona TPL saņem ārvalstīs, kā to paredz Eiropas Parlamenta un Padomes 2011.gada 9.marta Direktīva Nr.2011/24/ES par pacientu tiesību piemērošanu pārrobežu veselības aprūpē (Direktīva Nr.2011/24/ES) un nav bijusi informēta par TPL nepieciešamību. Savukārt gadījumus, kad persona pirms ārstēšanās ārvalstīs ir bijusi informēta par TPL nepieciešamību, jau regulē MK noteikumu Nr.878 38.-48.punkts vai arī TPL tiek nodrošināti no veselības aprūpes budžeta.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz iekļaut MK noteikumos Nr.878 kārtību, kādā notiek TPL izdevumu apmaksa, ja TPL izdevumu apmaksu pieprasa personas, kuras TPL iegādājušās ārvalstīs, bet to iegādi nekompensē NVD un tās nav saņēmušas VTPC iepriekšēju atļauju iegādāties TPL par valsts budžeta līdzekļiem. Gadījumos, kad persona vēršas tieši VTPC, lūdzot izdevumu apmaksu par ārvalstīs iegādātiem TPL un NVD nav veicis apmaksu par TPL iegādi plānveida veselības aprūpes laikā ārzemēs, VTPC būs jāizvērtē personas iesniegtie dokumenti, t.sk., vai personai būtu tiesības saņemt TPL Latvijā. Pēc izmaksu pamatojošo dokumentu saņemšanas, VTPC lemj par izmaksu kompensāciju un personai no valsts budžeta līdzekļiem atlīdzina TPL iegādes izdevumus atbilstoši VTPC noteiktajam kompensācijas apmēram. Lai saglabātu vienlīdzīgu pieeju, paredzēts, ka izdevumu kompensācijas apmērs atbilst kompensācijas apmēram, kāds ir noteikts, iegādājoties TPL Latvijā, nevis sedz faktiskās TPL izmaksas. Projekts paredz, ka, neskatoties uz to, ka persona TPL saņēmusi ārvalstīs, tai saglabājas MK noteikumu Nr.878 noteiktās tiesības veikt TPL nomaiņu, t.sk. antropometrisko izmaiņu gadījumā, atbilstoši kritērijiem un kārtībai, kādā TPL saņem VTPC klienti, kas TPL saņēmuši Latvijā, t.i., persona jauna TPL saņemšanai stājas rindā atbilstoši MK noteikumu Nr.878 nosacījumiem un pēc Mk noteikumu Nr.878 2.pielikumā noteiktā termiņa, kādā persona var tikt uzņemta jauna TPL saņemšanas rindā.
Problēmas apraksts
Valsts kontroles revīzijas ziņojumā sniegts ieteikums izvērtēt atkārtotu ārstniecības personu atzinumu nepieciešamību, ja personas funkcionēšanas ierobežojumu veids nav mainījies un tā TPL pieprasa atkārtoti. Izvērtējot valsts finansēto TPL sarakstu, tika identificēti TPL, kurus pieprasot atkārtoti, ārstniecības personas atzinums nav nepieciešams, piemēram,  TPL persona jau iepriekš saņēmusi un izprot tā lietošanu, kā arī TPL neiekļaujas sarežģītu TPL kategorijā.
Risinājuma apraksts
VTPC, analizējot TPL pieprasīšanas un izsniegšanas procesu, izstrādāja TPL  sarakstu, kuru pieprasīšanas gadījumā personai vairs nebūs nepieciešams iesniegt ārstniecības personas atzinumu par TPL nepieciešamību. Tie ir MK noteikumu Nr. 878 2.pielikuma 146.,147., 148., 149., 150., 151., 152., 153., 154., 155., 156., 157., 158., 159., 160., 161., 162., 163., 164., 166.,167., 168., 169., 170., 171., 172., 173., 174., 175., 176., 177., 178., 179., un 181. punkts. Pamatā atkārtots ārstniecības personas atzinums nebūs nepieciešams atkārtoti saņemot dažāda veida protēzes, ja ir konstatējams, ka TPL veids nemainīsies.
 
Problēmas apraksts
Ja TPL nav iespējams atgriezt VTPC (TPL pazaudēts, neatrodas pie mirušā cilvēka utt.) vai klienti vēlas paturēt TPL īpašumā, personai jāatmaksā VTPC ievērojama naudas summa (50% un 75% no TPL iegādes vērtības) neatkarīgi no TPL lietošanas ilguma. Nepieciešams precizēt atgriešanas nosacījumus, ja persona lietoto patapinātu TPL un vēlas saglabāt īpašumā, līdz ar to atvieglojot personai TPL lietošanu sadzīvē. Saglabājot īpašumā vairākus TPL, tiek atvieglota personas ikdiena, ja citi lietošanā esošie TPL jāremontē vai ir dažādi to lietošanas apstākļi (piemēram, mājās, ārpus mājām).
Risinājuma apraksts
Laiku, pēc kura persona var pārņemt īpašumā TPL, plānots samazināt no divām reizēm līdz pusotrai reizei ilgāku par MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā norādīto laiku, pēc kura beigām personai ir tiesības stāties rindā jauna TPL saņemšanai. Projektā paredzēts, ka klientam, lietojot TPL pusotru reizi ilgāk par MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā norādīto laiku, pēc kura beigām personai ir tiesības stāties rindā jauna TPL saņemšanai, TPL pāries personas īpašumā, ja persona to neatgriezīs VTPC. No personas vairs netiks prasīts atsevišķs iesniegums par vēlmi atstāt TPL īpašumā.
Ja persona vēlas izpirkt patapinājumā esošu TPL un ir beidzies MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā minētais termiņš, pēc kura personai ir tiesības stāties rindā jauna TPL saņemšanai, tā var iesniegt VTPC iesniegumu par patapinājumā esošā TPL iegādi un iegādāties to par cenu, kas ir 15 % no TPL iegādes vērtības.
Savukārt, ja TPL atdot VTPC nav iespējams, plānots ņemt vērā lietošanas laiku, lai atvieglotu TPL lietotājiem vai to mantiniekiem norēķināšanos ar VTPC par patapinātiem TPL, kas kaut kādu iemeslu dēļ vairs neatrodas pie personām. Paredzēts, ka šajos gadījumos VTPC atmaksājamā summa tiek samazināta proporcionāli TPL lietošanas laikam. Ja nav pienācis MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā minētais termiņš, pēc kura personai ir tiesības stāties rindā jauna TPL saņemšanai un personai ticis izsniegts jauns TPL vai lietots TPL, tiek saglabātas līdzšinējās kompensējamā proporcija (75% un 50% no iegādes vērtības). Taču, ja lietošanas termiņš ir pienācis, kompensējamā proporcija tiek samazināta uz 15% no TPL iegādes vērtības. Savukārt, ja TPL ir lietots pusotras reizes ilgāk, kā noteikts Mk noteikumu Nr.878 2.pielikumā, personai nav nepieciešams kompensēt TPL vērtību, kā arī nav nepieciešams iesniegt VTPC atsevišķu iesniegumu par TPL saglabāšanu lietošanā.
Problēmas apraksts
VTPC FNL speciālisti konstatējuši, ka ir gadījumi, kad personai ārstniecības personas atzinumā norādītais TPL nav atbilstošs, jo persona neprot TPL vadīt vai lietot. Šādos gadījumos personai nepieciešama papildu apmācība un speciālistu novērošana, lai noteiktu, vai persona var iemācīties lietot TPL vai tomēr ārstniecības personai jāizvēlas cits, personas funkcionēšanas ierobežojumiem atbilstošāks TPL. Tā kā VTPC nav speciālistu, kas var apmācīt TPL lietošanā, tad nepieciešams izveidot kārtību, kādā VTPC konstatē, ka TPL personai neder un noteikt kārtību, kādā notiek lietošanas apmācība. 
Risinājuma apraksts
Ja FNL funkcionēšanas novērtēšanas laikā konstatē, ka personai nepieciešama papildus TPL lietošanas apmācība ārstniecības personas atzinumā nozīmētā TPL izmantošanai ikdienas aktivitātēs un dalībā, FNL speciālisti personai izsniedz nosūtījumu TPL izmantošanas prasmju apguvei stacionārās vai ambulatorās rehabilitācijas programmas ietvaros. Šobrīd šāda iespēja tiks izmantota tikai VSIA NRC "Vaivari", bet veiksmīgas sadarbības rezultātā, pozitīva pieredze TPL apmācībā tiks izplatīta arī citās iestādēs.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 878 piemērošanas gaitā konstatēta nepieciešamība veikt tehniskas izmaiņas, kas skar e-paraksta lietošanu. Vienlaikus nepieciešams precizēt normu, kas paredz TPL iegādi antropometrisko izmaiņu dēļ.
Risinājuma apraksts
Projektā precizēti iesnieguma iesniegšanas nosacījumi, precizējot nosacījumus, kā personas iesniedz iesniegumu ar elektronisko parakstu.
Savukārt lai novērstu gadījumus, ka personas vēršas pēc TPL biežāk nekā nepieciešams, paredzēts, ka TPL, kas ir iegādāts atbilstoši personas antropometriskajiem rādītājiem vai citiem individuāliem parametriem, bet ir kļuvis personai neatbilstošs, persona var atkārtoti iegādāties vienu reizi MK noteikumu Nr. 878 2. pielikumā norādītajā termiņā, pēc kura beigām persona var tikt uzņemta jauna TPL rindā.
Problēmas apraksts
Nepieciešams precizēt TPL piešķiršanas procesu Ukrainas civiliedzīvotājiem. MK noteikumos Nr.878 nav iekļautas normas par atbalsta apjomu, bet Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums (turpmāk - UCAL) paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem pirmo reizi TPL izsniedzami steidzamības kārtā, bet atkārtoti atbilstoši nosacījumiem, kādi noteikti tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanu regulējošajos normatīvajos aktos. VTPC statistika liecina, ka arvien vairāk Ukrainas civiliedzīvotāju Latvijā uzturas ilgstoši un pieprasa TPL atkārtoti, līdz ar to nepieciešams MK noteikumos Nr.878 iekļaut normas, kas regulē TPL nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Risinājuma apraksts
Projektā paredzēs, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem pirmo reizi TPL izsniedzami steidzamības kārtā, bet atkārtoti varēs saņemt līdzīgā kārtībā, kā tos saņem Latvijas iedzīvotāji. Ņemot vērā, ka atkārtoti TPL Latvijas iedzīvotājiem ir iespējams saņemt arī gadījumos, kad mainījušies personas antropometriskie rādītāji u.c. gadījumi, ko regulē MK noteikumi Nr.878, līdzīgā veidā TPL varēs saņemt arī Ukrainas civiliedzīvotāji.
Problēmas apraksts
Lai projektā iekļautās normas tiktu ieviestas, nodrošinot labvēlīgu kārtību TPL pakalpojuma saņēmējiem, projektā iekļautas vairākas pārejas normas.
1.VTPC līdz 2026.gada 1.jūlijam īsteno ES fondu projektu “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.6.i. investīciju "Tehnisko palīglīdzekļu pieejamības sekmēšana" (turpmāk - ES fondu projekts) atbilstoši 2025. gada 4. februāra Ministru kabineta  noteikumiem Nr. 83 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.2.r. reformas "Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam" 3.1.2.6.i. investīcijas "Tehnisko palīglīdzekļu pieejamības sekmēšana" īstenošanas un uzraudzības noteikumi”. Nepieciešams regulējums, kā pēc ES fondu projekta beigām nodrošināt personas ar TPL, kas tiek finansēti no ES fondu finansējuma.
2.BiPAP bez baterijām šobrīd tiek finansēti no NVD budžeta, tomēr, saskaņā ar LM un NVD vienošanos, BiPAP bez baterijām finansēšana personām, kurām BiPAP nepieciešamība identificēta no š.g. jūlija līdz MK noteikumu Nr.878 grozījumu spēkā stāšanās laikam (aptuveni 35 cilvēkiem), tiks turpināta no LM budžeta.
3.Uz projekta spēkā stāšanās brīdi daudzas personas ir uzsākušas TPL saņemšanu un VTPC ir pieņēmis lēmumus atbilstoši normām, kas tagad projektā tiek grozītas. Lai personas, kas uzsākušas TPL saņemšanas procesu, t.i., VTPC līdz 2025. gada 31. decembrim būs pieņēmis lēmumus par TPL piešķiršanu (t.sk. uzņemšanu rindā), piešķiršanas atlikšanu vai TPL saņemšanu ar līdzmaksājumu, atbilstoši tiesiskās paļāvības principam saglabātu tiesības pabeigt TPL saņemšanas procesu, nepieciešams iekļaut projektā normu, ka šādas personas TPL saņem atbilstoši nosacījumiem un kārtībai, kas bija spēkā līdz 2025. gada 31. decembrim.
4. Projekta saskaņošanas laikā VM lūdza izvērtēt, vai projekta 60.3. apakšpunktā minētajām personām, kuru deklarētā dzīvesvieta ir reģistrēta stacionārā ārstniecības iestādē, būtu nepieciešams pieprasīt izziņu par reģistrēto dzīvesvietu - VTPC un Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde varētu nodrošināt savstarpēju informācijas apmaiņu par personas dzīvesvietas reģistrāciju stacionārā ārstniecības iestādē, tādējādi atvieglojot šais personu grupai TPL saņemšanas iespējas. LM ir izvērtējusi VM priekšlikumu un konceptuāli to atbalsta, paužot gatavību veidot integrāciju ar datu avotu. LM turpinās darbu pie TPL moduļa ieviešanas sistēmā SPOLIS un tiks izvērtēta arī iespēja datu apmaiņai ar stacionārajām ārstniecības iestādēm. Šobrīd datu apmaiņa nav iespējama, jo LM nav pieejama informācija par datu avotu, no kura viennozīmīgi būtu saprotams, ka konkrētajā adresē ir reģistrēts stacionārs, taču sadarbībā ar VM šis jautājums tiks risināts.
Risinājuma apraksts
1.Projekts ietver normas, ka pēc ES fondu projekta beigām (ņemot vērā, ka projekta termiņš var tikt pagarināts, noteikumos nav iekļauts konkrēts datums), ES fondu projekta 1.pielikumā iekļautie TPL  tiks izsniegti atbilstoši MK noteikumu Nr.878 noteiktajai kārtībai un ņemot vērā aktualizētas TPL kompensācijas izmaksas, kādas tika izstrādātas ES fondu projekta īstenošanas uzsākšanai. TPL regulāru bāzes cenu pārskatīšanu nosaka MK noteikumu Nr.878 3.7. apakšpunkts (ne retāk kā reizi trijos gados veic kompensācijas apmēra aktualizāciju tehnisko palīglīdzekļu iegādei ar līdzmaksājumu). Bāzes cenu pārskatīšana, ja vien šim mērķim nav piešķirts finansējums, notiek VTPC bāzes finansējuma ietvaros.
2. Ar 2026. gada 1. janvāri VTPC uzsāk finansēt BiPAP tām personām, kuru elpošanas traucējumu izmeklējumi un Bartela indekss atbilst Mk noteikumu Nr.878 grozījumu projektā noteiktajam. Tomēr, lai atvieglotu BiPAP saņemšanu personām, kurām jau tas tiek nodrošināts, pārejas normās iekļauta atšķirīga kārtība. Lai nodrošinātu BiPAP šīm personām, VTPC nepieņem administratīvo aktu par BiPAP piešķiršanu, izņemot, ja pēc noteikta laika persona piesakās atkārotai BiPAP saņemšanai. Lai neizveidotos situācija, ka cilvēkiem ar elpošanas slimībām, kuras jau saņem BiPAP, jāgaida VTPC atlasīti pakalpojuma sniedzēji, projektā paredzēts, ka šos cilvēkus ar BiPAP nodrošina līdzšinējie pakalpojuma sniedzēji un līdz jaunu pakalpojuma sniedzēju atlasei, NVD fiansēs iekārtas, bet ne ilgāk kā līdz 2026. gada 1.februārim. Vienlaikus šajā periodā BiPAP pakalpojuma sniedzēji nodrošina BiPAP saņēmējus ar informāciju par pakalpojuma finansētāja maiņu un pārliecinās, ka BiPAP saņēmēji atbilsts šo noteikumu BiPAP saņemšanai iekļautajiem nosacījumiem.
3. Tā kā MK noteikumu Nr.878 2.pielikumā iekļaut vairāki TPL, kas netiek pieprasīti vai kuru brīvā tirdzniecībā pieejamā cena ir vienāda vai nedaudz augstāka par normatīvajā regulējumā iekļauto vienreizējo iemaksu (piemēram, pielāgots virtuves nazis vai zeķu uzvilcējs), tad šādus TPL paredzēts no 2.pielikuma svītrot. Ņemot vērā, ka uz MK noteikumu Nr.878 grozījumu pieņemšanas brīdi svītrotie TPL var būt VTPC noliktavā, projektā iekļauta norma, ka TPL tiek izsniegti, kamēr prece atrodas VTPC uzskaitē.
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 878 74.1.apakšpunkts paredz, ka persona var saņemt transportlīdzekļa pielāgošanas pakalpojumu pie brīvi izvēlēta pakalpojuma sniedzēja. Ja transportlīdzekļa pielāgojumu veicis cits transportlīdzekļa pielāgošanas pakalpojuma sniedzējs un persona iesniegusi Sociālās integrācijas valsts aģentūrā (turpmāk – Aģentūra) MK noteikumu Nr.878 74.punktā noteiktos dokumentus, Aģentūra kompensē personai transportlīdzekļa pielāgošanas pakalpojuma izdevumus, nepārsniedzot Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumu Nr.1002 “Sociālās integrācijas valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Cenrādis), kuru noteiktajam transportlīdzekļa pielāgošanas pakalpojuma veidam noteikto apmēru. Ņemot vērā, ka pēdējā laikā arvien biežāk personas, kam nepieciešams transportlīdzekļa pielāgošanas pakalpojums, izvēlas to veikt pie brīvi izvēlēta pakalpojuma sniedzēja, kā arī lai novērstu pārpratumus par veiktā transportlīdzekļa pielāgošanas veida apmaksas apmēru, Aģentūra veikusi Cenrāža 2.pielikuma punktos, kas attiecas uz transportlīdzekļa pielāgošanas veidiem, precizējumus un papildinājumus.
Risinājuma apraksts
Ministru kabinets apstiprinājis grozījumus  Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 1002 "Sociālās integrācijas valsts aģentūras maksas pakalpojumu cenrādis" (Ministru kabineta 2025. gada 7. oktobra noteikumi Nr. 585). Lai MK noteikumu Nr.878 1.pielikumā noteiktie transportlīdzekļa pielāgošanas veidi būtu atbilstoši Cenrāža  2.pielikumā noteiktajiem  transportlīdzekļa pielāgošanas veidiem, nepieciešams izteikt jaunā redakcijā MK noteikumu Nr.878 1.pielikumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
Ietekmes apraksts
Personas varēs iegādāties funkcionēšanas ierobežojumiem atbilstošākus TPL
Juridiskās personas
  • ārstniecības iestādes, ārstniecības personas
Ietekmes apraksts
Nepieciešams sniegt atzinumu jaunu TPL nodrošināšanā

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 660 766
0
8 963 708
0
8 661 852
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 660 766
0
8 963 708
0
8 661 852
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 660 766
0
8 963 708
1 039 921
8 661 852
0
1 338 006
2.1. valsts pamatbudžets
8 660 766
0
8 963 708
1 039 921
8 661 852
0
1 338 006
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 039 921
0
0
-1 338 006
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 039 921
0
0
-1 338 006
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 039 921
0
-1 338 006
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 039 921
0
-1 338 006
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Tabulā norādīts Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammā 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” plānotais finansējums VSIA NRC “Vaivari”  tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai VSIA NRC “Vaivari” saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam".
5. , 7. un 8. ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” nepieciešamais finansējums Projekta īstenošanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Projektā ietvertās izmaiņas valsts finansēto TPL sarakstā ar ietekmi uz valsts budžetu:
1. FNL speciālisti ir identificējuši personas, kuru funkcionēšanas ierobežojumus nav iespējams kompensēt ar valsts finansēto TPL sarakstā esošajiem TPL, līdz ar to MK noteikumu Nr.878 valsts finansēto TPL sarakstu būtu nepieciešams papildināt ar jauniem TPL. Tā kā identificētie TPL ir specifiski un nepieciešami tikai nelielam saņēmēju lokam, atbilstoši Valsts kontroles revīzijas ziņojumā iekļautajiem ieteikumiem Projektā iekļautas normas, kas nosaka kārtību, kādā personas funkcionēšanas novērtēšanas laikā VTPC var pieprasīt rūpnieciski izgatavotu TPL, kas nav iekļauts MK noteikumu Nr.878 2. pielikumā;
2. Sadarbībā VM un NVD identificēta nepieciešamība LM finansēto TPL sarakstu papildināt ar elpošanas tehnisko palīglīdzekli -  divlīmeņu pozitīvā elpceļu spiediena terapijas ierīci (turpmāk - BiPAP) bez baterijas;
3. Atbilstoši datu analīzei ar faktiskajām TPL iegādes izmaksām palielināts par ar līdzmaksājumu iegādāta TPL valsts kompensējamais apmērs pielāgotiem autosēdeklīšiem no 1500 euro līdz 3000 euro, pietuvinot autosēdeklīšu izmaksas tirgus cenām;
4. Projekts paredz iekļaut MK noteikumos Nr.878 kārtību, kādā notiek TPL izdevumu apmaksa, ja TPL izdevumu apmaksu pieprasa personas, kuras TPL iegādājušās ārvalstīs, bet to iegādi nekompensē NVD un tās nav saņēmušas VTPC iepriekšēju atļauju iegādāties TPL par valsts budžeta līdzekļiem;
5. MK noteikumu Nr.878 2.pielikumā iekļaut vairāki TPL, kas netiek pieprasīti vai kuru brīvā tirdzniecībā pieejamā cena ir vienāda vai nedaudz augstāka par normatīvajā regulējumā iekļauto vienreizējo iemaksu (pielāgots virtuves nazis vai zeķu uzvilcējs), tad šādus TPL paredzēts no 2.pielikuma svītrot;
6. MK noteikumu Nr.878 2.pielikums papildināts ar vairākām runas ģenerēšanas iekārtām (ar skatiena, rokas vadību, gan ar skatienvadību un papildaprīkojumu).
 
  2026. gads 2027. gads 2028. gads un turpmāk ik gadu
bāze 8 660 766 8 660 766 8 660 766
Papildus piešķirtais* 302 942 1 086 498 542
Papildu piešķirtais (Projekta ietekme uz valsts budžetu)** 1 039 921 0 840 550
KOPĀ 10 003 629 8 661 852 9 999 858
* Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai (rindu mazināšanai) (Priekšlikums Nr.169 2.lasījumam);
** LM prioritārais pasākums 2026.-2029. gadam “Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieejamība”.


Detalizētu izdevumu aprēķinu skat. anotācijas pielikumā "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Projekts 2026. gadā, 2028. gadā un turpmāk ik gadu tiks īstenots saskaņā ar Saeimā 2025. gada 4.decembrī otrajā lasījumā atbalstītajiem priekšlikumiem likumprojektam “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” par papildu finansējumu tehnisko palīglīdzekļu klāsta modernizēšanu un pieejamības uzlabošanai (iekļauts LM prioritārajā pasākumā 2026.-2029. gadam “Tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma pieejamība”).
Saskaņā ar minēto prioritāro pasākumu tehnisko palīglīdzekļu pakalpojuma nodrošināšanai paredzēts papildu finansējums 2026.gadā 1 930 440 euro apmērā, 2027.gadā 562 844 euro apmērā un 2028.gadā un turpmāk ik gadu 1 525 595 euro apmērā, t.sk. Projekta nodrošināšanai 2026.gadā 1 039 921 euro apmērā, 2028.gadā un turpmāk ik gadu 840 550 euro apmērā.
Papildus finansējums Projekta īstenošanai 2027. gadā nav piešķirts. Izvērtējot papildus kļauto TPL nozīmīgumu cilvēka funkcionēšanas nodrošināšanai, lai segtu Projekta izmaksas 2027. gadā tiks samazināts citu sarakstā esošo TPL izsniegtais apjoms, kā rezultātā plānots, ka pieaugs rinda pēc TPL par 973 personām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Sociālās integrācijas valsts aģentūra
  • ārstniecības iestādes, VSIA NRC "Vaivari'

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atsevišķas personas saņems funkcionēšanas ierobežojumiem atbilstošākus TPL

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
TPL pakalpojuma piešķiršana personai notiek tikai pamatojoties uz šīs personas iesniegtu pieprasījumu par pakalpojuma piešķiršanu. Savukārt likums “Par sociālo drošību” nosaka personai, kura pieprasa vai saņem sociālo pakalpojumu, pienākumu iesniegt lēmuma pieņēmējam un sociālā pakalpojuma sniedzējam pakalpojuma saņemšanai nepieciešamās ziņas, t.sk. ziņas un dokumentus, kas pierāda personas tiesības attiecīgo pakalpojumu saņemt, kā arī jebkuras ziņas, kas var ietekmēt pakalpojuma organizāciju. No minētā izriet, ka datu par TPL pakalpojumu pieprasījušajām un saņēmušajām personām un tām piešķirtajiem pakalpojumiem, kā arī veselības datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6.panta 1.punkta e) apakšpunkts un 9.panta 2.punkta h) apakšpunkts.
Projektā paredzēta datu apstrāde (personu identificējoša informācija un kontaktinformācija) attiecībā uz personām, kuras pieprasījušas un saņēmušas TPL pakalpojumu līdzīgā veidā, kā tiem TPL pieprasītājiem, kuriem TPL pakalpojums tiek nodrošināts šobrīd. TPL pakalpojuma piešķiršanai paredzēts apstrādāt personu identificējošu informāciju, kontaktinformāciju (projekta 4.1., 4.3., un 4.4. apakšpunktā un 5.2 punktā). Projektā tiek iekļauti vairāki TPL pakalpojuma saņēmēji, kuru nodrošināšanai ar TPL nepieciešams atšķirīgs regulējums, tomēr personu dati tiek apstrādāti atbilstoši galvenajam mērķim - identificēt TPL saņēmēju (Ukrainas civiliedzīvotāju nodrošināšana ar TPL, personas, kas TPL izdevumu kompensāciju pieprasa pēc ārstēšanās ārvalstīs.) Iesniegumā TPL pieprasītājs vai tās pilnvarotais vai likumiskais pārstāvis iekļauj vārdu, uzvārdu, personas kodu, kontaktinformāciju, informāciju par likumiskajiem un pilnvarotajiem pārstāvjiem, pieprasīto TPL veidu. Ja persona pieprasa kompensēt TPL iegādes izdevumus, tad nepieciešama personalizēta informāciju par veiktu TPL apmaksu un TPL nodošanu TPL lietotājam (20.1punkts). Vienlaikus informāciju par TPL apmaksu nepieciešams iekļaut arī gadījumos, kad persona iegādājusies TPL ar līdzmaksājumu un pieprasa TPL iegādes izdevumu kompensāciju (38.3 un 43.1 punkts un 43.4. apakšpunkts) vai, atkārtoti pieprasot noteikta veida TPL, tai nav nepieciešams iesniegt ārstniecības personas atzinumu par TPL nepieciešamību.
Papildus projektā regulēta datu apmaiņa par TPL pieprasītāju gadījumos, kad persona TPL pieprasa atkārtoti pirms MK noteikumos Nr.878 2. pielikumā noteiktā termiņa un nepieciešams pārliecināties par pieprasījuma pamatotību (48., un 48.1 punkts).
Tā kā pakalpojumu saņēmēji ir personas ar invaliditāti vai funkcionēšanas ierobežojumiem, lai TPL tiktu piešķirti mērķēti, nepieciešama informācija par personas veselības stāvokli (izmeklējumi saņemot BiPAP) vai personai tiek veikta funkcionēšanas novērtēšana un par rezultātiem dati tiek uzkrāti, nepieciešamības gadījumā veicot datu par funkcionēšanas novērtēšanu salīdzinājumu dinamikā. Sīkāk informācija par datu apmaiņu, nodrošinot personas ar BiPAP, sniegta anotācijas 1.3.punktā.
Lai mērķētāk noteiktu personai objektīvi nepieciešamu TPL, atsevišķos gadījumos personai var tikt rekomendēta TPL lietošanas apmācība. Projekts paredz VTPC FNL tiesības nosūtīt personu TPL lietošanas apmācībai stacionārās vai ambulatorās rehabilitācijas programmas laikā. Nosūtījums ietver personas datus, kontaktinformāciju un programmas laikā veicamās darbības (51.2 punkts).
Projektā paredzēts, ka atsevišķos gadījumos persona tiks atbrīvota no maksājumiem vienreizējās iemaksas vai līdzmaksājuma (61., 61.1 punkts), līdz ar to nepieciešams saņemt informāciju no SOPA par to, vai personai ir trūcīgas personas statuss). Lai gūtu pārliecību, ka persona var saņem TPL steidzamības kārtībā, nepieciešams iegūt informāciju par to, vai persona mācās. Šie dati iegūstami Valsts izglītības informācijas sistēmā. 
Vienlaikus projektā tiek regulēta kārtība, kādā personas iegādājas īpašumā lietotu TPL, vai norēķinās ar VTPC, ja TPL ir nozaudēts un to nav iespējams atgriezt.
Lai pārbaudītu personas atbilstību TPL pakalpojuma saņemšanai noteiktajiem kritērijiem, projektā minētos personas datus, izmantojot personas kodu, salīdzina ar datiem Fizisko personu reģistrā, Invaliditātes informatīvajā sistēmā, Vienotās veselības nozares elektroniskā informācijas sistēmā, Valsts izglītības informācijas sistēmā. Dati tiek uzkrāti Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā.
Datus par TPL pakalpojuma saņēmējiem  atbilstoši 2014. gada 30. septembra noteikumiem Nr.587 “Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmas noteikumi” uzkrāj LM pārziņā esošajā Valsts sociālās politikas monitoringa informācijas sistēmā. MK noteikumu Nr.878 22.punktā noteikts, ka minētajā informācijas sistēmā uzkrātos personificētos datus glabā atbilstoši to izmantošanas mērķim. Datus, kuru apstrādes mērķis ir sasniegts vai zudis, anonimizē un uzglabā minētās informācijas sistēmas datu arhīvā. Pēc 10 gadiem ieraksts tiek dzēsts.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu