Anotācija

25-TA-1638: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Par pilngadīgām personām paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojuma pacienta dzīvesvietā iekļaujot veselības komponenti (īsteno Veselības ministrija) un papildinošo sociālo komponenti (īsteno Labklājības ministrija) (turpmāk – hospiss aprūpe) nodrošināšanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu 9 180 047 euro apmērā, lai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 12.1 punktu nodrošinātu pilngadīgām personām mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā par laikposmu no 2025. gada maija līdz 2025. gada novembrim. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 12.1 punktā noteiktajam valsts nodrošina pilngadīgām personām mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu – hospiss aprūpi pacienta dzīvesvietā, ietverot sociālo aprūpi, tehniskos palīglīdzekļus un psihosociālo rehabilitāciju, kā arī psihosociālo rehabilitāciju ar šīm personām vienā mājsaimniecībā dzīvojušām vai dzīvojošām personām un personām, starp kurām pastāv radniecības vai svainības attiecības, vai citām aprūpē iesaistītām personām.
Paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojuma pacienta dzīvesvietā organizēšanu, saņemšanu un finansēšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumi Nr. 112 “Paliatīvās aprūpes noteikumi” (turpmāk - noteikumi).
Paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojumu var saņemt pilngadīga persona, kurai ir IV vai V līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes ārstu konsīlija lēmums par nozīmētu paliatīvo aprūpi dzīvesvietā un norādi par prognozētu dzīvildzi līdz sešiem mēnešiem.
Hospiss aprūpe ietver sociālos pakalpojumus (tehniskie palīglīdzekļi, psihosociālā rehabilitācija, sociālā aprūpe), par kuriem norēķinus ar pakalpojumu sniedzējiem saskaņā ar noteikumos noteikto kārtību un pakalpojuma sniegšanas līgumu, kas noslēgts starp Labklājības ministriju, Nacionālo veselības dienestu un pakalpojuma sniedzēju, veic ministrija.
Atbilstoši noteikumu 16. punktam valsts nodrošinātais finansējums par tehnisko palīglīdzekļu, psihosociālās rehabilitācijas un sociālās aprūpes pakalpojuma sniegšanu vienam klientam dienā nepārsniedz 52,20 euro.
Vienlaikus noteikumu 16. punkts nosaka valsts nodrošinātu finansējumu 39,15 euro apmērā (ne ilgāk kā 30 dienas) gadījumos:
1) ja persona uzturas stacionārā ārstniecības iestādē (saskaņā ar noteikumiem var tikt nodrošināta psihosociālā rehabilitācija gan klientam, gan tuviniekiem, kā arī personas dzīvesvietā turpina nodrošināt tehniskos palīglīdzekļus);
2) ja persona uz laiku līdz 30 dienām ievietota ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā vai saņem pakalpojumu institūcijā ar diennakts izmitināšanu (saskaņā ar noteikumiem var tikt nodrošināta psihosociālā rehabilitācija gan klientam, gan tuviniekiem, kā arī personas dzīvesvietā turpina nodrošināt tehniskos palīglīdzekļus);
3) ja persona 30 dienas nesadarbojas ar paliatīvās aprūpes mobilās komandas pakalpojuma sniedzēju vai kādu citu iemeslu dēļ 30 dienas nav iespējama aprūpes plānā minēto pasākumu īstenošana (var būt gadījumi, kad ir veiktas visas nepieciešamās darbības pakalpojuma uzsākšanai, t.sk. dzīvesvietā nodrošināti tehniskie palīglīdzekļi, bet persona vairs nesadarbojas ar pakalpojuma sniedzēju un, no pakalpojuma sniedzēja neatkarīgu iemeslu dēļ, pakalpojuma sniegšanu vairs nevar nodrošināt. Vienlaikus pakalpojuma sniedzēja pienākums ir veikt uz klientu vērstus motivējošus pasākumu, lai pakalpojuma sniegšanu turpinātu).
Noteikumu 12. punkts nosaka, ka nepieciešamības gadījumā psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniedz arī personas tuviniekam, t.sk. pakalpojumu sniedz arī sērošanas periodā, nodrošinot ne vairāk kā piecas individuālās konsultācijas viena gada laikā pēc personas nāves.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Labklājības ministrijai pieejamais finansējums 2025. gadam hospiss aprūpes nodrošināšanai mājās pilngadīgām personām un atbalstam viņu ģimenes locekļiem ir 5 329 724 euro.
Atbilstoši pakalpojuma  izdevumiem līdz 2025. gada 31. jūlijam  (faktiskā izpilde 2024. gada decembris – 2025. gada jūnijs), prognozējams, ka nepieciešamais finansējums 2025. gadā ir 14 509 771 euro  (faktiskā izpilde 2024. gada decembris – 2025. gada novembris).

Atbilstoši pakalpojuma faktiskajiem izdevumiem (periodā līdz 2025. gada 30. jūnijam) prognozējamie izpildes rādītāji 2025. gadā ir sekojoši:
- personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi, vidēji mēnesī (skaits) – 825 (plāns - 258);
- hospiss aprūpes pakalpojuma ietvaros nodrošinātās klientu dienas (skaits) – 296875 (plāns – 92 820);
- personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi (unikālais skaits) – 2 902 (plāns – 1 820);
- vidējais pakalpojuma dienu skaits uz 1 pakalpojuma saņēmēju – 102,3 (plāns – 51,0).

Hospiss aprūpes izdevumu pieaugumu ietekmē ne tikai būtiskais pakalpojuma saņēmēju skaita pārsniegums pret plānu (pakalpojuma saņēmēju skaits prognozējams par 220% lielāks nekā plānots), bet arī pakalpojuma sniegšanas ilgums (vidējais pakalpojuma sniegšanas ilgums uz 1 personu pārsniedz plānu par 101%, t.i., plānots 51 diena, prognozējamā faktiskā izpilde ir 102,3 dienas).

tab.  Rezultatīvo rādītāju prognozējamā izpilde 2025. gadā
  Plāns/ LM paskaidrojuma raksts Precizēts plāns atbilstoši faktiskajai izpildei periodā 01.01.2025-30.06.2025. Prognozējamā izpilde, %
Personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi, vidēji mēnesī (skaits) 258 825 320
Hospiss aprūpes pakalpojuma ietvaros nodrošinātās klientu dienas (skaits) 92 820 296 875 320
Personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi (unikālais skaits) 1 820 2 902 159
Vidējais pakalpojuma dienu skaits uz 1 pakalpojuma saņēmēju 51,0 102,3 201
Detalizēta izdevumu un rezultatīvo rādītāju  prognoze anotācijas 3 sadaļā "Budžets" un pielikumā "Hospiss aprūpe mājās pilngadīgām personām un atbalsts viņu ģimenes locekļiem plānotā izpilde 2025. gadā".
Hospiss aprūpe ir starpdisciplināra, holistiska ar terminālu slimību sirgstošu pacientu aprūpe, kas koncentrēta uz sāpju un citu mokošu simptomu kontroli, kā arī tās mērķis ir - nedziedināmi slimiem pacientiem viņu dzīves pēdējā posmā mazināt ciešanas, sāpes un citus mokošus simptomus un uzturēt pēc iespējas labāko pacienta dzīves kvalitāti.
Personas aprūpē iesaistoties starpdisciplinārai profesionāļu komandai, pakalpojuma saņēmēju dzīvildze būtiski palielinās, jo persona saņem kā medicīnisko, tā sociālo aprūpi un psiholoģisko atbalstu. Saņemot starpdisciplināru atbalstu, personu dzīvildze ir pārsniegusi prognozēto apjomu un nepieciešamība pēc pakalpojuma saglabājas arvien lielākam klientu skaitam.
Finansējums, sākot ar 2025. gada jūniju (sākot ar faktisko izpildi maijā), hospiss aprūpes nodrošināšanai mājās pilngadīgām personām un atbalstam viņu ģimenes locekļiem izdevumu segšanai tiks nodrošināts apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2025. gadam plānotā finansējuma ietvaros. Minētos izdevumus apakšprogrammā nepieciešams kompensēt, lai līdz 2025. gada 31. decembrim nodrošinātu izdevumu segšanu citiem pakalpojuma sniedzējiem, kas nodrošina pakalpojumus atbilstoši  Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumam.
Risinājuma apraksts
Labklājības ministrija ir izvērtējusi tai pieejamos budžeta resursus un secinājusi, ka 2025. gada budžetā nav pieejams finansējums, kuru būtu iespējams pārdalīt, lai nodrošinātu hospiss aprūpi par laikposmu no 2025. gada maija līdz 2025. gada novembrim, līdz ar to Labklājības ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu.

Rīkojuma projekts paredz no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Labklājības ministrijai finansējumu 9 180 047 euro apmērā, lai saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 12.1 punktu nodrošinātu pilngadīgām personām mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumu pacienta dzīvesvietā par laikposmu no 2025. gada maija līdz 2025. gada novembrim. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Balstoties uz pacientu vajadzībām, no 2024. gada ir ieviests jauns valsts apmaksāts hospiss aprūpes pakalpojums. Šis pakalpojums veidots kā integrēts starpsektoru pakalpojums, nodrošinot gan veselības aprūpes (nodrošina Veselības ministrija), gan papildinošo - sociālo komponenti (nodrošina Labklājības ministrija).

Sociālā komponente pakalpojumā ir veselības aprūpes pakalpojuma papildinājums, nevis patstāvīgs sociālais pakalpojums. Tās piešķiršana ir tieši saistīta ar veselības aprūpes speciālistu lēmumu – tā tiek nodrošināta, pamatojoties uz IV vai V līmeņa stacionārās ārstniecības iestādes ārstu konsīlija atzinumu par nepieciešamību paliatīvajai aprūpei dzīvesvietā un norādi par prognozētu dzīvildzi līdz sešiem mēnešiem, kā arī personas vai tās pilnvarotās personas iesniegumu par vēlmi saņemt pakalpojumu.

Veselības ministrija piešķir hospiss aprūpes pakalpojumu, savukārt no Labklājības ministrijas budžeta tiek finansēta tikai sociālā komponente, kas ir daļa no hospiss aprūpes pakalpojuma. Šobrīd hospiss aprūpes pakalpojums, tostarp sociālā komponente, tiek apmaksāti atbilstoši faktiski sniegtajam apjomam (nekvotēti) – tas nozīmē, ka pakalpojumu sniedzēji nav ierobežoti ar iepriekš noteiktu finansējuma apjomu.

Atbilstoši Veselības ministrijas informācijai, hospiss aprūpes pakalpojuma, t.sk. sociālās komponentes pārstrāžu iemesls ir pakalpojuma saņemšanas ilgums, plašāka hospisa pacientu interpretācija, kas, iespējams, ļauj šo pakalpojumu saņemt arī pacientiem, kuri atbilst paliatīvās aprūpes, nevis hospisa aprūpes kritērijiem, kā arī sabiedrības novecošana un hronisku slimību izplatības pieaugums.

Lai gan Ārstniecības likums nosaka paliatīvās aprūpes definīciju, iekļaujot arī informāciju par hospiss aprūpi, pēc diskusijām ar speciālistiem un līdz šim veiktajām uzraudzības darbībām secināts, ka valstī nav vienotas izpratnes par atšķirībām starp paliatīvās aprūpes un hospiss pacientiem. Lai to risinātu, nepieciešams gan stiprināt ārstniecības personu zināšanas paliatīvās aprūpes jomā, gan pilnveidot metodiskos materiālus. Ārstniecības personu zināšanu pilnveide paliatīvajā aprūpē tiek īstenota jau vairākus gadus — Veselības ministrijas nodrošināto tālākizglītības programmu šajā jomā 2019.–2023. gadā apmeklējušas 477 ārstniecības personas, apmācības tika īstenotas arī 2024. gadā un ir plānotas arī 2025. gada rudenī. Paralēli turpinās darbs metodisko materiālu izstrādē. Papildus jau sagatavotajiem materiāliem uzsākta algoritma izstrāde paliatīvās aprūpes statusa noteikšanai, kurā tiks definēti kopējie kritēriji statusa piešķiršanai. Būtiski, ka algoritmā plānots skaidri nodalīt kritērijus paliatīvās aprūpes pacientiem un hospiss pacientiem (ar dzīvildzi līdz sešiem mēnešiem).

Tāpat, lai mazinātu šaubas par iespējamo dubultā finansējuma risku gadījumos, kad persona saņem abus - hospiss aprūpes un aprūpes mājās pakalpojumu, ko organizē pašvaldība atbilstoši personas aprūpes līmenim saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 2. aprīļa noteikumiem Nr.138 “Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu”, -  ir veikta šo abu pakalpojumu salīdzināšana.
Hospiss aprūpes ietvaros sociālā aprūpe tiek nodrošināta pēc izsaukuma principa un atbilstoši sociālās aprūpes plānā noteiktajam, atšķirībā no plānveidīgās aprūpes mājās.
Persona hospiss aprūpes saņemšanas laikā var turpināt saņemt tai iepriekš piešķirtos sociālos pakalpojumus, kā arī pieprasīt un saņemt citus nepieciešamos sociālos pakalpojumus, ja rodas tāda nepieciešamība. Tā kā hospisa aprūpe papildina jau esošo atbalstu personas dzīvesvietā, tad nav nepieciešams pārskatīt vai samazināt iepriekš piešķirto pakalpojumu apjomu. Ja tiek konstatēta papildu vajadzība, pašvaldība var piešķirt jaunus pakalpojumus, piemēram, aprūpi mājās.
Tāpēc, lai nodrošinātu pēctecīgu un koordinētu aprūpi, hospiss aprūpes pakalpojuma sniedzējs sociālās aprūpes plāna sagatavošanā ņem vērā jau piešķirto valsts un pašvaldības sociālo pakalpojumu saturu un apjomu, kā arī citu sniedzēju izstrādātos aprūpes plānus. Tā kā personām bieži vien nepieciešams plašāks atbalsts, tad gan hospiss aprūpes pakalpojuma sniedzēja, gan plānveidīgā aprūpe mājās pakalpojuma sniedzēja līdzdalība ir būtiska. Tādējādi tiek nodrošināta pilnvērtīga un individualizēta aprūpe, atbilstoši personas vajadzībām.
Attiecīgi, ja persona jau saņem pašvaldības organizētu aprūpi mājās, hospiss aprūpes pakalpojuma sociālās aprūpes plāns tiek veidots, ņemot vērā pašvaldības nodrošinātās aprūpes darbības, lai izvairītos no atbalsta dublēšanās. Tomēr praksē ir identificētas problēmas sadarbībā starp hospiss aprūpes pakalpojuma sniedzējiem un pašvaldību sociālajiem dienestiem, kas organizē aprūpes mājās pakalpojumu. Šīs grūtības saistītas ar to, ka, lai gan pašvaldības nodrošinātā aprūpe mājās un sociālā aprūpe hospiss aprūpes ietvaros atšķiras pēc mērķiem, tās dažkārt tiek sniegtas ar līdzīgu saturu. Lai novērstu iespējamo pakalpojumu pārklāšanos ir sagatavoti un iesniegti izskatīšanai MK 26.08.2025. sēdē grozījumi MK 20.02.2024. noteikumos Nr. 112 “Paliatīvās aprūpes noteikumi”, kas precizē sociālās aprūpes saturu hospiss aprūpē, nosakot, ka sociālās aprūpes sniegšanā hospiss aprūpes ietvaros ietvaros  tiek ievērots princips, ka tiek nodrošinātas ikdienā veicamās darbības (ADL - Activities of daily living), t.i., personiskā aprūpe, mazgāšanās, ēšana, ģērbšanās, inkontinences līdzekļu nomaiņa un citas darbības fizioloģisko vajadzību un ar to saistīto personīgās higiēnas vajadzību  nodrošināšanā, medikamentu lietošanā, tehnisko palīglīdzekļu nodrošināšanā, savukārt aprūpes mājās pakalpojuma ietvaros tiek nodrošinātas ikdienas dzīves atbalsta darbības (IADL - Instrumental Activities of daily living), kas ir mājsaimniecības uzturēšana, veļas mazgāšana, ēdiena un medikamentu piegāde un citas dzīvei nepieciešamās darbības. Grozījumi noteikumos neietekmē pašvaldības sociālā dienesta piešķirtā aprūpes mājās pakalpojuma sniegšanas kārtību un saturu.
Vienlaikus, lai sekmētu sadarbību starp iesaistītajām pusēm, grozījumi noteikumos nosaka, ka, ja personai jau ir piešķirts sociālās aprūpes pakalpojums, hospiss aprūpes  sniedzējam ir pienākums saskaņot savā aprūpes plānā iekļautās darbības ar pašvaldības nodrošinātā sociālās aprūpes pakalpojuma dzīvesvietā sniedzēju. Tas nodrošinās koordinētu, efektīvu un mērķtiecīgu aprūpi, novēršot veicamo darbību pārklāšanos un dubultā finansējuma risku, vienlaikus veicinot maksimālu ieguvumu personai.
Papildus Labklājības ministrija ar grozījumiem noteikumos ir paredzējusi izmaiņas, kas paredz samazināt to no valsts budžeta apmaksājamo dienu skaitu, kad persona tiek ievietota ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, ārstniecības iestādē vai atrodas kādā citā institūcijā ar uzturēšanos 24/7, kā arī nesadarbojas vai kādu citu iemeslu dēļ hospiss aprūpes sniegšana personas dzīvesvietā nav iespējama (samazināt no 30 dienām uz 14 dienām). Noteikumu grozījumu projektā ir iestrādāts arī jauns ierobežojums hospiss aprūpes pakalpojuma saņēmēju lokam – pakalpojuma līgumu vairs nevarēs noslēgt ar personām, kuras atrodas ilgstošas sociālās aprūpes institūcijā, īslaicīgās sociālās aprūpes institūcijā vai pansijā.
Labklājības ministrijas rīcībā esošajos iekšējos resursos nav pieejami brīvi līdzekļi, lai segtu izveidojušos finansējuma deficītu. Līdz ar to, ja netiks rasts risinājums papildu finansējuma nodrošināšanai, pastāv risks, ka Labklājības ministrija nevarēs izpildīt ar līgumiem uzņemtās saistības un norēķināties ar ārstniecības iestādēm par sniegto sociālo komponenti mobilās komandas paliatīvās aprūpes pakalpojumā.
Šādā gadījumā pakalpojuma nodrošināšana var tikt būtiski ierobežota vai pat pārtraukta, kas tieši negatīvi ietekmētu pacientus, kuriem nepieciešama hospiss aprūpe, apdraudot aprūpes nepārtrauktību.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
9 180 047
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
9 180 047
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-9 180 047
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-9 180 047
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
9 180 047
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Valsts dotācija izdevumu segšanai 2025. gadā par hospiss aprūpes nodrošināšanu mājās pilngadīgām personām un atbalstu viņu ģimenes locekļiem tiek nodrošināta Labklājības ministrijas prioritārā pasākuma 2023. - 2025. gadam “Pakalpojuma “Hospisa aprūpe mājās pilngadīgām personām un atbalsts viņu ģimenes locekļiem” nodrošināšana” (596 048 euro, MK 13.01.2023. sēdes prot. Nr.2 1.§ 2.punkts) un prioritārā pasākuma 2024. - 2026. gadam “Paliatīvās aprūpes sistēmas pilnveidošana” (4 733 676 euro, MK 26.09.2023. sēdes prot. Nr.47 43.§ 2.punkts) ietvaros. Attiecīgi Labklājības ministrijai pieejamais finansējums 2025. gadam hospiss aprūpes nodrošināšanai mājās pilngadīgām personām un atbalstam viņu ģimenes locekļiem apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" ir 5 329 724 euro.

Atbilstoši pakalpojuma faktiskajiem izdevumiem (naudas plūsma periodā līdz 2025. gada 31. jūlijam) prognozējamie izpildes rādītāji 2025. gadā ir sekojoši:
- personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi, vidēji mēnesī (skaits) – 825 (plāns - 258);
- hospiss aprūpes pakalpojuma ietvaros nodrošinātās klientu dienas (skaits) – 296 875 (plāns – 92 820);
- personas, kas saņēmušas hospiss aprūpi (unikālais skaits) – 2 902 (plāns – 1 820);
- vidējais pakalpojuma dienu skaits uz 1 pakalpojuma saņēmēju – 102,3 (plāns - 51,0).

Atbilstoši pakalpojuma  izdevumiem līdz 2025. gada 31. jūlijam  (faktiskā izpilde 2024. gada decembris – 2025. gada jūnijs), prognozējams, ka nepieciešamais finansējums 2025. gadā ir 14 509 771 euro  (faktiskā izpilde 2024. gada decembris – 2025. gada novembris), papildu nepieciešams finansējums Labklājības ministrijai 2025. gadā par hospiss aprūpes nodrošināšanu mājās pilngadīgām personām un atbalstu viņu ģimenes locekļiem 9 180 047 euro apmērā (14 509 771 euro – 5 329 724 euro).
Ņemot vērā, ka pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 “Sociālās rehabilitācijas valsts programmas” esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai segtu izdevumus par hospiss aprūpi mājās pilngadīgām personām un atbalstu viņu ģimenes locekļiem saistībā ar klientu skaita un vidējo pakalpojuma dienu skaita uz 1 pakalpojuma saņēmēju pieaugumu, kā arī nav iespējams attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem apakšprogrammas ietvaros, Labklājības ministrija ir sagatavojusi rīkojuma projektu. 

Detalizētus izdevumu aprēķinus par hospiss aprūpes nodrošināšanu mājās pilngadīgām personām un atbalstu viņu ģimenes locekļiem 2025. gadā skat. anotācijas pielikumā "Hospiss aprūpe mājās pilngadīgām personām un atbalsts viņu ģimenes locekļiem plānotā izpilde 2025. gadā ".

Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas budžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no budžeta resora "74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Labklājības ministrija nepieciešamos finanšu resursus, lai segtu izdevumus par hospiss aprūpi mājās pilngadīgām personām un atbalstu viņu ģimenes locekļiem, nodrošinās apakšprogrammā 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" 2025. gadā piešķirto līdzekļu ietvaros. Pēc tiesību akta projekta spēkā stāšanās, Labklājības ministrija veiks izdevumu pārgrāmatošanu no Labklājības ministrijas pamatbudžeta apakšprogrammas 05.01.00 "Sociālās rehabilitācijas valsts programmas" uz Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmu 99.00.00 "Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Finanšu ministrija, ņemot vērā Ministru kabineta lēmumu un Labklājības ministrijas iesniegto informāciju, sagatavos Finanšu ministrijas rīkojuma projektu, kam pievienots pielikums par apropriācijas palielināšanu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Rīkojuma izpildi nodrošinās Labklājības ministrija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Hospiss aprūpe mājās pilngadīgām personām un atbalsts viņu ģimenes locekļiem plānotā izpilde 2025. gadā