Anotācija (ex-ante)

23-TA-3257: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 15. maija noteikumos Nr. 325 "Darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskajām vielām darba vietās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 9. marta Direktīvu 2022/431, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir precizēt Ministru kabineta 2007. gada 15.maija noteikumus Nr.325 "Darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskajām vielām darba vietās", lai atbilstoši pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022.gada 9.marta Direktīvu 2022/431, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā (turpmāk – Direktīva 2022/431) un tehniski sakārtotu normatīvo regulējumu attiecībā uz ķīmiskām un kancerogēnām vielām. 
Spēkā stāšanās termiņš
05.04.2024.
Pamatojums
Direktīva 2022/431

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Darba aizsardzības prasības darbā ar ķīmiskām vielām reglamentē Ministru kabineta 2007.gada 15.maija noteikumi Nr.325 „Darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskajām vielām darba vietās” (turpmāk - noteikumi Nr.325) un darbā ar kancerogēnām vielām - reglamentē Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumi Nr.803 „Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās” (turpmāk – noteikumi Nr.803).
Vienlaikus  paralēli tiek virzīts arī Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumos Nr.803 „Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās”.
Zinātniskā komiteja jautājumos par ķīmisku vielu iedarbības robežlielumiem darbavietā (Scientific Committee on Occupational Exposure Limits (turpmāk - SCOEL) ņemot vērā jaunākos zinātniskos pētījumus un atklājumus par ķīmisko vielu ietekmi uz nodarbināto veselību un audzēju attīstību, nosaka jaunas vielas vai maina jau noteikto vielu arodekspozīciju robežvērtības. Attiecīgi pēc SCOEL ieteikuma notiek kancerogēno vielu sarakstu papildināšana un aktualizēšana, kā arī noteikto robežvērtību pārskatīšana. 
Noteikumu projekts būtībā ir tehniska rakstura, jo nenosaka jaunas prasības, bet padara normatīvo regulējumu noteiktāku, skaidri nodalot ķīmiskās vielas no kancerogēnām, mutagēnām un reproduktīvai sistēmai toksiskām vielām. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.325 1. pielikums satur sarakstu ar ķīmiskām vielām un to robežvērtībām un noteikumu Nr.803 satur sarakstu ar kancerogēnām vielām un atsevišķām to robežvērtībām. Direktīva 2022/431 nosaka tādas reproduktīvai sistēmai toksiskās vielas, kas pašlaik ir noteiktas noteikumu Nr.325 1.pielikumā un ir nodalāmas kopā ar kancerogēnām un mutagēnām vielām. Turklāt Direktīvā 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā noteiktās vielas arī ir pašlaik noteiktas noteikumu Nr.325 1.pielikumā. Attiecīgi atsevišķas vielas un to robežvērtības tiek dublētas divos noteikumos un konsultējoties ar darba aizsardzības, jo īpaši ķīmisko vielu darba vidē, jomas ekspertiem, būtu atbilstoši jomai nodalāmas.


 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā tiesību aktu portāla tehnisko iespēju ierobežojumus attiecībā uz grozījumu veikšanu pielikumā, kas nav strukturēts pielikums, noteikumu Nr.325 1.pielikums tiks izteikts jaunā redakcijā. Noteikumu projekts paredz ir izkļaut kancerogēnās vielas, kuras dublējās un ir noteiktas jau noteikumu Nr.803 1.pielikumā, kā arī tiek pārnestas tās vielas, kas tagad tiek klasificētas kā kancerogēnas, mutagēnas un reproduktīvai sistēmai toksiskas vielas (atbilstoši Direktīvai 2022/431) un tām piemērojamas noteikumos Nr.803 noteiktās prasības. Vienlaikus mainās arī numerācija, jo pielikums ir sakārots, lai tas ir uzskatāms un secīgs, svītrojot arī prim punktus, iepriekš jau grozītās ailes, precizējot nelielas tehniskas un vizuālās neprecizitātes (pasvītrojumus, formulas attēlus, u.c.). Papildus no noteikumu pamatteksta Noslēguma jautājumiem(57.-61.) tiek svītrotas atsauces noslēguma jautājumos, kas bija saistītas ar konkrētajām kancerogēnajām vielām un dublējās divos normatīvajos aktos (noteikumu projekta 1.2.-1.7.apakšpunkts).

 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.325 2.pielikumā "Ķīmisko vielu sinonīmi un vielām atbilstošie numuri" ir noteikti ķīmisko vielu sinonīmi vielām, kuras noteiktas 1.pielikumā. 1. un 2.pielikums vēsturiski veidots pārņemot ķīmisko vielu standartu "LVS 89:2004 “Ķīmisko vielu aroda ekspozīcijas robež­vērtības darba vides gaisā”", ar mērķi mazināt slogu (izmaksas) darba devējiem ķīmisko vielu risku vērtēšanas procesā. 2.pielikums sākotnēji tika iekļauts noteikumos, lai atvieglotu darba devējiem un darba aizsardzības speciālistiem vielu atrašanu 1.pielikumā, tomēr ņemot vērā tehnoloģiskās iespējas un digitalizāciju, 2.pielikums ir zaudējis savu aktualitāti un nav nepieciešams.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz svītrot noteikumu Nr.325 2.pielikumu "Ķīmisko vielu sinonīmi un vielām atbilstošie numuri", jo tas zaudējis savu aktualitāti un precizēts noteikumu 2.3.apakšpunkts, svītrojot atsauci uz 2.pielikumu (noteikumu projekta 1.1.un 1.8.apakšpunkts). 
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.325 3.pielikumā bioloģiskās ekspozīcijas rādītāji virknei vielu, kuras ir kancerogēnas. Turklāt Direktīva 2022/431 paredz noteikt bioloģiskās ekspozīcijas rādītāji svinam tieši kancerogēno vielu regulējuma kontekstā. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto pieeju attiecībā uz kancerogēno, mutagēno un reproduktīvai sistēmai toksisko vielu nodalīšanu un noteikšanu tikai vienā normatīvajā aktā - noteikumos Nr.803, kā arī lai pārņemtu Direktīvas 2022/431 prasības, noteikumu projekts paredz precizēt 3.pielikumu. Attiecīgi arī kancerogēnās vielas, kurām noteikti bioloģiskā ekspozīcijas rādītāji, tehniski tiek pārceltas uz noteikumiem Nr.803 (svins, dzīvsudrabs, benzols, kadmijs). Savukārt noteikumu Nr.325 3.pielikumā atstātas noteikumiem atbilstošas ķīmiskās vielas ar bioloģiskās ekspozīcijas rādītājiem un noteiktas tās vielas, kurām, izmantojot biomonitoringu var noteikt to uzkrāšanos cilvēka organismā (noteikumu 1.9apakšpunkts). Jāatzīmē, ka jau tagad ir uzņēmumi, kas rūpējoties par savu nodarbināto veselību jau veic papildus analīzes, lai noteiktu precīzāku veselības stāvokli, gan arī novērtētu preventīvo pasākumu efektivitāti.     
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija


Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta “Darba tiesisko attiecību un darba drošības sistēmas uzraudzības pilnveidošana” ietvaros veikts pētījums „Darba apstākļi un riski Latvijā 2019.-2021.” ar mērķi noskaidrot darba aizsardzības situāciju un normatīvo aktu prasību ievērošanu uzņēmumos. (pētījuma rezultāti Valsts darba inspekcijas tīmekļa vietnē https://ppdb.mk.gov.lv/datubaze/darba-apstakli-un-riski-latvija-2019-2021/ ).
Darba devēju aptaujā 23,7% darba devēju norāda, ka uzņēmumā darbinieki kaut kādā mērā pakļauti ķīmisku vielu iedarbības riskam (izgarojumi, dūmi, putekļu vai bīstamu ķīmisku vielu ieelpošana, uzsūkšanās caur ādu) (10,7% -visi darbinieki, 3,0% - vairāk kā puse, 4,3% - puse darbinieku un 9,3%, - mazāk par pusi darbinieku).
14,0% darba devēju norādīja, ka viņu uzņēmumā nodarbinātie kaut kādā mērā ir pakļauti tādu ķīmisko vielu iedarbībai, kas uzsūcas caur ādu, 14,2% vielām, kurām piemīt alergēnas īpašības.
Savukārt darba ņēmēju aptaujas rezultāti parāda, ka izgarojumiem, dūmiem, putekļu vai bīstamo vielu ieelpošanai kaut kādā mērā pakļauti 28,6% (visu darba dienas laiku pakļauti – 2,2%, gandrīz visu dienu – 2,4%, ¾ no darba laika – 1,8%, pusi no darba laika – 4,6%. Ķīmisko vielu uzsūkšanās caur ādu riskam visu darba dienu pakļauts 0,3% darbinieku, vielām ar alerģiskām īpašībām – visu dienu -1,2%. Ķīmiskajām un bioloģiskajām vielām, kas izraisa ļaundabīgu audzēju, visu dienu pakļauti 0,5%, 50% no darba laika pakļauti 0,8% darba ņēmēju.
Savukārt attiecībā uz ķīmisku vielu iedarbību, kurām piemīt kancerogēnas īpašības 2022. gada pētījumā pārliecinoši lielākā darba devēju daļa (96,7%) norādījusi, ka viņu uzņēmumos nodarbinātie nav tām pakļauti, bet 7,4% nodarbināto atzīmēja, ka šādām vielām pakļauti kaut kādā mērā.
        Saskaņā ar Valsts darba inspekcijas datiem, analizējot datus pēc arodslimības izraisītājfaktora, redzams, ka, 2019.gadā 14 gadījumos, 2020. gadā - 5, 2021.gadā -3 ķīmiskais faktors ir izraisījis arodslimību. 2022.gadā nav bijuši šādi gadījumi, kas gan varētu būt saistīts ar darba vides izmaiņām un veselības traucējumu risināšanu atsevišķi no arodslimību diagnostikas procesa.
         Latvijā nav pieejami dati par audzēju gadījumiem, kas attīstījušies nodarbinātajiem strādājot ar konkrētām kancerogēnām vielām, jo šādu datu sakarības netiek noteiktas un analizētas. Arodslimību ārstu komisija, nosakot darba vides riska faktoru saistību ar veselības traucējumiem, nosaka arodslimības pēc izraisītājfaktora.
        Valsts darba inspekcija savās tematiskajās pārbaudes uzņēmumos secina, ka liela daļa darba devēju neapzinās riskus, ko darba vidē rada ķīmisko vielu lietošana. Līdz ar to arī ķīmisko vielu radītie riski netiek atbilstoši novērsti vai mazināti.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Uzņēmumos, kur nodarbinātie saskaras ar ķīmiskām un kancerogēnām vielām, darba devējam jau tagad ir jāievēro darba aizsardzības prasības, kas noteiktas noteikumos Nr.325 un Nr.803. Izmaiņas šajos noteikumos pamatā ir tehniskas un atvieglos darba devējiem normatīvo aktu praktisko piemērošanu.
Nozare
Visas nozares
Nozaru ietekmes apraksts
Nav iespējams izdalīt konkrētas nozares, kurās nodarbinātie tiks pakļauti konkrētām vielām, tomēr jāatzīmē, ka noteikumu Nr.803 grozījumos noteiktās jaunās vielas vai parskatītās ir reproduktīvai sistēmai toksiskas vielas un kancerogēni, kas tiek izmantotas dažādās nozarēs vai procesos, tai skaitā, kausēšanas, pārstrādes un metināšanas darbos, ražošanā, teksilizstrādājumu ražošanā, ostu darbos, būvniecībā, plastmasas ražošanas, datoru, optisko produktu ražošanā, bateriju, metāla izstrādājumu ražošanā, kā arī degvielas industrijā, autoservisos.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumos Nr.803 „Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās”.

Pamatojums un apraksts
Vienlaikus  paralēli tiek virzīts arī Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumos Nr.803 „Darba aizsardzības prasības, saskaroties ar kancerogēnām vielām darba vietās”.
Abi noteikumu projekti tiek virzīti, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 9. marta Direktīvu 2022/431, ar ko groza Direktīvu 2004/37/EK par darba ņēmēju aizsardzību pret risku, kas saistīts ar kancerogēnu vai mutagēnu iedarbību darbā. 
Grozījumi noteikumos Nr.325 pamatā ir tehniski, bet noteikumos Nr.803 tie ir pēc būtības, kur tiek pārņemtas direktīvas Nr.2022/431 prasības.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Direktīvas 2022/431 prasības pēc būtības iekļautas noteikumu Nr.803 grozījumos, kur arī norādīta atbilstība starptautaiskajām saistībām.
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Informācija par pieņemto direktīvu un paredzētajiem grozījumiem tika izsūtīta sociālajiem partneriem (Latvijas Brīvo arodbiedrību savienībai un Latvijas Darba devēju konfederācijai), kā arī publicēta stradavesels.lv (2.01.2023. http://stradavesels.lv/jaunumi/planotas-izmainas-darba-aizsardzibas-prasibas-kancerogenam-vielam/ ). Vienlaikus darba aizsardzības jomas speciālistu semināros dalībnieki tika informēti par jaunajām prasībām un tiem bija iespēja iepazīties ar plānotajām izmaiņām. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Grozījumi pamatā ir tehniska rakstura un nav nepieciešama to specifika kontrole un uzraudzība. Kopējo kontroli un uzraudzību darba aizsardzības jomā nodrošina Valsts darba inspekcija.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi