Anotācija (ex-ante)

22-TA-1962: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "d/s Mazcena Nr.106", Mārupes pagastā, Mārupes novadā, pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai no privātpersonas atsavināt tai piederošo nekustamo īpašumu “d/s Mazcena Nr.106”, Mārupes pagastā, Mārupes novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt no nekustamā īpašuma īpašnieka nekustamo īpašumu “d/s Mazcena Nr.106” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 011 0499) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 011 0499) 0,1096 ha platībā un vasarnīcu (būves kadastra apzīmējums 8076 011 0499 001) – Mārupes pagastā, Mārupes novadā (turpmāk arī – Nekustamais īpašums).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”. Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai” Rail Baltica projektam noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības “RB Latvija” veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem trases Rail Baltica robeža skar Nekustamo īpašumu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamo īpašumu visā tā sastāvā.
Nekustamais īpašums tiek atsavināts publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai (publiskās lietošanas dzelzceļa nodalījuma joslai) un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Mārupes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.1310 šādā sastāvā: zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8076 011 0499 0,1096 ha platībā un būve (vasarnīca) ar kadastra apzīmējumu 8076 011 0499 001. Īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas nomas tiesības, ķīlas tiesības, piedziņas atzīmes vai citi nekustamā īpašuma lietošanas tiesību apgrūtinājumi.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem nekustamajam īpašumam nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Saskaņā ar Mārupes novada pašvaldības būvvaldes 2021.gada 30.jūlija vēstuli Nr. 2/7/48 Mārupes novada būvvalde 2009.gada 15.jūlijā ir pieņēmusi ekspluatācijā Nekustamā īpašuma sastāvā esošo vasarnīcu (būve ar kadastra apzīmējumu 8076 011 0499 001).
Atbilstoši Nekustamā īpašuma apsekošanā konstatētajam, vasarnīcai izbūvēts jumta stāvs, kas nav nodots ekspluatācijā.
Nekustamajā īpašumā esošās būves (āra tualete un palīgēka) nav reģistrētas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Saskaņā ar Mārupes novada pašvaldības būvvaldes 2021.gada 30.jūlija vēstuli Nr.2/7/48 būvvalde nav izdevusi būvatļaujas vai akceptējusi būvprojektus.

Uz Nekustamā īpašuma apsekošanas brīdi (uz 2021.gada 19.oktobri) spēkā esošās Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumu Nr.500 “Vispārīgie būvnoteikumi” (turpmāk – Vispārīgie būvnoteikumi) redakcijas 1.pielikumā “Būvju iedalījums grupās atbilstoši būvniecības procesam” kā pirmās grupas būves tika klasificētas mazēkas (vienstāva ēka, t. sk. nojume un palīgēka, kuras apbūves laukums nav liekāks par 25 m2). Saskaņā ar Vispārīgo būvnoteikumu 70.punktu pirmās grupas būvju būvniecību ierosina, iesniedzot būvvaldē paskaidrojuma rakstu vai apliecinājuma karti, būvvaldē iesniedzamo dokumentu saturu un apjomu nosaka speciālie būvnoteikumi.
Uz Nekustamā īpašuma apsekošanas brīdi (uz 2021.gada 19.oktobri) spēkā esošās Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumu Nr.529 “Ēku būvnoteikumi” (turpmāk – Ēku būvnoteikumi) redakcijas 22.punkts noteica, ierosinot pirmās grupas ēkas jaunu būvniecību vai novietošanu, institūcijā, kura pilda būvvaldes funkcijas, iesniedz paskaidrojuma raksta I daļu, kurai pievieno Ēku būvnoteikumos minētos dokumentus. Īpašnieks nav iesniedzis dokumentus, kas apliecina palīgēku būvniecības likumību vai tiesisku iegūšanu un piederību Īpašniekam.
Ņemot vērā minēto, nav tiesiska pamata Nekustamā īpašuma vērtībā ievērtēt āra tualetes un palīgēkas vērtību. Nekustamā īpašuma Īpašniekam līdz Nekustamā īpašuma atsavināšanai un nodošanai Satiksmes ministrijas valdījumā ir tiesības iebūvētos materiālus demontēt un paturēt savā rīcībā, tos pārvietojot.

Nekustamajā īpašumā esošais ūdens urbums, vietējā kanalizācija, kā arī tajā augošie koki, augļu koki un dekoratīvie krūmi kā teritorijas labiekārtojums ievērtēti, nosakot Nekustamā īpašuma tirgus vērtību.
Nekustamā īpašuma vērtība ir noteikta pie nosacījuma, ka uzstādīto saules bateriju komplektā ir arī četri akumulatori, kas vērtēšanas dienā neatradās objektā.

Atsavināšanas procesā Īpašnieks ir pieteicis zaudējumus. Saskaņā ar Īpašnieka sniegto informāciju Īpašniekam Rail Baltica projekta ieceres ieviešanas rezultātā radušies zaudējumi, jo nav bijis iespējams pabeigt 2014.gadā uzsāktā elektrības pieslēguma ierīkošanu “Mazcenas dārzi” teritorijā un Nekustamajā īpašumā, attiecīgi Nekustamo īpašumu nav bijis iespējams apdzīvot.
Saskaņā ar SIA “Eiroeksperts” 2021.gada 21.decembra vērtējumā norādīto Nekustamā īpašuma Īpašnieka uzsāktās, bet nepabeigtās darbības elektrības pieslēguma veidošanai neietekmē Nekustamā īpašuma vērtību.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr.204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2022. gada 13.jūnija lēmumu Nr.03.1-14/1814 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma “d/s Mazcena Nr.106” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 011 0499) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 011 0499) 0,1096 ha platībā un vasarnīcu (būves kadastra apzīmējums 8076 011 0499 001) – Mārupes pagastā, Mārupes novadā, atsavināšanu, nosakot to EUR 59 881 (piecdesmit deviņi tūkstoši astoņi simti astoņdesmit viens euro).
Noraidīti Īpašnieka pieteiktie zaudējumi. No Īpašnieka iesniegtās sarakstes un pievienotajiem dokumentiem neizriet, ka Rail Baltica projekta īstenošana un 2021.gada 9.jūnija paziņojums Nr. 2.4.N/2021-632 “Paziņojums par nekustamā īpašuma d/s Mazcena Nr.106, Mārupes novadā, kadastra Nr. 8076 011 0499 atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” būtu ietekmējis Nekustamā īpašuma Īpašnieka tiesības lietot Nekustamo īpašumu atbilstoši atļautajai izmantošanai. No iesniegtajiem dokumentiem un pievienotās sarakstes neizriet, ka elektrības pieslēguma ierīkošana “Mazcenas dārzi” teritorijā un Nekustamajā īpašumā nav bijusi iespējama Rail Baltica projekta īstenošanas rezultātā. Uzsāktās darbības pārtrauktas pirms 2021.gada 9.jūnija paziņojuma Nr. 2.4.N/2021-632 “Paziņojums par nekustamā īpašuma d/s Mazcena Nr.106, Mārupes novadā, kadastra Nr. 8076 011 0499 atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai” nosūtīšanas.

Nekustamā īpašuma Īpašnieks izteicis piekrišanu Nekustamā īpašuma atsavināšanai atbilstoši noteiktajam atlīdzības apmēram.

Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamo īpašumu “d/s Mazcena Nr.106” (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8076 011 0499) – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8076 011 0499) 0,1096 ha platībā un vasarnīcu (būves kadastra apzīmējums 8076 011 0499 001) – Mārupes pagastā, Mārupes novadā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamo īpašumu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma Īpašnieku, kuram piederošs Nekustamais īpašums atsavināms sabiedrības vajadzībām.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Ministru kabineta rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2015. gada 24. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas: Satiksmes ministrija, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
-

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Ministru kabineta rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi