Anotācija (ex-ante)

22-TA-2054: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumi paredz izņēmumu attiecībā uz valsts tiešās pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu nepiemērošanu, izmitinot Ukrainas civiliedzīvotājus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nepieciešams noteikt, ka, sniedzot izmitināšanas un ar to saistītos pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepiemēro Ministru kabineta noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija

Joprojām pastāv komplicēta situācija attiecībā uz izmitināšanas vietu pieejamību Ukrainas civiliedzīvotājiem un personām, kurām nav iespējams konstatēt personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam, vai personām, kuras ceļo caur Latvijas Republiku uz savas pilsonības valsti vai valsti, kurā tām ir tiesības uzturēties vai iegūt uzturēšanās atļauju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devītā daļa nosaka, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu. Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta 12.1 daļu, nosakot maksas pakalpojuma izcenojumu, ievēro nosacījumu, ka samaksa par pakalpojumu nedrīkst pārsniegt ar pakalpojuma sniegšanu saistītās izmaksas.
Saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. panta pirmo daļu publiska persona rīkojas ar saviem finanšu līdzekļiem un mantu likumīgi, tas ir, jebkura rīcība ar publiskas personas finanšu līdzekļiem un mantu atbilst ārējos normatīvajos aktos paredzētajiem mērķiem, kā arī normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Vienlaikus minētā likuma 3. panta 2. un 3. punkts nosaka, ka publiska persona, kā arī kapitālsabiedrība rīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, tai skaitā, manta atsavināma un nododama īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu un manta iegūstama īpašumā vai lietošanā par izdevīgāko cenu.
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likums nosaka, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanu (minētā likuma 12. panta pirmā daļa un Pārejas noteikumu 18. punkts).
Vienlaikus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta 5.1 daļa paredz, ka personai, kurai nav iespējams konstatēt personas atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāja statusam, vai personai, kura ceļo caur Latvijas Republiku uz savas pilsonības valsti vai valsti, kurā tai ir tiesības uzturēties vai iegūt uzturēšanās atļauju, ir tiesības saņemt minētā likuma 12. panta pirmajā daļā minēto atbalstu.
Joprojām pastāv komplicēta situācija attiecībā uz izmitināšanas vietu pieejamību minētajām personām. Lai risinātu šo jautājumu, ir apzināta iespēja izmitināt šīs personas dzīvojamās telpās, kuru īres maksas ir apstiprināta ar attiecīgajiem Ministru kabineta noteikumiem. Tādējādi, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 2. panta pirmajā daļā noteikto, ir nepieciešams Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" ietvert izņēmumu, ka, sniedzot izmitināšanas un ar to saistītos pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepiemēro Ministru kabineta noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžiem. Lai nodrošinātu viennozīmīgu tiesību normas skaidrību, ir arī nosakāms, ka nepiemēro Ministru kabineta noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžiem arī sniedzot ar izmitināšanu saistītos pakalpojumus. Minētais pamatojams ar to, ka, izskatot attiecīgus Ministru kabineta noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžiem, tiek atsevišķi izdalīti maksas pakalpojumi, kas saistīti ar izmitināšanu, piemēram, par veļas mašīnas, dušas, gultas veļas izmantošanu. Līdz ar to ir būtiski arī par šiem ar izmitināšanu saistītajiem pakalpojumiem nepiemērot maksu. Tādējādi novēršot situāciju, ka pati izmitināšana ir bez maksas, bet ar to saistītie pakalpojumi (bez kuriem izmitināšanas pakalpojumu nodrošināšana būtu nepilnīga) ir par maksu.
Saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 8. panta pirmo un otro daļu pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai. Finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas izmaiņas, tai skaitā apropriācijas samazināšanu vai pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas ir to izskatījusi un nav iebildusi, kā arī veikt apropriācijas pārdali ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei likumā noteiktās apropriācijas ietvaros starp programmām, apakšprogrammām un izdevumu kodiem atbilstoši ekonomiskajām kategorijām.
Ievērojot noteikto, attiecīgi radušies faktiskie izdevumi (maksas pakalpojums) par izmitināšanu un ar to saistīto pakalpojumu nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem ir pieprasāmi noteiktajā kārtībā no budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Vienlaikus norādāms, ka Ministru kabineta 2022. gada 8. jūnija noteikumos Nr. 339 "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" nav nosakāms izņēmums attiecībā uz pašvaldībās pieņemtajiem cenrāžiem par izmitināšanu un ar tiem saistītajiem pakalpojumiem, jo likuma "Par pašvaldībām" 21. panta 14. punktā ir paredzēts, ka pašvaldības dome var noteikt, ja tas nav aizliegts vai noteikts ar likumiem vai Ministru kabineta noteikumiem, maksu par pašvaldības dzīvojamā fonda īri. Līdz ar to izņēmuma noteikšana par pašvaldības dzīvojamā fonda īres maksas nepiemērošanu nav Ministru kabineta kompetencē, bet šis jautājums ir attiecīgās pašvaldības domes kompetencē.
 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka, sniedzot izmitināšanas un ar to saistītos pakalpojumus Ukrainas civiliedzīvotājiem, nepiemēro Ministru kabineta noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts tiešās pārvaldes iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
-

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi