Anotācija

24-TA-718: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” 2., 3., 4., 5. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (turpmāk - VARAM) 67 115 euro pārskaitīšanai četrām pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2023. gadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 20. septembra protokollēmuma (protokols Nr. 46, 40. §) “Informatīvais ziņojums “Par bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumu ietekmi uz pašvaldību budžetiem”” (turpmāk - Protokollēmums) 2. punkts noteic, ka pašvaldībām ne retāk kā reizi gadā no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem (turpmāk - faktiskie izdevumi) par laika periodu no 2016. gada 1. janvāra.

Protokollēmuma 3. punkts noteic, ka pašvaldībām no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kompensējami faktiskie izdevumi, kas pašvaldībām radušies, sniedzot sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.

Saskaņā ar Protokollēmuma 4. punktu pašvaldībām faktiskie izdevumi kompensējami no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" divu gadu laika periodā no bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu statusa iegūšanas brīža, bet par nepilngadīgiem bēgļiem un personām ar alternatīvo statusu bez pavadības faktiskie izdevumi kompensējami līdz viņu 24 gadu vecumam.

Atbilstoši Protokollēmuma 5. punktam VARAM izvērtē pašvaldību iesniegtos pieprasījumus par pašvaldībām kompensējamiem faktiskajiem izdevumiem, sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VARAM 2024. gada 15. februārī visām pašvaldībām nosūtīja vēstuli (vēstules Nr. 1-13/1007) ar aicinājumu sniegt informāciju par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem 2023. gadā.

VARAM dokumentus par faktiskajiem izdevumiem, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanas un sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumiem, 2023. gadā iesniedza četras pašvaldības par kopējo faktisko izdevumu summu 67 745,74 euro apmērā, savukārt no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" kopā kompensējami finanšu līdzekļi 67 114,63 euro apmērā,  tai skaitā:

1. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likuma, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma, Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma pārejas noteikumiem, Ministru kabineta  2020. gada 17.  decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Jūrmalas pilsētas domes 2021. gada 30. septembra saistošajiem noteikumiem Nr.42 "Par sociālās palīdzības pabalstiem Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā", Jūrmalas pilsētas pašvaldības 2013. gada 17. oktobra saistošajiem noteikumiem Nr.66 "Par Jūrmalas pilsētas pašvaldības sociālo un pašvaldības palīdzību", 2023. gadā četrām mājsaimniecībām (katra mājsaimniecība divu personu sastāvā, četras personas ar alternatīvo statusu un divas personas ar bēgļa statusu, kas iegūti 2022. gadā) kopā izmaksāja 2410,22 euro, tai skaitā:
- dzīvokļa, mājokļa pabalsti - 838,86 euro,
- veselības aprūpes pabalstus - 60,76 euro,
- pabalstus bērniem un izglītojamajiem mācību procesa atbalstam - 100 euro,
- pabalstu uzturam -  109,12 euro,
- sedza ēdināšanas izmaksas (izglītības iestādēs) - 1301,48 euro.

2. Ogres novada pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu, Ministru kabineta  2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Ogres novada pašvaldības 2021. gada 11. novembra saistošajiem noteikumiem Nr.26/2021 "Par pabalstiem aizbildņiem un aizgādņiem", 2023. gada 25. maija saistošajiem noteikumiem Nr.11/2023 "Par ēdināšanas pabalstu", 2021. gada 16. decembra saistošajiem noteikumiem Nr.35/2021 "Par sociālās palīdzības pabalstiem", 2021. gada 23. septembra saistošajiem noteikumiem Nr.19/2021 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā", 2023. gada 15. jūnija saistošajiem noteikumiem Nr.14/2023 "Par maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni Ogres novadā", 2021. gada 26. augusta saistošajiem noteikumiem Nr.16/2021 "Par ēdināšanas pabalstu", 2023. gadā divām mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība četru personu sastāvā, kas bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu ieguva 2021. gadā un 2022. gadā, otra mājsaimniecība septiņu personu sastāvā, kas bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu ieguva 2022. gadā) kopā izmaksāja 3829,22 euro, tai skaitā:
- garantētā minimālā ienākuma pabalstus - 234,76 euro,
- sedza ēdināšanas izmaksas (izglītības iestādēs - skola, pirmsskolas izglītības iestāde) - 420,60 euro,
- pabalstus aizbildņiem - 500 euro,
- mājokļa pabalstus (apkure, īre, apsaimniekošana) - 2194,39 euro,
- pabalstus veselības aprūpei - 479,47 euro.

3. Rīgas valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta  2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Rīgas domes 2020. gada 6. marta saistošajiem noteikumiem Nr.3 "Rīgas valstspilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība", 2023. gada 12. jūlija saistošajiem noteikumiem  Nr.RD-23-220-sn "Par mājsaimniecības atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālās palīdzības pabalstiem Rīgas valstspilsētas pašvaldībā", 2023. gadā 25 mājsaimniecībām (kopā atbalsts sniegts 54 personām, kas bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu ieguva laika periodā no 2021. gada līdz 2023. gadam) kopā izmaksāja 53 100,77 euro, tai skaitā:
- garantētā minimālā ienākuma pabalstus - 5731,03 euro,
- pabalstus izglītības ieguves atbalstam - 400 euro,
- sedza izdevumus par apsaimniekošanu/pārvaldīšanu, īri, elektrību, gāzi, telekomunikāciju un interneta izmantošanu, citiem komunālajiem maksājumiem - 46 560,21 euro,
- sedza izdevumus par sociālo rehabilitāciju bērniem - 316,53 euro,
- sedza izdevumus par medicīniskām ierīcēm, higiēnas precēm - 93 euro.

4. Ventspils valstspilsētas pašvaldība, pamatojoties uz Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumiem Nr.809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu", Ventspils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 13. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 2  "Par Ventspils valstspilsētas pašvaldības sociālajiem pabalstiem un to piešķiršanas kārtību", 2023. gadā trīs mājsaimniecībām (viena mājsaimniecība četru personu sastāvā, otra mājsaimniecība trīs personu sastāvā un trešā mājsaimniecība divu personu sastāvā, kas bēgļa vai personas ar alternatīvo statusu ieguva 2022. gadā), kopā izmaksāja 7774,42 euro, tai skaitā:
- garantētā minimālā ienākuma pabalstus - 238,50 euro,
- sedza skolēnu brīvpusdienas - 111,80 euro,
- mājokļa pabalstus - 7424,12 euro.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to, pamatojoties uz Protokollēmumā noteikto un pašvaldību iesniegtajiem pieprasījumiem, VARAM sagatavoja Ministru kabineta rīkojuma projektu „Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”” (turpmāk - Rīkojuma projekts), kas paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt VARAM 67 115 euro pārskaitīšanai pašvaldībām, lai kompensētu faktiskos izdevumus, kas radušies, sniedzot finansiālo un materiālo palīdzību saistībā ar bēgļu un personu ar alternatīvo statusu uzņemšanu un organizējot sociālekonomiskās iekļaušanas pasākumus 2023. gadā, tai skaitā:
1. Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībai - 2410 euro,
2. Ogres novada pašvaldībai - 3829 euro,
3. Rīgas valstspilsētas pašvaldībai - 53 101 euro,
4. Ventspils valstspilsētas pašvaldībai - 7775 euro.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bēgļi un/vai personas ar alternatīvo statusu.
Ietekmes apraksts
Bēgļi un/vai personas ar alternatīvo statusu nepieciešamības gadījumā var saņemt sociālos pakalpojumus, sociālo palīdzību un atbalstu, kas noteikti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, Bērnu tiesību aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos un attiecīgās pašvaldības saistošajos noteikumos.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām, atbilstoši normatīvajiem aktiem, jānodrošina palīdzības sniegšana bēgļiem un/vai personām ar alternatīvo statusu

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
67 115
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
67 115
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-67 115
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-67 115
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
67 115
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ekonomiskās klasifikācijas kods 7460 “Pārējie valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transferti pašvaldībām”, atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 27. decembra noteikumiem Nr. 1031 “Noteikumi par budžeta izdevumu klasifikāciju atbilstoši ekonomiskajām kategorijām”.
Pieprasītā finansējuma aprēķina pamatojums sniegts papildu pievienotajos dokumentos.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Finanšu līdzekļi 67 115 euro apmērā tiks piešķirti no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" VARAM pārskaitīšanai pašvaldībām.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ar Rīkojuma projektu neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Līdz ar to sabiedrības līdzdalība un komunikācijas aktivitātes rīkojuma projekta izstrādē netika organizētas (Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punkts).
Vienlaikus norādāms, ka minētais Rīkojuma projekts un tā anotācija pēc to iekļaušanas attiecīgās Ministru kabineta sēdē izskatāmo jautājumu sarakstā būs publiski pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē www.mk.gov.lv sadaļās Ministru kabineta sēdes un Tiesību aktu projekti, kur ar tiem varēs iepazīties jebkurš interesents.

6.4. Cita informācija

Rīkojuma projekta papildu dokumentiem ir ierobežotas pieejamības statuss. Pamats – Fizisko personu datu apstrādes likuma 25. pants. Minētajiem Rīkojuma projekta papildu dokumentiem ierobežotas pieejamības statuss saglabājams arī pēc izskatīšanas Ministru kabineta sēdē.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi