25-TA-2247: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē tika atbalstīts Labklājības ministrijas priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu Labklājības ministrijas prioritārajam pasākumam “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” 2026. gadā un turpmāk ik gadu, tajā skaitā, lai nodrošinātu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (turpmāk - obligātās iemaksas) veikšanu par nestrādājošiem aizbildņiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu vienlīdzīgas tiesības un sociālās garantijas visiem ārpusģimenes aprūpes nodrošinātājiem, kuri uzņemas rūpes par bez vecāku gādības palikušu bērnu savā ģimenē (aizbildņi un audžuģimenes), un paredz, ka par nestrādājošiem aizbildņiem no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr.38 1.§ 2.punkts. Obligātās iemaksas par nestrādājošiem aizbildņiem paredzēts veikt, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, līdz ar to likumprojektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvāri.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Civillikuma 177. panta pirmā daļa paredz, ka bērns līdz pilngadības sasniegšanai ir vecāku aizgādībā. Saskaņā ar Civillikuma 203. panta pirmajā daļā uzskaitītajiem priekšnoteikumiem (analogs regulējums noteikts arī Bāriņtiesu likuma 22. panta pirmajā daļā), vecākiem var tikt pārtrauktas bērna aizgādības tiesības. Bērnam, kurš palicis bez vecāku gādības, pamatojoties uz Civillikuma 203. panta trešo daļu, ir nodibināma ārpusģimenes aprūpe. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 1. panta 7. punktā skaidrota ārpusģimenes aprūpes definīciju, proti, tā ir aprūpe, kas bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem tiek nodrošināta pie aizbildņa, audžuģimenē, bērnu aprūpes iestādē. Bērnam ārpusģimenes aprūpe tiek nodrošināta līdz brīdim, kad bērns var atgriezties vecāku aizgādībā, līdz pilngadības sasniegšanai vai bērna adopcijai.
Likumdevējs ir noteicis, ka primāri bez vecāku gādības palikušam bērnam ir jānodrošina iespēja uzaugt pastāvīgā ģimeniskā vidē pie aizbildņa (Civillikuma 222. pants) un tikai tad, ja bērnam nav iespēja nodibināt aizbildnību un iecelt aizbildni, bērna ārpusģimenes aprūpe ir nodrošināma audžuģimenē vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
2018. gada 1. janvārī stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", ar kuru sociāli apdrošināmo personu lokā ir iekļautas personas, kuras saņem atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un personas, kuras saņem atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu. Par šīm personām no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās iemaksas pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai. Savukārt par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, obligātās iemaksas šobrīd netiek veiktas.
Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras 2024. gada informāciju par nestrādājošo aizbildņu atlīdzību saņēmēju skaitu, tiek prezumēts, ka obligātās iemaksas ik gadu ir veicamas par aptuveni 754 personām.
Likumdevējs ir noteicis, ka primāri bez vecāku gādības palikušam bērnam ir jānodrošina iespēja uzaugt pastāvīgā ģimeniskā vidē pie aizbildņa (Civillikuma 222. pants) un tikai tad, ja bērnam nav iespēja nodibināt aizbildnību un iecelt aizbildni, bērna ārpusģimenes aprūpe ir nodrošināma audžuģimenē vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā.
2018. gada 1. janvārī stājās spēkā likums "Grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"", ar kuru sociāli apdrošināmo personu lokā ir iekļautas personas, kuras saņem atlīdzību par adoptējamā bērna aprūpi un personas, kuras saņem atlīdzību par audžuģimenes pienākumu pildīšanu. Par šīm personām no valsts pamatbudžeta tiek veiktas obligātās iemaksas pensiju, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai. Savukārt par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, obligātās iemaksas šobrīd netiek veiktas.
Saskaņā ar Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras 2024. gada informāciju par nestrādājošo aizbildņu atlīdzību saņēmēju skaitu, tiek prezumēts, ka obligātās iemaksas ik gadu ir veicamas par aptuveni 754 personām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, obligātās iemaksas šobrīd netiek veiktas, šīs personas aizbildņa pienākumu pildīšanas periodā nav sociāli apdrošināts, t.i., šīm personām nav tiesības saņemt sociālās apdrošināšanas pakalpojumus apdrošināšanas riska iestāšanās gadījumā, kā arī tām neuzkrājas apdrošināšanas stāžs un neveidojas pensijas kapitāls, kas nākotnē tām liegs saņemt vecuma pensiju. Tāpat šīs personas atrodas nevienlīdzīgā situācijā attiecībā pret citām personām, kuras nodrošina ārpusģimenes aprūpi un ir sociāli apdrošinātas.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienlīdzīgas tiesības un sociālās garantijas visiem ārpusģimenes aprūpes nodrošinātājiem, kuri uzņemas rūpes par bez vecāku gādības palikušu bērnu savā ģimenē (aizbildņi un audžuģimenes), tiek paredzēts, ka nestrādājošajiem aizbildņiem būs tiesības uz sociālajām garantijām. Proti, par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu turpmāk no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas pensijas, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no objekta 171 eiro apmērā. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras sniegtās informācijas, 2025. gada I pusgadā atlīdzība par aizbildņa pienākumu pildīšanu tika izmaksāta 2 442 personām, no tām nestrādājošas ir aptuveni 754 personas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- personas, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu
Ietekmes apraksts
Par nestrādājošām personām, kuras saņem atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas pensijas, bezdarba un invaliditātes apdrošināšanai no objekta 171 eiro apmērā. Tādējādi šīm personām būs tiesības uz sociālajām garantijām.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
9 925 392
0
9 751 910
0
10 553 343
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 728 719
0
8 728 719
0
8 728 719
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 196 673
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
9 925 392
0
9 751 910
7 352 099
10 553 343
7 332 618
10 238 432
2.1. valsts pamatbudžets
8 728 719
0
8 728 719
7 332 618
8 728 719
7 332 618
10 238 432
2.2. valsts speciālais budžets
1 196 673
0
1 023 191
19 481
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-7 352 099
0
-7 332 618
-10 238 432
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-7 332 618
0
-7 332 618
-10 238 432
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-19 481
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-7 352 099
-7 332 618
-10 238 432
5.1. valsts pamatbudžets
0
-7 332 618
-7 332 618
-10 238 432
5.2. speciālais budžets
0
-19 481
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta programmas 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai” ieņēmumi un izdevumi valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par personām, kuras kopj bērnu vecumā līdz pusotram gadam un saņem bērna kopšanas pabalstu vai bērna kopšanas pabalstu un vecāku pabalstu, un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu palielinājuma saistībā ar likumprojekta ieviešanu aprēķins pievienots anotācijas pielikumā.
Likumprojekta ietekmē tiek norādīts viss nepieciešamais papildu finansējums saistībā ar izmaiņām, kas ietekmē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, t.sk., gan tieši ar likumprojektu saistītais finansējums (sociālās apdrošināšanas iemaksas par aizbildņiem), gan saistībā ar likumprojektu pakārtotajos MK noteikumos, kas nosaka valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objektu (MK 05.06.2001. noteikumi Nr.230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem”).
Vienlaikus, lai realizētu izmaiņas likumprojektā un nodrošinātu sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanu par aizbildņiem, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai IS izmaiņām 2026.gadā nepieciešami 19 481 euro (35 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzi, programmēšanu un testēšanu, lai ieviestu jaunu uz valsts sociālo pabalstu (atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu nestrādājošām personām) balstītu sociāli apdrošinātu personu statusu, to administrēšanu un grāmatvedības uzskaitei nepieciešamās informācijas sagatavošanu.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
I. Tiešā ietekme saistībā ar likumprojektā paredzēto pasākumu – sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai par aizbildņiem.
1. LM pamatbudžeta programmas 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai” izdevumi valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026. gadā un turpmāk ik gadu 369 628 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. iemaksām pensiju apdrošināšanai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 309 442 euro apmērā,
1.2. iemaksām apdrošināšanai bezdarba gadījumam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 24 755 euro apmērā,
1.3. iemaksām invaliditātes apdrošināšanai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 35 431 euro apmērā;
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” izdevumi valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026.gadā 19 481 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 19 481 euro apmērā.
II. Ietekme sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai par personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu, un saņem bērna kopšanas pabalstu – saistībā ar plānoto paaugstināto bērnu kopšanas pabalsta apmēru (35% no ienākumu mediānas, pabalsta apmēru pārskatot reizi divos gados):
1. LM pamatbudžeta programmas 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai” izdevumi valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2027. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2028. gadā 9 868 804 euro apmērā un 2029. gadā 9 868 804 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. iemaksām pensiju apdrošināšanai 2026. gadā 5 829 209 euro apmērā, 2027. gadā 5 829 209 euro apmērā, 2028. gadā 8 261 870 euro apmērā un 2029. gadā 8 261 870 euro apmērā,
1.2. iemaksām apdrošināšanai bezdarba gadījumam 2026. gadā 466 337 euro apmērā, 2027. gadā 466 337 euro apmērā, 2028. gadā 660 950 euro apmērā un 2029. gadā 660 950 euro apmērā,
1.3. iemaksām invaliditātes apdrošināšanai 2026. gadā 667 444 euro apmērā, 2027. gadā 667 444 euro apmērā, 2028. gadā 945 984 euro apmērā un 2029. gadā 945 984 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā likumprojekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 7 352 099 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā.
Vienlaikus saistībā ar izmaiņām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, palielināsies speciālā budžeta ieņēmumi 2026. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā, tai skaitā:
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” 2026. gadā 6 138 651 euro apmērā, 2027. gadā 6 138 651 euro apmērā, 2028. gadā 8 571 312 euro apmērā un 2029. gadā 8 571 312 euro apmērā;
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 “Nodarbinātības speciālais budžets” 2026. gadā 491 092 euro apmērā, 2027. gadā 491 092 euro apmērā, 2028. gadā 685 705 euro apmērā un 2029. gadā 685 705 euro apmērā;
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 2026. gadā 702 875 euro apmērā, 2027. gadā 702 875 euro apmērā, 2028. gadā 981 415 euro apmērā un 2029. gadā 981 415 euro apmērā.
Ieņēmumu palielināšanās rezultātā īstermiņā tas atstās pozitīvu ietekmi uz speciālā budžeta finansiālo bilanci. Savukārt ietekmi uz speciālā budžeta izdevumiem vidējā termiņā un ilgtermiņā nav iespējams novērtēt, ņemot vērā, ka Labklājības ministrijai nav iespējams prognozēt, kad un kādam personu lokam iestāsies kāds no apdrošināšanas gadījumiem (vecuma pensiju, bezdarba vai invaliditātes gadījumā).
Likumprojekta ietekmē tiek norādīts viss nepieciešamais papildu finansējums saistībā ar izmaiņām, kas ietekmē valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, t.sk., gan tieši ar likumprojektu saistītais finansējums (sociālās apdrošināšanas iemaksas par aizbildņiem), gan saistībā ar likumprojektu pakārtotajos MK noteikumos, kas nosaka valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objektu (MK 05.06.2001. noteikumi Nr.230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem”).
Vienlaikus, lai realizētu izmaiņas likumprojektā un nodrošinātu sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanu par aizbildņiem, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai IS izmaiņām 2026.gadā nepieciešami 19 481 euro (35 c/d * 556,60 euro c/d ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzi, programmēšanu un testēšanu, lai ieviestu jaunu uz valsts sociālo pabalstu (atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu nestrādājošām personām) balstītu sociāli apdrošinātu personu statusu, to administrēšanu un grāmatvedības uzskaitei nepieciešamās informācijas sagatavošanu.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
I. Tiešā ietekme saistībā ar likumprojektā paredzēto pasākumu – sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai par aizbildņiem.
1. LM pamatbudžeta programmas 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai” izdevumi valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026. gadā un turpmāk ik gadu 369 628 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. iemaksām pensiju apdrošināšanai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 309 442 euro apmērā,
1.2. iemaksām apdrošināšanai bezdarba gadījumam 2026. gadā un turpmāk ik gadu 24 755 euro apmērā,
1.3. iemaksām invaliditātes apdrošināšanai 2026. gadā un turpmāk ik gadu 35 431 euro apmērā;
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” izdevumi valsts budžeta kapitālo izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026.gadā 19 481 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 “Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets” saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 19 481 euro apmērā.
II. Ietekme sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai par personām, kuras kopj bērnu, kas nav sasniedzis pusotra gada vecumu, un saņem bērna kopšanas pabalstu – saistībā ar plānoto paaugstināto bērnu kopšanas pabalsta apmēru (35% no ienākumu mediānas, pabalsta apmēru pārskatot reizi divos gados):
1. LM pamatbudžeta programmas 04.00.00 “Valsts atbalsts sociālajai apdrošināšanai” izdevumi valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālo budžetu 2026. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2027. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2028. gadā 9 868 804 euro apmērā un 2029. gadā 9 868 804 euro apmērā, tai skaitā:
1.1. iemaksām pensiju apdrošināšanai 2026. gadā 5 829 209 euro apmērā, 2027. gadā 5 829 209 euro apmērā, 2028. gadā 8 261 870 euro apmērā un 2029. gadā 8 261 870 euro apmērā,
1.2. iemaksām apdrošināšanai bezdarba gadījumam 2026. gadā 466 337 euro apmērā, 2027. gadā 466 337 euro apmērā, 2028. gadā 660 950 euro apmērā un 2029. gadā 660 950 euro apmērā,
1.3. iemaksām invaliditātes apdrošināšanai 2026. gadā 667 444 euro apmērā, 2027. gadā 667 444 euro apmērā, 2028. gadā 945 984 euro apmērā un 2029. gadā 945 984 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā likumprojekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 7 352 099 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā.
Vienlaikus saistībā ar izmaiņām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām, palielināsies speciālā budžeta ieņēmumi 2026. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā, tai skaitā:
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.01.00 “Valsts pensiju speciālais budžets” 2026. gadā 6 138 651 euro apmērā, 2027. gadā 6 138 651 euro apmērā, 2028. gadā 8 571 312 euro apmērā un 2029. gadā 8 571 312 euro apmērā;
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.02.00 “Nodarbinātības speciālais budžets” 2026. gadā 491 092 euro apmērā, 2027. gadā 491 092 euro apmērā, 2028. gadā 685 705 euro apmērā un 2029. gadā 685 705 euro apmērā;
- speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 “Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets” 2026. gadā 702 875 euro apmērā, 2027. gadā 702 875 euro apmērā, 2028. gadā 981 415 euro apmērā un 2029. gadā 981 415 euro apmērā.
Ieņēmumu palielināšanās rezultātā īstermiņā tas atstās pozitīvu ietekmi uz speciālā budžeta finansiālo bilanci. Savukārt ietekmi uz speciālā budžeta izdevumiem vidējā termiņā un ilgtermiņā nav iespējams novērtēt, ņemot vērā, ka Labklājības ministrijai nav iespējams prognozēt, kad un kādam personu lokam iestāsies kāds no apdrošināšanas gadījumiem (vecuma pensiju, bezdarba vai invaliditātes gadījumā).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu šādiem LM prioritārajiem pasākumiem:
1) “Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 42 028 528 euro apmērā, 2027. gadā 41 970 085 euro apmērā, 2028. gadā 57 039 208 euro apmērā un 2029. gadā 57 039 208 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2027. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2028. gadā 9 868 804 euro apmērā un 2029. gadā 9 868 804 euro apmērā;
2) “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 389 109 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 369 628 euro apmērā.
Kopējais MK atbalstītais finansējums likumprojekta ieviešanai – 2026. gadā 7 352 099 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
1) “Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 42 028 528 euro apmērā, 2027. gadā 41 970 085 euro apmērā, 2028. gadā 57 039 208 euro apmērā un 2029. gadā 57 039 208 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2027. gadā 6 962 990 euro apmērā, 2028. gadā 9 868 804 euro apmērā un 2029. gadā 9 868 804 euro apmērā;
2) “Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem” īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. likumprojekta ieviešanai 2026. gadā 389 109 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 369 628 euro apmērā.
Kopējais MK atbalstītais finansējums likumprojekta ieviešanai – 2026. gadā 7 352 099 euro apmērā, 2027. gadā 7 332 618 euro apmērā, 2028. gadā 10 238 432 euro apmērā un 2029. gadā 10 238 432 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2026., 2027., 2028. un 2029.gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2001.gada 5.jūnija noteikumi Nr.230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem”.
Pamatojums un apraksts
-
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nestrādājošām personām, kuras saņemt atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu tiek nodrošinātas tiesības uz sociālajām garantijām, proti par tām no valsts pamatbudžeta tiks veiktas obligātās iemaksas pensiju, bezdarba vai invaliditātes apdrošināšanai. Situācijās, kad nestrādājošajam aizbildnim iestāsies viens no sociālās apdrošināšanas gadījumiem (pensija, bezdarbs vai invaliditāte), tiks nodrošināta iespēja saņemt attiecīgu valsts atbalstu pabalstu/pensijas veidā. Līdz ar to personai, kuras aizbildnībā ir bērns, saņems attiecīgo valsts sniegto atbalstu un spēs nodrošināt arī aizbildnībā esošā bērna finansiālās vajadzības.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinot nestrādājošo personu, kuras saņemt atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu tiesības uz sociālajām garantijām, proti veicot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas nestrādājošiem aizbildņiem pensiju, bezdarba vai invaliditātes apdrošināšanai, vienlaikus tiks nodrošinātas arī bērnu labāko interešu ievērošana.
Situācijās, kad nestrādājošajam aizbildnim iestāsies viens no sociālās apdrošināšanas gadījumiem (pensija, bezdarbs vai invaliditāte), tiks nodrošināta iespēja saņemt attiecīgu valsts atbalstu pabalstu/pensijas veidā. Līdz ar to personai, kuras aizbildnībā ir bērns, saņems attiecīgo valsts sniegto atbalstu un spēs nodrošināt arī aizbildnībā esošā bērna finansiālās vajadzības.
Situācijās, kad nestrādājošajam aizbildnim iestāsies viens no sociālās apdrošināšanas gadījumiem (pensija, bezdarbs vai invaliditāte), tiks nodrošināta iespēja saņemt attiecīgu valsts atbalstu pabalstu/pensijas veidā. Līdz ar to personai, kuras aizbildnībā ir bērns, saņems attiecīgo valsts sniegto atbalstu un spēs nodrošināt arī aizbildnībā esošā bērna finansiālās vajadzības.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
