Anotācija (ex-ante)

22-TA-1037: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Viestura ielā 44, Jēkabpilī  nodošanu Jēkabpils novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 42. panta pirmā daļa 42.1, 43. pants, 45.panta pirmā daļa un likuma “Par pašvaldībām” 15.panta pirmās daļas 9.punkts.

Jēkabpils pilsētas domes 2020. gada 13.februāra lēmums Nr. 73 „Par nekustamā īpašuma pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības” un 2022.gada 24. februāra lēmums Nr.103 (protokols Nr.4, 15.§) “Par grozījumiem Jēkabpils pilsētas domes 13.02.2020. lēmumā Nr.73 “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valstij piekrītošā nekustamā īpašuma Viestura ielā 44, Jēkabpilī nodošanu Jēkabpils novada pašvaldības īpašumā” (turpmāk – rīkojuma projekts) paredz nekustamo īpašumu Viestura ielā 44, Jēkabpilī ar uz tā esošo jaunbūvi, nodot Jēkabpils novada pašvaldībai likuma „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 9.punktā noteiktās funkcijas īstenošanai – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā. Pārņemot nekustamo īpašumu, pašvaldībai būs iespēja pilnvērtīgi to apsaimniekot.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši Vidzemes priekšpilsētas tiesas 2019.gada 2.oktobra spriedumam civillietā Nr.C30513018 Finanšu ministrijas pieteikumā par juridiskā fakta konstatēšanu ar ieinteresētajām personām Jēkabpils pilsētas pašvaldību un valsts akciju sabiedrību „Privatizācijas aģentūra” tika konstatēts juridiskais fakts, ka nekustamais īpašums Viestura ielā 44, Jēkabpilī ir bezīpašnieka manta, kas piekrīt Latvijas valstij. Spriedums stājies likumīgā spēkā 2019.gada 23.oktobrī.
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 5601 002 2754  6708 m2 platībā un būves (jaunbūve) ar kadastra apzīmējumu 5601 002 2754 001, kas ir nepabeigta celtniecība saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem.  
Nekustamais īpašums reģistrēts Jēkabpils pilsētas Zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000199606.
Saskaņā ar informāciju no Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas zemes vienības kadastrālā vērtība uz 2022.gada 17.janvāri ir  184 618 eiro. Nekustamā īpašuma lietošanas mērķis - trīs, četru un piecu stāvu daudzdzīvokļu māju apbūve.
Zemes vienībai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā nav reģistrēti apgrūtinājumi.
Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) ar 2020. gada 17.janvāra valstij piekritīgās mantas pieņemšanas un nodošanas aktu Nr. 022126 ņēmis valsts uzskaitē par bezīpašnieka mantu atzīto nekustamo īpašumu.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 „Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana, un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1354) 7. punktu VID ir atbildīgs par mantas neskartību un saglabāšanu no tās pieņemšanas brīža līdz nodošanai realizācijai, nodošanai bez maksas vai iznīcināšanai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atsavināšanas likuma 5. panta pirmajā daļā noteikts, ka atļauju atsavināt valsts nekustamo īpašumu dod Ministru kabinets.
Risinājuma apraksts
Likuma „Par pašvaldībām” 21. panta pirmās daļas 17. punkts paredz pašvaldības tiesības lemt par pašvaldības nekustamā īpašuma atsavināšanu, ieķīlāšanu vai privatizēšanu, kā arī par nekustamās mantas iegūšanu pašvaldības īpašumā.
Jēkabpils pilsētas dome 2020. gada 13.februārī pieņēma lēmumu Nr. 73 „Par nekustamā īpašuma pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības”. Pārņemot zemes gabalu un būvi pašvaldības īpašumā, tā varētu realizēt likumā „Par pašvaldībām” 15. panta pirmās daļas 2.  punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju - stāvlaukuma izbūvi.
 Jēkabpils pilsētas dome 2022.gada 24. februārī pieņēma lēmumu Nr.103 (protokols Nr.4, 15.§) “Par grozījumiem Jēkabpils pilsētas domes 13.02.2020. lēmumā Nr.73 “Par nekustamā īpašuma pārņemšanu īpašumā bez atlīdzības”, ar kuru nolemts nekustamo īpašumu izmantot, lai īstenotu  likuma "Par pašvaldībām" 15. panta pirmās daļas 9. punktā noteikto pašvaldības autonomo funkciju – palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājumu risināšanā.
 Jēkabpils novada pašvaldība rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumus izmantos pašvaldības funkciju īstenošanai, proti, palīdzības sniegšanai iedzīvotājiem dzīvokļa jautājuma risināšanai saskaņā ar vienu no šādiem likumiem:
"Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (Pārejas noteikumu 6.punkts);
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā", izņemot šā likuma III1 nodaļu “Dzīvojamo telpu izīrēšana kvalificētiem speciālistiem”.
Tādējādi rīkojuma projekts neparedz komercdarbības atbalsta sniegšanu  Jēkabpils novada pašvaldībai.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4. panta pirmo daļu valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, tiks nodrošināts noteikumos noteiktais pienākums.
Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Vienotajā tiesību aktu portālā valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa projektā minētos nekustamos īpašumus valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, tos var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā. 

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu, ja nekustamais īpašums vairs netiek izmantotas pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai, pašvaldība šo nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 421.pantam Jēkabpils  novada  pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā, vienlaikus Jēkabpils  novada  pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu. Pamatojoties uz Civillikuma 416. panta septīto daļu, ierakstot zemesgrāmata īpašuma tiesības valstij uz nekustamo īpašumu, kas atzīts par bezmantinieka mantu, vienlaikus tiek dzēstas uz šo īpašumu ierakstītās saistības, apgrūtinājumi un aizlieguma atzīmes.
Lai nodrošinātu īpašuma tiesību nostiprinājuma ierakstu secību zemesgrāmatā un saglabātu ierakstu par pirmreizējo īpašnieku, pamatojoties uz Civillikuma 927.pantu un Zemesgrāmatu likuma 5.pantu, rīkojuma projekts satur pilnvarojumu Jēkabpils  novada  pašvaldībai valsts vārdā veikt nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas personā.

Jēkabpils  novada  pašvaldībai, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, vienlaikus zemesgrāmatā ir jānostiprina iepriekš minētie tiesību aprobežojumi, kā arī aizliegums atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar lietu tiesību – hipotēku, izņemot gadījumu, ja nekustamais īpašums tiek ieķīlāts valsts aizdevuma nodrošināšanai, lai saņemtu Eiropas Savienības fondu atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma daļas atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Jēkabpils novada iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Iedzīvotāji, kuriem nepieciešama palīdzība dzīvokļu jautājumu risināšanā
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts neskar valsts budžetu. Jēkabpils novada pašvaldībai radīsies izdevumi, nostiprinot valsts nekustamo īpašumu uz sava vārda vienlaikus ar valsts īpašuma tiesību nostiprināšanu. Izdevumus Jēkabpils novada pašvaldība segs no sava budžeta līdzekļiem
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par to, vai atļaut Jēkabpils novada pašvaldībai izmantot pirmtiesības uz nekustamo īpašumu, kas ir kļuvis par bezīpašnieka mantu. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Jēkabpils novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi